Gå til innhold

Hva var det jeg sa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://curlylife.com/2011/08/25/mobbing-naerhet-og-samhold/

''Ungdommer jeg har snakket med, forteller om en skolestart som i liten grad bærer preg av et varmere og mer inkluderende samfunn etter 22/7. Som en jente skrev på SMS: “Alt var som før da skolen begynte igjen. Som vanlig blir jeg holdt utenfor og driti ut med de andre tilstede. Jeg trudde folk hadde skjerpa seg litt nå”. En annen jente skrev at da hun fortalte hjemme at hun var blitt enda reddere etter 22/7, og at hun derfor gruet seg veldig til å begynne på videregående, fikk hun høre at hun var selvopptatt som tenkte på sine egne problemer etter at så mange ble rammet og drept i terrorangrepet.''

Kommentator "Ingeborg" setter fingeren på det jeg har hevdet hele tiden:

''Takk for et spot-on innlegg som berører noe av den uhyrlige kjernen som opprettholder fenomenet mobbing; det statiske og definerende; at er man utenfor, så er man utenfor. Jeg tror at en hendelse, som 22.7, vil i en ekskluderende gruppedynamikk tragisk nok kunne forsterke samholdet mellom de som allerede var sammen og den utenforlatte vil kunne bli stående mer ensom en noensinne.''

De som ble rammet av terrorangrepet opplevde en enkelthendelse, de får oppmerksomhet og omsorg av en annen verden. Det er MANGE som lever under uhyrlige forhold HVER DAG og som verken får hjelp eller sympati!

Gjest kvalmende
Skrevet

og det er noe av grunnen til at jeg synes den evinnelige markeringen av sorgen etter de døde, har noe litt kvalmende med seg.

Skrevet

Selv om dette ikke kan måle seg med å gå rundt og skyte mennesker, er det nok mange som blir utestengt, slått og sparket sånn dagligdags. Dette holdes veldig skjult og de som blir utsatt for dette skammer seg og tier om det stort sett.

Hadde alle disse mobbesituasjonene kommet fram i media, ville kanskje noen politikere, lærere og andre gitt mere oppmerksomhet til disse også?

Det er flaut å bli utestengt og mobbet. Innrømmer man dette ovenfor voksne sier man samtidig at man ikke er som alle andre. Man blir ikke godtatt. Dette kan ikke sammenlignes med Utøya, synes jeg. Der var det en mann som "klikket" og alle fikk vite om dette. En "stakkar" som går rundt og blir mobbet av mange blir i mange tilfeller ikke oppdaget, og i mange tilfeller er det heller ingen som bryr seg om dette skulle bli oppdaget.

Men som sagt: Jeg synes ikke man kan sammenligne disse to hendelsene. Begge deler er jo forferdelig for den/dem det gjelder.

Skrevet

Selv om dette ikke kan måle seg med å gå rundt og skyte mennesker, er det nok mange som blir utestengt, slått og sparket sånn dagligdags. Dette holdes veldig skjult og de som blir utsatt for dette skammer seg og tier om det stort sett.

Hadde alle disse mobbesituasjonene kommet fram i media, ville kanskje noen politikere, lærere og andre gitt mere oppmerksomhet til disse også?

Det er flaut å bli utestengt og mobbet. Innrømmer man dette ovenfor voksne sier man samtidig at man ikke er som alle andre. Man blir ikke godtatt. Dette kan ikke sammenlignes med Utøya, synes jeg. Der var det en mann som "klikket" og alle fikk vite om dette. En "stakkar" som går rundt og blir mobbet av mange blir i mange tilfeller ikke oppdaget, og i mange tilfeller er det heller ingen som bryr seg om dette skulle bli oppdaget.

Men som sagt: Jeg synes ikke man kan sammenligne disse to hendelsene. Begge deler er jo forferdelig for den/dem det gjelder.

Selvfølgelig... Skammen også. Det gjør det enda verre! "Heltene fra Utøya" har vi lest om i over en måned. Når kommer oppslagene om "Heltene fra Busehaugen ungdomsskole"?

Skrevet

Selvfølgelig... Skammen også. Det gjør det enda verre! "Heltene fra Utøya" har vi lest om i over en måned. Når kommer oppslagene om "Heltene fra Busehaugen ungdomsskole"?

Det kommer sannsynligvis ikke i dette århundre.

Skrevet

Det kommer sannsynligvis ikke i dette århundre.

Nei, det gjør nok ikke det. Det er ikke noe sensasjonelt eller sjokkartet ved god gammaldags mobbing og traust utestengning. Meget lite medievennlig.

Skrevet

Dessuten hadde ungdommene på Utøya VALGT å engasjere seg i politikken, de hadde blitt UTVALGT av andre til å være med på politisk sommerleir. Barn som mobbes daglig på skolen, og barn som mishandles av sine foreldre, har ikke valgt å befinne seg i den situasjonen. De har ikke noe valg.

Skrevet

Dessuten hadde ungdommene på Utøya VALGT å engasjere seg i politikken, de hadde blitt UTVALGT av andre til å være med på politisk sommerleir. Barn som mobbes daglig på skolen, og barn som mishandles av sine foreldre, har ikke valgt å befinne seg i den situasjonen. De har ikke noe valg.

"Dessuten hadde ungdommene på Utøya VALGT å engasjere seg i politikken, de hadde blitt UTVALGT av andre til å være med på politisk sommerleir."

Nå tipper du over til å bli både usaklig og usmakelig. Ikke sett det å bli mobbet opp mot det å bli skutt og drept på Utøya. Begge er katastrofer på hvert sitt vis, kan du ikke la det være med det?

Skrevet

"Dessuten hadde ungdommene på Utøya VALGT å engasjere seg i politikken, de hadde blitt UTVALGT av andre til å være med på politisk sommerleir."

Nå tipper du over til å bli både usaklig og usmakelig. Ikke sett det å bli mobbet opp mot det å bli skutt og drept på Utøya. Begge er katastrofer på hvert sitt vis, kan du ikke la det være med det?

''Begge er katastrofer på hvert sitt vis, kan du ikke la det være med det?''

Helt enig.

Skrevet

Hvorfor må¨dette settes opp mot hverandre? Kan vi ikke være glade for at en del av de rammede fra Utøya får hjelp? Man kan vel unne sine medmennesker litt varme. Så skal vi alle arbeide for et bedre samfunn for alle. Noen i Afrika har det helt sikkert verre enn både Utøya-ofrene og mobbeofrene i Norge, men må det bety at vi ikke kan være glade for at noen får hjelp her hjemme?

Skrevet

Hvorfor må¨dette settes opp mot hverandre? Kan vi ikke være glade for at en del av de rammede fra Utøya får hjelp? Man kan vel unne sine medmennesker litt varme. Så skal vi alle arbeide for et bedre samfunn for alle. Noen i Afrika har det helt sikkert verre enn både Utøya-ofrene og mobbeofrene i Norge, men må det bety at vi ikke kan være glade for at noen får hjelp her hjemme?

Synes det bare blir blåst opp og ut over alle proporsjoner. Dette var terror, fryktelig og sjokkerende, jævlig og grusomt, javisst, men det varte én time, og så var det over. Og trøst og støtte sto klar. For skolebarna går det ikke over. For noen er det ikke engang over når de er ferdig med skolegangen...

Skrevet

og det er noe av grunnen til at jeg synes den evinnelige markeringen av sorgen etter de døde, har noe litt kvalmende med seg.

Ja, det kan bli litt mye etterhvert...

Skrevet

Jeg er glad for at 22. juli-ofrene får hjelp og støtte, men jeg skulle ønske at varmen og omtanken satt like løst når det gjelder dem som daglig er ofre for terror.

Skrevet

Synes det bare blir blåst opp og ut over alle proporsjoner. Dette var terror, fryktelig og sjokkerende, jævlig og grusomt, javisst, men det varte én time, og så var det over. Og trøst og støtte sto klar. For skolebarna går det ikke over. For noen er det ikke engang over når de er ferdig med skolegangen...

Det er vel ikke over for de som mistet en av sine.....

Skrevet

Dette blir for dumt.

Skrevet

Det er et viktig og alvorlig tema du forsøker å gi oppmerksomhet her.

Ved å sette mobbeofre opp mot ofre for massedrap får saken, som du ser, helt feil fokus. Timingen din er litt uheldig.

Mitt tips til deg er å forsøke på nytt om noen dager. Skriv et innlegg om mobbing slik du gjorde her, men hold deg til saken. Da kommer diskusjonen til å handle om det teamet du er opptatt av, og ikke om hva som er verst av pest eller kolera.

Skrevet

Hvor tar du det fra at det er over? Det er neppe over for de som mistet sitt barn eller for de som overlevde.

Synes det er merkelig å ha en kamp om "hvem har det verst her i landet". Sannsynligvis har noen det enda verre et helt annet sted.

Skrevet

Over? Er du riktig vel bevart?

Skrevet

Det er et viktig og alvorlig tema du forsøker å gi oppmerksomhet her.

Ved å sette mobbeofre opp mot ofre for massedrap får saken, som du ser, helt feil fokus. Timingen din er litt uheldig.

Mitt tips til deg er å forsøke på nytt om noen dager. Skriv et innlegg om mobbing slik du gjorde her, men hold deg til saken. Da kommer diskusjonen til å handle om det teamet du er opptatt av, og ikke om hva som er verst av pest eller kolera.

Takk for tips og forståelse. Jeg skal heller gjøre som du sier. Jeg ble nok (litt) revet med (igjen).

Skrevet

Jeg er glad for at 22. juli-ofrene får hjelp og støtte, men jeg skulle ønske at varmen og omtanken satt like løst når det gjelder dem som daglig er ofre for terror.

Det er vi vel alle enige i. Men må det ene utelukke det andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...