Gjest eller har det noe for seg? Skrevet 27. august 2011 Skrevet 27. august 2011 Dette vi har hørt så mye om de siste tiåra, at vi ofte henger oss opp i en type forhold fordi det minner oss om noe uløst vi opplevde i barndommen, ER det noe i det, eller er det bare en oppkonstruert populær-kvasipsykologisk forestilling? Hvis ikke, har det noe for seg å identifisere en slk sammenheng ("mor var slik, derfor henger jeg meg nå opp i forhold som er sånn"), og hva godt skal komme ut av det? (sett at man allerede vet svært godt at slike forhold ikke er bra for en). Skal man da liksom oppleve en slags magisk forløsning, skal hjernen koble noen bevisste og ubevisste circuit'er og så er man nærmere en bedring? ELLER er det bare for å få litt mer nytteløs innsikt i seg selv? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. august 2011 Skrevet 28. august 2011 Det er noe i det. Hvor stor nytte folk har av å vite det, er helt forskjellig. For noen gir dette en innsikt som gir stor nytte og endring i løpet av dager eller noen uker. For andre har det minimal effekt å vite. Siden ressursbruken ved å nevne det er særdeles liten, bruker jeg ofte litt tid på det der jeg mener det er relevant. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.