Gå til innhold

Sliter psykisk!

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemeg18
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 18 år som sliter med vanvittig dårlig selvbilde. Som person er jeg svært utadvendt og alltid en gledesspreder, men når det kommer til selvtilliten angående utseende og kropp svikter jeg helt. Uansett hvor mange komplimenter jeg får eller hvor mange gutter som gir meg positiv oppmerksomhet føler jeg aldri at jeg er bra nok eller at jeg har sjangs på den og den gutten. Vet at dette er typisk for jenter (og gutter) i tenårene, men så dårlig selvbilde som jeg har kan umulig være sunt eller naturlig! Jeg vil anta at jeg tenker på og studerer deler ved meg selv jeg er misfornøyd med kanskje 30 ganger daglig, om ikke mer.. Det er vel egentlig ikke det at jeg ikke ser ut som Megan Fox som plager meg mest, men hvor mye dette hindrer meg i å gjøre det jeg har lyst til. Jeg har møtt flere gutter siden dette startet da jeg var 15 år som har vist sin interesse til meg. En av de har jeg også gjensidige følelser for, men han ga opp for vel 6 mnd siden da jeg unngår alt av nærkontakt og situasjoner hvor jeg må gi litt av meg selv. Nå snakker vi på så lavt nivå som en klem eller et kyss på kinnet. Dette syntes jeg er utrolig kjipt da jeg kunne gjort hva som helst for denne gutten! Forstår så klart at han ga opp etter over et år når han ikke får noen signaler eller respons tilbake fra meg, til tross for at jeg har kjempe lyst! Fortuen alt dette kan jeg virkelig ikke se meg selv i speilet uten sminke, stelt hår, push-up bh og en genser/topp/etc som går over rumpa og lårene. Grunnen til at jeg dekker til lårene er fordi jeg syntes de er så utrolig store! Mine venner har avkreftet dette, men det hjelper ikke. Jeg er 180 høy og veier 68 kg, ikke spesielt feit i følge BMI kalkulatoren.. Jeg vet at jeg har et problem med dette, heldigvis, og ønsker svært gjerne å få gjort noe med det da jeg har prøvd i flere år nå og dette sliter meg ut sakte men sikkert.

Skrevet

Det høres slitsomt ut. Disse tankene kan sikkert en psykolog hjelpe deg med.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tradisjonelt vil nok de fleste anbefale deg psykologisk hjelp for dette. Det er helt sikkert meget bra, og du kan forsøke det.

Jeg har et alternativ. Bestem deg for å slutte med denne adferden. Ingen veiing. Maks 30-40 sekunder i speilet om morgenen før du går ut. Det samme på fritiden om du skal ut på noe. Ineg sjekking og "innoverseing" mot/på deg selv. rett oppmerksomheten utover på verden ikke innover mot deg selv.

Jenter på din alder trenger ikke sminke, og bruken bør være minimal. Kos deg med kroppen din i mosjon/trening/idrett.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har vondt av unge jenter i dag, det kan være et rent helvete å bli voksen, den alderen du er i vil jeg tro er spesielt vanskelig. Jeg har så lite lyst til å råde deg til å gå i terapi, men dersom du føler deg nærmest lammet av dette bør du gjøre det. Kan du forsøke rådene som psykiateren gir deg under her aller først. Gi mer faen, sett grenser for bekymring over selvtillit og alt som er rettet mot degselv (om du ante hvor mange unge jenter som strever med dette), gå ut å gjør feil, lek, lev. Du får nok av tid til å bekymre deg når du blir eldre. Føler du derimot at dette er helt umulig for deg, at du sitter fast, da oppsøker du mer hjelp. - Håper på det beste for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...