Gå til innhold

God morgen

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har så vidt fått begynne på listen min, men jeg sender utkastet. Vi våknet i dag kl 05.48, dette er over en time før jeg liker å stå opp i helgen. Jeg løftet det sutrete barnet opp i min seng og la det ned på min skulder, barnet ble stille, jeg ble forundret. Det luktet fremmed barnet, det var svett og jeg følte det ikke så helt behagelig, det ble så varmt, men så tenkte jeg "Barnet liker dette" slik lå vi til kl var 06. 30 ca. Vi stod så opp lagde melk og barnet satt så i min sofa og drakk sin melk, etter på så barnet på meg og sa sine lyder, jeg sa noen rare lyder som kom spontant og barnet lo så jeg sa det på nytt. (babylyder av typen gygeligy didelidy, jeg vet ikke hvor de kom fra men jeg tror det var barnet som sa det først jeg apte bare etter)

Jeg tok av bleien og lot barnet løpe naken rundt, dette likte det godt. Jeg har sikret et område nå :)

Ellers går det mye bedre i dag, jeg har litt vennet meg.

Jeg lagde nettopp pannekake til barnet og mine barn matet det.

Det spiste kjempemye og jeg lurer på hvordan så mye pannekake kunne få plass i den lille magen, regner med det kommer noe ut snart.

Nå som jeg har roet meg og barnet ikke skriker har jeg det fint.

Jeg sa strengt nei noen ganger da jeg tross alt har laget en høy hindring som barnet prøvde å ødelegge, men det skjønte at her gikk grensen. Var redd det skulle begynne å gråte, men det kom bare hyggelige lyder og jeg fikk så en haug med klosser.

Så mange at jeg sa "Nå er det nok", det var så kjedelig å få så mange klosser, de skal jo ryddes opp og det sa jeg til barnet.

Alt er altså fint i dag og jeg er takknemlig for støtten i går.

Her et skissen for hva man skal huske på når man skal passe barn, men det er bare en start.

Barnevaktliste: (skisse)

Forberedelse:

Mental forberedelese på at man får gjort mindre/lite av sine ting. (viktig å huske for å forhindre frustrasjon og fortvilelse)

Utstyr: Få alt utstyr som forenkler jobben. (noe har man jo selv)

Utstyrsliste: Barnevogn, bæremais, bilsete, barneseng, babystol, babycall, medisiner, spiseredskaper, klær for alls lags ver, rikelig med skift, kosedyr, smokker, (beroligende midler.)

Sov i ro i rikelige mengder, strategisk plassert. (lommer og vesker)

Mat: ha klart alt av mat som kan virke trøstende (NB allergier)

Turnus: Sett opp turnuslister og tider der man vet hvem som har oppsyn med barnet i et gitt tidsrom.

Pause: legg inn tid for hvile/pause, eks når barn sover.

Alene: legge alene tid med barnet til enkle tider, eks sovetiden.

Almentilstand: Forsikre seg om at barnet har god allmentilstand og evt. hvis ikke ha klar medisiner.

Filmer: Finne filmer som passer og engasjererer.

babystol; ha denne klar.

seng: Re denne opp før foreldrene går.

Utetid: Ta med et ekstra bånd/langline, samt skrue.

Vogn: Huske å få vogn med seler.

Smokker: ha nok smokker, mer enn nødvendig da babyer hiver disse rundt.

Babycall:

1) Ved oppstart ha på Sov i ro i ørenen, evt andre diskre ørepropper. Eller ha dette i lommene slik at man diskre kan sette på seg disse ved barnegråt.

2) sjekk at man har fått utstyret man har bedt om hvis ikke be foreldrene kjøre hjem å hente det som mangler. (da mangler fort kan føre til fortvilelse)

3) Spør om tider for soving, samt avvik fra dette og når barnet sist sov, samt om det har noen nattlige plager. (eks mareritt, voksesmerter, hjemlengsel, osv..)

4) Barn kan plutselig våkne utenom klokkelsettene.

De stemmer slettes ikke ofte, og sier foreldrene at barnet våkner kl 14.30 kan dette bety kl 13.30. Dette må man huske så man ikke blir urolig.

Prosedyre hvis våkner utenom oppsatt tid:

- Gå da inn til barn , gi smokk, legg det ned igjen, evt gi melk, gå ut.

Skriker barnet igjen, gjenta prosedyre.

- Etter tre ganger tar man barnet opp, går til vinduet og peker på noe og sier "Se der".

- Løft barnet evt opp og ned/ eller vugg det.

5) Trøst:

ved gråt skal man trøste på følgende måter:

- sett barnet på fanget, vugg det

- Bær barnet rundt i huset

- Sett banet på fanget, feks mens man homper det. (kanskje finn frem sangbok)

- Klem barnet og stryk med sakte bevegelser langs ryggen , ikke klapp det gjør man på dyr.

6) Mat/Måltider:

Favorittmat: Få vite hva som er barnets favorittmat og drikke, gi dette.

Mating: Mat barnet for plutselig og uten forvarsel begynner det å grise med maten.

Plastfat: Husk bruk plast da barnet plutselig hiver sitt matutstyr uten forvarsel.

Smekk:

Vil ikke spise; Forklar at dette er siste mulighet for mat og at neste måltid er det lenge til. Hvis barnet fortatt nekter å spise slipp det løs eller aller helst plasser det på et barnesikret område til man har vasket og ryddet kjøkkenet.

7) hent å ha klar leker før barnet ankommer.

Steng av en del av stuen: Putt leker i denne delen og fjern alt av papir (da dette spises)

Sprinkelseng: Kan fylles med leker og putt barnet opp i denne ved behov.

Si i fra hvor man går når man går slik at barnet har oversikt.

8) Trapper:

Får man beskjed om at barnet kan gå trapper, stemmer ikke dette.

(jeg vet ikke hvorfor foreldre sier dette, når det ikke stemmer, men NB for trapper, sett opp sperring uansett.

9) Slippe fri

a) på inneområder:

Slipper man barnet fri fra de barnesikrede områdene feks, sprinkelseng, stol, må man passe på hele tiden, da barnet plutselig oppdager det man ikke tenker på, feks er vist stikk-kontakter morsommere enn duploklosser. (forståelig)

B) På Uteområder:

Ikke egnet da barnet kan forsvinne fullstendig og man ikke kan sikre disse.

Ved elven/vannet:, kan falle i vannet og drukne, dette hører man jo ikke.

Skogen: kan forvinne innover fort.

Ved butikken; kan løpe ut i veien før man oppdager det.

Løsning: ha alltid barnet fastspent i seler i vognen eller hold et hardt grep om barnet.

Nekter det å holde i hånden, bind fast i vogn da alternativet kan få katastrofale følger.

c) I Hagen:

Hold barnet i hånden.

Når slipper barn fri: Sjekk at porten er lukket og at det ikke er hull barnet kan forsvinne ut gjenneom. Dette er umulig, det fins alltid et hull, derfor bør ikke barn gå fri i hager, men holde i hånden og være under oppsyn konstant. Les aldri da barnet fort forsvinner selv i en hage.

Min Løsning: Ville vært løpestreng/bånd, men dette blir oppfattet negativt, derfor gjør det ikke.

d) Egnede uteområder:

Eks: Barneparker/Barnehager:

Her kan man slippe barnet løs og sette seg å lese da de er godkjent og sikret for barn og fullstedig inngjerdet.

10) Ut på tur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

56

• frosken

35

• Persille1365381127

23

• Katt-ja

9

Gjest Nickløsheletida

God morgen til deg også :-)

Er du barnevakt i helga? Jeg ble helt sliten av å lese alt dette og tenker det er godt jeg er ferdig med småbarn og at det er lenge til jeg blir bestemor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen til deg også :-)

Er du barnevakt i helga? Jeg ble helt sliten av å lese alt dette og tenker det er godt jeg er ferdig med småbarn og at det er lenge til jeg blir bestemor :-)

Hei!

Ja :)

Det gikk ikke så bra i går, men i dag går det bra. :)

Sliten, men annet er vel ikke å forvente.

Jeg er også ferdig med babyer og bestemor er det lenge til jeg blir også :)

Mine barn var dessuten ikke så urolige, de vandret ikke bare rundt sånn, de konsentrerte seg om sine ting/leker/programmer/musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei Madeleinemine,

Jeg har lest gjennom listen din, og jeg skjønner du hadde noen utfordringer i går. Jeg tror kanskje ikke barnepass er det rette for deg.

Men, om du likevel skal passe barn så skal du få et par tips.

Jeg ser du skriver i listen din at du kan ha barnet på lekeplass, og sitte og lese - i motsetning til i hagen hvor du ikke kan lese og la barnet løpe.

Dette er grunnleggende feil. For det første skal du alltid se på barnet. Du kan godt sitte å snakke med andre f.eks, men du skal ikke lese, halvsove, høre på musikk el når du er med et lite barn. Du skal alltid se på barnet, og du skal alltid vite hvor barnet er. Det er minst like mye å skade seg på på en lekeplass som i en hage, kanskje mer faktisk.

For det andre: ikke bruk sov i ro...

Barn gråter, det er et uttrykk for noe. Dersom du ikke tåler barnegråt, så bør du heller ikke være noe særlig med barn. Jeg så du hadde en diskusjon rundt risting/gynging/vugging i går, og kroppskontakt og avledning fungerer veldig mye bedre enn om du bare setter i et par ørepropper.

Ingen barn er like, men dette høres ut som et helt normalt barn. Ikke spesielt aktivt eller utålmodig. Jeg skjønner at du har noen utfordringer, men disse ligger hos deg - ikke hos barnet. Nå tar ikke barnet skade av at dette skjer dette ene døgnet, så det skal du ikke tenke på, men det er ikke bra for et barn å se at den som skifter på en tar på seg "en maske" for å klare det.

Når man har små barn er det ikke tid til lesing og andre lignende aktiviteter så lenge barnet er våkent, da må du være med barnet. Barnet kan være med å brette tøy, lage mat ol - men det skal ikke være alene mens du gjør "dine ting". Det må du vente med til du ikke har barnet lenger.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

madelenemie! Da jeg fulgte tråden din i går, satt jeg med en veldig ekkel følelse etterpå. For meg virker du veldig umoden, ja, jeg vet du har asperger. slik som du skrev i går, ville jeg forbundet med en 8 åring. at ikke du forstår at barn kan bli urolige av å være et annet sted enn hjemme, og at det kan lengte til foreldrene sine. at du sitter og skriver på dol og spør om råd for hver minste ting. at du ikke vet hva risting betyr, eller at du ikke klarer å beskrive det du egentlig gjorde. jeg fikk rett og slett vondt av det barnet!!

du skriver nok da at du vil aldri gjøre et barn vondt. nei, det tror jeg også. men bare at du skrev alle de tingene i går, og lurte på så utrolig mye, gjorde meg tankefull.

jeg har som sagt en voksen sønn med autisme (høytfungerende), og jeg ville aldri overlatt en toåring til han. han hadde heller ikke ønsket barnet vondt, men han hadde ikke taklet et barn, slik som du i går.

du sier at du ikke klarer å si nei når noen spør om barnepass. du må da kjenne dine begrensninger? hvis noen spør om du kan bake en treetasjes bryllupskake i morgen, vil du da ikke klare å si nei, eller sier du nei fordi du vet du ikke klarer det?

slik må du tenke når noen spør deg om å være barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madeleinemine,

Jeg har lest gjennom listen din, og jeg skjønner du hadde noen utfordringer i går. Jeg tror kanskje ikke barnepass er det rette for deg.

Men, om du likevel skal passe barn så skal du få et par tips.

Jeg ser du skriver i listen din at du kan ha barnet på lekeplass, og sitte og lese - i motsetning til i hagen hvor du ikke kan lese og la barnet løpe.

Dette er grunnleggende feil. For det første skal du alltid se på barnet. Du kan godt sitte å snakke med andre f.eks, men du skal ikke lese, halvsove, høre på musikk el når du er med et lite barn. Du skal alltid se på barnet, og du skal alltid vite hvor barnet er. Det er minst like mye å skade seg på på en lekeplass som i en hage, kanskje mer faktisk.

For det andre: ikke bruk sov i ro...

Barn gråter, det er et uttrykk for noe. Dersom du ikke tåler barnegråt, så bør du heller ikke være noe særlig med barn. Jeg så du hadde en diskusjon rundt risting/gynging/vugging i går, og kroppskontakt og avledning fungerer veldig mye bedre enn om du bare setter i et par ørepropper.

Ingen barn er like, men dette høres ut som et helt normalt barn. Ikke spesielt aktivt eller utålmodig. Jeg skjønner at du har noen utfordringer, men disse ligger hos deg - ikke hos barnet. Nå tar ikke barnet skade av at dette skjer dette ene døgnet, så det skal du ikke tenke på, men det er ikke bra for et barn å se at den som skifter på en tar på seg "en maske" for å klare det.

Når man har små barn er det ikke tid til lesing og andre lignende aktiviteter så lenge barnet er våkent, da må du være med barnet. Barnet kan være med å brette tøy, lage mat ol - men det skal ikke være alene mens du gjør "dine ting". Det må du vente med til du ikke har barnet lenger.

Lykke til :)

Hei!

Takk,

Jeg skal tenke på det, men jeg forstår ikke det du skriver enda.

Barnehager er sikrede lekesteder for barn.

Hva med mine egne barn?, jeg bruker jo ørepropper når det er feks middagstid og de snakker høyt og til og med i munnen på hverandre som om de ikke helt forstår at dette blir for mye for meg. Da holder jeg meg for ørene til de blir stille og får feks en avtale om hvem soms skal snakke først.

Min psykiater har aldri nevnt at dette er uheldig for barna, hun sier jeg er en god mor, men at det er vitkig at barna vet hva dette skyldes. Men de skjønste jo ikke det når de var babyer, men tror du de har tatt skade av dette?

I så fall er jeg lei meg. Men realiteter må man bare forholde seg til sånn som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

madelenemie! Da jeg fulgte tråden din i går, satt jeg med en veldig ekkel følelse etterpå. For meg virker du veldig umoden, ja, jeg vet du har asperger. slik som du skrev i går, ville jeg forbundet med en 8 åring. at ikke du forstår at barn kan bli urolige av å være et annet sted enn hjemme, og at det kan lengte til foreldrene sine. at du sitter og skriver på dol og spør om råd for hver minste ting. at du ikke vet hva risting betyr, eller at du ikke klarer å beskrive det du egentlig gjorde. jeg fikk rett og slett vondt av det barnet!!

du skriver nok da at du vil aldri gjøre et barn vondt. nei, det tror jeg også. men bare at du skrev alle de tingene i går, og lurte på så utrolig mye, gjorde meg tankefull.

jeg har som sagt en voksen sønn med autisme (høytfungerende), og jeg ville aldri overlatt en toåring til han. han hadde heller ikke ønsket barnet vondt, men han hadde ikke taklet et barn, slik som du i går.

du sier at du ikke klarer å si nei når noen spør om barnepass. du må da kjenne dine begrensninger? hvis noen spør om du kan bake en treetasjes bryllupskake i morgen, vil du da ikke klare å si nei, eller sier du nei fordi du vet du ikke klarer det?

slik må du tenke når noen spør deg om å være barnevakt.

Hei!

1) Jeg er ikke umoden, dette fordi min psykiater har sagt det.

jeg spurte en gang om det.

2) Jeg tror du misforstår

3) Jeg vet jeg ikke er flink til barnepass og skal tenke meg godt om før neste gang, det skjønner jeg

4)Jeg ville sagt ja til å bake en bryllupskake da jeg er ganske flink til sånt.

5) Jeg fikk god hjelp i går, og om du ikke har oppdaget det, i dag har jeg det mye bedre, fordi det er lettere å passe. kanskje fordi jeg fikk gode råd.

6) Jeg har ikke høytfungerende autisme, jeg er godtfungerende og har vel knapt asperger syndrom, men det har jeg, at det er knapt er tull å si, jeg har det.

7) Jeg ble lei meg av det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

3) Jeg vet jeg ikke er flink til barnepass og skal tenke meg godt om før neste gang, det skjønner jeg

5) Jeg fikk god hjelp i går, og om du ikke har oppdaget det, i dag har jeg det mye bedre, fordi det er lettere å passe. kanskje fordi jeg fikk gode råd.

6) Jeg har ikke høytfungerende autisme, jeg er godtfungerende og har vel knapt asperger syndrom, men det har jeg, at det er knapt er tull å si, jeg har det.

Flott at du er flink til bake kake! Du er heldig som klarer det! og jeg mente at du virket umoden på måten du skrev. "Nå baby sove" "baby gråter. jeg liker ikke" " nå er jeg glad, baby sover" osv.

Mente ikke å såre deg. Men tråden din i går gjorde at jeg satt og tenkte på deg og denne toåringen hele kvelden, med en ekkel følelse. Ble helt satt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skjønner at du ble lei deg av det hun skrev. Det blir feil å mene så veldig mye om deg som menneske basert på ting du skriver her når du har det vanskelig. Helheten - alt det du får til i hverdagen - har en tendens til å forsvinne når det er litt "krise".

Jeg synes du primært skal forholde deg til det de som kjenner deg godt mener. Mannen din, psykiateren og vennene du og din mann har har mye bedre forutsetning for å uttale seg enn det vi har.

Det høres ut som om dere alle har en fin dag i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er flink til bake kake! Du er heldig som klarer det! og jeg mente at du virket umoden på måten du skrev. "Nå baby sove" "baby gråter. jeg liker ikke" " nå er jeg glad, baby sover" osv.

Mente ikke å såre deg. Men tråden din i går gjorde at jeg satt og tenkte på deg og denne toåringen hele kvelden, med en ekkel følelse. Ble helt satt ut!

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å få til det med du skriver. Det er svært egnet tll å såre en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å få til det med du skriver. Det er svært egnet tll å såre en annen.

Jeg fikk helt vondt av tråden i går, og tenkte med meg selv at hvis noen andre hadde skrevet likt som henne, så hadde de ikke blitt dullet slik med. da hadde de fått passet påskrevet. og mener at når en asperger som regel sier rett ut hva han/hun mener, så må de også tåle at andre sier hva de tenker og mener.

og hvis du hadde lest hele tråden i går, så hadde du kanskje også tenkt som meg. At hun kunne sitte på pc og skrive så mye som hun gjorde, med propper i ørene, og lure på hvorfor babyen skrek (babyen har vel sett ansiktsutrykket hennes?), det går over min fatteevne. og det har jeg lov til å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt vondt av tråden i går, og tenkte med meg selv at hvis noen andre hadde skrevet likt som henne, så hadde de ikke blitt dullet slik med. da hadde de fått passet påskrevet. og mener at når en asperger som regel sier rett ut hva han/hun mener, så må de også tåle at andre sier hva de tenker og mener.

og hvis du hadde lest hele tråden i går, så hadde du kanskje også tenkt som meg. At hun kunne sitte på pc og skrive så mye som hun gjorde, med propper i ørene, og lure på hvorfor babyen skrek (babyen har vel sett ansiktsutrykket hennes?), det går over min fatteevne. og det har jeg lov til å mene.

Jeg leste hele tråden og går og ble sterkt berørt av det. Allikevel ser jeg ingen grunn til å "gni det inn" i dag. Vi har ulike forutsetninger for å mestre ulike aspekter av livet. Det er ingen grunn til å tro at vi ser helheten ut i fra hva som blir skrevet i en krisesituasjon.

Generelt sett så mener jeg at det er liten grunn til å skrive ting som er egnet til å såre andre dersom det ikke er for å bidra positivt totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Jeg leste hele tråden og går og ble sterkt berørt av det. Allikevel ser jeg ingen grunn til å "gni det inn" i dag. Vi har ulike forutsetninger for å mestre ulike aspekter av livet. Det er ingen grunn til å tro at vi ser helheten ut i fra hva som blir skrevet i en krisesituasjon.

Generelt sett så mener jeg at det er liten grunn til å skrive ting som er egnet til å såre andre dersom det ikke er for å bidra positivt totalt sett.

Det jeg egentlig vil fram til; er at hun må da skjønne at hun ikke må passe barn flere ganger. og når hun sier at hun har vanskelig for å si nei, så bør hun tenke seg om. hun bør vite sine begrensninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du gir meg en ekkel følelse.

Hva forsøker du å gjøre her? Skjelle ut noen for å framstå umoden? Hjelper det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg forstår godt at du ble lei deg, og er enig med frosken i det hun skriver.

Mange av oss som følger deg her vet at du er et utpreget godt menneske som får til veldig mye ved hjelp av den fine personligheten din og et fantastisk pågangsmot.

Jeg tror at du har mye kjærlighet å gi til barn du passer og derfor kan være en positiv faktor i deres liv også, men synes at du skal si nei til å passe et så lite barn om du må være alene med det.

Det er to grunner til det:

1. Det at du kan bli så opptatt av egne tanker eller andre ting at du glemmer alt rundt deg. Det jo en naturlig følge av Asperger og ikke din feil, men det er en realitet som du bør ta med i betraktningen.

2. Det fører med seg uforholdsmessig mye stress og ulempe for deg. Ikke bare mens det pågår, men også i forberedelsene og tiden det tar å komme seg etterpå. Dette er tapt energi som du kanskje heller bør vurdere å spare til dine egne barn og mann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo like godt ta det med foreldrene til barnet, da det er deres ansvar å velge barnevakt..! ;0)

Dessuten, M er en av de som i svært stor grad tar til seg og lærer av det som blir sagt. I motsetning til temmelig mange andre "normaltfungerende" folk her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men det er nå min mening

Det kan virkelig bidra positivt totalt sett hvis det får Madelenemie til å innse at hun ikke skal stille som barnevakt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ble lei deg av det hun skrev. Det blir feil å mene så veldig mye om deg som menneske basert på ting du skriver her når du har det vanskelig. Helheten - alt det du får til i hverdagen - har en tendens til å forsvinne når det er litt "krise".

Jeg synes du primært skal forholde deg til det de som kjenner deg godt mener. Mannen din, psykiateren og vennene du og din mann har har mye bedre forutsetning for å uttale seg enn det vi har.

Det høres ut som om dere alle har en fin dag i dag :-)

Hei!

Det er akkurat sånn som du skriver nå.

Takk.

Tror bare hun berørte noe av det såreste for meg, jeg føler meg så umoden sammen med de andre mammaene, men så sa min psykiater at det er ingen umodenhet, det er bare uvitenhet.

Så tenkte jeg på det og forstod at hun har rett, min psykiater.

Det jeg før følte på som pinlig barnslighet skyldtes kun uvitenhet, mot det fins økt kunnskap, dermed en løsning.

Det var i min krise i går at jeg skriver ortografisk feil, trodde jo alle her viste for jegs kriver jo ellers helt vanlig.

Kan miste ord når jeg blir svært stresset og fortvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du ble lei deg, og er enig med frosken i det hun skriver.

Mange av oss som følger deg her vet at du er et utpreget godt menneske som får til veldig mye ved hjelp av den fine personligheten din og et fantastisk pågangsmot.

Jeg tror at du har mye kjærlighet å gi til barn du passer og derfor kan være en positiv faktor i deres liv også, men synes at du skal si nei til å passe et så lite barn om du må være alene med det.

Det er to grunner til det:

1. Det at du kan bli så opptatt av egne tanker eller andre ting at du glemmer alt rundt deg. Det jo en naturlig følge av Asperger og ikke din feil, men det er en realitet som du bør ta med i betraktningen.

2. Det fører med seg uforholdsmessig mye stress og ulempe for deg. Ikke bare mens det pågår, men også i forberedelsene og tiden det tar å komme seg etterpå. Dette er tapt energi som du kanskje heller bør vurdere å spare til dine egne barn og mann :-)

Hei!

Takk, det skjønner jeg.

Og det vet jeg min psykiater er helt enig i,

Hun sier ofte, gjør det du er flink på, ikke utsett deg for unødvendig stress, lær å sette grenser osv...

Men jeg glemmer meg,

men en sånn dag/erfaring vil vel kanskje brenne seg fast, for jeg fikk mange reaksjoner som både er forståelige, velmente, omsorgsfulle, men noen også skarpe og sinte, likevel skjønner jeg det.

Takk for forståelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er akkurat sånn som du skriver nå.

Takk.

Tror bare hun berørte noe av det såreste for meg, jeg føler meg så umoden sammen med de andre mammaene, men så sa min psykiater at det er ingen umodenhet, det er bare uvitenhet.

Så tenkte jeg på det og forstod at hun har rett, min psykiater.

Det jeg før følte på som pinlig barnslighet skyldtes kun uvitenhet, mot det fins økt kunnskap, dermed en løsning.

Det var i min krise i går at jeg skriver ortografisk feil, trodde jo alle her viste for jegs kriver jo ellers helt vanlig.

Kan miste ord når jeg blir svært stresset og fortvilt.

Du gjorde så godt du kunne, men neste gang foreldrene spør om du kan passe barnet, om det så er bare for et par timer, så sier du at du ikke kan pga diagnosen din.

Om jeg hadde visst at du ble omtrent hysterisk (du fremsto sånn her) fordi barnet våknet 50 min tidligere enn du forventet og etterpå ikke ante hva du skulle foreta deg når barnet gråt så hadde jeg ikke latt deg passe barnet mitt flere ganger. Vet foreldrene at dette skjer?

Barn skal ha rolige voksne rundt seg som ikke setter seg ved en pc med sov-i-ro i ørene når barnet gråter for å formidle at det er litt engstelig og trenger trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...