Gå til innhold

God morgen

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk helt vondt av tråden i går, og tenkte med meg selv at hvis noen andre hadde skrevet likt som henne, så hadde de ikke blitt dullet slik med. da hadde de fått passet påskrevet. og mener at når en asperger som regel sier rett ut hva han/hun mener, så må de også tåle at andre sier hva de tenker og mener.

og hvis du hadde lest hele tråden i går, så hadde du kanskje også tenkt som meg. At hun kunne sitte på pc og skrive så mye som hun gjorde, med propper i ørene, og lure på hvorfor babyen skrek (babyen har vel sett ansiktsutrykket hennes?), det går over min fatteevne. og det har jeg lov til å mene.

Hei!

Du får sjekke tidene jeg skrev, jeg skrev primært i babiens sovetid.

Jeg fikk mye god hjelp, hadde noen blitt sinte ville jeg nok logget av og baby og jeg ville stresset mer.

Du traff et sårt punkt i meg, det er ikke din feil, noe jeg har følt og tenkt på lenge, samt spurt min psykiater om, det der med min barnslighet, sliter med å fremstå som de andre, men i følge henne skyldes dette uvitenhet og det sier min psykiater er noe helt annet enn umodenhet. Hva man kaller det får så være men dette er for meg forferdelig, jeg kan plutselig si rare ting, ting man ikke forventer av meg og jeg tror ofte sånn på det selv at bare når jeg får tenkt meg om, blir jeg lei meg fordi jeg må tenke så annerledes og gjøre det jeg forsøker ikke gjøre; skille meg ut,

jeg merker det selv, at jeg lærer fort bare jeg får ting forklart, men jeg må kanskje diskutere en sak en stund å få gode grunner, jeg aksepterer ellers ikke så lett bare ting, men trenger er avhengig av å forstå alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

56

• frosken

35

• Persille1365381127

23

• Katt-ja

9

Hei!

Ja :)

Det gikk ikke så bra i går, men i dag går det bra. :)

Sliten, men annet er vel ikke å forvente.

Jeg er også ferdig med babyer og bestemor er det lenge til jeg blir også :)

Mine barn var dessuten ikke så urolige, de vandret ikke bare rundt sånn, de konsentrerte seg om sine ting/leker/programmer/musikk.

''Mine barn var dessuten ikke så urolige, de vandret ikke bare rundt sånn, de konsentrerte seg om sine ting/leker/programmer/musikk.''

Da hadde du jo griseflaks - med hver og en av dem :-)

Mine var også relativt rolige - og noe kan man nok påvirke dem selv - men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo like godt ta det med foreldrene til barnet, da det er deres ansvar å velge barnevakt..! ;0)

Dessuten, M er en av de som i svært stor grad tar til seg og lærer av det som blir sagt. I motsetning til temmelig mange andre "normaltfungerende" folk her inne.

''Dessuten, M er en av de som i svært stor grad tar til seg og lærer av det som blir sagt. I motsetning til temmelig mange andre "normaltfungerende" folk her inne.''

Godt poeng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virkelig bidra positivt totalt sett hvis det får Madelenemie til å innse at hun ikke skal stille som barnevakt mer.

Det finnes mindre nedbrytende måter å evt. bidra til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med det meste her, og jeg synes du er flink til å takle en vanskelig situasjon!

Jeg har selv en nevø som akkurat har fyllt 2 år, og det er ganske utfordrende å være sammen med toåringer når man ikke er vant til det hver dag.

Jeg tror det viktigste man må huske på er at barn er små personer, og personer er ikke forutsigbare så når man lager lister over hva man kan forvente er det utrolig mange usikkerhetsmomenter. Det er nesten ikke mulig å se for seg alt som kan skje når barn får et innfall. Derfor hjelper lister bare til en viss grad.

Jeg tror heller ikke at det er lurt at du er barnevakt for så små barn alene, da må i tilfelle mannen din være hovedbarnevakt og du supplere med det du klarer. (og det er jo tross alt ganske mye!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du ble lei deg, og er enig med frosken i det hun skriver.

Mange av oss som følger deg her vet at du er et utpreget godt menneske som får til veldig mye ved hjelp av den fine personligheten din og et fantastisk pågangsmot.

Jeg tror at du har mye kjærlighet å gi til barn du passer og derfor kan være en positiv faktor i deres liv også, men synes at du skal si nei til å passe et så lite barn om du må være alene med det.

Det er to grunner til det:

1. Det at du kan bli så opptatt av egne tanker eller andre ting at du glemmer alt rundt deg. Det jo en naturlig følge av Asperger og ikke din feil, men det er en realitet som du bør ta med i betraktningen.

2. Det fører med seg uforholdsmessig mye stress og ulempe for deg. Ikke bare mens det pågår, men også i forberedelsene og tiden det tar å komme seg etterpå. Dette er tapt energi som du kanskje heller bør vurdere å spare til dine egne barn og mann :-)

Dette er jeg enig i.

Synes også at du på en forbilledlig måte formidler noe som for motparten kan være vanskelig å akseptere. Det går an å formidle slike ting uten å degradere et annet menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

madelenemie! Da jeg fulgte tråden din i går, satt jeg med en veldig ekkel følelse etterpå. For meg virker du veldig umoden, ja, jeg vet du har asperger. slik som du skrev i går, ville jeg forbundet med en 8 åring. at ikke du forstår at barn kan bli urolige av å være et annet sted enn hjemme, og at det kan lengte til foreldrene sine. at du sitter og skriver på dol og spør om råd for hver minste ting. at du ikke vet hva risting betyr, eller at du ikke klarer å beskrive det du egentlig gjorde. jeg fikk rett og slett vondt av det barnet!!

du skriver nok da at du vil aldri gjøre et barn vondt. nei, det tror jeg også. men bare at du skrev alle de tingene i går, og lurte på så utrolig mye, gjorde meg tankefull.

jeg har som sagt en voksen sønn med autisme (høytfungerende), og jeg ville aldri overlatt en toåring til han. han hadde heller ikke ønsket barnet vondt, men han hadde ikke taklet et barn, slik som du i går.

du sier at du ikke klarer å si nei når noen spør om barnepass. du må da kjenne dine begrensninger? hvis noen spør om du kan bake en treetasjes bryllupskake i morgen, vil du da ikke klare å si nei, eller sier du nei fordi du vet du ikke klarer det?

slik må du tenke når noen spør deg om å være barnevakt.

Hei!

Vil gjerne vite hvorfor din sønn hvis han er høytfungerende autist ikke kan passe et barn?

bare fordi jeg vil få det klart for meg hva det kan være.

Takk. Nå blir jeg borte lenge for jeg må på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

Vil gjerne vite hvorfor din sønn hvis han er høytfungerende autist ikke kan passe et barn?

bare fordi jeg vil få det klart for meg hva det kan være.

Takk. Nå blir jeg borte lenge for jeg må på tur.

min sønn kunne ikke passet et barn, pga han takler ikke rot, skriking, høye lyder, stress, søling, masing osv. da blir han veldig stresset og hissig selv. han får da et "stressutslett" i ansikt og overkropp, som klør og er ubehagelig. han liker best å være for seg selv, da trives han best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn kunne ikke passet et barn, pga han takler ikke rot, skriking, høye lyder, stress, søling, masing osv. da blir han veldig stresset og hissig selv. han får da et "stressutslett" i ansikt og overkropp, som klør og er ubehagelig. han liker best å være for seg selv, da trives han best.

Hei!

Takk, da har vi noe av det samme, men hos meg er det ikke så ille, så jeg klarer å ta meg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Ja :)

Det gikk ikke så bra i går, men i dag går det bra. :)

Sliten, men annet er vel ikke å forvente.

Jeg er også ferdig med babyer og bestemor er det lenge til jeg blir også :)

Mine barn var dessuten ikke så urolige, de vandret ikke bare rundt sånn, de konsentrerte seg om sine ting/leker/programmer/musikk.

Ja,jeg ser nå at du hadde et innlegg i går. Jeg så bare overskriften i går, men leste ikke innlegget. Jeg pleier vanligvis og hoppe over innlegg på småbarnsforum, men har lest det nå. Fint at det går bedre i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

Takk,

Jeg skal tenke på det, men jeg forstår ikke det du skriver enda.

Barnehager er sikrede lekesteder for barn.

Hva med mine egne barn?, jeg bruker jo ørepropper når det er feks middagstid og de snakker høyt og til og med i munnen på hverandre som om de ikke helt forstår at dette blir for mye for meg. Da holder jeg meg for ørene til de blir stille og får feks en avtale om hvem soms skal snakke først.

Min psykiater har aldri nevnt at dette er uheldig for barna, hun sier jeg er en god mor, men at det er vitkig at barna vet hva dette skyldes. Men de skjønste jo ikke det når de var babyer, men tror du de har tatt skade av dette?

I så fall er jeg lei meg. Men realiteter må man bare forholde seg til sånn som de er.

Barnehager er sikrede, men de er ikke 100% sikre. Jeg eier en barnehage. Jeg har 7 ansatte som til enhver tid passer på barna. Ingen barn får være ute alene, eller i noe rom alene. De som jobber her får ikke lese noe, skrive tekstmeldinger, snakke i telefonen eller noe annet som tar oppmerksomheten deres bort fra barna.

Og derfor sier jeg til deg: du skal aldri la et barn være alene ute, eller i et annet rom. Du skal heller ikke drive med ting som gjør at du ikke kan se på barnet når du er i samme rom som barnet, eller ute. Når man er med barn, så skal oppmerksomheten være på barnet - ikke andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg fikk helt vondt av tråden i går, og tenkte med meg selv at hvis noen andre hadde skrevet likt som henne, så hadde de ikke blitt dullet slik med. da hadde de fått passet påskrevet. og mener at når en asperger som regel sier rett ut hva han/hun mener, så må de også tåle at andre sier hva de tenker og mener.

og hvis du hadde lest hele tråden i går, så hadde du kanskje også tenkt som meg. At hun kunne sitte på pc og skrive så mye som hun gjorde, med propper i ørene, og lure på hvorfor babyen skrek (babyen har vel sett ansiktsutrykket hennes?), det går over min fatteevne. og det har jeg lov til å mene.

Jeg tenkte som deg. Og jeg unnlot å svare henne i går, fordi jeg antagelig ville fått samme responsen du får nå.

Jeg antar foreldrene ikke vet hvilken effekt dette har på henne. Og hun har åpenbart ikke redegjort for dette selv. Jeg synes det er helt greit å poengtere det du har gjort, på tross av at det er sårende.

Om jeg må velge mellom en såret forumdeltager og et skadet barn, så er det ikke et reelt valg for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du gjorde så godt du kunne, men neste gang foreldrene spør om du kan passe barnet, om det så er bare for et par timer, så sier du at du ikke kan pga diagnosen din.

Om jeg hadde visst at du ble omtrent hysterisk (du fremsto sånn her) fordi barnet våknet 50 min tidligere enn du forventet og etterpå ikke ante hva du skulle foreta deg når barnet gråt så hadde jeg ikke latt deg passe barnet mitt flere ganger. Vet foreldrene at dette skjer?

Barn skal ha rolige voksne rundt seg som ikke setter seg ved en pc med sov-i-ro i ørene når barnet gråter for å formidle at det er litt engstelig og trenger trøst.

Ettersom hun ellers er normalt fungerende tipper jeg foreldrene ikke vet dette. Derfor er det viktig at hun enten forklarer dette for dem, eller konsekvent sier nei til barnepass fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte som deg. Og jeg unnlot å svare henne i går, fordi jeg antagelig ville fått samme responsen du får nå.

Jeg antar foreldrene ikke vet hvilken effekt dette har på henne. Og hun har åpenbart ikke redegjort for dette selv. Jeg synes det er helt greit å poengtere det du har gjort, på tross av at det er sårende.

Om jeg må velge mellom en såret forumdeltager og et skadet barn, så er det ikke et reelt valg for min del.

''Om jeg må velge mellom en såret forumdeltager og et skadet barn, så er det ikke et reelt valg for min del.''

Enig! Dette barnet kan ikke benyttes som "trening i å mestre vanskelige situasjoner" for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om jeg må velge mellom en såret forumdeltager og et skadet barn, så er det ikke et reelt valg for min del.''

Enig! Dette barnet kan ikke benyttes som "trening i å mestre vanskelige situasjoner" for trådstarter.

Veldig enig. Jeg ble utrolig stresset av tråden i går - og usikker på hvordan jeg skulle svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader.

En diagnose legitimerer ikke at barn blir forsøksdyr. Det er jo enda godt at ingenting alvorlig skjedde dette døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader.

En diagnose legitimerer ikke at barn blir forsøksdyr. Det er jo enda godt at ingenting alvorlig skjedde dette døgnet.

Men hun har jo mange unger sjøl og du kjenner jo ingen av dem. Det er ikke slik at en to-åring er en prøvekanin for henne da hun har hatt mange to-åringer sjøl.

Og jeg regner jo med at de som har spurt henne om barnevakt kjenner henne og ungene hennes og dermed ikke har noe problem. Jeg ser også at ting ikke blir helt A4, men har unger vondt av at ting ikke her helt A4 et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun har jo mange unger sjøl og du kjenner jo ingen av dem. Det er ikke slik at en to-åring er en prøvekanin for henne da hun har hatt mange to-åringer sjøl.

Og jeg regner jo med at de som har spurt henne om barnevakt kjenner henne og ungene hennes og dermed ikke har noe problem. Jeg ser også at ting ikke blir helt A4, men har unger vondt av at ting ikke her helt A4 et par dager.

Hun har jo selv sagt at hennes egne barn har vært roligere enn dette barnet hun passet. Dessuten er det en viktig forskjell at gårsdagens barn ikke var hjemme og ble passet på av egne foreldre - det har betydning for både hennes reaksjoner på barnet og på banets reaksjoner på henne.

Jeg kjenner ingen av dem, men jeg uttaler meg på bakgrunn av trådstarters innlegg på dol. Det var mer enn god nok grunn til å anbefale henne å ikke passe andres barn heretter, noe ogspå mange gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få frem samme budskap uten å degradere den det gjelder. Se f.eks. hvordan Kalevaala formulerer seg. http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4636828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo selv sagt at hennes egne barn har vært roligere enn dette barnet hun passet. Dessuten er det en viktig forskjell at gårsdagens barn ikke var hjemme og ble passet på av egne foreldre - det har betydning for både hennes reaksjoner på barnet og på banets reaksjoner på henne.

Jeg kjenner ingen av dem, men jeg uttaler meg på bakgrunn av trådstarters innlegg på dol. Det var mer enn god nok grunn til å anbefale henne å ikke passe andres barn heretter, noe ogspå mange gjorde.

''Jeg kjenner ingen av dem, men jeg uttaler meg på bakgrunn av trådstarters innlegg på dol. Det var mer enn god nok grunn til å anbefale henne å ikke passe andres barn heretter, noe ogspå mange gjorde.''

Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har uttrykt det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...