Gå til innhold

God morgen

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader.

En diagnose legitimerer ikke at barn blir forsøksdyr. Det er jo enda godt at ingenting alvorlig skjedde dette døgnet.

''Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader.

''

Hun skrev det første innlegget i en akutt krise. Ingen av oss ville ha hjulpet hverken henne eller barnet ved å kritisere. Folk forsøkte å hjelpe til, og hun nyttiggjorde seg hjelpen.

Forøvrig så er det jo slik at om man har en spesifikk funksjonsnedsettelse, så umuliggjør/vanskeliggjør det visse ting. Regner ikke med at du kjefter på en rullestolbruker for at hun ikke går?

Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren. Budskap kan fås frem uten at det samtidig trenger å hagle med nedsettende bemerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

56

• frosken

35

• Persille1365381127

23

• Katt-ja

9

Persille1365381127

Det går an å få frem samme budskap uten å degradere den det gjelder. Se f.eks. hvordan Kalevaala formulerer seg. http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4636828

Jada, jeg ser du har poengtert det. Men for meg som driver med dette, som jobber hver dag for å luke ut de menneskene som aldri burde få ansvar for barn - så skjønner jeg hvilken følelse hun har sittet med i hele går kveld. Jeg hadde den jeg også. Og om jeg veier den følelsen opp mot hvorvidt Madeleinemie blir såret av hvordan jeg formulerer meg, så veier ikke hennes følelse tyngre.

Hun skulle aldri vært alene med et barn. Uansett hvor mye sympati man har for at hun prøver, at hun har en diagnose osv, hun skulle ikke vært alene med et barn. Og hadde hun skrevet inn her om en alvorlig ulykke - f.eks at barnet hadde fått en kopp glovarm kaffe over seg (som er et tema vi har diskutert flere ganger), så ville ingen av dere sagt "du gjorde så godt du kunne, dette er ikke din feil".

Hun må få klar beskjed om at hun ikke må påta seg denne type oppgaver. Det er ikke som bake en bryllupskake som ble tatt frem i et annet eksempel her. Det hun gjør når hun passer et barn kan ha alvorlige konsekvenser for barnets liv og helse. Barn er ikke eksperimenter.

Og med alle de formuleringsfeilene hun ble kreditert i tråden i går, så bør dere klare å kreditere at noen ikke formulerte seg like hensynsfullt som dere ønsker i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men hun har jo mange unger sjøl og du kjenner jo ingen av dem. Det er ikke slik at en to-åring er en prøvekanin for henne da hun har hatt mange to-åringer sjøl.

Og jeg regner jo med at de som har spurt henne om barnevakt kjenner henne og ungene hennes og dermed ikke har noe problem. Jeg ser også at ting ikke blir helt A4, men har unger vondt av at ting ikke her helt A4 et par dager.

Jeg kjenner mange nok foreldre til å vite at om foreldrene hadde visst det hun skrev her i går, så ville de etter all sannsynlighet ikke latt henne passe barnet.

At folk har egne barn betyr ikke at de er egnede barnepassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader.

''

Hun skrev det første innlegget i en akutt krise. Ingen av oss ville ha hjulpet hverken henne eller barnet ved å kritisere. Folk forsøkte å hjelpe til, og hun nyttiggjorde seg hjelpen.

Forøvrig så er det jo slik at om man har en spesifikk funksjonsnedsettelse, så umuliggjør/vanskeliggjør det visse ting. Regner ikke med at du kjefter på en rullestolbruker for at hun ikke går?

Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren. Budskap kan fås frem uten at det samtidig trenger å hagle med nedsettende bemerkninger.

Det har ikke "haglet med nedsettende bemerkninger" noe sted her. Jeg synes ikke innlegget du reagerte på var sårende kritisk. Kritisk, ja - men ikke sårende.

Vi har alle forskjellig reaksjonsmønster, dette er et åpent forum - og om grublendeikveld satt med samme magefølelse som meg i går så synes jeg ikke det gjør noe at hun agerte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men det er nå min mening

Jada, jeg ser du har poengtert det. Men for meg som driver med dette, som jobber hver dag for å luke ut de menneskene som aldri burde få ansvar for barn - så skjønner jeg hvilken følelse hun har sittet med i hele går kveld. Jeg hadde den jeg også. Og om jeg veier den følelsen opp mot hvorvidt Madeleinemie blir såret av hvordan jeg formulerer meg, så veier ikke hennes følelse tyngre.

Hun skulle aldri vært alene med et barn. Uansett hvor mye sympati man har for at hun prøver, at hun har en diagnose osv, hun skulle ikke vært alene med et barn. Og hadde hun skrevet inn her om en alvorlig ulykke - f.eks at barnet hadde fått en kopp glovarm kaffe over seg (som er et tema vi har diskutert flere ganger), så ville ingen av dere sagt "du gjorde så godt du kunne, dette er ikke din feil".

Hun må få klar beskjed om at hun ikke må påta seg denne type oppgaver. Det er ikke som bake en bryllupskake som ble tatt frem i et annet eksempel her. Det hun gjør når hun passer et barn kan ha alvorlige konsekvenser for barnets liv og helse. Barn er ikke eksperimenter.

Og med alle de formuleringsfeilene hun ble kreditert i tråden i går, så bør dere klare å kreditere at noen ikke formulerte seg like hensynsfullt som dere ønsker i denne tråden.

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

''Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren''

Men her inne er det stadig nye folk - ikke _alle_ som skriver her har lest mange av M's innlegg. Man må være forberedt på å få svar som ikke nødvendigvis bærer preg av at folk "kjenner" en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke "haglet med nedsettende bemerkninger" noe sted her. Jeg synes ikke innlegget du reagerte på var sårende kritisk. Kritisk, ja - men ikke sårende.

Vi har alle forskjellig reaksjonsmønster, dette er et åpent forum - og om grublendeikveld satt med samme magefølelse som meg i går så synes jeg ikke det gjør noe at hun agerte på det.

Jeg tror at mange av oss som ikke skrev innlegg som kunne ha virket sårende, egentlig tenkte slik som den ene (var det ikke bare en, da) som skrev noe som ble oppfattet sårende. Det hadde vært rart om ingen skrev noe slikt. Og det er jo ikke så enkelt å skrive kritikk på en lite sårende måte. Ære være dem som er flinke med ord og klarer å balansere på den fine linjen - men man kan ikke forvente det av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren''

Men her inne er det stadig nye folk - ikke _alle_ som skriver her har lest mange av M's innlegg. Man må være forberedt på å få svar som ikke nødvendigvis bærer preg av at folk "kjenner" en.

''Men her inne er det stadig nye folk - ikke _alle_ som skriver her har lest mange av M's innlegg. Man må være forberedt på å få svar som ikke nødvendigvis bærer preg av at folk "kjenner" en.''

Det er jeg helt enig i. Poenget mitt var bare at det er vanlig å tilpasse formidling av et budskap til mottaker. Dersom man ikke vet noe om mottaker så er jo ikke det mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange nok foreldre til å vite at om foreldrene hadde visst det hun skrev her i går, så ville de etter all sannsynlighet ikke latt henne passe barnet.

Jeg tenkte det samme når jeg leste listen. Det er lett å se at forfatter av listen bare ønsker godt, at det er ren omtanke som har vært motivasjonen, men som mor ville jeg ikke satt igjen min toåring til den som hadde forfattet den. Jeg håper hun viser både sin mann, psykologen og barnets foreldre listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner ingen av dem, men jeg uttaler meg på bakgrunn av trådstarters innlegg på dol. Det var mer enn god nok grunn til å anbefale henne å ikke passe andres barn heretter, noe ogspå mange gjorde.''

Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har uttrykt det motsatte.

''Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har uttrykt det motsatte'' Tror du det også er trådstarters oppfatning? Jeg tror hun mener at hun har fått hjelp og støtte som har gjort henne bedre egnet som barnevakt, og at det kun er et fåtall som mener at hun ikke bør si ja neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har uttrykt det motsatte'' Tror du det også er trådstarters oppfatning? Jeg tror hun mener at hun har fått hjelp og støtte som har gjort henne bedre egnet som barnevakt, og at det kun er et fåtall som mener at hun ikke bør si ja neste gang.

Jeg håper du tar feil, men dessverre tror jeg du har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror hun mener at hun har fått hjelp og støtte som har gjort henne bedre egnet som barnevakt,''

Jeg ble faktisk litt skremt over at hun har laget seg en detaljert liste over hva hun skal gjøre og ikke gjøre neste gang hun skal passe barnet.

Hun bør overhodet ikke passe barn! Javel, hun har egne barn, men det blir noe helt annet enn å passe andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner mange nok foreldre til å vite at om foreldrene hadde visst det hun skrev her i går, så ville de etter all sannsynlighet ikke latt henne passe barnet.''

Jeg hadde ikke under noen omstendighet satt igjen barnet mitt hos en person som reagerte slik hun gjorde i tråden i går. Og det skremmer meg at hun selv ikke skjønner at hun ikke bør passe barn flere ganger. Selv om hun gjør det for å være snill og for å hjelpe foreldrene så er det rett og slett farlig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror hun mener at hun har fått hjelp og støtte som har gjort henne bedre egnet som barnevakt,''

Jeg ble faktisk litt skremt over at hun har laget seg en detaljert liste over hva hun skal gjøre og ikke gjøre neste gang hun skal passe barnet.

Hun bør overhodet ikke passe barn! Javel, hun har egne barn, men det blir noe helt annet enn å passe andres.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg kjenner mange nok foreldre til å vite at om foreldrene hadde visst det hun skrev her i går, så ville de etter all sannsynlighet ikke latt henne passe barnet.''

Jeg hadde ikke under noen omstendighet satt igjen barnet mitt hos en person som reagerte slik hun gjorde i tråden i går. Og det skremmer meg at hun selv ikke skjønner at hun ikke bør passe barn flere ganger. Selv om hun gjør det for å være snill og for å hjelpe foreldrene så er det rett og slett farlig for barnet.

Men det er jo det som er poenget! Hun vil jo ikke skjønne det så lenge de som svarer skriver at hun mener det godt, gjør så godt hun kan og at alt ser ut til å gå fint nå....

Dette er jo ikke noe annet enn et risikoprosjekt, og om ingen sier det klart og tydelig (selv om hun blir såret), vil hun kanskje tro hun har mestret dette fint på tross av usikkerheten, og kan gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som er poenget! Hun vil jo ikke skjønne det så lenge de som svarer skriver at hun mener det godt, gjør så godt hun kan og at alt ser ut til å gå fint nå....

Dette er jo ikke noe annet enn et risikoprosjekt, og om ingen sier det klart og tydelig (selv om hun blir såret), vil hun kanskje tro hun har mestret dette fint på tross av usikkerheten, og kan gjøre det igjen.

''Hun vil jo ikke skjønne det så lenge de som svarer skriver at hun mener det godt, gjør så godt hun kan og at alt ser ut til å gå fint nå....''

Jeg var en av de som svarte at neste gang burde si til foreldrene at hun ikke kunne passet barnet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...