morsan Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Listen er jo lagd for å følges *neste gang*, sant.. ''Listen er jo lagd for å følges *neste gang*, sant..'' Ja, det må vel være det klareste beviset på at trådstarter ikke la avgjørende vekt på alle svarene om at hun ikke burde passe andres 2-åringer i fremtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader. '' Hun skrev det første innlegget i en akutt krise. Ingen av oss ville ha hjulpet hverken henne eller barnet ved å kritisere. Folk forsøkte å hjelpe til, og hun nyttiggjorde seg hjelpen. Forøvrig så er det jo slik at om man har en spesifikk funksjonsnedsettelse, så umuliggjør/vanskeliggjør det visse ting. Regner ikke med at du kjefter på en rullestolbruker for at hun ikke går? Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren. Budskap kan fås frem uten at det samtidig trenger å hagle med nedsettende bemerkninger. ''Hun skrev det første innlegget i en akutt krise. Ingen av oss ville ha hjulpet hverken henne eller barnet ved å kritisere. Folk forsøkte å hjelpe til, og hun nyttiggjorde seg hjelpen. '' Jeg er helt enig i at gårsdagens tråd gjaldt en akutt krise. Jeg tror at dette også fikk betydning for folks svar fordi man ikke ville gjøre henne ytterligere stresset og ute av stand til å ta seg av barnet, samtidig som mange fant det betimelig å si at det ikke burde bli en neste gang. Men dagens tråd viser jo, med denne lange listen, at hun tar høyde for at det faktisk kan bli en "neste gang", og mange folk er da kanskje enda tydeligere enn de var i går. ''Forøvrig så er det jo slik at om man har en spesifikk funksjonsnedsettelse, så umuliggjør/vanskeliggjør det visse ting. Regner ikke med at du kjefter på en rullestolbruker for at hun ikke går?'' Dette er ikke sammenlignbart. Man ville ikke kjeftet på rullestolbrukeren for at hun ikke går, men man kunne godt ha kjeftet på henne dersom hun f eks tok med seg en toåring ned til kanten av Akerselva og dermed satte seg i en situasjon der hun ikek ville ha kunnet stanset barnet hvis det løp mot vannet. ''Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren. Budskap kan fås frem uten at det samtidig trenger å hagle med nedsettende bemerkninger'' Enig i dette, men uenig i at det har "haglet" med nedsettende bemerkninger. Såvidt jeg kan huske er det kun den ene setningen om at hun virker "umoden", og de fleste av oss har da fått atskillig verre ting slengt etter oss her inne, og det kanskje attpåtil ufortjent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Hun skrev det første innlegget i en akutt krise. Ingen av oss ville ha hjulpet hverken henne eller barnet ved å kritisere. Folk forsøkte å hjelpe til, og hun nyttiggjorde seg hjelpen. '' Jeg er helt enig i at gårsdagens tråd gjaldt en akutt krise. Jeg tror at dette også fikk betydning for folks svar fordi man ikke ville gjøre henne ytterligere stresset og ute av stand til å ta seg av barnet, samtidig som mange fant det betimelig å si at det ikke burde bli en neste gang. Men dagens tråd viser jo, med denne lange listen, at hun tar høyde for at det faktisk kan bli en "neste gang", og mange folk er da kanskje enda tydeligere enn de var i går. ''Forøvrig så er det jo slik at om man har en spesifikk funksjonsnedsettelse, så umuliggjør/vanskeliggjør det visse ting. Regner ikke med at du kjefter på en rullestolbruker for at hun ikke går?'' Dette er ikke sammenlignbart. Man ville ikke kjeftet på rullestolbrukeren for at hun ikke går, men man kunne godt ha kjeftet på henne dersom hun f eks tok med seg en toåring ned til kanten av Akerselva og dermed satte seg i en situasjon der hun ikek ville ha kunnet stanset barnet hvis det løp mot vannet. ''Slik jeg ser det, så er det en selvfølge at svarene tilpasses det man vet om mottakeren. Budskap kan fås frem uten at det samtidig trenger å hagle med nedsettende bemerkninger'' Enig i dette, men uenig i at det har "haglet" med nedsettende bemerkninger. Såvidt jeg kan huske er det kun den ene setningen om at hun virker "umoden", og de fleste av oss har da fått atskillig verre ting slengt etter oss her inne, og det kanskje attpåtil ufortjent. Det er mye mulig at flere av oss burde vært tydeligere mht hva vi mener om fremtidig barnevaktsoppdrag. Jeg mener at bemerkningene om umodenhet var unødvendige. Det var også tilsvarende bemerkninger i tråden i går. Ser ikke noe poeng med å forsøke å såre trådstarter, det er fullt mulig å forklare hvorfor hun ikke bør være barnevakt på andre måter. Men som sagt, det er nok et poeng å være tydelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det er mye mulig at flere av oss burde vært tydeligere mht hva vi mener om fremtidig barnevaktsoppdrag. Jeg mener at bemerkningene om umodenhet var unødvendige. Det var også tilsvarende bemerkninger i tråden i går. Ser ikke noe poeng med å forsøke å såre trådstarter, det er fullt mulig å forklare hvorfor hun ikke bør være barnevakt på andre måter. Men som sagt, det er nok et poeng å være tydelig. Det er _ingen_ her som med intensjon har _forsøkt_ å såre trådstarter. Det var en uheldig konsekvens, ikke en intensjon. Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. Og jeg ville nok muligens brukt andre beskrivelser på dette enn umodent, men de ville du likt dårligere. Så jeg synes faktisk umoden var en forsiktig antydning i forhold til hva jeg tenkte. Det er ikke for å såre trådstarter, det er de tankene jeg gjør meg opp om situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Hun vil jo ikke skjønne det så lenge de som svarer skriver at hun mener det godt, gjør så godt hun kan og at alt ser ut til å gå fint nå....'' Jeg var en av de som svarte at neste gang burde si til foreldrene at hun ikke kunne passet barnet. ) I know Men du ser av listen hun har skrevet i dag at hun ikke tok det til seg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 I know Men du ser av listen hun har skrevet i dag at hun ikke tok det til seg.... Det er jo åpenbart at Madeleinemie allerede hadde en avtale om å passe dette barnet i to dager. Sånn sett har hun sørget for å legge forholdene bedre til rette for dag 2, slik at det ikke skulle gå like på ræva som første dagen. Når det er sagt, står jeg også for at hun ikke bør passe små barn en annen gang. Men dette har jeg tiltro til at Madeleinemie selv også er inneforstått med nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det er _ingen_ her som med intensjon har _forsøkt_ å såre trådstarter. Det var en uheldig konsekvens, ikke en intensjon. Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. Og jeg ville nok muligens brukt andre beskrivelser på dette enn umodent, men de ville du likt dårligere. Så jeg synes faktisk umoden var en forsiktig antydning i forhold til hva jeg tenkte. Det er ikke for å såre trådstarter, det er de tankene jeg gjør meg opp om situasjonen. ''Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. '' Men hun har da heller aldri sagt at hun er såkalt "normalt fungerende". Hun er velfungerende til å ha Asperger, men er så avgjort annerledes på mange områder. Det er jo nettopp derfor jeg forsøkte å trekke en parallell til en rullestolbruker (selv om jeg ser at analogien min ikke helt fungerte i dette konkrete eksempelet). De som ikke vet at hun har Asperger, kan man selvfølgelig ikke forvente at tilpasser sine tilbakemeldinger i forhold til dette. Som jeg sa til morsan, så er det mye mulig at flere av oss burde være helt tydelige på å si at vi ikke synes hun skal være barnevakt i fremtiden. Jeg har imidlertid stor tiltro til hennes evne til å ta til seg tilbakemeldinger og drøfte dem med signifikante personer i sitt nærmiljø, - det tar bare av og til litt tid før dette kan bli gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. '' Men hun har da heller aldri sagt at hun er såkalt "normalt fungerende". Hun er velfungerende til å ha Asperger, men er så avgjort annerledes på mange områder. Det er jo nettopp derfor jeg forsøkte å trekke en parallell til en rullestolbruker (selv om jeg ser at analogien min ikke helt fungerte i dette konkrete eksempelet). De som ikke vet at hun har Asperger, kan man selvfølgelig ikke forvente at tilpasser sine tilbakemeldinger i forhold til dette. Som jeg sa til morsan, så er det mye mulig at flere av oss burde være helt tydelige på å si at vi ikke synes hun skal være barnevakt i fremtiden. Jeg har imidlertid stor tiltro til hennes evne til å ta til seg tilbakemeldinger og drøfte dem med signifikante personer i sitt nærmiljø, - det tar bare av og til litt tid før dette kan bli gjort. ''Hun er velfungerende til å ha Asperger'' Nei, det vil jeg faktisk ikke si at hun er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. '' Men hun har da heller aldri sagt at hun er såkalt "normalt fungerende". Hun er velfungerende til å ha Asperger, men er så avgjort annerledes på mange områder. Det er jo nettopp derfor jeg forsøkte å trekke en parallell til en rullestolbruker (selv om jeg ser at analogien min ikke helt fungerte i dette konkrete eksempelet). De som ikke vet at hun har Asperger, kan man selvfølgelig ikke forvente at tilpasser sine tilbakemeldinger i forhold til dette. Som jeg sa til morsan, så er det mye mulig at flere av oss burde være helt tydelige på å si at vi ikke synes hun skal være barnevakt i fremtiden. Jeg har imidlertid stor tiltro til hennes evne til å ta til seg tilbakemeldinger og drøfte dem med signifikante personer i sitt nærmiljø, - det tar bare av og til litt tid før dette kan bli gjort. Jo, men jeg kjenner henne ikke - jeg vet heller ikke så voldsomt mye om Asperger. Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. Det er de forutsetningene jeg svarer ut fra. At du har andre forutsetninger er greit nok, men det betyr ikke at vi andre forsøker å være fæle med henne. Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jo, men jeg kjenner henne ikke - jeg vet heller ikke så voldsomt mye om Asperger. Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. Det er de forutsetningene jeg svarer ut fra. At du har andre forutsetninger er greit nok, men det betyr ikke at vi andre forsøker å være fæle med henne. Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør. ''Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør.'' Jeg har samme oppfatning som deg. Hun svarer jo at hun er ikke umoden for det har psykiateren hennes sagt, altså aner hun ikke selv om hun er umoden eller ikke. Hun sier heller ikke at hun ikke skal passe barn flere ganger, men gjentar bare at nå har hun laget seg en liste som hun skal bruke neste gang for hun vil så gjerne hjelpe denne familien. Jeg er stygt redd for at denne "hjelpen" kan bli katastrofal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Jeg tror hun mener at hun har fått hjelp og støtte som har gjort henne bedre egnet som barnevakt,'' Jeg ble faktisk litt skremt over at hun har laget seg en detaljert liste over hva hun skal gjøre og ikke gjøre neste gang hun skal passe barnet. Hun bør overhodet ikke passe barn! Javel, hun har egne barn, men det blir noe helt annet enn å passe andres. Det med den lista var noe hun avtalte med en her på DOL i går (husker ikke hvem), at hun skulle lage en slik liste og vise den her - så kunne vi kommentere om vi synes det høres rimelig ut eller om hun overdriver eller har utelatt noe viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Hun er velfungerende til å ha Asperger'' Nei, det vil jeg faktisk ikke si at hun er. Hvis man ser på hva hun totalt sett klarer i hverdagen, så er i allefall jeg ganske imponert. Det er allikevel mye mulig at du har rett i at hun ikke er velfungerende til å ha Asperger, jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag - tror du vet mer om dette enn meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jo, men jeg kjenner henne ikke - jeg vet heller ikke så voldsomt mye om Asperger. Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. Det er de forutsetningene jeg svarer ut fra. At du har andre forutsetninger er greit nok, men det betyr ikke at vi andre forsøker å være fæle med henne. Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør. Jeg er helt enig i din oppfatning av hva som skal til for å ha omsorg for barn. Er ikke like enig i dette med at hun ikke tar i mot tilbakemeldinger. Generelt sett så synes jeg at hun har fortalt om store endringer som følge av ting som har blitt sagt til henne her inne - men det har ofte tatt tid (og hun har nok også konferert med andre om det). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør.'' Jeg har samme oppfatning som deg. Hun svarer jo at hun er ikke umoden for det har psykiateren hennes sagt, altså aner hun ikke selv om hun er umoden eller ikke. Hun sier heller ikke at hun ikke skal passe barn flere ganger, men gjentar bare at nå har hun laget seg en liste som hun skal bruke neste gang for hun vil så gjerne hjelpe denne familien. Jeg er stygt redd for at denne "hjelpen" kan bli katastrofal. Ja, enig. Det er beklagelig at hun har en diagnose, for all del - men man kan ikke overse de tingene likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jo, men jeg kjenner henne ikke - jeg vet heller ikke så voldsomt mye om Asperger. Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. Det er de forutsetningene jeg svarer ut fra. At du har andre forutsetninger er greit nok, men det betyr ikke at vi andre forsøker å være fæle med henne. Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør. ''Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. '' Jeg synes dette bør nyanseres til å gjelde andres barn. Jeg har ikke lest noe som gir meg grunn til å tro at hun ikke ivaretar egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader. En diagnose legitimerer ikke at barn blir forsøksdyr. Det er jo enda godt at ingenting alvorlig skjedde dette døgnet. ''Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her'' Jeg reagerte på det samme igår. Det Madelenemie skrev i den tråden var rett og slett bekymringsfult. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nå har jeg lest gjennom alle innleggene fra i går og i dag og jeg lurer på en ting. Mannen du kjenner deg godt og stoler han på at du vil greie å passe en 2-åring når du er hjemme alene? Vet foreldrene til barnet at du har Asperger og kjenner de deg godt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg er helt enig i din oppfatning av hva som skal til for å ha omsorg for barn. Er ikke like enig i dette med at hun ikke tar i mot tilbakemeldinger. Generelt sett så synes jeg at hun har fortalt om store endringer som følge av ting som har blitt sagt til henne her inne - men det har ofte tatt tid (og hun har nok også konferert med andre om det). Men det kan jo ikke jeg vite noe om? Jeg har ikke fulgt henne, og jeg kjenner henne ikke. Men jeg ser at hun skriver at hun ikke er umoden basert på at psykiateren har sagt det, altså vet hun ikke dette selv. Hun skriver også at psykiateren hennes sier hun skal drive med ting hun kan, og dette kan hun åpenbart ikke - likevel gjør hun det. Samtlige skrev til henne i går at hun ikke bør passe barn, likevel har hun laget seg en liste hun kan følge _neste gang_ hun skal passe barn. Hun skjønner ikke hva vi mener når vi sier at hun ikke må riste barnet, for hun skjønner ikke selv at riste er feil ord å bruke - du brukte ganske mange innlegg på å redegjøre for det i går. Slik jeg ser det er det mange indikasjoner på at hun faktisk ikke skjønner det som blir skrevet til henne, at hun mangler forståelse for "normal oppførsel" (ref. dette med å tilby seg å riste andres barn), og at hun har en svært umoden uttrykksmåte (hun skriver svært få/ingen normale setninger). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hvis man ser på hva hun totalt sett klarer i hverdagen, så er i allefall jeg ganske imponert. Det er allikevel mye mulig at du har rett i at hun ikke er velfungerende til å ha Asperger, jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag - tror du vet mer om dette enn meg. Ja, jeg vet nok litt mer Jeg har jo selv asperger og kjenner flere andre voksne med AS + at jeg kjenner til Madelenemie fra før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. '' Jeg synes dette bør nyanseres til å gjelde andres barn. Jeg har ikke lest noe som gir meg grunn til å tro at hun ikke ivaretar egne barn. ''Jeg synes dette bør nyanseres til å gjelde andres barn. Jeg har ikke lest noe som gir meg grunn til å tro at hun ikke ivaretar egne barn'' Med hjelp av mannen. Hun hadde ikke greid det alene og det vet Madelenemie og har sagt det selv også mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.