frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 jeg har lov til å mene noe om et menneske, når det i så stor grad kan gå ut over et uskyldig barn. og jeg kjenner ikke m. har bare lest hennes innlegg noen ganger. hvis ikke vi som ikke kjenner henne, har lov til å si hva vi mener, så må dette forumet være for kun noen få. ellers så må m skrive privat til dere som hun kjenner. så slipper jeg å sitte dypt bekymret på en lørdagskveld... Du kan mene hva du vil, men etter min oppfatning kan ting allikevel formidles på måter som er mindre egnet til å såre enn den du valgte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Den lista avtalte hun med en her på DOL i går at hun skulle lage, og så skulle hun få tilbakemeldinger på den. Tror ikke denne lista nødvendigvis betyr at hun har tenkt å si ja neste gang hun blir spurt om barnepass. Hun trengte den til i dag, og så trengte hun å vise seg selv (og oss) hvordan hun tenker i forhold til det å passe et lite barn. Jeg var en av dem som kommenterte det å skrive liste. Først sa jeg at lister ikke vil hjelpe henne og at hun ikke måtte si ja til å passe barnet ved en senere anledning. I tillegg sa jeg at hun måtte be mannen om å være sammen med henne helt til barnet ble hentet i dag. Nå visste jeg ikke hva som skulle stå på listen, og sa at hun forsåvidt kunne skrive den, og at vi da kunne kommentere på den. Når listen kom i dag var den akkurat som jeg først hadde antatt (og fryktet). En ting til: Trådstarter har selv sagt hva formålet med listen er: ''Nå kan det jo hende at når jeg får laget listen så går alt bra, jeg tenker sånn at jeg neste gang mestrer dette bedre. For jeg vil jo hjelpe og jeg er jo glad i barn, men det er lettere med større barn på en måte.'' Den var ikke ment for i dag altså, men for *neste gang*. Jeg har ikke kommentert listen, det har mange andre gjort godt, men jeg har fortsatt å si at hun IKKE må si ja til å passe små barn igjen. Egentlig syns jeg det er rart at mannen dro fra henne og ungen i går, og lurer på om han vet noe om hva som foregikk i går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg var en av dem som kommenterte det å skrive liste. Først sa jeg at lister ikke vil hjelpe henne og at hun ikke måtte si ja til å passe barnet ved en senere anledning. I tillegg sa jeg at hun måtte be mannen om å være sammen med henne helt til barnet ble hentet i dag. Nå visste jeg ikke hva som skulle stå på listen, og sa at hun forsåvidt kunne skrive den, og at vi da kunne kommentere på den. Når listen kom i dag var den akkurat som jeg først hadde antatt (og fryktet). En ting til: Trådstarter har selv sagt hva formålet med listen er: ''Nå kan det jo hende at når jeg får laget listen så går alt bra, jeg tenker sånn at jeg neste gang mestrer dette bedre. For jeg vil jo hjelpe og jeg er jo glad i barn, men det er lettere med større barn på en måte.'' Den var ikke ment for i dag altså, men for *neste gang*. Jeg har ikke kommentert listen, det har mange andre gjort godt, men jeg har fortsatt å si at hun IKKE må si ja til å passe små barn igjen. Egentlig syns jeg det er rart at mannen dro fra henne og ungen i går, og lurer på om han vet noe om hva som foregikk i går. OK. Husket ikke at hun hadde sagt det du siterte fra tråden i går. Da var altså meningen at hun skulle lage lista for å klare det bedre neste gang... Jeg forstår heller ikke hvordan mannen kunne dra fra henne og det lille barnet i går. Hun bør nok snakke med mannen sin om dette, slik at de to sammen kan bli enige om at hun må si nei til å passe andres barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 OK. Husket ikke at hun hadde sagt det du siterte fra tråden i går. Da var altså meningen at hun skulle lage lista for å klare det bedre neste gang... Jeg forstår heller ikke hvordan mannen kunne dra fra henne og det lille barnet i går. Hun bør nok snakke med mannen sin om dette, slik at de to sammen kan bli enige om at hun må si nei til å passe andres barn. Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg tror det er svært få som har ment å såre henne, men det innlegget jeg opprinnelig reagerte på var så avgjort egnet til å såre. Nei, det var det ikke. Slik jeg leste det var det ingenting sårende i der. Om hun leste det sårende får det stå for hennes regning. Jeg har (uforvarende) kommentert ting på Psykiatri, og også bedt om å få ting slettet fordi jeg har ment det har vært upassende - men har fått påpekt hvilket forum det er skrevet på, og at det derfor må få stå. Selv om det er langt over grensen for hva vi ville akseptert på andre forum. Når hun da velger å skrive et innlegg på Småbarn, så får hun ikke svar med silkehansker som hensyntar hennes historie, diagnoser og annet dere som måtte kjenne henne vet om. Da får hun svar fra menigmann/-kvinne - og de skrives som vi ville ha skrevet til en hvilken som helst annen person. Jeg synes det er drøyt at du mener grublendeikveld skal ta ansvar for Madeleinemies tolkninger og følelser rundt dette, all den tid reaksjonsmønsteret ikke er "normalt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg tror det er svært få som har ment å såre henne, men det innlegget jeg opprinnelig reagerte på var så avgjort egnet til å såre. det har du så absolutt lov til å mene. men hvordan skulle jeg ellers få fram det jeg mente? i måten hun skrev på, så virket hun utrolig umoden, og derav burde så absolutt ikke passet et barn. at hun er kjempeflink selv om hun har en diagnose, er jeg ikke i tvil om. men hun bør vel vite sine begrensninger uansett? og hun har jo ikke akkurat fulgt noen råd ang denne tråden. hun sier jo med listen at det går sikkert bedre neste gang. da må hun jo være umoden siden hun ikke forstår alvoret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden. ''Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden.'' Hvorfor er det noe å være stygt redd for? Hun har jo gjentatte ganger forklart at hun navigerer i tilværelsen ved hjelp av sin mann og sin psykiater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 det har du så absolutt lov til å mene. men hvordan skulle jeg ellers få fram det jeg mente? i måten hun skrev på, så virket hun utrolig umoden, og derav burde så absolutt ikke passet et barn. at hun er kjempeflink selv om hun har en diagnose, er jeg ikke i tvil om. men hun bør vel vite sine begrensninger uansett? og hun har jo ikke akkurat fulgt noen råd ang denne tråden. hun sier jo med listen at det går sikkert bedre neste gang. da må hun jo være umoden siden hun ikke forstår alvoret. Hvorfor tenker du at det hjelper å snakke om umodenhet? Når man omtaler voksne som umodne så tenderer det til å være en moralsk vurdering. Jeg synes det er en vesentlig bedre tilnærming å fokusere på hvor forvirret hun kan bli ved mange stimuli, samt påpeke det hun selv har skrevet om sin tendens til å "glemme seg bort". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden.'' Hvorfor er det noe å være stygt redd for? Hun har jo gjentatte ganger forklart at hun navigerer i tilværelsen ved hjelp av sin mann og sin psykiater. ''Hun har jo gjentatte ganger forklart at hun navigerer i tilværelsen ved hjelp av sin mann og sin psykiater.'' Enten sa hun ja til å passe dette barnet uten å konferere med mann & psykiater, eller så har de rådet henne dårlig, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden.'' Hvorfor er det noe å være stygt redd for? Hun har jo gjentatte ganger forklart at hun navigerer i tilværelsen ved hjelp av sin mann og sin psykiater. Jeg oppfatter henne ikke som en like konsekvent lytter som deg. I dag har hun foreksempel nok en gang spekulert i hvorvidt hun vil egne seg som lege igjen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Hun har jo gjentatte ganger forklart at hun navigerer i tilværelsen ved hjelp av sin mann og sin psykiater.'' Enten sa hun ja til å passe dette barnet uten å konferere med mann & psykiater, eller så har de rådet henne dårlig, synes jeg. ''Enten sa hun ja til å passe dette barnet uten å konferere med mann & psykiater, eller så har de rådet henne dårlig, synes jeg.'' Jeg tenkte på avgjørelsen mht barnepass i fremtiden. Sannsynligvis ble både hun og mannen overrasket over hvor dårlig hun tålte å være barnevakt gitt at hun har har flere egne barn. I likhet med dere andre, så håper jeg at hun tar konsekvensen av hvor dårlig det gikk en periode i går og ikke gjentar forsøket på å være barnevakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hei! Det er akkurat sånn som du skriver nå. Takk. Tror bare hun berørte noe av det såreste for meg, jeg føler meg så umoden sammen med de andre mammaene, men så sa min psykiater at det er ingen umodenhet, det er bare uvitenhet. Så tenkte jeg på det og forstod at hun har rett, min psykiater. Det jeg før følte på som pinlig barnslighet skyldtes kun uvitenhet, mot det fins økt kunnskap, dermed en løsning. Det var i min krise i går at jeg skriver ortografisk feil, trodde jo alle her viste for jegs kriver jo ellers helt vanlig. Kan miste ord når jeg blir svært stresset og fortvilt. hei. m. jeg lurer på noe. du sier at du spør mye. når du spør om en ting, husker du da svaret du fikk? eller spør du mange ganger om det samme? du ser; jeg kjenner to jenter med asperger. den ene klarer seg bra. den andre klarer ikke å gå på skolen engang, og sover mye pga depresjon. så kjenner jeg en jente på 19 år. så vidt jeg vet har hun ikke diagnose, men hun har vært barnevernsbarn fra hun var 12. hun spør også hele tiden, om ting som for en tiåring er en selvfølge å vite. hun kan spørre om de rareste ting; og snakke om ting til fremmede som en helst ikke burde sagt høyt i det hele tatt. ble mobbet på skole, og må nå bytte læreplass for andre gang på få måneder fordi alle er så stygge med henne. jeg har spurt de nærmeste rundt henne om hun har asperger eller noe annet, men de benekter det, og sier at hun bare er sånn pga dårlig barndom. tror du hun kan ha asperger, eller hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg oppfatter henne ikke som en like konsekvent lytter som deg. I dag har hun foreksempel nok en gang spekulert i hvorvidt hun vil egne seg som lege igjen... Jeg har vel ikke ment å si at hun er en konsekvent lytter, men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant . Jeg mener forøvrig også at hun i større grad enn de fleste forholder seg saklig til ting som blir skrevet til henne (men det innebærer selvfølgelig ikke at hun uten videre innser fornuften i ting som sies.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hvorfor tenker du at det hjelper å snakke om umodenhet? Når man omtaler voksne som umodne så tenderer det til å være en moralsk vurdering. Jeg synes det er en vesentlig bedre tilnærming å fokusere på hvor forvirret hun kan bli ved mange stimuli, samt påpeke det hun selv har skrevet om sin tendens til å "glemme seg bort". nå sier jeg jo at jeg kjenner ikke m. jeg kan vel ikke huske alt hun har skrevet om seg selv. om jeg velger å kalle henne ditt eller datt, så står jeg for det. og jeg traff jo et sårt punkt, sa hun selv. men jeg mente ikke å såre henne. jeg mente å få henne til å våkne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg har vel ikke ment å si at hun er en konsekvent lytter, men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant . Jeg mener forøvrig også at hun i større grad enn de fleste forholder seg saklig til ting som blir skrevet til henne (men det innebærer selvfølgelig ikke at hun uten videre innser fornuften i ting som sies.) Jeg er enig med deg, frosken, i at Madelenemie har tatt tak i veldig mye i sitt hverdagsliv og endret mye etter de samtalene vi har hatt her på dol. Ikke nødvendigvis med en gang, men etter en tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg har vel ikke ment å si at hun er en konsekvent lytter, men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant . Jeg mener forøvrig også at hun i større grad enn de fleste forholder seg saklig til ting som blir skrevet til henne (men det innebærer selvfølgelig ikke at hun uten videre innser fornuften i ting som sies.) ''men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant .'' Men det har vel sjelden dreiet seg om såpass alvorlige ting som å passe et lite barn? Det er liksom ikke rom for at disse endringene skal kunne komme etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant .'' Men det har vel sjelden dreiet seg om såpass alvorlige ting som å passe et lite barn? Det er liksom ikke rom for at disse endringene skal kunne komme etterhvert. ''Men det har vel sjelden dreiet seg om såpass alvorlige ting som å passe et lite barn? Det er liksom ikke rom for at disse endringene skal kunne komme etterhvert.'' Det har dreiet seg om alvorlig ting før også. Men hva mener du er alternativet til å forsøke å bidra til økt innsikt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg har vel ikke ment å si at hun er en konsekvent lytter, men at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant . Jeg mener forøvrig også at hun i større grad enn de fleste forholder seg saklig til ting som blir skrevet til henne (men det innebærer selvfølgelig ikke at hun uten videre innser fornuften i ting som sies.) ''at det ofte har tilkommet endringer som følge av lange dialoger her på dol. Jeg har så avgjort ikke sagt at endringene kommer momentant'' Dette er jeg enig med deg i, og når det kommer til en sak som feks yrkesvalg er jo dette en svært fin og verdifull egenskap. Når det kommer til å passe toåringer derimot, kan man møte situasjonen med den samme tålmodigheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 ''Men det har vel sjelden dreiet seg om såpass alvorlige ting som å passe et lite barn? Det er liksom ikke rom for at disse endringene skal kunne komme etterhvert.'' Det har dreiet seg om alvorlig ting før også. Men hva mener du er alternativet til å forsøke å bidra til økt innsikt? Selvsagt er det bra å prøve å gi innsikt. Jeg bare mener at man ikke skal være så kritiske til dem som er mer tydelige enn diplomatiske. I går hadde jeg lyst til å skrive mer direkte til henne enn det jeg gjorde - og som jeg hadde gjort hvis det ikke hadde vært en med diagnose. Det var vanskelig å trekke linjen mellom det å bidra til at barnet ikke ble skadet eller dårlig behandlet - og å evt komme til å såre en voksen kvinnes følelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Selvsagt er det bra å prøve å gi innsikt. Jeg bare mener at man ikke skal være så kritiske til dem som er mer tydelige enn diplomatiske. I går hadde jeg lyst til å skrive mer direkte til henne enn det jeg gjorde - og som jeg hadde gjort hvis det ikke hadde vært en med diagnose. Det var vanskelig å trekke linjen mellom det å bidra til at barnet ikke ble skadet eller dårlig behandlet - og å evt komme til å såre en voksen kvinnes følelser. Mitt poeng er at jeg er overbevist om at det er fullt mulig å få formidlet budskapet og samtidig forsøke å vise respekt. Men det er ingen tvil om at det var mange av oss som ble oppjaget under tråden om løpestrengen, det var ikke lett å logge seg av mens det var mest kritisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.