Madelenemie Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Nå har jeg lest gjennom alle innleggene fra i går og i dag og jeg lurer på en ting. Mannen du kjenner deg godt og stoler han på at du vil greie å passe en 2-åring når du er hjemme alene? Vet foreldrene til barnet at du har Asperger og kjenner de deg godt? Hei! Mannen min syns jeg klarer det helt fint. Han syns jeg strever når barn gråter, jeg blir svært fortvilt hvis jeg ikke får stoppet barnegråt og ofte hjelper han meg da over telefon, sånn var det når barna var så små også. Jeg ringte han på jobben og han beroliget meg, noen ganger måtte han komme hjem, men for det meste så klarte jeg meg på ulike måter. Jeg har god evne til å ta meg sammen og tåle smerten det er med barnegråt, også glemmer jeg fort at noe var vanskelig og husker ikke det før jeg står i en lignende situasjon en annen gang. Foreldrene til barnet vet at jeg har asperger syndrom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 hei. m. jeg lurer på noe. du sier at du spør mye. når du spør om en ting, husker du da svaret du fikk? eller spør du mange ganger om det samme? du ser; jeg kjenner to jenter med asperger. den ene klarer seg bra. den andre klarer ikke å gå på skolen engang, og sover mye pga depresjon. så kjenner jeg en jente på 19 år. så vidt jeg vet har hun ikke diagnose, men hun har vært barnevernsbarn fra hun var 12. hun spør også hele tiden, om ting som for en tiåring er en selvfølge å vite. hun kan spørre om de rareste ting; og snakke om ting til fremmede som en helst ikke burde sagt høyt i det hele tatt. ble mobbet på skole, og må nå bytte læreplass for andre gang på få måneder fordi alle er så stygge med henne. jeg har spurt de nærmeste rundt henne om hun har asperger eller noe annet, men de benekter det, og sier at hun bare er sånn pga dårlig barndom. tror du hun kan ha asperger, eller hva tror du? Hei! jeg spør om ting og hvis jeg har fått godt begrunnede svar, svar jeg virkelig forstår, så spør jeg ikke igjen for jeg husker de gode/forståelige svarene. Det hender jeg spør igjen om det samme, igjen og igjen, dette skjer stort sett når jeg må akseptere noe, men uten egentlig å forstå det helt. Dette gjelder feks temaet som; Hvor mye asperger syndrom jeg har. og At jeg ikke kan bli lege fordi jeg har AS. De siste dagene fikk jeg imidlertid et par svar på det som jeg syns var tankevekkende, jeg tenkte på dette i natt og glemmer det nok neppe. Jeg klarte meg ganske bra på skolen i oppveksten jeg også, ble litt ertet, men lite, og skjønte ikke at jeg ble det før jeg ble voksen. Sa snodige ting. Ja jeg tror hun på 19 kan ha asperger syndrom, det er vanlig å feks kunne klare seg faglig veldig bra, men ha spørsmål som et lite barn. Jeg har også noen huller i min mere almennkunnskap som jeg selv både syns er irriterende og til tider trist, særlig hvis noen påpeker at jeg spør om selvfølgeligheter eller ting en 8 åring spør om. Tror jeg har lest at spriket i kunnskap feks IQ og EQ kan være uforholdsmessig stort hos mennesker med asperger syndrom, samt at jeg tror mangelene på venner på samme alder gjør at en del ting vet man ingenting om. Feks selv om jeg viste godt hvordan barn ble til i teorien, ble jeg ganske fortvilt bryllupsnatten, så fortvilt at jeg neste morgen satt i en krok og gjemte meg. Da min mann fant meg den morgenen, ble jeg lei meg for jeg ville være alene, jeg hadde så mye å tenke på og jeg syns kanskje jeg burde skjønt hvordan det hele egentlig var. Jeg mangler forestillingsevne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 hei. m. jeg lurer på noe. du sier at du spør mye. når du spør om en ting, husker du da svaret du fikk? eller spør du mange ganger om det samme? du ser; jeg kjenner to jenter med asperger. den ene klarer seg bra. den andre klarer ikke å gå på skolen engang, og sover mye pga depresjon. så kjenner jeg en jente på 19 år. så vidt jeg vet har hun ikke diagnose, men hun har vært barnevernsbarn fra hun var 12. hun spør også hele tiden, om ting som for en tiåring er en selvfølge å vite. hun kan spørre om de rareste ting; og snakke om ting til fremmede som en helst ikke burde sagt høyt i det hele tatt. ble mobbet på skole, og må nå bytte læreplass for andre gang på få måneder fordi alle er så stygge med henne. jeg har spurt de nærmeste rundt henne om hun har asperger eller noe annet, men de benekter det, og sier at hun bare er sånn pga dårlig barndom. tror du hun kan ha asperger, eller hva tror du? Hei! jeg ville si at til jeg ble 10 år gikk det ganske bra med meg, men fra den tiden ble jeg trøtt og ville også "sove" være alene, ikke gå ut, for syns var så skummelt. mest pga av ordene jeg ikke lenger forstod sånn som jentene i klassen sa dem. Har lurt på om dette var en liten depresjon, men vet ikke, det gikk over etter videregående da jeg reiste i kloster, da ble jeg helt glad igjen inni meg. Jeg var mest glad helt til min sønn fikk AS diagnosen, så fikk jeg den, også begynte jeg å tenke på mye jeg ikke hadde tenkt så mye på før. I vertfall ikke på den måten. Nå begynner dagen, 4 min forsinket ser jeg, ha en god dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Hei! Mannen min syns jeg klarer det helt fint. Han syns jeg strever når barn gråter, jeg blir svært fortvilt hvis jeg ikke får stoppet barnegråt og ofte hjelper han meg da over telefon, sånn var det når barna var så små også. Jeg ringte han på jobben og han beroliget meg, noen ganger måtte han komme hjem, men for det meste så klarte jeg meg på ulike måter. Jeg har god evne til å ta meg sammen og tåle smerten det er med barnegråt, også glemmer jeg fort at noe var vanskelig og husker ikke det før jeg står i en lignende situasjon en annen gang. Foreldrene til barnet vet at jeg har asperger syndrom. Ørepropper ved barnegråt??? Javel, jeg hadde nok ikke plassert dattera mi hos deg.. beklager å måtte si det, men en som må skrive en sånn detaljert liste for å holde styr på en toåring burde kanskje ikke passe små barn? Jeg orket ikke lese gjennom alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Ørepropper ved barnegråt??? Javel, jeg hadde nok ikke plassert dattera mi hos deg.. beklager å måtte si det, men en som må skrive en sånn detaljert liste for å holde styr på en toåring burde kanskje ikke passe små barn? Jeg orket ikke lese gjennom alt. Om de skriver lister eller ikke spiller da ingen rolle så lenge de tar godt vare på barnet. Det er sluttsummen som teller. Madelenemie bruker sin grundighet og sterke vilje til å sørge for at barnet har det bra. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Det går an å få frem samme budskap uten å degradere den det gjelder. Se f.eks. hvordan Kalevaala formulerer seg. http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4636828 Hei! I vertfall så tar jeg i mot visse råd, og hadde andre vært like sårende hadde jeg nok bare logget av og jeg tror vel ikke det hadde hjulpet barnet. jeg er ikke en person som ønsker å skade noe, barn, jeg er klossete, men jeg ønsker å gjør det beste, glad det fins mange som forstår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jada, jeg ser du har poengtert det. Men for meg som driver med dette, som jobber hver dag for å luke ut de menneskene som aldri burde få ansvar for barn - så skjønner jeg hvilken følelse hun har sittet med i hele går kveld. Jeg hadde den jeg også. Og om jeg veier den følelsen opp mot hvorvidt Madeleinemie blir såret av hvordan jeg formulerer meg, så veier ikke hennes følelse tyngre. Hun skulle aldri vært alene med et barn. Uansett hvor mye sympati man har for at hun prøver, at hun har en diagnose osv, hun skulle ikke vært alene med et barn. Og hadde hun skrevet inn her om en alvorlig ulykke - f.eks at barnet hadde fått en kopp glovarm kaffe over seg (som er et tema vi har diskutert flere ganger), så ville ingen av dere sagt "du gjorde så godt du kunne, dette er ikke din feil". Hun må få klar beskjed om at hun ikke må påta seg denne type oppgaver. Det er ikke som bake en bryllupskake som ble tatt frem i et annet eksempel her. Det hun gjør når hun passer et barn kan ha alvorlige konsekvenser for barnets liv og helse. Barn er ikke eksperimenter. Og med alle de formuleringsfeilene hun ble kreditert i tråden i går, så bør dere klare å kreditere at noen ikke formulerte seg like hensynsfullt som dere ønsker i denne tråden. Hei! men jeg har vært alene med mine barn og de har jo ingens skader av dette, de er til og med flinke i alle fag og jobber med skolefag mer enn noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Nei. Og det forundrer meg litt at det utvises så stor forståelse for i utgangspunktet hårreisende situasjoner her. Om dette hadde vært skrevet av en vi ikke vet at har en diagnose hadde hun fått gjennomgå til de grader. En diagnose legitimerer ikke at barn blir forsøksdyr. Det er jo enda godt at ingenting alvorlig skjedde dette døgnet. Hei! Du er virkelig usakelig. Jeg har aldri sagt noe om at barnet er et forøsksdyr, det var et barn jeg liker og brydde meg om, men jeg viste bare ikke helt hvordan jeg skulle gjøre visse ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 ''Jeg reagerte på det samme igår. Det Madelenemie skrev i den tråden var rett og slett bekymringsfult.'' Men hvilken nytte ville det vært for barnet eller Madelenemie om vi hadde tilført ytterligere stress i en kritisk situasjon? Jeg tror det var vesentlig mer konstruktivt, særlig med hensyn til barnets situasjon, at folk forsøkte å gi konstruktive råd på en vennlig måte. Det betyr ikke at ikke mange av oss var helt satt ut av det vi på sett og vis var vitne til. Hei! Jeg er veldig glad du og andre hjalp meg frosken, det var vel så mye for barnets del da jeg roet meg når jeg skjønte at dette går bra, det fins en løsning, i det minste kan jeg spørre noen. men jeg er lei meg for at jeg bekymret deg og flere det var ikke meningen. Jeg har tatt meg av mine egne barn og det har gått bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 ''Men jeg klarer ikke, med beste vilje, se at dette er en normalt fungerende person. Hele skrivemåten, uttrykksmåten og reaksjonsmønsteret fremstår unormalt for meg. '' Men hun har da heller aldri sagt at hun er såkalt "normalt fungerende". Hun er velfungerende til å ha Asperger, men er så avgjort annerledes på mange områder. Det er jo nettopp derfor jeg forsøkte å trekke en parallell til en rullestolbruker (selv om jeg ser at analogien min ikke helt fungerte i dette konkrete eksempelet). De som ikke vet at hun har Asperger, kan man selvfølgelig ikke forvente at tilpasser sine tilbakemeldinger i forhold til dette. Som jeg sa til morsan, så er det mye mulig at flere av oss burde være helt tydelige på å si at vi ikke synes hun skal være barnevakt i fremtiden. Jeg har imidlertid stor tiltro til hennes evne til å ta til seg tilbakemeldinger og drøfte dem med signifikante personer i sitt nærmiljø, - det tar bare av og til litt tid før dette kan bli gjort. hei! jeg hører på mennesker som er snille og hjelper meg. Min psykiater sammenlognet en gang med en rullestol og flere andre ting, men jeg husker ikke ordrett hva hun sa, men det var noe om å akspetere hva jeg får til og hva jeg aldri må ta sikte mot. jeg skjønner det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jo, men jeg kjenner henne ikke - jeg vet heller ikke så voldsomt mye om Asperger. Men jeg vet mye om å passe barn. Og dette er ikke et menneske som bør passe barn. Uansett alder på barnet. Det er de forutsetningene jeg svarer ut fra. At du har andre forutsetninger er greit nok, men det betyr ikke at vi andre forsøker å være fæle med henne. Og min erfaring er at hun ikke tar til seg tilbakemeldinger. Hun skriver jo selv at hun ikke skjønner det som blir skrevet, eller hvorfor noen skriver som de gjør. Hei! Da tar du feil, jeg lærer av tilbakemeldinger, det jeg ikke forstår, skriver jeg, det jeg må tenke mer på skriver jeg også, ofte skriver jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg tror hun er en god mor på mange områder. Til tross for det, tror jeg ikke hun ville strukket til alene. Hei! Det vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg er helt enig i din oppfatning av hva som skal til for å ha omsorg for barn. Er ikke like enig i dette med at hun ikke tar i mot tilbakemeldinger. Generelt sett så synes jeg at hun har fortalt om store endringer som følge av ting som har blitt sagt til henne her inne - men det har ofte tatt tid (og hun har nok også konferert med andre om det). Hei! jeg er en av få med asperger syndrom som endrer meg mye, dette som følge av at jeg tar tilbakemeldinger og prøver å forstå. Dette sier også min psykiater, derfor sier min mann også at jeg slett ikke er en vanskelig person, bare annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg er helt enig i din oppfatning av hva som skal til for å ha omsorg for barn. Er ikke like enig i dette med at hun ikke tar i mot tilbakemeldinger. Generelt sett så synes jeg at hun har fortalt om store endringer som følge av ting som har blitt sagt til henne her inne - men det har ofte tatt tid (og hun har nok også konferert med andre om det). Hei! jeg vil ikke kommentere det til den der persille. Jeg tok til meg det du sa om å ikke bruke ordet riste. jeg skjønner ikke at man ikke leser det jeg skriver istedet for å tillegge meg ting som ikke er sant. Sånne mennesker liker jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Hun er veldig flink til å uttrykke seg skriftlig, mye bedre enn de fleste her på DOL. I går var hun nok så oppskaket og stresset at språket hennes ble totalt annerledes enn det pleier å være. Hei! ja sånn var det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Enig! Språket hennes i går var preget av at hun stresset. Hei! Det er sånn det er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Den lista avtalte hun med en her på DOL i går at hun skulle lage, og så skulle hun få tilbakemeldinger på den. Tror ikke denne lista nødvendigvis betyr at hun har tenkt å si ja neste gang hun blir spurt om barnepass. Hun trengte den til i dag, og så trengte hun å vise seg selv (og oss) hvordan hun tenker i forhold til det å passe et lite barn. Hei! det er fint med dere som forstår hvordan det er og hvorfor jeg gjorde sånn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Jeg var en av dem som kommenterte det å skrive liste. Først sa jeg at lister ikke vil hjelpe henne og at hun ikke måtte si ja til å passe barnet ved en senere anledning. I tillegg sa jeg at hun måtte be mannen om å være sammen med henne helt til barnet ble hentet i dag. Nå visste jeg ikke hva som skulle stå på listen, og sa at hun forsåvidt kunne skrive den, og at vi da kunne kommentere på den. Når listen kom i dag var den akkurat som jeg først hadde antatt (og fryktet). En ting til: Trådstarter har selv sagt hva formålet med listen er: ''Nå kan det jo hende at når jeg får laget listen så går alt bra, jeg tenker sånn at jeg neste gang mestrer dette bedre. For jeg vil jo hjelpe og jeg er jo glad i barn, men det er lettere med større barn på en måte.'' Den var ikke ment for i dag altså, men for *neste gang*. Jeg har ikke kommentert listen, det har mange andre gjort godt, men jeg har fortsatt å si at hun IKKE må si ja til å passe små barn igjen. Egentlig syns jeg det er rart at mannen dro fra henne og ungen i går, og lurer på om han vet noe om hva som foregikk i går. Hei! Min mann syns jeg er flinkere med barn enne jeg selv syns, men jeg føler meg ikke flink selv. Kanskje ikke passe barn alene er så bra, men det er ikke så lett å si nei og jeg tenkte en liste løser mye. Det var bare sånn jeg tenkte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 OK. Husket ikke at hun hadde sagt det du siterte fra tråden i går. Da var altså meningen at hun skulle lage lista for å klare det bedre neste gang... Jeg forstår heller ikke hvordan mannen kunne dra fra henne og det lille barnet i går. Hun bør nok snakke med mannen sin om dette, slik at de to sammen kan bli enige om at hun må si nei til å passe andres barn. Hei! jeg skal prøve å snakke med min mann om det nå, men det er litt vanskelig, men skal prøve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Helt enig. Jeg er ikke like overbevist som frosken i at m ser sine begrensninger, og er stygt redd at det er mannen som må bidra til at det ikke blir flere barnevakter der m er alene med andres unger i framtiden. Hei! jeg ser mine begrensinger, men jeg tror ikke andre ser det og mange ting er flaut å forklare for jeg ser så helt vanlig ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.