Gå til innhold

God morgen

Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Jeg kjenner ikke Madelenemie, men den ene sønnen hennes er usedvanlig høflig, hyggelig og velfungerende''

Det skulle ikke forbause meg om det er et velfungerende hjem også i forhold til mange andre hjem.

Vet du hva, jeg tror at hvis det ikke hadde funket hjemme der så hadde ungene vært ute av hjemmet forlengst. De er nok gransket både ut og inn og fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

56

• frosken

35

• Persille1365381127

23

• Katt-ja

9

Gjest Nickløsheletida

''Det skulle ikke forbause meg om det er et velfungerende hjem også i forhold til mange andre hjem.''

Jeg tenker også sånn. Ingen tvil om at enkelte ting gjøres annerledes enn gjennomsnittet, men det tror jeg muligens gjelder både på godt og "vondt".

Av og til får jeg følelsen av at folk tror at det bare er for Madelenemie å bli _helt_ forskjellig fra den hun er. Det er da jeg får lyst til å minne om at ingen kritiserer en rullestolbruker for å finne utradisjonelle løsninger på hverdagslivets utfordringer.

''Jeg tenker også sånn. Ingen tvil om at enkelte ting gjøres annerledes enn gjennomsnittet, men det tror jeg muligens gjelder både på godt og "vondt"''

Ja, mitt inntrykk gjennom disse innleggene er at de utfyller hverandre Madelenemie og mannen. Mannen har kvaliteter og tar seg av ting Madelenemie ikke er så flink på, men så har Madelenemie andre kvaliterer. Blandt annet kan hun øse av sin detaljkunnskap og lære ungene masse andre foreldre kanskje ikke tar seg tid til eller mangler kunnskaper til.

I mange hjem med så mange barn som dem har, ville det lett blitt kaos. Det innbiller jeg meg at det ikke er hos dem. Der tror jeg det er system, ro og orden på sakene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Vet du hva, jeg tror at hvis det ikke hadde funket hjemme der så hadde ungene vært ute av hjemmet forlengst. De er nok gransket både ut og inn og fram og tilbake.

Nemlig! Det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja det er mange som hjelper oss har jeg skrevet, det vil si at andre har vært her hjemme, de sier at vi har et pent hjem og at det nesten er vanskelig å se behovet vårt, men dette vet de da ting er forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tenker også sånn. Ingen tvil om at enkelte ting gjøres annerledes enn gjennomsnittet, men det tror jeg muligens gjelder både på godt og "vondt"''

Ja, mitt inntrykk gjennom disse innleggene er at de utfyller hverandre Madelenemie og mannen. Mannen har kvaliteter og tar seg av ting Madelenemie ikke er så flink på, men så har Madelenemie andre kvaliterer. Blandt annet kan hun øse av sin detaljkunnskap og lære ungene masse andre foreldre kanskje ikke tar seg tid til eller mangler kunnskaper til.

I mange hjem med så mange barn som dem har, ville det lett blitt kaos. Det innbiller jeg meg at det ikke er hos dem. Der tror jeg det er system, ro og orden på sakene :-)

Hei!

:) Ja vi har system og orden :)

Min psykiater sier vi er et bra team mannen min og jeg, men jeg legger aldri skjul på at min mann ville fått omsorgen for barna fordi jeg ser han har oversikt og ikke glemmer seg bort, men vi er like glad i barna begge. Jeg ville ikke nektet han dette da jeg jo både ser min begrensing, samt elsker barna min forbi og mer enn det. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det skjer mange små og store uhell (og nesten-uhell) i de fleste hjem. Det er f.eks. skremmende mange som har opplevd at barn har falt ned fra stellebord eller veltet stolen sin ved spiseborde. Heldigvis ender de fleste av disse ulykkene godt, men ikke alle.

Siden du vet at du har en tendens til å glemme deg bort samt ikke tolererer skarp lyd, så ser jeg for meg at du som en ansvarsfull person kommer til å drøfte dette enten med din mann eller din psykiater. Og når du har gjort det, så tenker jeg at vi andre kan la være å mene så mye om hva du kan og ikke kan i forhold til barn :-) (Men jeg står fast ved at jeg akkurat den dagen du skrev hovedinnlegget i denne tråden, hadde en sterk opplevelse av at det å passe en to-åring var for mye stress for deg.)

Hei!

Til det siste har du rett.

Og kanskje er det den beste løsningen at jeg ikke passer så lenge.

Men jeg skal vise dette til min psykiater, så kan dere få høre, men det er først neste uke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

:) Ja vi har system og orden :)

Min psykiater sier vi er et bra team mannen min og jeg, men jeg legger aldri skjul på at min mann ville fått omsorgen for barna fordi jeg ser han har oversikt og ikke glemmer seg bort, men vi er like glad i barna begge. Jeg ville ikke nektet han dette da jeg jo både ser min begrensing, samt elsker barna min forbi og mer enn det. :)

'' men jeg legger aldri skjul på at min mann ville fått omsorgen for barna fordi jeg ser han har oversikt og ikke glemmer seg bort, men vi er like glad i barna begge. Jeg ville ikke nektet han dette da jeg jo både ser min begrensing, samt elsker barna min forbi og mer enn det. :)''

Du virker å ha veldig god selvinnsikt og bare det i seg selv er et godt tegn. Jeg tror dere sammen greier oppgaven utmerket du og mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' men jeg legger aldri skjul på at min mann ville fått omsorgen for barna fordi jeg ser han har oversikt og ikke glemmer seg bort, men vi er like glad i barna begge. Jeg ville ikke nektet han dette da jeg jo både ser min begrensing, samt elsker barna min forbi og mer enn det. :)''

Du virker å ha veldig god selvinnsikt og bare det i seg selv er et godt tegn. Jeg tror dere sammen greier oppgaven utmerket du og mannen din.

Hei!

Takk.

Til den double som mente at kjente meg og som ikke har svart, så kan jeg tilføye at jeg har usedvanlig selvinnsikt til å ha asperger syndrom. Jeg misliker at noen sier de kjenner meg også ikke svarer på fra hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk.

Til den double som mente at kjente meg og som ikke har svart, så kan jeg tilføye at jeg har usedvanlig selvinnsikt til å ha asperger syndrom. Jeg misliker at noen sier de kjenner meg også ikke svarer på fra hvor.

Det skjønner jeg godt. Med mindre hun kjenner deg fra det du har skrevet her på lik linje som oss andre, så synes jeg hun burde holde seg unna den kommentaren.

Jeg synes du er flott Madelenemie. Jeg liker å lese trådene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt. Med mindre hun kjenner deg fra det du har skrevet her på lik linje som oss andre, så synes jeg hun burde holde seg unna den kommentaren.

Jeg synes du er flott Madelenemie. Jeg liker å lese trådene dine.

Hei!

Takk for at du forstår, jeg ble med et irritert på den kommentaren.

Jeg blir sjelden irritert, men jeg ble det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Takk.

Håper hun kan gi seg til kjenne overfor deg, hvis det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun kan gi seg til kjenne overfor deg, hvis det stemmer.

Hei!

Takk.

Håper du skjønner at jeg blir irritert på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Takk.

Håper du skjønner at jeg blir irritert på sånt.

Ja, jeg synes ikke det er pent gjort å tråkke på andre for å heve seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hei!

Du er virkelig usakelig. Jeg har aldri sagt noe om at barnet er et forøsksdyr, det var et barn jeg liker og brydde meg om, men jeg viste bare ikke helt hvordan jeg skulle gjøre visse ting.

Jeg vet at du ikke har sagt noe om at barnet er et forsøksdyr. Men når du er så usikker som det du er, og håndterer situasjonene slik du gjør - så kan noe fort gå galt.

Og det er det jeg mener med forsøksdyr, du prøver ut forskjellige ting på barnet uten å vite om det er trygt, sikkert eller forsvarlig. Ikke fordi du er en dårlig person, men fordi du ikke vet - og er usikker. Det gjør situasjonen utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du er virkelig usakelig. Jeg har aldri sagt noe om at barnet er et forøsksdyr, det var et barn jeg liker og brydde meg om, men jeg viste bare ikke helt hvordan jeg skulle gjøre visse ting.

"forsøksdyr" blir nok av Persille brukt i overført betydning og ikke bokstavelig. Hun mener ikke at du er som en som i et laboratorium holder på med bevisste handlinger mot forsøksdyr for å teste hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hei!

jeg skal snakke med min psykiater om dette og gi henne barnevaktlisten og høre på hva hun sier.

Men Madeleinemie, en liste kan hjelpe for/mot mye. Jeg bruker også lister for å huske hva jeg skal gjøre, for at ander skal huske hva de skal gjøre, osv. Og de aller fleste bruker lister i en eller annen form, for eksempel handlelister.

Men når det kommer til barn, så fungerer ikke en liste. Dersom noe skjer, så må du vite hva du skal gjøre - for du rekker ikke å sjekke listen. Dersom barnet skader seg, eller gråter - eller trenger noe, så kan ikke listen fortelle deg hvordan du skal løse det, eller hva barnet trenger.

Hva et barn trenger kan være vanskelig å vite, ofte vet ikke foreldrene det heller, men du må være rolig, trygg og omsorgsfull.

Når jeg sier du ikke burde ha ansvaret for et barn, så er ikke det fordi du er dårlig menneske, eller du ikke klarer å sette opp en liste over hva du _burde_ gjøre. Det er fordi du ikke reagerer naturlig på situasjoner som oppstår. Du blir stresset og ute av fokus av ting som er helt normale for barn å gjøre, f.eks gråte. Barn følger ikke klokker, de våkner når de våkner og slår seg når de faller - når det får deg ut av fatning, så er terskelen din for å håndtere uforutsette situasjoner lav.

Og for å sammenligne deg med meg selv da, som ikke har noen diagnose og har veldig mye med barn å gjøre: jeg kan ikke jobbe i en barnehage. Det er alt for slitsomt for meg, det er for mye støy, jeg har ikke tålmodigheten, og jeg liker ikke alle barna. Derfor kan jeg ikke jobbe i en barnehage. Jeg kan besøke den (det er veldig koselig!), og jeg kan være i den innimellom. Men det kan ikke være jobben min.

Og jeg opplever det samme med deg. Du kan fint være med barn, du kan besøke dem, snakke med dem og ha dem på besøk. Men ikke over tid, ikke hele dagen eller natten og ikke alene. Det blir for mye for deg.

At du ikke bør passe barn fordi det blir for mye for deg gjør ikke deg noe dårligere enn andre, det er veldig mange som ikke kan passe barn av forskjellige årsaker. Du er snill og godhjertet, mange er ikke det. Så du er bedre enn mange på enkelte ting, men akkurat det å være alene med barn er ikke riktig for deg.

Selv om du viser listen til psykiateren din, så endrer ikke det situasjonen. Listen din er flott! Den viser at du har tenkt gjennom de elementene man bør være forberedt på når man har med barn å gjøre. Men den hjelper deg ikke i selve situasjonen, den hjelper deg ikke med å få barnet til å slutte og gråte, eller til å være trygg når dere er ute. Det kan en liste aldri gjøre.

Lister er veldig bra til sitt bruk, men du kan aldri aldri aldri stole på en liste når det kommer til å passe barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"forsøksdyr" blir nok av Persille brukt i overført betydning og ikke bokstavelig. Hun mener ikke at du er som en som i et laboratorium holder på med bevisste handlinger mot forsøksdyr for å teste hva som skjer.

Tnx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei!

Akkurat derfor lagde jeg listen ikke for å få kjeft, men for å få saklige tilbakemeldinger på om jeg tenker riktig.

Kan jeg spørre om en ting; du skriver at du kjører bil. Har du liste i bilen også, som viser hva du må gjøre i situasjoner som kan oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Hei. Jeg har i det siste lest alt du skriver. Du blir såret når noen mener du ikke er velfungerende, og det er det jo ingen andre enn deg selv som vet det rette svaret på. Men jeg tror du "gjemmer" deg litt bak din høye intelligens. Du skriver at du har 164 i iq. Bra for deg. Men hvorfor, når du har så høy iq, vet du ikke hva du skal gjøre når et barn på to år gråter, eller våkner en time for tidlig enn du forventet? Når du har så høy iq, hvorfor lurer du da på så mange ting? Du burde heller vært en person som VI kunne spurt om hjelp fra, da du jo innehar større kunnskap enn oss andre.

For å si det sånn, jeg har IKKE så høy intelligens, men jeg hadde visst hva jeg skulle gjøre i en sånn situasjon. I andre situasjoner så hadde du visst mer enn meg.

Dette var noe som jeg har begynt å lure på i det siste, og håper ikke du blir såret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...