Gå til innhold

Psykiatere med psyksk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Han må da ha en kone som kan ta seg av barn og ikke få mer enn to barn. ''

Tror du bør være forsiktig med å detaljplanlegge din sønns fremtid - han blir jo voksen etterhvert og bør ta egne avgjørelser.

Hei!

Enig, heldigvis, men sannsynligvis blir han gift.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

19

• Cilien

2

• Spenol(1)

2

• Sør

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Men jeg har feks en sønn med toppkarakterer i alle fag, jeg anbefaler han medisinstudiet, og dette tenker han på. Han må da ha en kone som kan ta seg av barn og ikke få mer enn to barn'' Det er slike tanker som gjør at jeg mener du skal parkere ønsket om å bli lege permanent. Les om denne damen foreksempel, hun er lege, har fire barn, en yrkesaktiv mann og blogger om kosthold på fritiden. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1613565.ece Nå sier jeg ikke at ALLE burde gjøre som henne, men at ALLE bør gjøre som det passer for DEM. Det er derfor ikke sikkert at det er et godt råd at sønnen din bør ha en hjemmeværende kone og to barn - det vet bare han (og hans eventuelle framtidige kone). :)

Jeg tror du tenker at han trenger en hjemmeværende kone og to barn fordi det ville fungert for deg, men en lege kan ikke gi råd som passer for seg seg selv. Rådene må passe for pasienten. ''Han har lite empati, men jeg tror han faglig kan bli kjempeflink, det er vel så viktig'' Dette er jeg ikke enig med deg i. Det er svært viktig at en lege er empatisk, for legen skal forstå også det pasienten selv ikke klarer å uttrykke, eller selv ikke forstår eller ser. Som jeg sa over: Legen skal gi råd og behandlingsforslag som passer for hver enkelt pasient, og ikke for gjennomsnittspasienten eller seg selv. ''Han har asperger syndrom og er lydømfindltig, men utrolig flink i alle fag, men spesielt matematikk'' Kanskje også han ville kunne egne seg som forsker?

Hei!

kan ikke kommentere alt,

Min sønn syk

Må vaske oppkast (plasthansker og munnbid forferdelig) og massere fot.

men enig mest i alt du skriver, Skal svare mer og bedre senere.

Ikke alltid flink, tenker lurt, men sier sant, er ærlig, takk for deres betraktinger og ærlighet, det hjelper meg.

Skrevet

Hei!

kan ikke kommentere alt,

Min sønn syk

Må vaske oppkast (plasthansker og munnbid forferdelig) og massere fot.

men enig mest i alt du skriver, Skal svare mer og bedre senere.

Ikke alltid flink, tenker lurt, men sier sant, er ærlig, takk for deres betraktinger og ærlighet, det hjelper meg.

Logg av dol og ta godt vare på sønnen din du :) Jeg er selv syk i dag og skal logge av og hvile nå.

Skrevet

Hei!

For min del har jeg nok med familie, jeg klarer ikke mye mer, jeg ser det, slik at en 60 % stilling er nok mest realistisk når barna er blitt større og mer selvstendige.

Feks innenfor forskning eller IT, størst mulig grad av selvstendighet, minst mulig sosialt press.

Jeg kan fint spise en middag med kolleger men orker ikke bare sitte og sitte og høre på noen snakke om mye forskjellig.

Men jeg har feks en sønn med toppkarakterer i alle fag, jeg anbefaler han medisinstudiet, og dette tenker han på. Han må da ha en kone som kan ta seg av barn og ikke få mer enn to barn. Han har lite empati, men jeg tror han faglig kan bli kjempeflink, det er vel så viktig.

Han har asperger syndrom og er lydømfindltig, men utrolig flink i alle fag, men spesielt matematikk.

Hvis man ikke er så flink sosialt sett, er vel ikke medisinstudiet det optimale? Med mindre man satser på kun forskning, da.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Min sønn er syk så kort svar:

Min sønn bør bli vitenskapsmann for å bli lykkelig, det fins vel kvinner som ønsker å være hjemme hvis mannen tjener nok.

Min sønn må lære å se andre mennesker, eks en evt. kone, jeg vet hva han så bør gjøre eller bedre han kan lese det i bøkene/der fins oppskriftene, så går det bra og en kone blir sikkert fornøyd.

Det er hyggelig å få barn og familie, men man forrekker vel så mye sitt eget rom, derfor mente jeg at en kone bør ta seg av barna. Jeg snakker vel av egen erfaring muligens, men min sønn er gutt og ser ikke annet enn sine behov. Mye handler om at han er et barn, men jeg ser også trekkene av asperger og jeg vet av litteraturen hvordan mange menn med asperger er selv om de liker å benekte det.

Også kvinner med asperger benekter at de ikke er istand til å se sine barns behov først, jeg klarer det såpass fordi jeg jobber med det og benekter ikke min svakhet (men jeg ser min svakhet for egosentritet). det betyr ha et system der jeg ved regler gjør ting jeg ikke vil /tenker på som feks massere mitt barn eller sitte i min manns armkrok, alt slikt må læres/gjøres ved hjelp av lister, det er ikke i min natur. dessverre, men det er sannheten. det handler om å gjøre det man ikke alltid vil, men det man bør, om selvdisiplin.

''Det er hyggelig å få barn og familie, men man forrekker vel så mye sitt eget rom, derfor mente jeg at en kone bør ta seg av barna''

Jeg har en datter som begynner på medisinstudiet nå. Tenk hvis hun og sønnen din ville gifte seg med hverandre. Ville du rådet henne til å være hjemme og ta seg av barna?

Eller ville du sagt til sønnen din at han heller får velge ei som vil være hjemmme og få to barn?

Det er visse ting du ikke kan planlegge Madelenemie. Her vil det ikke hjelpe deg med lister heller ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Det er uansett hans valg.

Men som lege tjener man bra.

Vi skal ikke velge for han, men alle mine barn er interessert i feks astronomi, min datter sa en dag "det er umulig ikke å være interessert i astronomi med deg som mamma", jeg ble overrasket, men hun forklarte at jeg er ganske intens og overtalende (dette er ikke bra og jeg mener det ikke vondt) jeg tror bare alle MÅ være like interessert som meg gjerne i de samme tingene og alle må se programmene fordi det fins likosm ikke noe annet som er større, sier min datter.

(dette er en dårlig side av meg)

Jeg har moderert meg VELDIG på dette etter at jeg fikk diagnosen AS. men det er likevel litt i personlighet å fort tro at hele verden er like interessert i astronomi og er de ikke det så må de kanskje få høre også blir de det.

Men min sønn er interessert i biologi, kjemi, fysikk, matemaikk og egentlig alt innefor naturvitenskap, men vi syns han bør gå for det vanskeligste, det er bare det, med hans karakterer, han tar ting lett. Men uansett er det hans valg, men jeg ser han er lydhør for mine råd og min andre sønn skal begynne på noe annet jeg har nevnt enten på Blindern eller NTNU. de finner ikke så lett ut av ting selv, de er bare interessert i ting, de har AS og litt samme problemer med å få oversikt.

Min sønn kaster opp og er svært syk nå, så jeg må gå til han.

Har vært på Ullevål i dag igjen, men det er ikke mer de kan gjøre, så nå må vi kjempe med å få opp hans immunforsvar (skal til akupunktur hjulpet før, kjøpt alt av halspastiller jeg fant, melk med honnig, sitronvann, te i helsekosten, jeg er redd, vil gjøre noe, men nå skal jeg massere han under foten, det hjelper merkelig nok også), det er en ganske forferdelig situasjon vi er i nå. Skulle ønske jeg nå hadde en mor å snakke med, det er tungt og det er en uke til jeg skal til min psykiater. Orker ikke barnehabiliteringen nå, vil bare han skal bli frisk, er irritert på deres ticsbegrunnelser hele tiden. Han er SYK.

Kanskje jeg ringer søstrene, og går i kirken i kveld.

Bare lei meg nå for han syk og jeg vondt i ørene og alt leit.

Takk for at dere forresten hjelper meg, dere er snille, det vil jeg dere skal vite.

''Men min sønn er interessert i biologi, kjemi, fysikk, matemaikk og egentlig alt innefor naturvitenskap, men vi syns han bør gå for det vanskeligste, det er bare det, med hans karakterer, han tar ting lett.''

Jeg har flere venner som er leger, og de sier at det vanskeligste ved legestudiet er å komme inn på studiet! Nå er selvfølgelig leger generelt ganske godt utrustet, men jeg tror ikke legestudiet nødvendigvis er noe vanskeligere enn f.eks. matematikk på høyt plan, snarere motsatt. Evne til kommunikasjon med pasienter er uansett meget viktig når man er lege.

Skrevet

Logg av dol og ta godt vare på sønnen din du :) Jeg er selv syk i dag og skal logge av og hvile nå.

Hei!

Fint :)

Skrevet

Hvis man ikke er så flink sosialt sett, er vel ikke medisinstudiet det optimale? Med mindre man satser på kun forskning, da.

Hei!

Syns det er mange leger som ikke er særlig flinke sosialt, men mange er spesialister, har møtt flere sære/sure sånne, da tenker jeg av og til "sikkert litt asperger syndrom", men det vil verken de eller andre innrømme, men flinke rent faglig kan de være.

Skrevet

''Det er hyggelig å få barn og familie, men man forrekker vel så mye sitt eget rom, derfor mente jeg at en kone bør ta seg av barna''

Jeg har en datter som begynner på medisinstudiet nå. Tenk hvis hun og sønnen din ville gifte seg med hverandre. Ville du rådet henne til å være hjemme og ta seg av barna?

Eller ville du sagt til sønnen din at han heller får velge ei som vil være hjemmme og få to barn?

Det er visse ting du ikke kan planlegge Madelenemie. Her vil det ikke hjelpe deg med lister heller ;-)

Hei!

Til det siste har du helt rett :)

Jeg ville rådet dem til ikke å få 4 barn, jeg ville forklart visse problemer og hva enkelte ting skyldes.

Dernest ville jeg bidratt øknomisk til en AU-pair og hjulpet på andre måter. (kanskje som barnevakt)

Det hadde vært hyggelig om vi ble familie :)

Skrevet

Glemte:

Ville selvfølgelig ikke rådet verken din datter eller andre kvinner til å være hjemme om det ikke er deres ønske, men statistikk viser at flere kvinner enn man ønsker tenke på faktisk ville like om økonomien gjorde det mulig å være hjemme.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Til det siste har du helt rett :)

Jeg ville rådet dem til ikke å få 4 barn, jeg ville forklart visse problemer og hva enkelte ting skyldes.

Dernest ville jeg bidratt øknomisk til en AU-pair og hjulpet på andre måter. (kanskje som barnevakt)

Det hadde vært hyggelig om vi ble familie :)

''Dernest ville jeg bidratt øknomisk til en AU-pair og hjulpet på andre måter. (kanskje som barnevakt)''

Ha ha, vi har ikke tenkt å bidra økonomisk etter at hun er ferdig utdannet lege. Da får hun fint greie seg selv

''Det hadde vært hyggelig om vi ble familie :)''

Ja, det hadde det sikkert vært:-)

Skrevet

''Men min sønn er interessert i biologi, kjemi, fysikk, matemaikk og egentlig alt innefor naturvitenskap, men vi syns han bør gå for det vanskeligste, det er bare det, med hans karakterer, han tar ting lett.''

Jeg har flere venner som er leger, og de sier at det vanskeligste ved legestudiet er å komme inn på studiet! Nå er selvfølgelig leger generelt ganske godt utrustet, men jeg tror ikke legestudiet nødvendigvis er noe vanskeligere enn f.eks. matematikk på høyt plan, snarere motsatt. Evne til kommunikasjon med pasienter er uansett meget viktig når man er lege.

Hei!

ja det har du rett i.

selve studet er lett!

Pinlig lett!

Så man lurer på kunnskapsnivå. men man kan velge å lese mer.

matematikk er etter min opplevelse MYE vanskeligere, jeg sliter enda jeg ikke har vanskelig for logisk tenkning, men syns ofte det stopper opp for meg. Må bruke mye mye tid på å gjøre oppgaver.

Skrevet

''Dernest ville jeg bidratt øknomisk til en AU-pair og hjulpet på andre måter. (kanskje som barnevakt)''

Ha ha, vi har ikke tenkt å bidra økonomisk etter at hun er ferdig utdannet lege. Da får hun fint greie seg selv

''Det hadde vært hyggelig om vi ble familie :)''

Ja, det hadde det sikkert vært:-)

Hei!

Min sønn begynner ikke på mange år, han er pen, (ikke min mening, men andres) Men utadvendt er han ikke :)

han tenker hele tiden på fag og på mulige løsninger på problemer.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Glemte:

Ville selvfølgelig ikke rådet verken din datter eller andre kvinner til å være hjemme om det ikke er deres ønske, men statistikk viser at flere kvinner enn man ønsker tenke på faktisk ville like om økonomien gjorde det mulig å være hjemme.

Hun hadde nok sett rødt om du hadde kommet med et slikt forslag. Joda det er mulig å finne disse, men det begrenser jo din sønns valgmuligheter da.

Jeg tror du skal la din sønn få styre sin egen fremtid.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Min sønn begynner ikke på mange år, han er pen, (ikke min mening, men andres) Men utadvendt er han ikke :)

han tenker hele tiden på fag og på mulige løsninger på problemer.

''Men utadvendt er han ikke :) han tenker hele tiden på fag og på mulige løsninger på problemer''

Stikk motsatt av min datter. Hun tenker mest på venner, festing, klær, sminke, reiser og opplevelser. Har skjelden ro i ræva til å være hjemme lenge av gangen. Jeg tror det skal bli litt av en overgang for henne å begynne på medisinstudiet.

Skrevet

''Men utadvendt er han ikke :) han tenker hele tiden på fag og på mulige løsninger på problemer''

Stikk motsatt av min datter. Hun tenker mest på venner, festing, klær, sminke, reiser og opplevelser. Har skjelden ro i ræva til å være hjemme lenge av gangen. Jeg tror det skal bli litt av en overgang for henne å begynne på medisinstudiet.

Hei!

Og stikk motsatt av meg.

Aldri forstått meg på det der.

Da er hun vel ganske smart hvis hun ikke må lese så mye :)

Skrevet

Hun hadde nok sett rødt om du hadde kommet med et slikt forslag. Joda det er mulig å finne disse, men det begrenser jo din sønns valgmuligheter da.

Jeg tror du skal la din sønn få styre sin egen fremtid.

Hei!

det vet jeg, det blir hans liv og valg, heldigvis.

Nå har jeg vasket opp, og jeg er sliten, men nå skal jeg begynne på middag siden jeg er hjemme og ikke på forelsening.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Og stikk motsatt av meg.

Aldri forstått meg på det der.

Da er hun vel ganske smart hvis hun ikke må lese så mye :)

Jeg tror hun raskt finner ut at det ikke holder på medisinstudiet. Da er det nok smartest og lese mye hver eneste dag. Tiden får vise hvordan det går :-)

Sønnen min på snart 18 har en gutt i klassen sin med Asperger som han senest i dag beskriver som jævla hyggelig. (hans ord) Han har skrytt av han tidligere også. Han går til han når han trenger hjelp i matte og han er alltid så hjelpsom og flink til å lære bort. Han burde kanskje vært mattelærer han :-) Han er ellers stille og rolig, men pratsom i kjemitimene og diskuterer med læreren og kan like mye som læreren :-) i fysikktimene skriver han ikke ned formlene, men regner dem ut i hodet. Han har klisterhjerne :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror hun raskt finner ut at det ikke holder på medisinstudiet. Da er det nok smartest og lese mye hver eneste dag. Tiden får vise hvordan det går :-)

Sønnen min på snart 18 har en gutt i klassen sin med Asperger som han senest i dag beskriver som jævla hyggelig. (hans ord) Han har skrytt av han tidligere også. Han går til han når han trenger hjelp i matte og han er alltid så hjelpsom og flink til å lære bort. Han burde kanskje vært mattelærer han :-) Han er ellers stille og rolig, men pratsom i kjemitimene og diskuterer med læreren og kan like mye som læreren :-) i fysikktimene skriver han ikke ned formlene, men regner dem ut i hodet. Han har klisterhjerne :-)

I tilfelle du ikke vet hva klisterhjerne betyr.

Klisterhjerne= hjerne med svært godt hukommelse.

Skrevet

Synes du leger er spesielt empatiske da ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...