trollemor;o) Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Mja, på sett og vis, men jeg tvinger ikke mine unger til å ta imot en ekstra gjest hvis denne ekstra gjesten er en utrivelig type. Da kan jeg godt si nei, helt av meg selv, selv om de har andre venner på besøk. Vi har det litt slik her vi bor, nemlig, at ett barn fungerer som klegg på de andre. Og denne "kleggen" er ikke veldig god å ha med i leken, det blir bare oppbrudd og utriveligheter når vedkommende er med. Så da sier jeg nei når denne kommer på døra, selv om de andre ungene er her. Sikkert ikke riktig, men det er vårt valg. Foreldrene har fått vite hvorfor det er slik, og de velger å ikke gjøre noe for å hjelpe barnet til å fungere bedre. Da kan ikke jeg hjelpe heller. .... stakkar liten!! Det skjærer meg i hjerte å lese dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nå er mine unger store, men jeg husker den greia der som et lite mareritt, dattera mi fikk stadig den i trynet hos den ene venninna si og jeg synes det var utrolig kjipt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Mja, på sett og vis, men jeg tvinger ikke mine unger til å ta imot en ekstra gjest hvis denne ekstra gjesten er en utrivelig type. Da kan jeg godt si nei, helt av meg selv, selv om de har andre venner på besøk. Vi har det litt slik her vi bor, nemlig, at ett barn fungerer som klegg på de andre. Og denne "kleggen" er ikke veldig god å ha med i leken, det blir bare oppbrudd og utriveligheter når vedkommende er med. Så da sier jeg nei når denne kommer på døra, selv om de andre ungene er her. Sikkert ikke riktig, men det er vårt valg. Foreldrene har fått vite hvorfor det er slik, og de velger å ikke gjøre noe for å hjelpe barnet til å fungere bedre. Da kan ikke jeg hjelpe heller. Og du gjør ikke noe for å hjelpe ungen heller, hører jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nå er mine unger store, men jeg husker den greia der som et lite mareritt, dattera mi fikk stadig den i trynet hos den ene venninna si og jeg synes det var utrolig kjipt. Ja, jeg husker også at en del folk hadde den regelen - for en del år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 Nå er mine unger store, men jeg husker den greia der som et lite mareritt, dattera mi fikk stadig den i trynet hos den ene venninna si og jeg synes det var utrolig kjipt. Mannen min gikk bort og ringte på, men de lot være å åpne. trodde vel at det var guttungen tenker jeg. Jeg skal snakke med vesla om det når hun kommer hjem. Hadde dette skjedd med henne så ville hun kommet hyyyyyyylende hjem og forlangt av vi ordnet. ;0) De har mange andre venner, de trenger ikke sånne som lager splid. Så heretter får de bare leke der dersom alle er ute i gata. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Mja, på sett og vis, men jeg tvinger ikke mine unger til å ta imot en ekstra gjest hvis denne ekstra gjesten er en utrivelig type. Da kan jeg godt si nei, helt av meg selv, selv om de har andre venner på besøk. Vi har det litt slik her vi bor, nemlig, at ett barn fungerer som klegg på de andre. Og denne "kleggen" er ikke veldig god å ha med i leken, det blir bare oppbrudd og utriveligheter når vedkommende er med. Så da sier jeg nei når denne kommer på døra, selv om de andre ungene er her. Sikkert ikke riktig, men det er vårt valg. Foreldrene har fått vite hvorfor det er slik, og de velger å ikke gjøre noe for å hjelpe barnet til å fungere bedre. Da kan ikke jeg hjelpe heller. Så hard og hjerteløs du er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Enig! Enten alle eller ingen.. Når de kommer sammen ja, men jeg mener at det er lov å avvise noen hvis de renner inn meg ujevne mellomrom - ref mitt svar til ts. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Så hard og hjerteløs du er. Javel? Forklar hvordan man skal gjøre, da?! Jeg har tatt barnet for meg alene, og forklart husreglene. Jeg har gått inn i leken, blitt med, og tatt situasjonene der og da. Jeg har snakket forsiktig og tydelig med foreldrene - som lurte på hvorfor deres barn ikke fikk være med - uten at det hjalp. Så la meg gjerne vite hvordan det skal gjøres når et barn ikke overhode vil innrette seg etter leken de andre leker, og som reagerer med å hyle (og da mener jeg illskrike!) når noe ikke går dens vei. Utdann meg gjerne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Og du gjør ikke noe for å hjelpe ungen heller, hører jeg... Neivel, hvordan kan du si noe slik? Se svar til Hulderen over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 .... stakkar liten!! Det skjærer meg i hjerte å lese dette. Hvordan ville du gjøre det? Se utfyllende svar til Hulderen over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Stakkars barn... Det kan jeg være enig i, men når foreldrene ikke er interessert i å ta tak i vedkommendes oppførsel, så er det ikke så veldig enkelt for andre å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Neivel, hvordan kan du si noe slik? Se svar til Hulderen over. Fortsett med det samme som du har skrevet til Hulderen. Unger er ikke like, noen lærer etter å ha hørt ting fem ganger, mens andre må høre det hundre. Og foreldrene sier sikkert de samme tingene og kanskje andre også så barnet vil antagelig skjønne det tilslutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det kan jeg være enig i, men når foreldrene ikke er interessert i å ta tak i vedkommendes oppførsel, så er det ikke så veldig enkelt for andre å gjøre det. Hvordan vet du hva foreldrene gjør da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Fortsett med det samme som du har skrevet til Hulderen. Unger er ikke like, noen lærer etter å ha hørt ting fem ganger, mens andre må høre det hundre. Og foreldrene sier sikkert de samme tingene og kanskje andre også så barnet vil antagelig skjønne det tilslutt. Nei, foreldrene sier ikke det samme til barnet, og jeg har verken ork eller lyst til å være med i leken eller ta denne samtalen hver eneste dag. Jeg har et liv, som ikke innbefatter å bedrive detaljoppdragelse av andres barn. Vi snakker ikke om en 3-åring her, altså, men et barn i småskolen. Foreldrene mener at barnet er gulli søtt og nydelig, at alt det gjør er digg, og at andre barn skal stelle varsomt med det. Når jeg forteller hvordan det oppfører seg her, så blir de lett fornærmet og mener jeg overdriver. Slikt gidder jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hvordan vet du hva foreldrene gjør da? De forteller det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Javel? Forklar hvordan man skal gjøre, da?! Jeg har tatt barnet for meg alene, og forklart husreglene. Jeg har gått inn i leken, blitt med, og tatt situasjonene der og da. Jeg har snakket forsiktig og tydelig med foreldrene - som lurte på hvorfor deres barn ikke fikk være med - uten at det hjalp. Så la meg gjerne vite hvordan det skal gjøres når et barn ikke overhode vil innrette seg etter leken de andre leker, og som reagerer med å hyle (og da mener jeg illskrike!) når noe ikke går dens vei. Utdann meg gjerne! Det virker nærliggende å tenke at det ville være bra for barnet om du fortsatte med nettopp det du beskrev her. Barn har som regel mulighet til å forandre seg. Hvis barnet opplever mye utestengelse, er det mindre håp om endring. Samtidig så har jeg forståelse for at du ikke er villig til å ta denne jobben daglig . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det virker nærliggende å tenke at det ville være bra for barnet om du fortsatte med nettopp det du beskrev her. Barn har som regel mulighet til å forandre seg. Hvis barnet opplever mye utestengelse, er det mindre håp om endring. Samtidig så har jeg forståelse for at du ikke er villig til å ta denne jobben daglig . Ja, det hadde sikkert vært fint om jeg kunne gjøre det, men i min hverdag er det ikke rom for å drive med slik detaljoppdragelse av andre barn. Jeg har min egen familie, mitt eget liv og et kronisk sykt barn som må tas vare på. Og jeg er syk selv. Derfor er det ikke gjennomførbart i lengden, selv om jeg har strekt meg langt. Og med å strekke meg langt mener jeg at jeg har tatt mot til meg og snakket med foreldrene, flere ganger, uten at det har hatt noen virkning. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg synes ikke det er greit, men det er en relativt vanlig regel her vi bor. Min erfaring er at det i mange sammenhenger er de voksne som i praksis "sørger for" at enkelte barn blir utestengt ved å ha slike regler. Det samme gjelder regler feks på at man "kun kan ha 10 stk i bursdag". Det hadde vært greie regler dersom det faktisk var forskjellige barn som fikk være med inn, og som ble invitert i bursdag. Men i praksis er det de samme 10 som blir invitert til alle, mens de siste barna blir utelatt omtrent hver gang. Hierarkiet hos barn er like tydelig som hierarkiet blant voksne, og status er status. Med unntak, naturligvis. Så selv om man holder seg til regler a la at man må utelate et "passende antall" eller inkludere alle i bursdag, fører det til at barn med lav status ofte blir utelatt. Da hjelper det ikke så mye at de blir utelatt sammen med en liten gjeng av andre utelatte. Det samme synes jeg at jeg ser ved slike "ikke mer enn en hjemme-regler". Barna posisjonerer seg i forhold til reglene. Jeg har vært vitne til at barn har latt være å invitere inn den første som ringer på, ikke egentlig fordi de ikke liker barnet, men fordi det er andre de liker bedre, og har dermed tatt høyde for at det kommer noen de heller vil leke med senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Nei, jeg synes ikke det er greit, og vi har aldri avvist barn med den begrunnelsen. Her har det til stadighet vært en skokk unger på besøk, men vi har jo god plass, så jeg skjønner at dem med en liten blokkleilighet f eks har større behov for å begrense antall besøkende. Men "selv der" må det da gå an å putte 3 eller 4 unger inn på et barnerom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg synes ikke det er greit, men det er en relativt vanlig regel her vi bor. Min erfaring er at det i mange sammenhenger er de voksne som i praksis "sørger for" at enkelte barn blir utestengt ved å ha slike regler. Det samme gjelder regler feks på at man "kun kan ha 10 stk i bursdag". Det hadde vært greie regler dersom det faktisk var forskjellige barn som fikk være med inn, og som ble invitert i bursdag. Men i praksis er det de samme 10 som blir invitert til alle, mens de siste barna blir utelatt omtrent hver gang. Hierarkiet hos barn er like tydelig som hierarkiet blant voksne, og status er status. Med unntak, naturligvis. Så selv om man holder seg til regler a la at man må utelate et "passende antall" eller inkludere alle i bursdag, fører det til at barn med lav status ofte blir utelatt. Da hjelper det ikke så mye at de blir utelatt sammen med en liten gjeng av andre utelatte. Det samme synes jeg at jeg ser ved slike "ikke mer enn en hjemme-regler". Barna posisjonerer seg i forhold til reglene. Jeg har vært vitne til at barn har latt være å invitere inn den første som ringer på, ikke egentlig fordi de ikke liker barnet, men fordi det er andre de liker bedre, og har dermed tatt høyde for at det kommer noen de heller vil leke med senere. ''Jeg har vært vitne til at barn har latt være å invitere inn den første som ringer på, ikke egentlig fordi de ikke liker barnet, men fordi det er andre de liker bedre, og har dermed tatt høyde for at det kommer noen de heller vil leke med senere.'' Kjipt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.