Gå til innhold

Utestenge barn

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Jeg gravde litt og fant at damen bruker frasen; " I dag er det jentenes tur å leke sammen". Da vil de rett og slett ikke ha annen type lek fordi gutten slipper aldri inn.

Snakket litt med vesla om hva hun tenker om det. Og jeg skjønner jo at det er deilig å bare leke mor, far og barn med dukkevogna uten at det er en som plutselig er sinna hund, eller bruker dokka som romrakett.

Men hun var såre enig i at dersom hans kompiser stenger henne ute fordi de synes dokker suger. Så blir det et jædra leven...

Vi er enige i at naboen får styre seg selv, det er masse andre unger på feltet her. Og vi holder oss til de vi vet leker med alle, og alle får komme inn her.

Jeg ville ikke pålagt noen av barna å ha et søsken på slep. Synes det blir feil at de ikke kan ha venner hver for seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

12

• PieLill

12

• EnolaGay

8

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Jeg ville ikke pålagt noen av barna å ha et søsken på slep. Synes det blir feil at de ikke kan ha venner hver for seg.

mvh

Helt enig i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- men må inrømme at vi har sagt "alle får leke ute i hagen i dag" når noen av pøblene i nabolaget har vært på døren. Har da gjerne jaget ut mine barn og evnt. lekekamerater som allerede var inne.

Ikke alle barn som er like greie å ha i hus når det blir mange sammen.

Sånn ellers så prøver vi å tolerere det meste her hjemme, selv om det kan holde hardt noen ganger. Enkelte barn har tydeligvis overhodet ingen grenser hjemmeifra. Da forklarer vi hva som gjelder hos oss. (Vi har ikke hoppekonkuranse fra bordet eller bokhykken til sofaen, vi spiser ikke all spagettisausen rett fra gryten før noen andre har forsynt seg, vi trenger ikke en hel flaske ketchup på fire spagettitråder, vi tar av oss sølete støvler i gangen, vi har ikke vannkrig på soverommet osv....... )

''....ikke hoppekonkuranse fra bordet eller bokhykken til sofaen, vi spiser ikke all spagettisausen rett fra gryten før noen andre har forsynt seg, vi trenger ikke en hel flaske ketchup på fire spagettitråder, vi tar av oss sølete støvler i gangen, vi har ikke vannkrig på soverommet osv....... ''

Kiipe dere er da.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har ingen begrensning på antall barn inn hjemme.

Vi har stor plass, så det er ikke noe problem om de er mange, men de høres så klart. Men jeg forlanger at de skal være på rommet eller i kjellerstua. Når de kommer hjem fra skolen og er alene så kan de så klart også benytte stua og kjøkkenet - der holder jo på å dø av sult etter skolen, så mat må de jo ha.

Vanligvis så pleier det å være mellom 1-5 stk utenom husets barn inne - når det er barn på besøk da.

Men det er spesielt en gutt i klassen min sønn ikke vil leke med. Men om han kommer hjem eller spør på skolen om å få bli med hjem svarer alltid min sønn ja. Men han er så sint etterpå når denne gutten har gått igjen. Han blir sååå sint når han ikke får viljen sin, blir skikkelig sur og kan slå. Nå har jeg faktisk sagt til min sønn at han ikke alltid trenger å si ja når vedkommende spør om å få bli med hjem. Er det galt av meg? Jeg er i grunn litt i tvil.

Hvis de f.eks er 4 stk sammen her hjemme og de tre andre vil den samme tingen og denne siste gutten ikke vil dette blir han ubehagelig og sur mot de andre. Sitter og surmuler. Slår også for å få oppmerksomhet av de andre. Jeg har faktisk sendt han hjem når jeg har sett han oppføre seg slik da.....

Må barna alltid si ja til alle når de skal leke? Kan de ikke si nei hvis de har lyst å være 2 gode kompiser sammen og spille og kose seg.

I tillegg skal de gjøre lekser først når de kommer hjem fra skolen - selv om de er med hverandre hjem, og det har fungert utrolig bra. MEN når denne gutten er med hjem så sitter han og bråker og herjer - så de andre ikke får konsentrert seg.

Min sønn sier han føler seg frekk om han svarer til denne ene gutten at det ikke passer at han er med hjem.

Jeg synes dette er vanskelig - jeg ønsker ikke at min gutt skal utestenge - og ønsker ikke at han skal utestenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette

Takk.

Vi har noen ganger nektet hylende småsøsken å bli med fordi vi synes det er viktig for de eldste å ha sine egne venner og gjøre sine egne ting.

Barn som alltid må ha søsken på slep kan dessuten tape på det sosialt. Ikke alltid like populært å ha en som gjerne setter begrensninger og krever særhensyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Takk.

Vi har noen ganger nektet hylende småsøsken å bli med fordi vi synes det er viktig for de eldste å ha sine egne venner og gjøre sine egne ting.

Barn som alltid må ha søsken på slep kan dessuten tape på det sosialt. Ikke alltid like populært å ha en som gjerne setter begrensninger og krever særhensyn.

mvh

Vi har et søskenpar i nabolaget hvor den eldste stort sett alltid må dra med seg den minste. De er her av og til også - men ikke så ofte nå mer som tidligere. Ser jo at det ødelegger leken for de eldste.

I tillegg er jeg litt motstander av å pålegge den eldste ansvaret å ta vare på småsøsken på den måten. Så klart de kan passe småsøsknene sine en gang i ny og ne - men omtrent daglig??

Jeg måtte selv veldig ofte dra på min seks år yngre søster - og var ikke alltid like glad for det selv. Og heller ikke mine venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har stor plass, så det er ikke noe problem om de er mange, men de høres så klart. Men jeg forlanger at de skal være på rommet eller i kjellerstua. Når de kommer hjem fra skolen og er alene så kan de så klart også benytte stua og kjøkkenet - der holder jo på å dø av sult etter skolen, så mat må de jo ha.

Vanligvis så pleier det å være mellom 1-5 stk utenom husets barn inne - når det er barn på besøk da.

Men det er spesielt en gutt i klassen min sønn ikke vil leke med. Men om han kommer hjem eller spør på skolen om å få bli med hjem svarer alltid min sønn ja. Men han er så sint etterpå når denne gutten har gått igjen. Han blir sååå sint når han ikke får viljen sin, blir skikkelig sur og kan slå. Nå har jeg faktisk sagt til min sønn at han ikke alltid trenger å si ja når vedkommende spør om å få bli med hjem. Er det galt av meg? Jeg er i grunn litt i tvil.

Hvis de f.eks er 4 stk sammen her hjemme og de tre andre vil den samme tingen og denne siste gutten ikke vil dette blir han ubehagelig og sur mot de andre. Sitter og surmuler. Slår også for å få oppmerksomhet av de andre. Jeg har faktisk sendt han hjem når jeg har sett han oppføre seg slik da.....

Må barna alltid si ja til alle når de skal leke? Kan de ikke si nei hvis de har lyst å være 2 gode kompiser sammen og spille og kose seg.

I tillegg skal de gjøre lekser først når de kommer hjem fra skolen - selv om de er med hverandre hjem, og det har fungert utrolig bra. MEN når denne gutten er med hjem så sitter han og bråker og herjer - så de andre ikke får konsentrert seg.

Min sønn sier han føler seg frekk om han svarer til denne ene gutten at det ikke passer at han er med hjem.

Jeg synes dette er vanskelig - jeg ønsker ikke at min gutt skal utestenge - og ønsker ikke at han skal utestenges.

''Nå har jeg faktisk sagt til min sønn at han ikke alltid trenger å si ja når vedkommende spør om å få bli med hjem. Er det galt av meg? Jeg er i grunn litt i tvil. ''

Selvsagt er det ikke galt. Tvert imot er det god trening i sunn grensesetting. Fokuser heller på hvordan han sier nei. Å dikte opp dumme unnskyldninger for å si nei, blir bare dumt. Bedre å kort si at det passer dessverre ikke i dag, uten noen som helst videre begrunnelse. Heller ikke om man blir spurt.

Synes heller ikke det er galt, men riktig å sende hjem barn om de absolutt ikke kan oppføre seg. Neste gang denne gutten kommer på besøk kan du ta ham til side og si nøyaktig hva som gjelder. Retter han seg ikke etter det, er det rett hjem uten advarsel.

Ser han at dere mener dette, kan det hende han skjerper seg. Er han ikke interessert i å endre på oppførselen, vil han kanskje få mindre lyst til å komme på besøk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et søskenpar i nabolaget hvor den eldste stort sett alltid må dra med seg den minste. De er her av og til også - men ikke så ofte nå mer som tidligere. Ser jo at det ødelegger leken for de eldste.

I tillegg er jeg litt motstander av å pålegge den eldste ansvaret å ta vare på småsøsken på den måten. Så klart de kan passe småsøsknene sine en gang i ny og ne - men omtrent daglig??

Jeg måtte selv veldig ofte dra på min seks år yngre søster - og var ikke alltid like glad for det selv. Og heller ikke mine venner

Vi er nok rørende enig.

Den eldste har måttet komme seg opp å fram i verden uten et storesøsken til å bane vei. Hvorfor skulle ikke yngre søsken også lære å lage vei i vellinga for seg selv?

Unntaket er om man bor et sted der det er så få barn at man er ille tvunget til å dele på vennene. Men selv da bør man få søskenpauser uten alt for lange mellomrom.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det liknende for e 1/2 år siden med en "venninne" av datteren- da akkurat fyllt 11. Fungerte helt fint med bare de to sammen, men med flere tilstede ble vedkommende sur, vanskelig, spolerte og ødela hvis hun ikke fikk viljen sin.

Dette hadde pågått en lang tid og vi prøvde å løse det internt. En kveld ble vi tatt på sengen (bokstavelig talt) av foreldrene som kom og tok opp problemet- som i deres øyne var motsatt.

Vi fortalte rett ut hvordan vi oppfattet hele problemstillingen og jentas oppførsel. Etter det hilser ikke den familien på oss annet enn hvis det er andre tilstede.......... Ganske ubehagelig. vi har vært mye sammen begge familien, på turer og selskaper sammen. Pluttselig ble det isfront. Vi står fullt og fasst på det vi sa, men hadde gjerne pakket det litt inn hvis vi ikke hadde blitt overrumplet klokken 22 på en hverdagskveld.

Vet ikke hva vi burde gjort. Uansett har vi færre venneproblemer og intriger nå. Vår datter har det tydeligvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Når de ikke selv føler at de har et søsken på slep, så har ikke jeg tenkt å nevne det for dem. ;0) Her er det de voksne som har laget seg noen regler av egen bekvemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke selv føler at de har et søsken på slep, så har ikke jeg tenkt å nevne det for dem. ;0) Her er det de voksne som har laget seg noen regler av egen bekvemmelighet.

Er du sikker på at det ikke handler om hva den andre jenta vil og ikke hva foreldrene hennes ønsker?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke handler om hva den andre jenta vil og ikke hva foreldrene hennes ønsker?

mvh

Hun er for ung til å "finne på" slikt selv. Og jeg bryr meg for så vidt ikke. Jeg aksepterer ikke at de konsekvent stenger ute gutten min. Så får DOL folket mene som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er for ung til å "finne på" slikt selv. Og jeg bryr meg for så vidt ikke. Jeg aksepterer ikke at de konsekvent stenger ute gutten min. Så får DOL folket mene som de vil.

Mine visste noe om hvem de ville leke med og ikke når de var 3-4, helt uoppfordret.

Du bestemmer selvsagt hva du vil gjøre og hvordan du tenker om andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...