Gå til innhold

språkvansker/forståelse vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har sjekket opp om jeg er mer angrepet av språkvansker enn andre og det er jeg absolutt ikke.

kjenner dere mennesker med asperger syndrom som er kjempeflinke og aldri misforstår, så burde diagnosen vært fjernet.

Jeg leste litt nå og oppdaget og ble minnet om at det jeg har bare er asperger syndrom og ikke noen verre variant av det.

"Samtaleterapi med personer med Asperger syndrom vanskeliggjøres av de spesielle språkvanskene, og slik terapi må bygges på forståelse for syndromet (Øgrim på Nilssonseminaret 2006). Alle former for samtaler med en med Asperger syndrom gir utfordringer i forhold til deres spesielle kommunikasjons- og forståelsesmåter som bl a omfatter: Vansker med den sosiale bruken av språket (språkets pragmatikk). De kan ha vansker med å svare adekvat på spørsmål og delta i gjensidig kommunikasjon. De mangler vanligvis forståelse for at et utsagn kan ha forskjellig betydning avhengig av kontekst, slik at omskrivinger, ordspill og metaforer ikke blir forstått, eller blir tatt bokstavelig. I tillegg til at språket tolkes bokstavelig kan det være problemer med å skjønne at en setning kan ha forskjellig betydning avhengig av hvilke ord i setningen som vektlegges. Dette gjør at personen må bruke mye krefter osv"

Håper da det er oppklart at har man ikke annerledes oppfattelse av språket samt misforstår så har man ikke asperger syndrom".

Dette vanskeliggjør nok til en viss grad min kommunikasjon her inne til tider også da en del tror feil om meg, fordi jeg er lett å misforstå, og jeg sjelden pynter på ting jeg sier. Jeg liker å si ting som de er for bare sånn kan jeg forstå bedre.

Jeg ble bare lettet over å oppdage at jeg bare har asperger syndrom og at min psykiater har rett og med det ser jeg selv at jeg gjør klokt i å vurdere hennes råd for yrkesvalg.

2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...