Gå til innhold

Tar for mange medisiner, vil ha hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest anonym denne gang
Skrevet

Jeg vet det blir litt mas i forhold til medisiner etc fra meg nå.

Det er ikke meningen å være til plage. Jeg håper bare jeg klarer å finne en løsning...

Kort fortalt:

Holder på med tøff behandling. Jeg har panikk, og veldig uro i kroppen. Dette har jeg før løst med alvorlig kutting, etc.

Nå tar jeg i stedet medisiner. Jeg har mistet litt oversikt over hvor mye medisiner jeg tar. Det merkelige er at før kunne jeg sovne av en vival, men uten noen som helst opptrapping av vival, men i stedet gå "rett på" en stor økning, sovner jeg ikke. Jeg får i stedet en "rus" som gjør at jeg klarer å holde ut litt til... Men så vil jeg enda mer vekk, så jeg tar litt til, og tar noen flere andre tabletter... Så er jeg igang...

Jeg kjører selvsagt ikke nå...

Jeg presser meg selv ut i naturen, går tur hver dag, prøver å spise, sove... men det er likevel ikke nok...

Hva kan jeg gjøre? Hva vil behandler gjøre? Jeg er redd for at denne personen vil ta fra meg lappen? Selv om jeg nå ikke kjører - kan denne personen gjøre det?

Jeg ligger på sofaen og prøver å føle meg trygg...

Jeg vil så gjerne klare dette, men nå er jeg rådvill...

Noen råd? Vær så snill, jeg skjønner at det ikke er lurt det jeg gjør nå, men jeg trenger å klare å holde ut...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først må du finne ut hvor mye du egentlig tar per døgn.

Deretter må du legge en plan for nedtrapping. Trapp ned med minst en tabl hver annen dag til du er på fire tabl (20 mg). Trapp deretter ned med en tablett døgndose per uke.

Gjest anonym denne gang
Skrevet

Først må du finne ut hvor mye du egentlig tar per døgn.

Deretter må du legge en plan for nedtrapping. Trapp ned med minst en tabl hver annen dag til du er på fire tabl (20 mg). Trapp deretter ned med en tablett døgndose per uke.

Jeg har egentlig mistet fullstendig oversikt over hvor mye jeg tar.

Jeg føler liksom at jeg er i en "boble" og bare tar og tar. Noen ganger hver time, noen ganger bare etter ti minutter kanskje. I tillegg tar jeg også pinex forte.

Sånn ca tar jeg nå kanskje mellom 9-12 vival om dagen, i tillegg til kanskje mellom 5-7 pinex forte.

Men dette er litt gjetting. Føler som sagt at alt er i en boble...

Men om dette skal vekk... hvordan kan jeg få vekk alt det som foregår inni meg da? Vil så gjerne holde meg unna kuttingen, for det er så synlig...

Gjest anonym denne gang
Skrevet

Jeg føler liksom at jeg er i en "boble" og bare tar og tar. Noen ganger hver time, noen ganger bare etter ti minutter kanskje. I tillegg tar jeg også pinex forte.

Sånn ca tar jeg nå kanskje mellom 9-12 vival om dagen, i tillegg til kanskje mellom 5-7 pinex forte.

Men om dette skal vekk... hvordan kan jeg få vekk alt det som foregår inni meg da? Vil så gjerne holde meg unna kuttingen, for det er så synlig...

Jeg vet egentlig ikke... jeg har mistet oversikten... Når jeg tenker meg om er jeg nok oppe i flere enn 12 vival om dagen... Jeg bare går forbi tror jeg og tar en tablett... Også husker jeg ikke når jeg tok sist...

Jeg er redd for å bli gal...

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke... jeg har mistet oversikten... Når jeg tenker meg om er jeg nok oppe i flere enn 12 vival om dagen... Jeg bare går forbi tror jeg og tar en tablett... Også husker jeg ikke når jeg tok sist...

Jeg er redd for å bli gal...

Skriver legen ut ubegrenset med vival til deg?

Skrevet

Jeg tror du tar feil. 2-4 Vival om dag demper nok de psykiske smertene. Mer enn dette sløver deg, tar bort dine fornuftige tanker og svekker din impulskontroll. Det øker risikoen for annen selvskading.

Slutt umiddelbart med PF.

Før medisinregnskap. Tell hvor mange tabletter du har. neste gang du teller kan du regne ut hvor mange du har tatt.

Legg tabletter i et glass, en konvolutt eller lignende. Skriv dato de skal tas på hver konvolutt. Evt kjøp deg en ukedosett.

Gjest Anonym denne gang
Skrevet

Jeg tror du tar feil. 2-4 Vival om dag demper nok de psykiske smertene. Mer enn dette sløver deg, tar bort dine fornuftige tanker og svekker din impulskontroll. Det øker risikoen for annen selvskading.

Slutt umiddelbart med PF.

Før medisinregnskap. Tell hvor mange tabletter du har. neste gang du teller kan du regne ut hvor mange du har tatt.

Legg tabletter i et glass, en konvolutt eller lignende. Skriv dato de skal tas på hver konvolutt. Evt kjøp deg en ukedosett.

Takk for svar.

Tusen takk for svar igjen. Ska prøve å gjøre som du foreslår...

Jeg er så sliten... Og livredd for å miste denne kontrollen. Hvorfor må jeg slutte med pf med en gang?

Hva kan jeg erstatte dette med? Jeg trenger NOE...

Er redd jeg ikke klarer å slutte... Og redd for konsekvenser...

Finnes det noe annet jeg kan erstatte dette med?

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er så sliten... Og livredd for å miste denne kontrollen. Hvorfor må jeg slutte med pf med en gang?

Har du sterke og akutte smerter? Det er eneste grunn til å ta PF.

Gjest Anonym denne gang
Skrevet

Har du sterke og akutte smerter? Det er eneste grunn til å ta PF.

Nei,bare litt magesmerter. Er vel kanskje et underbevist forsøk på å skade kroppen min... Føler den fortjener det...

Skrevet

Nei,bare litt magesmerter. Er vel kanskje et underbevist forsøk på å skade kroppen min... Føler den fortjener det...

Ok. Jeg anbefaler at du prøver uten PF. De kan lett forverre magesmerter.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har vært i gjennom den prosessen du nå står ovenfor. Etter mange års misbruk var jeg livredd for å slutte. Det er en kjip situasjon, men det er mulig å komme seg helskinnet igjennom. Du vil få det betydelig bedre på sikt. Det tar litt tid, men det vil bli bra for deg.

Det som var utslagsgivende for meg var å ha en alliert; en som støttet meg, en som pushet meg, en som jeg på sett å vis klarte det "sammen" med. Denne relasjonen har også vært avgjørende for meg nå i ettertid hvor jeg har vært på nippen til å sprekke noen ganger. Især når den psykiske smerten er påtagelig så kjenner jeg suget.

Du spør hva du kan ta i stedenfor. Det jeg svarer her virker kanskje sprøtt og absurd, men jeg drakk en del kamillete for å roe ned systemet, ja for regelrett å ha "noe". Det var i alle fall for meg bedre enn ingenting.

Jeg hadde en del diffuse smerter som nå er borte.

Jeg ønsker deg all lykke til. Jeg håper at du nå klorer deg fast på motivasjonsbølgen og står løpet ut!

Beste hilsener fra

Gjest syk humor som ikke passer i dette tilfellet... sorry!
Skrevet

Takk for svar.

''Hva kan jeg erstatte dette med? Jeg trenger NOE... ''

Alkohol?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...