Gå til innhold

NHD/andre - Maktmisbruk og overgrep - bekymra

Anbefalte innlegg

Gjest kan jeg gjøre noe?
Skrevet

Dette synes jeg er litt vanskelig å skrive om, men det er såpass stort og vanskelig dette, at jeg trenger noen gode råd. Er livredd for at andre skal dømme meg, da jeg føler veldig stor skyld og skam, men er likevel litt rådvill, eller fortvila for å si det sånn.

For mange år siden oppsøkte jeg en psykolog for å få hjelp med mine store psykiske problemer. Jeg var veldig ung og psyk på den tida. Psykologen pirket veldig i forsvaret mitt og når det ble brutt ned, så innledet han et forhold til meg som varte i ni år. Jeg ser nå i ettertid at jeg ikke hadde evne til å samtykke til dette på en normal og likeverdig måte, da jeg var veldig syk. Det er voldsomt vondt å ta innover seg at mange år av livet mitt er borte.

Han misbrukte kroppen min og innvaderte sjela mi. Han misbrukte sin makt over meg. Jeg så opp til han og trodde han ville meg vel. Han var en veldig flott og karismatisk type.

Jeg måtte gå mange år i terapi etter diverse selvmordsforsøk etter at han ble "ferdig med å bruke meg". Det har vært veldig mange år med omfattende reparasjonsarbeid, som min nåværende psykiater kaller det. Jeg har brukt 7 år på å innse at det han gjorde var galt. Han fortalt meg i 9 år at det som skjedde mellom oss var min feil fordi jeg lokket han til det....og jeg følte så mye skyld og skam at jeg ville dø. Men det går bedre i dag.

Jeg klaget saken inn for helsetilsynet sammen med min nåværende psykiater. Vedkommende mistet autorisasjonen for alltid. Jeg kontaktet så advokat som rådet meg til å anmelde han til politiet da hun mente dette var en veldig komplisert og alvorlig sak. Jeg var i tvil, men gjorde det pga min frykt for at det skulle være flere der ute som var blitt utsatt for han.

Saken ble henlagt, til tross for at jeg hadde mange håndfaste beviser. Dette var et sjokk for meg, og jeg hadde en kraftig reaksjon. Advokaten min sa at det KAN hende at politiet ikke hadde gjort en skikelig jobb da det er skrikende mangel på politiadvokater der for tida. I så fall mente hun at vi skal klage på henleggelsen.

Jeg føler meg ikke trodd, og glemt av systemet nok en gang. Det gjør veldig vondt og jeg føler en viss bitterhet. Likevel prøver jeg å gå videre med hevet hode og legge bitterheten bak meg.

Nå har jeg fått høre fra pålitelige kilder at han psykologen har flere forhold til sine studenter (han underviser på en høyskole). Det er også ulovlig fikk jeg vite av min advokat, selv om det ikke er så alvorlig som å bruke en pasient. Men jeg frykter likevel at det er flere enn meg (pasienter også), og føler meg litt pliktig til å stoppe han. Som advokaten sa så er ikke denne professoren i psykologi helt riktig, da han skrev et stort forsvarskrift til helsetilsynet og politiet om at alt var min feil (han skrev mye stygt om meg).

kan jeg i det hele tatt gjøre mer med denne saken? Hva ville dere ha gjort? Er det rettferdig at han slipper unna? Ser ut som han går over til studenter nå som han ikke kan praktisere som psykolog lenger. Men han praktiserte som psykolog i ganske mange år, og kanskje er der flere offere fra den tiden.

Skrevet

Hei!

jeg syns du skal klage på henleggelsen.

Det er sannsynlig han misbruker sin stilling nå også, når han en gang har gjort noe så forferdelig mot deg og i 9 år!

Det er forferdelig at noen gjør noe sånt, spesielt mot syke mennesker, jeg forstår det bare ikke.

Men skal du klage må du nok være sterk og ha et godt nettverk rundt deg tror det nok blir ganske tøft enda en gang.

Hva mener du med at professoren ikke er riktig?

Jeg kan fortelle deg at en av mine forelesere (lege) gikk på byen og flørtet med medstudenter, (det man kaller rykter) så jeg vet ikke, men han gjorde nok ikke noe direkte galt, likevel mistet jeg respekten for han etter dette. Også fordi jeg fikk høre han var full. Syns man skal passe seg når man innehar vitkige posisjoner og er en autoritetsperson for mange.

Hadde jeg vært student der enda hadde jeg klaget rett og slett på hans uakseptable og dårlige oppførsel, selv om jeg ikke har sett det selv.

Lykke til, håper du orker å ta saken videre.

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Forstår veldig godt hva du har gått gjennom, da jeg har opplevd det samme selv... Bare at det ikke var snakk om en psykolog. I Norge er det desverre en stygg ukultur at myndighetene heller lar 100 overgripere gå fri i stedet for å dømme en feilaktig. Har du søkt om voldsoffererstatning? Jeg fikk en del i erstatning som vedkommende som forgrep seg på meg, måtte punge ut selv om saken ble henlagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...