Gå til innhold

Når noen våkner med feil øyelokk

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hun la seg kvart på ni i kveld, uten masing i det hele tatt. Og vi fikk lest og kost.

Hun fikk forresten store kvaler da det kom en voksen fra korpset og skulle hente klarinetten hennes. Plutselig ble hun veldig i tvil om hun skulle slutte likevel. Hun sa: "De trenger meg kanskje! Jeg kunne jo hjelpe de nye i juniorkorpset litt siden jeg har spilt ett år lenger enn dem"

Hun må bestemme seg i morgen, for nå har de vel egentlig tenkt å gi hennes klarinett til en aspirant. Hun synes det er veldig vanskelig å ta en avgjørelse helt alene.

Siden du synes hun skal fortsette, så kan du jo dytte henne forsiktig i retning av klarinetten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• Katt-ja

7

• ....AV

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Siden du synes hun skal fortsette, så kan du jo dytte henne forsiktig i retning av klarinetten :-)

Hmmmm - jeg tror jeg lar være å dytte i det hele tatt. Men jeg må jo innrømme at jeg ble gledelig overrasket over at hun faktisk er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt streng og krever mye av barna dine. Mange er nok store nok til det når de er 10, men jeg tror heller ikke det er uvanlig at noen 10-åringer ikke er så modne.

Selv har jeg to b-menneskabarn som er 11 og 13, og det er først det siste året at den eldste ordner alt selv om morgenen. Yngstemann bli fortsatt innimellom båret ut av sengen og våkner langsomt på sofaen til litt kos. Vi er slett ikke av dem som diller mest med ungene, men for oss fungerer litt slakke morgener best for at alle skal ha en god start på dagen.

Jeg ser du skriver under her at hun burde tenke taktisk når deg gjelder hvilke fritidsaktiviteter hun er med på for å få tid alene med deg. Dette synes jeg også er å kreve alt for mye av en 10-åring. 10-åringer er faktisk fortsatt barn og har i liten grad utviklet evnen til å tenke såpass abstrakt og strategisk som du forlanger her. Du har antagelig vært heldig med de to andre barna dine som virker å være i overkant fornuftige og rasjonelle for alderen i lys av den erfaringen jeg har med mine barn og deres omgangskrets på samme alder. Jeg opplever det derfor som litt urettferdig overfor 10-åringen din hele tiden blir målt opp mot denne høye standarden, det er ikke sikkert at hun noen gang vil oppnå det du ønsker på den måten.

''Yngstemann bli fortsatt innimellom båret ut av sengen og våkner langsomt på sofaen til litt kos.''

Hvordan klarer du å bære en 11-åring..

Ser for meg at jeg sleper barna fra soverommet, ned trappa, og dumper dem ned på sofaen.. ;-) tror ikke jeg hadde klart det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Takk - du skriver klokt. Silkestemme og myke morgener - skal prøve å huske på det....

Takk. :-)

Mye av dette henger på at jeg er så b-menneske som det går an, og dermed klarer jeg bare ikke surving og krangling om morran. Jeg eier ikke tålmodighet, ikke før tidligst ved ni-tida.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

'' gikk på trening og kom hjem med et smil, og var i seng kvart på ni slik at vi fikk lest på senga, uten at jeg maste i det hele tatt''

Litt avsporing, men siden vi har like gamle jenter, kan jeg spørre deg hvor mye hun leser pr.dag nå?

Er så usikker på om jenta mi leser for lite. Hun lå jo litt under snittet for et par år siden, så var hun akkurat på snittet og deretter litt under snitt igjen. Jeg er usikker på om det er fordi hun er mer opptatt av å få meg seg innholdet enn å lese raskt, for hun kan alltid gjenfortelle godt det hun har lest og rettskrivinga hennes er bra for alderen.

Men hun står på stedet hvil når det gjelder å øke lesemengden. Hun nekter fremdeles å lese mer enn 10 sider. Noen ganger hvis det er spennende leser hun mer, men da bare et par sider ekstra. Jeg var selv tidlig glad i å lese, så jeg er usikker på om jeg bør bekymre meg litt. Selv er hun helt avslappet og sier det gjør ikke noenting om hun er under snittet, siden halve klassen er under snittet :-)

''Selv er hun helt avslappet og sier det gjør ikke noenting om hun er under snittet, siden halve klassen er under snittet :-)''

En liten avsporing, dette, men hun er i hvert fall god til å argumentere og forklare - og forstå gjennomsnitt. Jeg lo litt da jeg leste dette, altså.

Ikke vondt ment.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hmmmmm - ja jeg husker at mamma i alle fall innimellom vekket meg - og noen ganger kom hun med oppskåret appelsin på et fat :-)

Kanskje vi skal prøve på prosjekt "Myke morgener med silkestemme" i en periode?

Må tenke litt på det.

Hvis du bestemmer deg for å prøve, så fokuser på at DU (og hele resten av familien) tjener på det- ikke tenk på at datteren din blir bortskjemt av det. For i det siste tilfellet er det litt for lett å falle for fristelsen til å "stramme inn litte grann" og tenke at "nå må hun da jammen... hun som er så stor!"

Hvis du klarer å holde fokus på at dette kommer alle sammen -deg også - til gode, er det lettere å smile, bruke silkestemmen og finne seg i det som innimellom oppleves som urimelige krav.

Jeg synes det er blodig urettferdig innimellom, at jeg må stå opp halv sju for å rekke å vekke unger, får dem opp og ut slik at de rekker bussen. Innimellom tenker jeg at hvis de kunne dratt seg opp av senga den første gangen jeg vekket dem, kunne jeg sovet litt lenger.

Men det funker ikke slik. Hastverksmorgener blir enda verre, og jeg er faktisk ikke mindre trøtt et kvarter eller en halvtime senere. Jeg er like trøtt, og i tillegg må jeg tåle krangel, surving og bråk. Og det klarer jeg bare ikke. Derfor står jeg opp så tidlig som jeg må, skrur på silkestemmen og smiler og smiler. For da funker morgenen, ungene står opp og er blide og spiser frokosten sin. Og går på skolebussen sånn rimelig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Yngstemann bli fortsatt innimellom båret ut av sengen og våkner langsomt på sofaen til litt kos.''

Hvordan klarer du å bære en 11-åring..

Ser for meg at jeg sleper barna fra soverommet, ned trappa, og dumper dem ned på sofaen.. ;-) tror ikke jeg hadde klart det ;-)

Jeg er sterk ;-)

Nå er det ikke så langt, han sover i naborommet. Jeg tar han på ryggen og dumper han på sofaen, det går så fint, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterk ;-)

Nå er det ikke så langt, han sover i naborommet. Jeg tar han på ryggen og dumper han på sofaen, det går så fint, så.

Må bare si at både i går og i dag stod tiåringen opp før syv, stelte seg og begynte på frokosten uten at vi maste noe :-) Hun hadde til og med dekket frokostbordet for oss andre da vi kom ned litt over syv :-)

Og hun var flink med leksene og vi fikk kost oss veldig i går ettermiddag og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Må bare si at både i går og i dag stod tiåringen opp før syv, stelte seg og begynte på frokosten uten at vi maste noe :-) Hun hadde til og med dekket frokostbordet for oss andre da vi kom ned litt over syv :-)

Og hun var flink med leksene og vi fikk kost oss veldig i går ettermiddag og kveld.

Jeg håper du roser masse av henne nå. Hun er jo kjempeflink jo.

Kan det stemme at hun strever for å få postiv oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du roser masse av henne nå. Hun er jo kjempeflink jo.

Kan det stemme at hun strever for å få postiv oppmerksomhet?

Ja, hun strever nok med det - og så blir det ofte negativ oppmerksomhet i stedet.

Ja, jeg gav henne en god klem i morges, og roste henne masse. Og vi lå i senga hennes i går kveld og jeg leste et langt kapittel i "Matilda" for henne. Jeg liker veldig godt å lese høyt, legge på masse rare stemmerog lyder :-) Og så fortsatte hun etterpå å lese på senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, hun strever nok med det - og så blir det ofte negativ oppmerksomhet i stedet.

Ja, jeg gav henne en god klem i morges, og roste henne masse. Og vi lå i senga hennes i går kveld og jeg leste et langt kapittel i "Matilda" for henne. Jeg liker veldig godt å lese høyt, legge på masse rare stemmerog lyder :-) Og så fortsatte hun etterpå å lese på senga.

Det er bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - altså - helt off-topic: Er dette et vanlig uttrykk? Å våkne med feil øyelokk? Har aldri hørt det før, jeg :-)

Vanlig i mitt hode er "å stå opp med feil ben ut av sengen" eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - altså - helt off-topic: Er dette et vanlig uttrykk? Å våkne med feil øyelokk? Har aldri hørt det før, jeg :-)

Nei, det er et uttrykk jeg har funnet på :-)

Det heter jo "å stå opp med feil bein" - men dette er jo en beskrivelse av at dagen begynner dårlig helt fra en åpner øynene, ikke fra en står opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er et uttrykk jeg har funnet på :-)

Det heter jo "å stå opp med feil bein" - men dette er jo en beskrivelse av at dagen begynner dårlig helt fra en åpner øynene, ikke fra en står opp...

DA var det ikke rart jeg ikke hadde hørt det før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, det var hyggelig å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg tenkte det samme som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...