Gå til innhold

"Besteforeldre søkes"

Gjest Ville du gjort det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en familie på fire, altså to voksne og to barn.

Vi har hatt våre ups and downs i forholdet, og har innsett at skal vi klare å holde liv i familien vår, må vi sette av tid til hverandre.

Problemet er at vi har svært få avlastningsmuligheter. Barna har bare en bestemor og en tante vi kan få litt avlastning av en gang i blandt. Derfor har vi brukt de kun når vi har hatt ting vi _må_ gjøre.

Jeg har i mange år tenkt tanken på avlastning, og skulle ønske at de hadde besteforeldre som kunne ta de med på ting eller lære de ting.

Jeg er sikker på at det finnes noen der ute, som kunne tenke seg en slik rolle, og som kanskje ikke er besteforeldre, men skulle ønske at de var det.

Men hvordan finner man dem?

Og hvordan skal man vite at man finner de rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Gjør som den unge jenta og sette en annonse i avisa, så treffe dem og ser om det finnes kjemi;)

Tror det finnes mange litt eldre der ute, som savner famile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse er vel ok, evt oppslag på steder hvor målgruppen ferdes. Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så ville jeg tilby å betale for "besteforeldretjenesten". For da kan du i større grad tillate deg å kvalitetssikre dem ved feks å be om vandelsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk nytt!

Kontakte Røde Kors? Jeg har hørt at de lager besøksordninger og formidler kontakt, både med familier, eldre, ensomme, rusmisbrukere og besøksording i fengsel - og at alle som stiller som frivillige må gjennom et introduksjonskurs.

Jeg ville heller gått den veien, enn at "tilfeldige" tar kontakt via en annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har en sånn bestemor i barnehagen min :)

En mamma uten gjenlevende foreldre, og en eldre dame som mistet datteren sin for noen år siden møttes gjennom barnehagen til den lille jenta - og de fant tonen alle tre :)

Men jeg ville hengt opp en lapp i nærbutikken, og på eldresenteret om dere har det. Det er masse ressurssterke eldre som kunne tenkt seg noe mer å drive med - og dere har ingenting å tape på å undersøke muligheten.

Start med invitere dem på middag (om noen svarer), og så kan dere ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ambrose

Kontakte Røde Kors? Jeg har hørt at de lager besøksordninger og formidler kontakt, både med familier, eldre, ensomme, rusmisbrukere og besøksording i fengsel - og at alle som stiller som frivillige må gjennom et introduksjonskurs.

Jeg ville heller gått den veien, enn at "tilfeldige" tar kontakt via en annonse.

Godt forslag,

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Du har fått flere orslag om hvordan finne "besteforeldre". Når du har funnet noen, så pass på at det ikke bare blir enveis hjelp. Hvis du bare er ute etter gratis barnevakt, vil de fort føle seg utnyttet. Vær instilt på å stille opp for dem også, når de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du har fått flere orslag om hvordan finne "besteforeldre". Når du har funnet noen, så pass på at det ikke bare blir enveis hjelp. Hvis du bare er ute etter gratis barnevakt, vil de fort føle seg utnyttet. Vær instilt på å stille opp for dem også, når de trenger det.

Enig! Når en ikke har besteforeldre tilgjengelig er det fort gjort å tro at det er vanlig at de vanligvis tilbyr 'enveis' hjelp. Sannheten er vel ofte mer omvendt.

Kan en hjelpe hverandre til felles nytte og hygge er det jo fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Enig! Når en ikke har besteforeldre tilgjengelig er det fort gjort å tro at det er vanlig at de vanligvis tilbyr 'enveis' hjelp. Sannheten er vel ofte mer omvendt.

''Enig! Når en ikke har besteforeldre tilgjengelig er det fort gjort å tro at det er vanlig at de vanligvis tilbyr 'enveis' hjelp. Sannheten er vel ofte mer omvendt. ''

Min erfaring er også at vi hjelper svigers og mine foreldre mye mer enn de hjelper oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men jeg er ute etter besteforeldre som barna mine ikke allerede har.

De som gjerne er ressurssterke, ikke er syke og ikke er selvopptatte. Noen som engasjerer seg i barna. Men de skal selvfølgelig få følelsen av at vi også er der for dem, men jeg er ikke ute etter familieforhold som allerede eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har besteforeldre, men de er ikke tilgjengelig for oss. Så jeg kjenner godt til det du beskriver her, det er nettopp slik forholdet våres til besteforeldre allerede er.

Det er absolutt ikke det jeg er ute etter!

Men de skal selvfølgelig få følelsen av vi også er der for dem, og de skal ikke bli utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn bestemor i barnehagen min :)

En mamma uten gjenlevende foreldre, og en eldre dame som mistet datteren sin for noen år siden møttes gjennom barnehagen til den lille jenta - og de fant tonen alle tre :)

Men jeg ville hengt opp en lapp i nærbutikken, og på eldresenteret om dere har det. Det er masse ressurssterke eldre som kunne tenkt seg noe mer å drive med - og dere har ingenting å tape på å undersøke muligheten.

Start med invitere dem på middag (om noen svarer), og så kan dere ta det derfra.

Herlig historie!

Takk for at du delte den, og jeg er sikker på at det finnes flere slike tilfeller rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke veldig tro på organisasjoner på bygda slik, men det er forsøket verdt. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg ser poenget ditt, men jeg er ute etter besteforeldre som barna mine ikke allerede har.

De som gjerne er ressurssterke, ikke er syke og ikke er selvopptatte. Noen som engasjerer seg i barna. Men de skal selvfølgelig få følelsen av at vi også er der for dem, men jeg er ikke ute etter familieforhold som allerede eksisterer.

Hva gjør du da den dagen barna dine er store og ikke lenger trenger barnevakt og reservebesteforeldrene ikke lenger er like spreke og ressurssterke? Kutter dem ut, fordi de ikke lenger trengs?

Det er kanskje bedre at du leter etter betalt barnevakt, som du ikke vil ha noen relasjoner til utover å betale dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du da den dagen barna dine er store og ikke lenger trenger barnevakt og reservebesteforeldrene ikke lenger er like spreke og ressurssterke? Kutter dem ut, fordi de ikke lenger trengs?

Det er kanskje bedre at du leter etter betalt barnevakt, som du ikke vil ha noen relasjoner til utover å betale dem.

Svaret står allerede i svaret over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kun er ute etter gratis barnevakt..

Ville da heller betalt noen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kun er ute etter gratis barnevakt..

Ville da heller betalt noen .

Du skal ikke fortelle meg hva det høres ut som om jeg er ute etter, det var ikke det jeg spurte om.

Men siden du mener det....

Jeg er ute etter besteforeldre som er "oppegående" nok til å ta med barna mine på hytta om de skulle ha noen, som engasjerer seg i de, som kan fortelle historier fra de var unge, som baker sammen med de og som de kan ha glede av og føle at er barnebarna deres! Dette er eksempler, men jeg mener selvfølgelig at de skal gjøre det de interesserer seg for sammen med de, når og om de måtte orke.

Selvfølgelig skal det være likevekt, besteforeldre er besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke fortelle meg hva det høres ut som om jeg er ute etter, det var ikke det jeg spurte om.

Men siden du mener det....

Jeg er ute etter besteforeldre som er "oppegående" nok til å ta med barna mine på hytta om de skulle ha noen, som engasjerer seg i de, som kan fortelle historier fra de var unge, som baker sammen med de og som de kan ha glede av og føle at er barnebarna deres! Dette er eksempler, men jeg mener selvfølgelig at de skal gjøre det de interesserer seg for sammen med de, når og om de måtte orke.

Selvfølgelig skal det være likevekt, besteforeldre er besteforeldre.

''Jeg er ute etter besteforeldre som er "oppegående" nok til å ta med barna mine på hytta om de skulle ha noen, som engasjerer seg i de, som kan fortelle historier fra de var unge, som baker sammen med de og som de kan ha glede av og føle at er barnebarna deres!''

Høres supert ut!

Mine barn er heldige som har "vaskeekte" besteforeldre som er glade i dem! Dog gjør de få slike ting som du nevner, og tar sjelden med seg barna på eget initiativ.

Tror nok det er langt mellom slike besteforeldre som du drømmer om, ofte er de enten for gamle eller for travle.

Dog kan du jo være heldig å finne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ute etter besteforeldre som er "oppegående" nok til å ta med barna mine på hytta om de skulle ha noen, som engasjerer seg i de, som kan fortelle historier fra de var unge, som baker sammen med de og som de kan ha glede av og føle at er barnebarna deres!''

Høres supert ut!

Mine barn er heldige som har "vaskeekte" besteforeldre som er glade i dem! Dog gjør de få slike ting som du nevner, og tar sjelden med seg barna på eget initiativ.

Tror nok det er langt mellom slike besteforeldre som du drømmer om, ofte er de enten for gamle eller for travle.

Dog kan du jo være heldig å finne noen.

''Tror nok det er langt mellom slike besteforeldre som du drømmer om, ofte er de enten for gamle eller for travle. ''

Ja, eller de bor for langt borte- sånn rent fysisk.

Jeg hadde ikke samvittighet til å søke etter liksom-besteforeldre pga de ekte besteforeldrene. Ønsket ikke såre noen følelser.

Nå er ungene så godt som voksne, og blant besteforeldrene er det også noen som er blitt noe senil. Jeg har da fått vite (av de litt senile) at de selv ble "liksom-besteforeldre" for nabo-barn der de bodde... Litt sårt- jeg må innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...