Gå til innhold

Hvorfor reagerer man sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest kjiiipt
Skrevet

Hvilke mekanismer er det egentlig som setter inn når man opplever litt "kjipe" ting?

Jeg blir rett og slett syk. Mister matlysten, svetter og fryser om hverandre, diare, kvalme og har nå kastet opp. I tillegg har jeg influensafølelse.

Jeg blir alltid like overrasket over at kroppen reagerer sånn fysisk på psykiske ting? Hvilke mekanismer er det som ligger bak dette? Henger virkelig psyken så nært sammen med det fysiske? Jeg skjønner ikke helt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg! Ikke rart det hender at fysiske sykdommer overses når dette er så vanlig.

Gjest kjiiipt
Skrevet

Helt enig med deg! Ikke rart det hender at fysiske sykdommer overses når dette er så vanlig.

Nei, ikke rart det. Når jeg opplever ting som går meg på nervene, blir jeg fysisk syk også. Jeg mener selv at jeg har full kontroll, men kroppen min er ikke enig.

Gjest kjiiipt
Skrevet

Hva menes med "litt kjipe ting"?

Jeg reagerer sånn ved store og små kriser. Når jeg blir litt sjokkert og satt ut kan du si. Det overrasker meg hver gang at kroppen reagerer sånn.

Mener ikke sånne hverdagslige ting nei. Det kan være bilulykker, jeg blir skremt, at noe kommer veldig brått på og er ubehagelig. Kan ikke forklare det nærmere.

Skrevet

Jeg reagerer sånn ved store og små kriser. Når jeg blir litt sjokkert og satt ut kan du si. Det overrasker meg hver gang at kroppen reagerer sånn.

Mener ikke sånne hverdagslige ting nei. Det kan være bilulykker, jeg blir skremt, at noe kommer veldig brått på og er ubehagelig. Kan ikke forklare det nærmere.

Du forklarer det veldig fint. Er det ikke fantastisk hvordan vi er satt sammen? Så heldig du er som har en kropp som nær sagt tvinger deg til å høre etter. Andre må gjerne suse i fjellveggen både en og to ganger før de lærer å lytte til kroppens signaler :-)

Gjest kjiiipt
Skrevet

Du forklarer det veldig fint. Er det ikke fantastisk hvordan vi er satt sammen? Så heldig du er som har en kropp som nær sagt tvinger deg til å høre etter. Andre må gjerne suse i fjellveggen både en og to ganger før de lærer å lytte til kroppens signaler :-)

Før tålte jeg mye, mye mere enn det jeg gjør nå. Skulle gjerne tenkt meg å være litt sterkere i enkelte sammenhenger. Det kjennes ihvertfall ut som om jeg møtter "fjellveggen" hver gang jeg opplever litt tøffe ting. Kroppen sier ifra mye tidligere enn den gjorde før. Nå gikk det faktisk bare et par dager. Merkelige greier.

Skrevet

Før tålte jeg mye, mye mere enn det jeg gjør nå. Skulle gjerne tenkt meg å være litt sterkere i enkelte sammenhenger. Det kjennes ihvertfall ut som om jeg møtter "fjellveggen" hver gang jeg opplever litt tøffe ting. Kroppen sier ifra mye tidligere enn den gjorde før. Nå gikk det faktisk bare et par dager. Merkelige greier.

Dette er ikke noe som skjer i tide og utide, men ved mer alvorlige ting, har jeg forstått det riktig? Alle vil jo få en reaksjon dersom de enten er vitne til eller opplever på egenhånd en bilulykke, kanskje kroppen din sier ifra på en sterkere og tydeligere måte.

Hvordan står det til med immunforsvaret ditt ellers? Er du ofte syk?

Gjest kjiiipt
Skrevet

Dette er ikke noe som skjer i tide og utide, men ved mer alvorlige ting, har jeg forstått det riktig? Alle vil jo få en reaksjon dersom de enten er vitne til eller opplever på egenhånd en bilulykke, kanskje kroppen din sier ifra på en sterkere og tydeligere måte.

Hvordan står det til med immunforsvaret ditt ellers? Er du ofte syk?

Ja, jeg blir ofte syk. Har immunforsvar som ei mus. Det er sånn at om noen her i familien er syke så blir jeg 100% sikkert smittet. Har prøvd alt, tror jeg, for å styrke meg. Sunn kost, vitaminer, trimturer. Jeg tåler absolutt ingenting. Verken psykiske, eller fysiske påkjenninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...