Gå til innhold

Redusert kognitiv kapasitet /wellbutrin?

Anbefalte innlegg

Gjest wellbutrinbruker
Skrevet

Jeg har brukt Wellbutrin 300 mg i ca tre måneder. Har opplevd i økende grad problemer med hukommelse og leter lenge for å huske navn, mailadresser, uvanlige ord mm. Dette startet etter at jeg begynte med wellbutrin.

Begynte med wellbutrin som følge av langvarig nedstemthet som virket hemmende i hverdagen. Har noe høyere stemningsleie, men er bekymret for de kognitive vanskene. De hemmer meg i mitt arbeide.

Kan de kognitive problemene komme av wellbutrin? (Anser meg ikke som så deprimert at det er grunn til å tro at depresjonen skal gi kognitive vansker.)

Gjest var wellbutrinbruker
Skrevet

Jeg merka det samme, men etter bare få uker.

Jeg ble totalforvirret da - husket ikke at jeg laget middag, husket ikke at jeg skulle på toalettet da jeg hadde kommet inn på badet..ol. Jeg ble dårlig fort..ett par uker

Jeg valgte slutte i samråd med lege da

Gjest welllbutrinbruker
Skrevet

En liten korreksjon: Har brukt wellbutrin i 2 mnd.

Gjest wellbutrinbruker
Skrevet

Jeg merka det samme, men etter bare få uker.

Jeg ble totalforvirret da - husket ikke at jeg laget middag, husket ikke at jeg skulle på toalettet da jeg hadde kommet inn på badet..ol. Jeg ble dårlig fort..ett par uker

Jeg valgte slutte i samråd med lege da

Takk for svar. Det er en merkelig opplevelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har sendt spørsmålet til firmaet for en uttalelse fra dem. Kommer tlbake med svar.

Gjest welllbutrinbruker
Skrevet

Jeg har sendt spørsmålet til firmaet for en uttalelse fra dem. Kommer tlbake med svar.

Hei.

Lurer på om du har mottatt noe svar fra firmaet. På forhånd takk for hjelpen!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei.

Lurer på om du har mottatt noe svar fra firmaet. På forhånd takk for hjelpen!

GSK skriver:

I vår SPC, er ”svekket hukommelse” oppført som en svært sjelden bivirkning (

Vi kan selvsagt ikke utelukke at Wellbutrin kan ha gitt økende grad av problemer med hukommelse, men i litteraturen har Wellbutrin vist gode effekter på kognitive fuksjoner hos pasienter med depresjon. Det finnes mange studier på at Wellbutrin ikke forverrer kognitive funksjoner, men at det i enkelte studier normaliserer / forbedrer kognitive funksjoner Det er også gjort en studie på 414 eldre pasienter over 65 år, der en ikke kan se forverring av kognisjon. En har også en rekke studier på ADD og ADHD, som viser økt konsentrasjon og bedret hukommelse.

Har gjort et raskt søk på PubMed:

Vedlagt studie:

“Cognitive predictors of treatment response to bupropion and cognitive effects of bupropion in patients with major depressive disorder”

20 pasienter med depresjon, 150 mg/d, 8 uker. Etter studieslutt, var 12 pasienter klassifisert som respondere, mens 8 nonrespondere.

Konklusjon:

Our findings suggest that low pretreatment measures of visual memory and

low levels of mental processing speed are predictive of good response to bupropion. The cognitive effects of bupropion after the

treatment showed that patients improved in visual memory measures and in mental processing speed. Our results suggest that

cognitive predictors of treatment response to bupropion and cognitive effects of bupropion in patients with major depressive

disorder could be closely related. These findings need to be replicated due to the exploratory nature of the present work.

.

Vedlagt er link til en studie, ”Bupropion Normalizes Cognitive Performance in Patients With Depression”

som sammenliger de ulike antidepressiva på kognitiv funksjon hos deprimerte pasienter. 801 pasienter, ble gjennomgikk neurokognitive tester. Hypotesen er at det er kognitive fordeler knyttet opp til noradrenerg aktivitet, mens ved serotonerg aktivitet ikke kan se de samme bedringene.

Resultatet var at Wellbutrin normaliserte kognitive funksjoner, mens SNRI (Effexor) normaliserte mindre enn Wellbutrin, men bedre enn SSRI

Fant dessverre ikke studien i pdf..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1924979/?report=printable

En annen studie som er vedlagt: “The effects of bupropion on cognitive functions in healthy subject”, viser at Wellbutrin gitt hos 12 friske menn, verken forbedrer eller forverrer cognitive funksjoner

Håper dette kan være til hjelp for å besvare spørsmålet til pasienten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...