Gå til innhold

Upresisheter fører til misforståelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stod ikke mye om rome her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Rome

Men her var det mer om alveld:

http://no.wikipedia.org/wiki/Alveld

Jeg var avløser på en gård en sommer, det var da jeg lærte om det ordentlig (hadde lest litt kort om det tidligere). Ett av lammene var blitt sykt, og jeg husker det så fælt ut stakkar. Behandlingen var å stå mørkt i en uke eller to, og så hendte det at lammene ble friske. Ofte ble de ike friske, og måtte avlives.

jeg ble fortalt at voksne sauer "vet" dette, men at lammene ofte spiser planten.

Rome får en nydelig rødoransje farge om høsten :-) Gleder meg til vi skal på fjellet om et par uker!

Vi hadde sikkert kunne ha noen fine turer i skogen eller på fjellet sammen, ja! Men vi kan jo også fortelle hverandre her om ting vi har sett.

Hei!

Takk

:) skal en uke på hytten nå snart, da får du sikkert høre noe spennende snart.

jeg logger meg på internet om kvelden.

Skal lese der oppe og jeg får sånn ro og glede av å væe på hytten, at min mann sa jeg skulle dra. han vil ofe at jeg skal dra steder feks til syden, men jeg kommer meg jo ikke til syden alene for hvor skulle jeg funnet mat.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

28

• PieLill

11

• EnolaGay

5

• Bella Dotte

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om du hadde svart at du hadde vært på tur i skogen og på museum så hadde de som stilte spørsmålet fått mer enn godt nok svar :-) Nevn de tingene som er litt utenom det vanlige. (Jeg går ikke på musem og tur i skogen hver helg iallefall:-)

Grunnen til at enkelte ler er at de rett og slett syns du er festlig:-) Disse gjennomtenkte svarene dine kan virke vittige selv om det ikke er din intensjon.

Hei!

takk for det svaret.

:)

jeg går på museum hver helg, samt i skogen hver uke.

Fint å vite hvorfor mrnnesker ler så vet jeg det . Takk

Skrevet

Hei!

Okey,

men syns ikke, betyr det at det er unødvendig, noe jeg ikke skal gjøre?

tenkte siden jeg først sa "dette er min venn...", også sa damen "jeg er en bekjent", jeg tenkte da en del, at så det er sånn nå, det er jo fint for meg å vite, men kanskje hun ikke skjønner hvorfor jeg kalte henne min venn. ja for jeg vet jo ikke når grensen for venn kommer, men som du sier er det ingen klar grense og da er det jo ikke rart kasnkje at jeg kalte henne venn.

Jeg prøvde bare å være hyggelig, og presenterte henne for søstrene fordi hun ikke kjente dem.

Hmmm. Jeg tenker, at hvis det på en måte ble litt rart (rar stemning) med det - at du sa venn og hun presiserte bekjent - så er det bedre å la det ligge og ikke gjøre noe med det enn å rippe opp i det?

Jeg synes det var mer hun som oppførte seg litt rart enn deg - synes ikke du burde verken forklare eller beklage noe! :-)

Skrevet

Hei!

Okey, det husker jeg i vertfall. Men jeg må nok øve meg, skal si hvordan det går videre.

Et annet triks for å få igang en dialog (småprat) er å legge inn et spørsmål etter 1-3 setninger. Dersom du spør om noe tilbake blir det naturlig for den andre å svare på ditt spørsmål, og da får dere en samtale.

I ditt eksempel kunne de 1-3 setniner vært foreksempel

"Ja vi har hatt en kjemefin helg. På lørdag var vi på museum og på søndag var vi på fjelltur og så både røyskatt og orm".

Og så kunne du lagt til et spørsmål som kunne vært:

"Enn du da, har dere hatt en fin helg?"

Eller om du ønsket å snakke mer om dyrene du så, kunne du sagt:

"Har du sett røyskatt eller orm noengang?"

Så kunne hun svart, og dere ville da samtalet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er vel detaljfokus da. Mister vel fort oversikten.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hmmm. Jeg tenker, at hvis det på en måte ble litt rart (rar stemning) med det - at du sa venn og hun presiserte bekjent - så er det bedre å la det ligge og ikke gjøre noe med det enn å rippe opp i det?

Jeg synes det var mer hun som oppførte seg litt rart enn deg - synes ikke du burde verken forklare eller beklage noe! :-)

''Jeg synes det var mer hun som oppførte seg litt rart enn deg - synes ikke du burde verken forklare eller beklage noe! :-)''

Enig! Det var uhøflig å kommentere det.

Skrevet

Det er vel detaljfokus da. Mister vel fort oversikten.

Hei!

jeg skjønner ikke hva du mener?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

jeg skjønner ikke hva du mener?

Du sier at du har asperger. Det innebærer vel ofte at man har en tendens til å dokusere på alle detaljene ved ting, i stedet for å se det store bildet.

Derfor tror jeg du ikke mestrer smalltalken.

Skrevet

Du sier at du har asperger. Det innebærer vel ofte at man har en tendens til å dokusere på alle detaljene ved ting, i stedet for å se det store bildet.

Derfor tror jeg du ikke mestrer smalltalken.

Hei!

ja sånn er det,

Men det er ikke allitd jeg sier noe, men det en enten eller.

Men får jeg spørsmål om noe så har jeg lange forklaringer, men jeg stopper nå ofte brått, da jeg er litt klar over min situasjon og jeg ønsker jo ikke være hensynsløs.

Gjest frusandra
Skrevet

Jeg var en for en tid tilbake med i et bygdelag. Der ble det arrangert turer, fester, grillparty osv. Jeg måtte melde avbud på en av turene. Helgen etter møttes bygdelaget til høstfest, og jeg spurte en av de som hadde vært med på turen jeg ikke var, om hvordan turen hadde vært.

Jeg hadde ventet noe slikt som. Jo turen var kjempefin, vi var heldig med været, og alle koste seg. Og kanksje litt om hva de ellers hadde gjort. Vedkommende satt seg til rette ved siden av meg og begynte å fortelle fra de møttes i detaljer hva de hadde gjort. Det ga ingen rom for innspill i fra meg. Jeg ble sittende å høre ham ramse opp i detalj, dette tok laaaang tid og jeg kjedet meg veldig fort og mistet interessen. Dessuten ble det ingen samtale av det. Hvis han hadde gitt meg rom til å spørre kunne vi ha ført en samtale, og jeg hadde antagelig fått vite like mye, men på en mye hyggeligere måte. Det er viktig å både lytte og snakke. Folk flest forventer et svar kan sies med få ord.

feks

Hvordan var foreldremøte?... Jo det var nyttig og vi fikk tatt opp noen viktige ting, som det med at elevene ofte legger igjen ting i gymmen, og at mange hopper over matpakken.

Dette holder... Ikke.. jo møtet startet kl 8,.. alle var der, det var kaker og kaffe, og så en oppramsing av møtet fra du kom til du gikk.

Skrevet

Jeg var en for en tid tilbake med i et bygdelag. Der ble det arrangert turer, fester, grillparty osv. Jeg måtte melde avbud på en av turene. Helgen etter møttes bygdelaget til høstfest, og jeg spurte en av de som hadde vært med på turen jeg ikke var, om hvordan turen hadde vært.

Jeg hadde ventet noe slikt som. Jo turen var kjempefin, vi var heldig med været, og alle koste seg. Og kanksje litt om hva de ellers hadde gjort. Vedkommende satt seg til rette ved siden av meg og begynte å fortelle fra de møttes i detaljer hva de hadde gjort. Det ga ingen rom for innspill i fra meg. Jeg ble sittende å høre ham ramse opp i detalj, dette tok laaaang tid og jeg kjedet meg veldig fort og mistet interessen. Dessuten ble det ingen samtale av det. Hvis han hadde gitt meg rom til å spørre kunne vi ha ført en samtale, og jeg hadde antagelig fått vite like mye, men på en mye hyggeligere måte. Det er viktig å både lytte og snakke. Folk flest forventer et svar kan sies med få ord.

feks

Hvordan var foreldremøte?... Jo det var nyttig og vi fikk tatt opp noen viktige ting, som det med at elevene ofte legger igjen ting i gymmen, og at mange hopper over matpakken.

Dette holder... Ikke.. jo møtet startet kl 8,.. alle var der, det var kaker og kaffe, og så en oppramsing av møtet fra du kom til du gikk.

Hei!

takk, jeg gjør nok feilen som den mammen gjorde.

dette fordi jeg ville startet med å tenke saksliste hvis noen spurte meg om et foreldremøte.

Der liggerr feilen altså, men jeg må finne en måte å løse dette på som også kjennes naturlig,

Jeg tror nok vi nå er inne på enda en grunn til at jeg fikk diagnosen, som jeg ikke alltid forstår at jeg fikk osv...

Skrevet

På den typen spørsmål venter ikke folk flest kjempelange detaljerte svar. Det holder med en kortversjon. At du var på sopptur med ungene, at det var hyggelig, om dere fant mye sopp. Det holder. Det er en type småprat folk bedriver mest for å være oppmerksomme, høflige og hyggelige mot hverandre.

Skrevet

På den typen spørsmål venter ikke folk flest kjempelange detaljerte svar. Det holder med en kortversjon. At du var på sopptur med ungene, at det var hyggelig, om dere fant mye sopp. Det holder. Det er en type småprat folk bedriver mest for å være oppmerksomme, høflige og hyggelige mot hverandre.

Hei!

Takk :)

Skrevet

Hei!

hva mener du med forsinkelse?

Lurer for jeg har også en type forsinkelse?

Ja man kan ta til seg råd, dessverre glemmer man, eller man ikke husker i øyeblikket, må bli minnet om, eller se i en bok osv... Men det er fint å skrive med andre mennesker, særlig når de har svar som vi med asperger kanskje ikke selv kan få og utveksle.

Noen ganger tar det rett og slett litt tid (fra sekunder til dager) før jeg reagerer, får med meg poenget, eller at noe viktig går opp for meg. Det gjør at jeg ikke får tatt tak i alt når jeg snakker med noen. Og det kan kanskje føre til at jeg virker naiv, sjenert eller fjern?

Det er veldig fint å kunne spørre (skriftlig eller muntlig) og få gode svar som man kan bruke. Men det å bli oppmerksom på problemstillinger, kommer ikke av seg selv... Det aller meste gikk meg hus forbi før jeg fikk diagnose. Nå vet jeg i det minste at jeg har visse utfordringer, og er for en stor del klar over hva disse består i.

Skrevet

Hei!

Syns du jeg spør om mye rart?

Min psykiater sa at jeg er heldig som er så direkte og åpen om vanskene mine, vel, jeg vet ikke om jeg er det egentlig, det er lett å spørre om ting på nettet, men det hender jeg spør ellers også.

jeg har lært at av andre kan jeg lære ting jeg ikke kan, jeg vil fungere bedre, mange har svar jeg trenger, i tilegg blir jeg på denne måten kjenet med mennesker, ser litt sånn hva som er inni dem av.

Hjelpsomhet

vennlighet

godhet

Håper du skjønner.

jeg var på et autismeforum, men jeg syns disse menneskene her inne som ikke har autisme har svar som vi med autisme ikke så lett kan gi hverandre.

:) hyggelig å skrive med noen med samme syndrom.

jeg kjenner ikke så mange i RL.

Jeg synes ikke du spør om mye rart. Men jeg synes du har en "typisk Asperger"-måte å forholde deg til verden på. Jeg kjenner meg litt igjen, og jeg kjenner igjen ting fra det jeg leser om Asperger syndrom. Aller mest har du en ærlig og betagende måte å uttrykke deg på!

Det er litt av en oppdagelse å forstå at andre faktisk kan vite noe som en selv ikke vet, og være villig til å dele denne informasjonen. Jeg har selv opplevd mye av disse positive holdningene som du beskriver.

Jeg er også på det andre forumet, men det er til tider svært liten aktivitet der, så jeg synes det er fint å komme hit også og utveksle tanker med andre.

Skrevet

Noen ganger tar det rett og slett litt tid (fra sekunder til dager) før jeg reagerer, får med meg poenget, eller at noe viktig går opp for meg. Det gjør at jeg ikke får tatt tak i alt når jeg snakker med noen. Og det kan kanskje føre til at jeg virker naiv, sjenert eller fjern?

Det er veldig fint å kunne spørre (skriftlig eller muntlig) og få gode svar som man kan bruke. Men det å bli oppmerksom på problemstillinger, kommer ikke av seg selv... Det aller meste gikk meg hus forbi før jeg fikk diagnose. Nå vet jeg i det minste at jeg har visse utfordringer, og er for en stor del klar over hva disse består i.

Hei!

Som jeg skulle skrevet det selv :)

Skrevet

Jeg synes ikke du spør om mye rart. Men jeg synes du har en "typisk Asperger"-måte å forholde deg til verden på. Jeg kjenner meg litt igjen, og jeg kjenner igjen ting fra det jeg leser om Asperger syndrom. Aller mest har du en ærlig og betagende måte å uttrykke deg på!

Det er litt av en oppdagelse å forstå at andre faktisk kan vite noe som en selv ikke vet, og være villig til å dele denne informasjonen. Jeg har selv opplevd mye av disse positive holdningene som du beskriver.

Jeg er også på det andre forumet, men det er til tider svært liten aktivitet der, så jeg synes det er fint å komme hit også og utveksle tanker med andre.

Hei!

Fint at det er noen andre med asperger syndrom her.

Særlig når man forstår hveranedre :)

Dette er en gullgruve for meg fordi jeg får svar som mennesker med autisme slett ikke kan gi meg fordi vi jo ofte lurer på det samme, så jeg har fått mange fine svar her.

Jeg stilte ikke spørsmål om noe før jeg fikk diagnosen, levde isolert i min egen verden, å få den diagnosen ga meg en mulighet til å lære noe annet om verden, dermed ble jeg ikke så alene mer :)

Skrevet

Når folk spør hva du har gjort i helgen er de ute etter en summarisk gjennomgang av høydepunktene, ikke alle detaljene. Litt som når man lager et sammendrag av en rapport eller bok.

Tolk spørsmålet som "Summer helgen med maks 5 setninger" (Innskutte bisetninger regnes som en setning når du teller.

Du kan si ting som: "Lørdag brukte vi godværet til en sopptur som ble til en herlig middag. Søndag dro vi med ungene på Tenknisk museum. De elsker det stedet."

Da får du kanskje til svar at "Det høres trivelig ut." Kan hende spør den du snakker om hvor du dro på sopptur, eller hvordan det er på Teknisk Museum. Si kun det aller viktigste og begrens deg til tre til fem setninger. (Omtrent så lange som setningene i dette avsnittet.) Så kan heller folk spørre om de lurer på detaljer.

Å samme måte er det om noen spør hvorfor du er sliten. Begrens deg til noen få korte setninger. "Jeg har vært barnevakt for en toåring i helgen og så har det vært mye å gjøre med skolestart for ungene."

Korte sammendrag. Kun det absolutt viktigste.

mvh

Skrevet

Hei!

Når min venninne ler eller som hun liker å gjøre/si "jeg henger bare det på asperger knaggen jeg", så vet jeg det ikke er vondt ment.

Noen dager blir jeg lei av asperger knaggen, men jeg lurer på om det er sånn å være menneske, det er ikke alt som er like gøy hele tiden.

noen dager er man bare lei av at andre har det så morsomt fordi man bare sier noe.

Jeg har snille venner, uansett hva de er, jeg har bare ikke begreper om dette med venner, skjønner meg ikke på det. Blir fort trøtt av dem,

Da jeg presenterte en dame som min venn til søstrene før sommeren så sier damen "jeg er en bekjent" da tenkte jeg, hmm så er det altså en forskjell, men jeg skjønner det ikke.

jeg liker damen, men hun ser på meg som en bekjent. Jeg inviterte henne på en sommerfest hos søstrene, hun er mor til en i min datters klasse, jeg tror jeg skal skrive en sms til henne og beklage at jeg kalte henne min venn.

En dag sa min datter til denne mammaen, høyt i gangen på skolen, "Min mamma har asperger syndrom og tåler ikke bråk" slik at det er mulig hun hørte dette, det er sannsynlig, kanskje hun dermed ville hjelpe meg i situasjonen og fortelle søstrene noe jeg ikke viste at hun bare er en bekjent, selv om hun en periode sendte meg så mange sms.

Jeg blir ikke helt klok på dette, men det vet dere vel nå, slik at når jeg skriver venn kan det være bekjent og når jeg skriver bekjent kan det være naboen to hus bortenfor som jo egentlig ikke er nabo, men nabo til huset ved siden av osv... ikke akkurat enkelt?

Håper du skjønner ?

''hun er mor til en i min datters klasse, jeg tror jeg skal skrive en sms til henne og beklage at jeg kalte henne min venn.''

Kan hende har hun allerede glemt den episoden. Overflødig å sende SMS. Hun kan faktisk bli brydd av at du lager sak av det.

Tenk deg en tallinje med 'Aldri truffet' i den ene enden og 'Ektefelle' i den andre. Mellom der vil du finne 'Møtt en gang', 'Møtt flere ganger', 'Møtes regelmessig i forbindelse med...', 'Kollega', 'Bekjent', 'Venn', 'Nær venn' etc.

I motsetning til tallene på en tallinje er ikke begrepene har klart definert og tydelig avgrenset. Det er subjektivt og individuelle definisjoner. Noen legger listen langt høyere for å definere noen som venn enn andre. Man trenger ikke treffe mer enn ca riktig på skalaen.

mvh

Skrevet

''Jeg synes det var mer hun som oppførte seg litt rart enn deg - synes ikke du burde verken forklare eller beklage noe! :-)''

Enig. Virker snerpete å si noe slikt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...