Gå til innhold

Upresisheter fører til misforståelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Oppklaring: Hvis du leser teksten så skrev jeg at jeg ikke er opptatt av måltider og detaljer rundt dette!

Men at jeg finner feks både en stålorm, slettesnok, buorm og hoggorm samt uvanlig farge på disse tror jeg jo andre er interessert i. (dette skjedde i sommer i Sverige i et område nær karlstad med et usedvaling rikt dyreliv, jeg så også padde og frosk på samme tur, og dette ga meg regnskogfølelsen, håper du skjønner)

noen er da også det, feks en biolog jeg kjenner, men mange andre sier rare ting som at " Jøss viste ikke at det fantes sånne dyr", hvis du skjønner!! Sånt gjør meg irritert inni meg, men på utsiden syns ikke dette. De tuller med meg når de sier sånt istedet for å høre hva jeg forteller.

Men jeg tar til meg rådene, jeg skal forholde meg til dette, skal finne en løsning melleom overfladisk smaltalk og min egen personlighet.

Takk :)

En person kan synes det er veldig interessant å høre om slanger og ormer med spesielle farger. En annen har ikke en gang et bilde inne i hodet av hvordan disse dyrene ser ut. En tredje grøsser på ryggen bare man nevner ordet slange.

Derfor kan det være lurt å si bare litt og veldig summarisk og heller la folk spørre, enn å gi en 'tredjegrads utredning' med en gang.

mvh

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

28

• PieLill

11

• EnolaGay

5

• Bella Dotte

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''hun er mor til en i min datters klasse, jeg tror jeg skal skrive en sms til henne og beklage at jeg kalte henne min venn.''

Kan hende har hun allerede glemt den episoden. Overflødig å sende SMS. Hun kan faktisk bli brydd av at du lager sak av det.

Tenk deg en tallinje med 'Aldri truffet' i den ene enden og 'Ektefelle' i den andre. Mellom der vil du finne 'Møtt en gang', 'Møtt flere ganger', 'Møtes regelmessig i forbindelse med...', 'Kollega', 'Bekjent', 'Venn', 'Nær venn' etc.

I motsetning til tallene på en tallinje er ikke begrepene har klart definert og tydelig avgrenset. Det er subjektivt og individuelle definisjoner. Noen legger listen langt høyere for å definere noen som venn enn andre. Man trenger ikke treffe mer enn ca riktig på skalaen.

mvh

Hei!

:) så bra takk :)

Skrevet

En person kan synes det er veldig interessant å høre om slanger og ormer med spesielle farger. En annen har ikke en gang et bilde inne i hodet av hvordan disse dyrene ser ut. En tredje grøsser på ryggen bare man nevner ordet slange.

Derfor kan det være lurt å si bare litt og veldig summarisk og heller la folk spørre, enn å gi en 'tredjegrads utredning' med en gang.

mvh

Hei!

Det skal jeg huske på, 5 setninger og ikke mer.

Skrevet

Hei!

Det skal jeg huske på, 5 setninger og ikke mer.

Det er selvsagt ingen regel som sier at man bare kan si 5 setninger. Men en slik selvvalgt begrensning kan være en god måte til å øve seg på å være kort og kun si det viktigste.

mvh

Skrevet

Hei!

takk, jeg gjør nok feilen som den mammen gjorde.

dette fordi jeg ville startet med å tenke saksliste hvis noen spurte meg om et foreldremøte.

Der liggerr feilen altså, men jeg må finne en måte å løse dette på som også kjennes naturlig,

Jeg tror nok vi nå er inne på enda en grunn til at jeg fikk diagnosen, som jeg ikke alltid forstår at jeg fikk osv...

Har du noen gang søkt i databaser etter vitenskapelige artikler?

I så fall kan du tenke på at du først svarer med stikkordene (søkebegrepene), slik mange her har gitt eksempler på: Teknisk museum - tur i skogen. Men du pakker dem inn i hele, høflige setninger.

Hvis den du snakker med, virker interessert og spør litt mer, f.eks. om det er noen spesiell temautstilling på museet nå, svarer du med "abstractet" / artikkelsammendraget. Fortell det viktigste og hvordan du syntes det var.

Hvis det viser seg at det er full klaff og samtalepartneren også er veldig interessert i temaet, kan du referere mer fra "selve artikkelinnholdet" hvis det er tid til det.

Jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

For de aller fleste er slike spørsmål bare høflighetsfraser. De betyr egentlig ikke at personen er interessert, man bare later som!

Eller i beste fall spør man fordi man kun er hyggelig og vil bare høre om en enkelt hyggelig ting.

"Hei, så hyggelig å se deg, har du hatt en fin helg?"

Man forventer et svar som "I like måte, ja takk, vi var på hytta og hadde det bra. Været var jo så fint!"

Når noe avviker fra dette overfladiske så reagerer de fleste med å le, trekke seg vekk, oppleve situasjonen som pinlig. For de vil egentlig ikke ha alle detaljene, eller vite om du har hatt det trasig. Det er bare et sosialt spill. en måte å omgåes andre mennesker på, uten å egentlig omgåes. Man ønsker å beholde andres syn på en selv som omsorgsfull og hyggelig. Det betyr at vedkommende spør, egentlig ikke av omsorg for deg, men for at du skal føle at vedkommende selv er en omsorgsfull person.

Og man trenger slett ikke ha asperger for å oppleve det som rart eller til og med galt. Mange blir ensomme på grunn av denne typen "etikette". Man tør ikke si fra at man egentlig har det vondt.

Jeg må gjenta meg selv når jeg sier til deg, at du ikke må prøve så hardt å være "normal". For det er helt ok å være deg, med asperger. Det er ikke galt, du er ikke feil. Det er like gjerne en påminnelse til "normale" (meg og) at man ikke bør være så overfladisk og selvsentrert. Neste gang jeg tar meg i å stille et slikt "sosialt" spørsmål, så skal jeg ta meg bryet med å høret etter svaret! :0)

Det var da veldig pessimistisk å si at det _kun_ er et sosialt spill.

Tror sjeldent folk stiller spørsmål de over hodet ikke er interessert i svaret på. (For eget vedkommende setter min bekvemmelighet en stoppe for det.)

Men man stiller mange spørsmål som man ikke er interessert i uttømmende svar på.

mvh

Skrevet

Jeg er uenig i det du sier om at det bare er høflighetsfraser og at den andre personen ikke er interessert og bare sier det for å framstå som hyggelig. Det ER hyggelig å ha en samtale om "enkle ting" som f.eks hva som har skjedd siden sist man så hverandre, det er ikke noe falskt som folk bare gjør for å late som. Men poenget er at det må være en samtale der begge deltar med jevne og ikke for lange mellomrom, ikke en lang enetale fra den ene personen.

Enig.

mvh

Skrevet

Hei!

ja vel da vet jeg det.

jeg tror jo andre vil høre detaljene, for jeg ser min sønn, han forteller også detaljer fra ting ingenting om sin egen opplevelse, den er vanskelig å sette ord på. Jeg er mere interessert i faktaene, det er de som evt, gjør meg interessert i noe.

Men jeg kan jo si, ble så glad, fin utstilling.

Mener du virkelig at jeg ikke skal fortelle selve faktaene som jeg lærte på en utstilling eller så i en dokumentar? da jeg så en dokumentar som jeg fortalte om til min psykiater, ble hun så interessert og jeg trodde dette skyldtes at jeg fortalte hva det handlet om, mer enn hva jeg følte, men jeg utrykte også glede, det husker jeg for jeg var ganske begeistret da jeg fortalte dette, skikkelig glad for jeg hadde hatt det så bra da jeg så denne dokumentaren.

''jeg tror jo andre vil høre detaljene, for jeg ser min sønn, han forteller også detaljer fra ting ingenting om sin egen opplevelse, den er vanskelig å sette ord på. Jeg er mere interessert i faktaene, det er de som evt, gjør meg interessert i noe.''

Hvor interessert folk er i fakta er ofte avhenig av deres interesse for og kjennskap til det aktuelle temaet. Noen ganger klarer de rett og slett ikke følge med på det man forteller.

Derfor er det lurt og begynne summarisk og gi plass til at den andre kan komme med spørsmål og innsikt.

Og du skal heller ikke se bort fra at folk har et ønske om at du etter hvert skal skifte fokus og spørre om hva de gjorde i helgen.

mvh

Skrevet

''jeg tror jo andre vil høre detaljene, for jeg ser min sønn, han forteller også detaljer fra ting ingenting om sin egen opplevelse, den er vanskelig å sette ord på. Jeg er mere interessert i faktaene, det er de som evt, gjør meg interessert i noe.''

Hvor interessert folk er i fakta er ofte avhenig av deres interesse for og kjennskap til det aktuelle temaet. Noen ganger klarer de rett og slett ikke følge med på det man forteller.

Derfor er det lurt og begynne summarisk og gi plass til at den andre kan komme med spørsmål og innsikt.

Og du skal heller ikke se bort fra at folk har et ønske om at du etter hvert skal skifte fokus og spørre om hva de gjorde i helgen.

mvh

... spørsmål og innspill...

Skulle det være.

Skrevet

Som mange andre har skrevet, så er folk ute etter en oppsummering på et par setninger om hva man har gjort. Er de interessert i mer, så spør de etterpå...

Det er også hyggelig om du spør dem også om hva de har gjort. Du kan jo prøve det, og høre på svarene du får? Sånn vet du sånn ca hvordan det blir forventet at du svarer:)

Skrevet

Det var da veldig pessimistisk å si at det _kun_ er et sosialt spill.

Tror sjeldent folk stiller spørsmål de over hodet ikke er interessert i svaret på. (For eget vedkommende setter min bekvemmelighet en stoppe for det.)

Men man stiller mange spørsmål som man ikke er interessert i uttømmende svar på.

mvh

Kanskje vi sitter med ulike erfaringer der.

Skrevet

For de aller fleste er slike spørsmål bare høflighetsfraser. De betyr egentlig ikke at personen er interessert, man bare later som!

Eller i beste fall spør man fordi man kun er hyggelig og vil bare høre om en enkelt hyggelig ting.

"Hei, så hyggelig å se deg, har du hatt en fin helg?"

Man forventer et svar som "I like måte, ja takk, vi var på hytta og hadde det bra. Været var jo så fint!"

Når noe avviker fra dette overfladiske så reagerer de fleste med å le, trekke seg vekk, oppleve situasjonen som pinlig. For de vil egentlig ikke ha alle detaljene, eller vite om du har hatt det trasig. Det er bare et sosialt spill. en måte å omgåes andre mennesker på, uten å egentlig omgåes. Man ønsker å beholde andres syn på en selv som omsorgsfull og hyggelig. Det betyr at vedkommende spør, egentlig ikke av omsorg for deg, men for at du skal føle at vedkommende selv er en omsorgsfull person.

Og man trenger slett ikke ha asperger for å oppleve det som rart eller til og med galt. Mange blir ensomme på grunn av denne typen "etikette". Man tør ikke si fra at man egentlig har det vondt.

Jeg må gjenta meg selv når jeg sier til deg, at du ikke må prøve så hardt å være "normal". For det er helt ok å være deg, med asperger. Det er ikke galt, du er ikke feil. Det er like gjerne en påminnelse til "normale" (meg og) at man ikke bør være så overfladisk og selvsentrert. Neste gang jeg tar meg i å stille et slikt "sosialt" spørsmål, så skal jeg ta meg bryet med å høret etter svaret! :0)

''For de _aller_fleste_ er slike spørsmål _bare_ høflighetsfraser. De betyr egentlig ikke at personen er interessert, man bare later som! ''

Du har sikkert andre erfaringer enn meg. Likevel synes jeg dette blir i overkant kategorisk og negativt.

mvh

Skrevet

''For de _aller_fleste_ er slike spørsmål _bare_ høflighetsfraser. De betyr egentlig ikke at personen er interessert, man bare later som! ''

Du har sikkert andre erfaringer enn meg. Likevel synes jeg dette blir i overkant kategorisk og negativt.

mvh

Hva var egentlig hensikten med å poengtere det?

Skrevet

mvh

Samme hensikt som det har å poengtere at vi har ulike erfaringer.

mvh

Skrevet

Som mange andre har skrevet, så er folk ute etter en oppsummering på et par setninger om hva man har gjort. Er de interessert i mer, så spør de etterpå...

Det er også hyggelig om du spør dem også om hva de har gjort. Du kan jo prøve det, og høre på svarene du får? Sånn vet du sånn ca hvordan det blir forventet at du svarer:)

Hei!

:) :) ja dette er VIKTIG!

Huse sspørre tilbake, glemmer alltid, for så slipper jeg svare på så mange spørsmål.

Tror min psykiater sa dette til meg.

Nå må jeg huske på det, tror jeg skal tenke mest på det i dag, dette er jo viktig. Noen sa til meg, "mennesker liker å snakke om seg selv" det er jo kjempefint, jeg må da bare stille de rette spørsmålene, samt oppfølginsspørsmål, trene litt på det.

Skrevet

Hei!

:) :) ja dette er VIKTIG!

Huse sspørre tilbake, glemmer alltid, for så slipper jeg svare på så mange spørsmål.

Tror min psykiater sa dette til meg.

Nå må jeg huske på det, tror jeg skal tenke mest på det i dag, dette er jo viktig. Noen sa til meg, "mennesker liker å snakke om seg selv" det er jo kjempefint, jeg må da bare stille de rette spørsmålene, samt oppfølginsspørsmål, trene litt på det.

''for så slipper jeg svare på så mange spørsmål.''

Det trikset har jeg også lært meg. Jeg er ikke så glad i å prate, og spesielt ikke om meg selv, så etter et par setninger er jeg rask til å spørre tilbake :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...