Gå til innhold

kognitiv terapi for 14 åring

Anbefalte innlegg

Gjest iogogog
Skrevet

Min datter på 14 har sagt at hun nå i det siste har symptomer som kan ligne på sosial fobi.

Det gjelder først og fremst det å stå i fokus med fremlegg på skolen.

Jeg har lyst at hun skal ta tak i dette så tidlig som mulig, og ønsker å få henne henvist til en terapeut.

Når hun er 14 er det vanlig at hun da går til fastlege først og får henvisning til psykolog, eller må hun gå gjennom skole.

hun vil helst ikke at noen på skolen skal bli innblandet i hennes problem.

Hva med seroxat, kan hun begynne med dette i tillegg til terapi, i den alderen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler at hun går via fastlegen. Skoleleger der dessverre på rødlista over utryddingstruede arter.

Hos en 14-åring synes jeg en skal preøve kognitiv terapi alene først. Kun om dette ikke har ønsket effekt, bør en legge til SSRI som f.eks Seroxat.

Skrevet

Det å ha "fobi" for fremlegg i skolesammenheng er veldig vanlig. Her burde du hun/du ta en prat med lærer som kan tilrettelegge.

Skrevet

Det å ha "fobi" for fremlegg i skolesammenheng er veldig vanlig. Her burde du hun/du ta en prat med lærer som kan tilrettelegge.

Det er nok ganske vanlig å være nervøs for fremlegg, men dette dreier seg ikke om vanlig nervøsitet.

Somjeg sa så har hun symptomer på sosial fobi.

Det dreier seg om hjertebank, følelse av å miste kontrollen, å besvime, sterk angst i forkant og at hun mister fullstendig konsentrasjon.

Hun kan grue seg i ukesvis,og er helt utslitt av angsten i etterkant.

Tror ikke dette er så veldig vanlig.

Tror heller ikke at læreren kan bidra til hjelpe henne å overvinne denne angsten.

I tillegg er det svært ydmykende for henne at de andre inkludert læreren får vite om det.

Uansett tilrettelegging, så kan det være en lang prosess å komme seg gjennom dette, og da må det andre instanser til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...