Madelenemie Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei! Jeg blir så irritert av å høre noen si at de kjenner meg, noen som har asperger syndrom og som kjenner meg og flere andre med asperger og på det grunnlag kan uttale seg om mitt funksjonsnivå. Vel jeg kjenner også mange med asperger (truffet eks i Autismeforeningen) og ingen av disse fungerte på mitt nivå, verken intelektuelt eller sosialt, eller praktisk. jeg har truffet noen som gjør det, men da er det vel egentlig spørsmål om man har diagnosen? Det er derfor jeg kanskje er forundret til tider at jeg har syndromet, når jeg ser den ene etter den andre som svarer med å snakke om togtabeller eller store kattedyr på alle spørsmål?? Derfor melder jeg meg ikke på autismeforeningens sosiale treff fordi jeg fant ikke mange man kunne føre en samtale med. Noen er det inni mellom, men det er mer uvanlig enn vanlig. Eller som går med åpen buksesmekk og ugredd hår. Eller som snakker om jenter med alle, at de ikke har hatt kjæreste og gjerne kunne tenke seg en. Det fins de som ytre sett ser normale ut, men man oppfatter jo at det er noe galt når svaret på et spørsmål som "Nå gleder jeg meg til paneldebatten" er " Storekattedyr av slekten sylvester...." osv... da jeg prøvde igjen fikk jeg omtrent samme svar eller noen mumling om div raser. da jeg snakket med en mann, ønsket han mest å formidle at han ikke slet sosialt og at han egentlig var klar for å gifte seg og at han var forundret over at jeg slet sosialt. (det er jo faktisk et av kriteriene) I dette fellesskapet er jeg og jeg vet ikke da hva som får deg til å mene at jeg ikke fungerer av de beste`Fordi jeg er ærlig med at jeg ikke er flink sosialt, at jeg ikke er flink til å passe barn? jeg har vært både i kloster og jobbet mesteparten av mitt liv, det i motsetning til de fleste med asperger syndrom. jeg ble sliten av dette fordi jeg strevde sosialt, men jeg fikk i vertfall til både å gifte meg, jobbe, ta utdanning, søke jobb, lage meg planer, endre atferd, tilpasse meg normer gjennom å spørre hvordan er dette her? Det er faktisk ikke vanlig ved asperger syndrom, og at jeg er regnet som svært godt fungerende sier vel nok, av både personer på autismeeneheten, men også på Ullevål. Selvdiagnostiserte mennesker som det er mange av (i følge min psykiater) har nok ikke de vanskene jeg og andre har, uten disse vanskene ville jeg vel ikke vært diagnostisert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 ''Jeg blir så irritert av å høre noen si at de kjenner meg, noen som har asperger syndrom og som kjenner meg og flere andre med asperger og på det grunnlag kan uttale seg om mitt funksjonsnivå.'' Jeg vet ikke helt om jeg skjønte eksakt hva du mener her. Vil du forklare det litt mer? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokolademelkesjokolade Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Nå synes jeg dere går alt for langt her. La madelenemie få være seg selv. Jeg synes faktisk det sier noe om deres funksjonivå å tråkke på et menneske her slik dere nå gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Jeg tror psykiateren til Madelenemie kjenner henne bedre enn det du gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Det var da svært viktig trådstarters funksjonsnivå var? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 ''Jeg blir så irritert av å høre noen si at de kjenner meg, noen som har asperger syndrom og som kjenner meg og flere andre med asperger og på det grunnlag kan uttale seg om mitt funksjonsnivå.'' Jeg vet ikke helt om jeg skjønte eksakt hva du mener her. Vil du forklare det litt mer? mvh Hei! Det var en som har nick double som mente at kjente meg og mente at jeg ikke fungerte som så godtfungerende i hverdagen, det irriterte meg, jeg ville da vite hvem vedkommende er. Det er få med asperger som feks gifter seg og stifter familie, naturlig nok når man har vansker sosialt, derfor er det mange grunner til at det faller på sin egen urimelighet å hevde at jeg ikke er av de best fungerende med asperger syndrom. Jeg har i tillegg en IQ på 164 som sannsynligvis hjelper meg en del, jeg lærer ganske fort hvordan ting er og henger sammen. Det er få mennesker med denne IQ i Norge, husker ikke helt %. Det spiller ikke så stor rolle, jeg har de vanskene jeg har uansett, men det at jeg er bedre til å formidle tings skriftlig gir meg feks en måte å stille spørsmål, få svar, få hjelpe og dermed med tiden forstå mer. Jeg har tenkt på det at som min psykiater sier, "Internet er full av mennesker med lav intelektuell kapasitet" og "Du ville blitt forundret hvis du viste hvilket intelektuelt nivå mange ligger på ". Jeg er virkelig av de best fungerende, kanskje er det ikke så viktig og jeg tror jeg bare ikke roker forklare mer eller la meg irritere over dumme påstander. Som jo faller på sin urimelighet når jeg både har vært yrkesaktiv og er gift samt har barn og et aktivt liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. ''Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende.'' Det der er ikke et særlig høytfungerende utsagn. For det første skal du slite godt med å definere funksjonsnivået til "andre med asperger". Hva vet du og den som først kom med påstanden om det generelt. Om det i det hele tatt går an å spesifisere noe slikt. For det andre vet du minimalt om funksjonsnivået i RL til trådstarter. Til sammen blir det bare et håpløst nedsettende utsagn med lite rot i virkeligheten. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Jeg har virkelig problemer med å forstå at folk kan uttale seg om andre menneskers funksjonsnivå basert på det de skriver på et slikt forum som dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei! Det var en som har nick double som mente at kjente meg og mente at jeg ikke fungerte som så godtfungerende i hverdagen, det irriterte meg, jeg ville da vite hvem vedkommende er. Det er få med asperger som feks gifter seg og stifter familie, naturlig nok når man har vansker sosialt, derfor er det mange grunner til at det faller på sin egen urimelighet å hevde at jeg ikke er av de best fungerende med asperger syndrom. Jeg har i tillegg en IQ på 164 som sannsynligvis hjelper meg en del, jeg lærer ganske fort hvordan ting er og henger sammen. Det er få mennesker med denne IQ i Norge, husker ikke helt %. Det spiller ikke så stor rolle, jeg har de vanskene jeg har uansett, men det at jeg er bedre til å formidle tings skriftlig gir meg feks en måte å stille spørsmål, få svar, få hjelpe og dermed med tiden forstå mer. Jeg har tenkt på det at som min psykiater sier, "Internet er full av mennesker med lav intelektuell kapasitet" og "Du ville blitt forundret hvis du viste hvilket intelektuelt nivå mange ligger på ". Jeg er virkelig av de best fungerende, kanskje er det ikke så viktig og jeg tror jeg bare ikke roker forklare mer eller la meg irritere over dumme påstander. Som jo faller på sin urimelighet når jeg både har vært yrkesaktiv og er gift samt har barn og et aktivt liv. Jeg forstår godt du blir irritert over dette. Det er både meningsløst, nedlatende, frekt, feil og innsiktsløst. Om det er til noen trøst, sier slike utsagn langt mer om avsenderen enn om deg. Håper du klarer å riste det av deg rimelig kjapt. Ha en fin dag! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Jeg synes du kunne spart deg den kommentaren. Den var verken innsiktsfull eller smart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Jeg forstår godt du blir irritert over dette. Det er både meningsløst, nedlatende, frekt, feil og innsiktsløst. Om det er til noen trøst, sier slike utsagn langt mer om avsenderen enn om deg. Håper du klarer å riste det av deg rimelig kjapt. Ha en fin dag! mvh Hei! Takk, Jeg tar det forferdelig tungt, så jeg er takknemlig for det du skriver til meg nå. Jeg kom akkurat hjem en tur og det er sjelden jeg gråter, men jeg gråt i bilen usikker på om jeg har mer asperger syndrom enn min psykiater vet, eller om de bare er snille med meg når de sier, "Du er av de bestfungerende med asperger syndrom". Det virker som de mener det, det er så mange som har sagt det til meg, ingen tviler på at jeg har det, men de syns jeg fungerer bra i hverdagen. Takk, jeg skal prøve å tenke/gjøre som du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei! Takk, Jeg tar det forferdelig tungt, så jeg er takknemlig for det du skriver til meg nå. Jeg kom akkurat hjem en tur og det er sjelden jeg gråter, men jeg gråt i bilen usikker på om jeg har mer asperger syndrom enn min psykiater vet, eller om de bare er snille med meg når de sier, "Du er av de bestfungerende med asperger syndrom". Det virker som de mener det, det er så mange som har sagt det til meg, ingen tviler på at jeg har det, men de syns jeg fungerer bra i hverdagen. Takk, jeg skal prøve å tenke/gjøre som du skriver. Jeg blir både sint og indignert over at noen kan lire av seg slike ting. I våre tanker og følelser blir vonde og slemme utsagn ofte mye større enn de er akkurat som en vond finger kan stjele all oppmerksomhet fra en ellers smertefri kropp. Man får vondt med hele seg uansett. Stol på de du har rundt deg. Stol på det du vet du har klart og det du daglig utretter. Stol på din egen dømmekraft. Og stol på deg selv. Du skylder ikke annonyme, dømmesyke forståsegpåere noen forklaring. Andre kan synse og mene. Du _vet_. Jeg er forresten veldig imponert over at du kan se at en orm har en uvanlig farge. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 Jeg blir både sint og indignert over at noen kan lire av seg slike ting. I våre tanker og følelser blir vonde og slemme utsagn ofte mye større enn de er akkurat som en vond finger kan stjele all oppmerksomhet fra en ellers smertefri kropp. Man får vondt med hele seg uansett. Stol på de du har rundt deg. Stol på det du vet du har klart og det du daglig utretter. Stol på din egen dømmekraft. Og stol på deg selv. Du skylder ikke annonyme, dømmesyke forståsegpåere noen forklaring. Andre kan synse og mene. Du _vet_. Jeg er forresten veldig imponert over at du kan se at en orm har en uvanlig farge. :-) mvh Hei! Takk :) Nå blir jeg borte skal lese og drikke kaffe med min sønn Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn? Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt. Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du ? Jeg husker ganske bra en del ting jeg har fokus på det gjør jeg, slik at ting dere skriver her, går jeg i gjennom i mitt hodet ganske fort når jeg møter mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei! Takk :) Nå blir jeg borte skal lese og drikke kaffe med min sønn Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn? Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt. Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du ? Jeg husker ganske bra en del ting jeg har fokus på det gjør jeg, slik at ting dere skriver her, går jeg i gjennom i mitt hodet ganske fort når jeg møter mennesker. ''Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn?'' Jeg _vet_ selvsagt ikke hvorfor, men det tyder på en kortslutning i vedkommendes innsikt og/eller logikk. Ofte er det lite hensiktsmessig å gruble over hvorfor folk sier og gjør dumme ting. ''Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt.'' Med mindre man jukser tror jeg det er veldig vanskelig å skåre høyere på en IQ-test enn hva man egentlig er god for. Men du vet mye mer om IQ-tester enn meg. ''Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du?'' Mennesker er inviklede, ofte uberegnelige og ulogiske. Du skårer høyest på strømlinjeformet logikk. ''Jeg husker ganske bra en del ting jeg har fokus på det gjør jeg, slik at ting dere skriver her, går jeg i gjennom i mitt hodet ganske fort når jeg møter mennesker.'' Det er det jeg tror enkelte ikke skjønner; Din tilnærming til ting. Slik du skriver her opplever jeg deg som en som har minst like høyt ønske som andre om å være høflig, ta hensyn til andre, få hverdagen til å fungere, ta godt vare på småbarn. Men dine metoder blir så annerledes og fremmede at noen får problemer med å skjønne at det kan fungere i det hele tatt. For eget vedkommende er jeg veldig imponert over måten du klarer å bruke din hukommelse, analyse og logiske evner til å navigere gjennom krevende situasjoner. Blir litt som dyslektikere som bruker en helt annen prosess for å lese og skrive enn personer som ikke har dysleksi. Måten du skriver på og spørsmålene du stiller får meg til å legge merke til og reflektere over ting som ellers ville gått meg hus forbi. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei! Takk :) Nå blir jeg borte skal lese og drikke kaffe med min sønn Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn? Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt. Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du ? Jeg husker ganske bra en del ting jeg har fokus på det gjør jeg, slik at ting dere skriver her, går jeg i gjennom i mitt hodet ganske fort når jeg møter mennesker. ''Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn? Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt. Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du ? '' Ikke la alle utsagnene her på nettet få så stor betydning. Riktignok får du mange vennlige og nyttige innspill, men av og til sies ting som både viser lite innsikt og som ikke nødvendigvis er så vennligsinnet heller. Du må huske at vi kun ser du skriver, og en del av de tingene du skriver gir uttrykk for hvordan du har det når noe er vanskelig. Vi ser ikke alt du får til i hverdagen, vi ser ikke alt det gode du gjør. Synes du skal huske det Nickløsheletida sa til deg i går; det med at det nok også er mange ting i hjemmet hos dere som fungerer bedre enn i andre hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 ''Men hvorfor tror ikke den "grublendeikveld" at jeg kan ha 164 i IQ og ikke være flink på å passe et barn? Tror du IQ testen viste feil? Jeg har lurt litt. Jeg er veldig flink til beregninger og utregninger og til å forstå visse ting innenfor naturvitenskap, samt hvordan mekaniske ting fungerer og fysikk, men jeg syns mennesker ikke fungerer så enkelt. Hva tror du ? '' Ikke la alle utsagnene her på nettet få så stor betydning. Riktignok får du mange vennlige og nyttige innspill, men av og til sies ting som både viser lite innsikt og som ikke nødvendigvis er så vennligsinnet heller. Du må huske at vi kun ser du skriver, og en del av de tingene du skriver gir uttrykk for hvordan du har det når noe er vanskelig. Vi ser ikke alt du får til i hverdagen, vi ser ikke alt det gode du gjør. Synes du skal huske det Nickløsheletida sa til deg i går; det med at det nok også er mange ting i hjemmet hos dere som fungerer bedre enn i andre hjem. Hei! ja du skriver omtrent det som min psykiater ofte minner meg om. Takk for det, det gjør Internetlivet mer mulig å orke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt med deg her på dol. Jeg kjenner flere andre med asperger, som ikke er selvdiagnostiserte men som har fått diagnosen. Sånn du fremstår her på dol vil jeg overhodet ikke kalle deg høytfungerende i forhold til de jeg kjenner. De kjenner jeg imidlertid fra RL og deg kjenner jeg fra dol, så det kan jo ha en betydning. Det var ikke jeg som skrev i den andre tråden her at du ikke fungerte bedre enn andre med asperger, men jeg er altså enig med vedkommende. Dette var en svært unødvendig kommentar. Syns 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg forstår godt du blir irritert over dette. Det er både meningsløst, nedlatende, frekt, feil og innsiktsløst. Om det er til noen trøst, sier slike utsagn langt mer om avsenderen enn om deg. Håper du klarer å riste det av deg rimelig kjapt. Ha en fin dag! mvh ''Jeg forstår godt du blir irritert over dette. Det er både meningsløst, nedlatende, frekt, feil og innsiktsløst. Om det er til noen trøst, sier slike utsagn langt mer om avsenderen enn om deg.'' Takk for en innsiktsfull beskrivelsen av meg. Kanskje du burde lest de to setningene det gjelder først? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg skriver ikke at jeg kjenner deg fordi du har asperger, men fordi jeg kjenner deg fra fra før, utenom dol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.