Gå til innhold

Til Double

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg blir så irritert av å høre noen si at de kjenner meg, noen som har asperger syndrom og som kjenner meg og flere andre med asperger og på det grunnlag kan uttale seg om mitt funksjonsnivå.

Vel jeg kjenner også mange med asperger (truffet eks i Autismeforeningen) og ingen av disse fungerte på mitt nivå, verken intelektuelt eller sosialt, eller praktisk. jeg har truffet noen som gjør det, men da er det vel egentlig spørsmål om man har diagnosen?

Det er derfor jeg kanskje er forundret til tider at jeg har syndromet, når jeg ser den ene etter den andre som svarer med å snakke om togtabeller eller store kattedyr på alle spørsmål?? Derfor melder jeg meg ikke på autismeforeningens sosiale treff fordi jeg fant ikke mange man kunne føre en samtale med. Noen er det inni mellom, men det er mer uvanlig enn vanlig.

Eller som går med åpen buksesmekk og ugredd hår.

Eller som snakker om jenter med alle, at de ikke har hatt kjæreste og gjerne kunne tenke seg en.

Det fins de som ytre sett ser normale ut, men man oppfatter jo at det er noe galt når svaret på et spørsmål som "Nå gleder jeg meg til paneldebatten" er " Storekattedyr av slekten sylvester...." osv... da jeg prøvde igjen fikk jeg omtrent samme svar eller noen mumling om div raser. da jeg snakket med en mann, ønsket han mest å formidle at han ikke slet sosialt og at han egentlig var klar for å gifte seg og at han var forundret over at jeg slet sosialt. (det er jo faktisk et av kriteriene)

I dette fellesskapet er jeg og jeg vet ikke da hva som får deg til å mene at jeg ikke fungerer av de beste`Fordi jeg er ærlig med at jeg ikke er flink sosialt, at jeg ikke er flink til å passe barn? jeg har vært både i kloster og jobbet mesteparten av mitt liv, det i motsetning til de fleste med asperger syndrom. jeg ble sliten av dette fordi jeg strevde sosialt, men jeg fikk i vertfall til både å gifte meg, jobbe, ta utdanning, søke jobb, lage meg planer, endre atferd, tilpasse meg normer gjennom å spørre hvordan er dette her?

Det er faktisk ikke vanlig ved asperger syndrom, og at jeg er regnet som svært godt fungerende sier vel nok, av både personer på autismeeneheten, men også på Ullevål. Selvdiagnostiserte mennesker som det er mange av (i følge min psykiater) har nok ikke de vanskene jeg og andre har, uten disse vanskene ville jeg vel ikke vært diagnostisert.

– Madelenemie

Svar på innlegg Nytt innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Madelenemie , ikke bry deg om det. Jeg tror det var et forsøk på og si at hun selv var godt fungerende.

Skrevet

Madelenemie , ikke bry deg om det. Jeg tror det var et forsøk på og si at hun selv var godt fungerende.

Hei!

ja og det tviler jeg på.

Hvis det ikke er den bedreviteren av en asperger som jeg kjenner, men det tror jeg ikke egentlig.

det er en del som "tror" de fungerer så fint sosialt :)

Skal prøve å ikke bli så irritert da, takk for forståelsen i vertfall.

Liker bare ikke at man uttaler seg om ting man ikke vet.

Hvorfor gies det i så fall ut en masse bøker som heter.

Hvem er en venn? Eller hva er seksualitet? Hva gjør man med kjærester?

Dette er bøker for voksne med asperger syndrom.

På seminarene jeg og min mann var på, sa min mann han var sjokkert over en del tilfeller han så, men som jeg sa til han "du ser kanskje dem for ser du sånne som meg så er problemene mer skjult og da tenker man ikke på noe syndrom".

Mange har også en spesiell stemme, litt sånn som Vidar teisen, de er svært rakryggede, noe jeg er også :) men jeg har gått til fysioterapi som barn og det hjalp meg litt.

Skrevet

Jeg kan sees med uflidd hår og flekkete klær. Men jeg har ikke asperger da. Det eneste jeg vet om diagnosen er enkelte filmer (rain man), og dokumentarer (de tre som dro til syden, hvorav to var veldig godt fungerende, og en ikke så velfungerende), og det du skriver her.

Skrevet

Jeg kan sees med uflidd hår og flekkete klær. Men jeg har ikke asperger da. Det eneste jeg vet om diagnosen er enkelte filmer (rain man), og dokumentarer (de tre som dro til syden, hvorav to var veldig godt fungerende, og en ikke så velfungerende), og det du skriver her.

Hei!

:) ja og det er mitt poeng, om ikke alle er like flinke i hoderegning som rain man, så er den sosiale klossetheten et av hovedkriteriene for å få diagnosen eks forstår bokstavelig og konkret osv... som jo fører til mange misforståelser i sosiale sammenhenger.

Jeg skrev til psykolog Børge Holden for et par år siden da han holder seminar om blant annet at for mange i dag blir diagnostisert med diagnosen asperger syndrom. jeg tror dette vil endre seg, håper jeg, når alt blir hetende autismespekterforstyrrelser, kanskje skal det mer til da for å sette diagnosen.

På sykehuset sier de og mener de at for mange får diagnosen særlig hos privatpraktiserende psykologer. De får inn en rekke pasienter der de fort ser at det ikke er asperger syndrom.

Av de som har diagnosen er jeg svært godtfingerende, det er dermed ikke så lett for meg å passe inn i samtalegrupper da jeg er i en livssituasjon som ofte er uvanlig når man har diagnosen, nemlig at jeg er gift, de ferreste blir gift.

:)

Det med klær er vel litt sånn enten er man veldig nøye eller man glemmer seg bort, jeg er ganske så nøye eller jeg glemmer meg bort, men så får jeg jo høre det, men jeg kan ikke fordra flekkete klær.

Skrevet

Hei!

ja og det tviler jeg på.

Hvis det ikke er den bedreviteren av en asperger som jeg kjenner, men det tror jeg ikke egentlig.

det er en del som "tror" de fungerer så fint sosialt :)

Skal prøve å ikke bli så irritert da, takk for forståelsen i vertfall.

Liker bare ikke at man uttaler seg om ting man ikke vet.

Hvorfor gies det i så fall ut en masse bøker som heter.

Hvem er en venn? Eller hva er seksualitet? Hva gjør man med kjærester?

Dette er bøker for voksne med asperger syndrom.

På seminarene jeg og min mann var på, sa min mann han var sjokkert over en del tilfeller han så, men som jeg sa til han "du ser kanskje dem for ser du sånne som meg så er problemene mer skjult og da tenker man ikke på noe syndrom".

Mange har også en spesiell stemme, litt sånn som Vidar teisen, de er svært rakryggede, noe jeg er også :) men jeg har gått til fysioterapi som barn og det hjalp meg litt.

Du trenger ikke forsvare deg eller forklare deg overfor slike utsagn, selv om jeg godt forstår ønsker å gjøre det.

De faller på sin egen urimelighet og tåpelighet.

mvh

Skrevet

Du trenger ikke forsvare deg eller forklare deg overfor slike utsagn, selv om jeg godt forstår ønsker å gjøre det.

De faller på sin egen urimelighet og tåpelighet.

mvh

Hei!

Takk, det føler jeg selv også,

takk for at du også minner meg om det for jeg er lei meg og det er enda mange dager til jeg skal til min psykiater.

Tror jeg skal lese en faktabok med min sønn som er syk, vi er like vi to. da han så jeg gråt og snøt nesen sa han " Mamma vet du at man alltid lukker øynene når man nyser" og "nyfødte blunker bare en til to ganger i minuttet". Jeg ble glad og tenkte, i vetfall har jeg mye å være glad for.

Så gikk han sin vei og jeg har tørket tårene og nå skal vi snart spise wienerbrød og drikke te sammen, da skal han sikkert lese fra en faktabok. Så¨håper jeg at jeg klarer å gjøre som du skirver legge det bak meg og ha en god dag.

takk for alt du skriver til meg :)

Skrevet

Hei!

Takk, det føler jeg selv også,

takk for at du også minner meg om det for jeg er lei meg og det er enda mange dager til jeg skal til min psykiater.

Tror jeg skal lese en faktabok med min sønn som er syk, vi er like vi to. da han så jeg gråt og snøt nesen sa han " Mamma vet du at man alltid lukker øynene når man nyser" og "nyfødte blunker bare en til to ganger i minuttet". Jeg ble glad og tenkte, i vetfall har jeg mye å være glad for.

Så gikk han sin vei og jeg har tørket tårene og nå skal vi snart spise wienerbrød og drikke te sammen, da skal han sikkert lese fra en faktabok. Så¨håper jeg at jeg klarer å gjøre som du skirver legge det bak meg og ha en god dag.

takk for alt du skriver til meg :)

Sitter her å blir blank i øynene.

Smart sønn du har. Han har det nok etter moren.

:-)

Ha en god dag!

mvh

Skrevet

Sitter her å blir blank i øynene.

Smart sønn du har. Han har det nok etter moren.

:-)

Ha en god dag!

mvh

Hei!

takk ja og sånn viser han omsorg :)

ha en god dag :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...