Gjest en "hard" verden Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Sukk.. Da jeg hentet snuppa i barnahagen igår så hun at det lå mange rosa konvolutter i hyllene. Og skyndte seg å se i sin egen. Der var det ingen. Flere i gareroben åpnet sine og kunne konstanteret at det var fra xxx og yyy som skulle feire sammen (i et leie lokale). Jeg så at veslemor ble veldig trist, og at hun kjempet med tårene. Skyndte meg ut med henne og hun ser på meg meg tårevåte øyne og sier" mamma jeg er jo vennen dems". Måtte svelge mange ganger da ja. Dette er jenter hun ba i sin bursdag, men inen av de kom. Den ene var bortreist (ga beskjed på forhånd) den andre bare uteble uten å si noe. Dette er ikke de hun leker mest med, de er gode venner. Snuppa har selv bursdag og hun gledet seg til å invitere alle jentene på avdelingen. Snuppa ble også bedt til disse jentene i fjor, så jeg syntes det er noe merkelig at hun ikke blir invitert i år. Men men.. Bare et lite hjertesukk over å se barna sine så triste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Det er vel ganske vanlig at invitasjonene ikke skal deles ut i barnehagen om ikke alle inviteres. Synes det er en fornuftig regel. Hvis det ikke er slik i deres barnehage, burde du kanskje ta det opp med personalet. Om det var konvolutt i alle hyllene bortsett fra din jentes, kan det være en missforståelse. Uansett er det dårlig gjort å annonsere hva andre ikke får være med på. Det kan både store og små lære seg å la være. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvis alle de andre jentene var inviterte, men ikke Vesla di så kan det kanskje hende at den konvolutten hadde falt ned bak hylla eller noe? For, som PieLill sier - det er jo en mer eller mindre uskreven regel at dersom ikke alle på avdelingen eller alle av samme kjønn inviteres så deler man ikke ut invitasjonene i barnehagen / klassen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Her må det da ha skjedd en feil? Ring en av foreldrene og spør, du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en "hard" verden Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hvis alle de andre jentene var inviterte, men ikke Vesla di så kan det kanskje hende at den konvolutten hadde falt ned bak hylla eller noe? For, som PieLill sier - det er jo en mer eller mindre uskreven regel at dersom ikke alle på avdelingen eller alle av samme kjønn inviteres så deler man ikke ut invitasjonene i barnehagen / klassen. Nei, det er liksom ikke mulig "å komme bak noe" i hylla. Hos oss er det vanlig å dele ut invitasjonene i barnahagen. De er 18 jenter på avdelingen, og som regel bedt alle eller omtrent halvparten. Dette tror jeg har fungert greit ettersom jentegjengen stort er elt i to. Men nå ble da ikke frøkna bedt til de hun vanligvis blir buden til, og det er greit at hun ikke blir bedt (men litt merkelig siden hun har bedt de to andre). Men det var såå vondt å se a hun ble så oppriktig lei seg, og lette i hylla flere ganger for å se om hun fant noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en "hard" verden Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Her må det da ha skjedd en feil? Ring en av foreldrene og spør, du. Det var noen flere som ikke hadde fått (3-4 andre jenter), stusset mest over at det var til de hun pleier å be, og som hun har blitt buden til. Nei, ringe gjør jeg ikke ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Nei, det er liksom ikke mulig "å komme bak noe" i hylla. Hos oss er det vanlig å dele ut invitasjonene i barnahagen. De er 18 jenter på avdelingen, og som regel bedt alle eller omtrent halvparten. Dette tror jeg har fungert greit ettersom jentegjengen stort er elt i to. Men nå ble da ikke frøkna bedt til de hun vanligvis blir buden til, og det er greit at hun ikke blir bedt (men litt merkelig siden hun har bedt de to andre). Men det var såå vondt å se a hun ble så oppriktig lei seg, og lette i hylla flere ganger for å se om hun fant noe. Hva med å foreslå at når invitasjonene ikke skal deles ut i barnehagen om ikke alle eller alle av et kjønn inviteres? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Det var noen flere som ikke hadde fått (3-4 andre jenter), stusset mest over at det var til de hun pleier å be, og som hun har blitt buden til. Nei, ringe gjør jeg ikke ;-) Synes det blir helt feil at slike ikke-inkluderende invitasjoner deles ut i barnehagen. Mase, mase... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Som mor til voksne barn må jeg bare si at dette er bare livets begynnelse. Det gjør vondt i mammahjertet og man ønsker ikke å se barna sine triste. Slike episoder forekommer desverre, og vil alltid oppstå. Både i barnehagen og senere på skolen. Det beste man kan gjøre er å ikke la det bli en trist sak som man husker i lang tid. Hvis man bagatelliserer det for barna, vil de lettere komme over det. Å sammen fundere over hvorfor barnet ditt ikke er invitert er ikke så lurt, samme hvor skuffet dere er. Ikke alle kan bli bedt hver gang er greit å si,..selv om man inni seg tenker noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei! det går ikke an å invitere noen jenter og ikke alle, i min datters barnehage var ikke sånt tillatt, da blir jo barna lei seg. Man burde heller invitere på mail eller sende i posten hvis man ikke inviterer alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Som mor til voksne barn må jeg bare si at dette er bare livets begynnelse. Det gjør vondt i mammahjertet og man ønsker ikke å se barna sine triste. Slike episoder forekommer desverre, og vil alltid oppstå. Både i barnehagen og senere på skolen. Det beste man kan gjøre er å ikke la det bli en trist sak som man husker i lang tid. Hvis man bagatelliserer det for barna, vil de lettere komme over det. Å sammen fundere over hvorfor barnet ditt ikke er invitert er ikke så lurt, samme hvor skuffet dere er. Ikke alle kan bli bedt hver gang er greit å si,..selv om man inni seg tenker noe annet. ''Hvis man bagatelliserer det for barna, vil de lettere komme over det. Å sammen fundere over hvorfor barnet ditt ikke er invitert er ikke så lurt, samme hvor skuffet dere er. '' Man må passe seg for å bagatellisere så mye at barnet opplever det som man underkjenner dets følelser. Man må anerkjenne barnets sorg og skuffelse uten å grave seg ned i håpløshet sammen med barnet. Og uten å dvele ved det for lenge. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hva med å foreslå at når invitasjonene ikke skal deles ut i barnehagen om ikke alle eller alle av et kjønn inviteres? mvh Slik var reglen i barnehagen til mine unger. Enten alle på kullet, alle jentene / guttene eller alle på avdelinga. Ellers måtte invitasjonene deles ut privat. Trodde det var en helt vanlig regel, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Slik var reglen i barnehagen til mine unger. Enten alle på kullet, alle jentene / guttene eller alle på avdelinga. Ellers måtte invitasjonene deles ut privat. Trodde det var en helt vanlig regel, jeg. Det trodde jeg også. Synes det handler om allminnelig folkeskikk. Hvorfor i hele vide verden skal man annonsere hva andre ikke får være med på? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Da mitt barn gikk i bhg var det ikke lov å levere ut innbydelsene på barnehagens område med mindre alle var invitert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winx Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg synes at du burde ta dette opp med barnehagen. Dette er en praksis som ikke hører hjemme når det gjelder invitasjoner. Har selv opplevd dette som mamma i en av barnehagene som barnet mitt gikk i. Klart at det oppfattes sårt av den som blir utestengt. Barnehagen burde ha klare kjøreregler for dette med å ikke legge invitasjoner synlige når alle ikke er inviterte, og faktisk være noe de tar opp på foreldremøtene hver høst ved nytt barnehageår.Minste jenta er nå begynt i 1. klasse. Der har vi allerede fått eget skriv om kjøreregler for bursdagsinvitasjoner. Å ikke bli invitert betyr kanskje ikke så mye for oss voksne, men for et lite barn er bursdager en viktig begivenhet. Har snakket med mine barn om at man kan ikke bli invitert i alle bursdager, og de har forstått at man ikke blir invitert til alle, selv om de har vært buden i mine barns bursdager. Dette er kanskje lettere å forklare litt store barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg synes at du burde ta dette opp med barnehagen. Dette er en praksis som ikke hører hjemme når det gjelder invitasjoner. Har selv opplevd dette som mamma i en av barnehagene som barnet mitt gikk i. Klart at det oppfattes sårt av den som blir utestengt. Barnehagen burde ha klare kjøreregler for dette med å ikke legge invitasjoner synlige når alle ikke er inviterte, og faktisk være noe de tar opp på foreldremøtene hver høst ved nytt barnehageår.Minste jenta er nå begynt i 1. klasse. Der har vi allerede fått eget skriv om kjøreregler for bursdagsinvitasjoner. Å ikke bli invitert betyr kanskje ikke så mye for oss voksne, men for et lite barn er bursdager en viktig begivenhet. Har snakket med mine barn om at man kan ikke bli invitert i alle bursdager, og de har forstått at man ikke blir invitert til alle, selv om de har vært buden i mine barns bursdager. Dette er kanskje lettere å forklare litt store barn. ''Å ikke bli invitert betyr kanskje ikke så mye for oss voksne, men for et lite barn er bursdager en viktig begivenhet. '' Enig. Det er ikke for ingen ting at barnehageungers ultimate trussel er "Du får ikke komme i bursdagen min!" mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Man deler da ikke ut invitasjoner i barnehagen, dersom ikke alle barn på avdelingen av samme kjønn og årskull, blir invitert! Går da ikke an!!!!! Greit at barn må lære seg at man ikke blir invitert over alt, men det hadde ikke vært riktig så nødvendig dersom voksne hadde lært seg minimal folkeskikk og evne til empati, og klarte å formidle den til barna sine! Dette bekrefter inntrykket mitt om at utestenging blant barn i mange tilfeller understøttes kraftig av voksne, som ikke tør å ta kampen med avkommet, som virkelig mener at avkommet skal få bestemme "helt selv", eller som synes at tre ekstra barn i bursdag, VIRKELIG er det som får hele festen til å tippe over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en "hard" verden Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Man deler da ikke ut invitasjoner i barnehagen, dersom ikke alle barn på avdelingen av samme kjønn og årskull, blir invitert! Går da ikke an!!!!! Greit at barn må lære seg at man ikke blir invitert over alt, men det hadde ikke vært riktig så nødvendig dersom voksne hadde lært seg minimal folkeskikk og evne til empati, og klarte å formidle den til barna sine! Dette bekrefter inntrykket mitt om at utestenging blant barn i mange tilfeller understøttes kraftig av voksne, som ikke tør å ta kampen med avkommet, som virkelig mener at avkommet skal få bestemme "helt selv", eller som synes at tre ekstra barn i bursdag, VIRKELIG er det som får hele festen til å tippe over. Og snuppa har bursdag og 4 uker og nå vil hun ikke invitere hun som har bursdag. Jeg har sagt at da er jo hun også litt "slem" og at da blir xx lei seg også da. Men hun er fast bestemt på at når hun ikke blir bedt vil hun ikke be henne. Huff.... sier man da. Tror vi får droppe å be denne jenta Og sende invitasjoner hjem i stedet for å dele ut i barnehagen... Håper hun har ombestemt seg før det er aktuelt å sende invitasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Det var noen flere som ikke hadde fått (3-4 andre jenter), stusset mest over at det var til de hun pleier å be, og som hun har blitt buden til. Nei, ringe gjør jeg ikke ;-) Jeg husker vi ved et tilfelle fant en invitasjon nederst i sekken flere dager etter en bursdag vi syns det var rart han ikke ble bedt ;-) Siden jr ikke hadde reagert på at han ikke var invitert hadde mannen min og jeg bare kommentert til hverandre at det var litt spesielt at at nabogutten var invitert og ikke jr - de var tross alt gode venner. Når invitasjonen dukket opp snakket vi med mamman til bursdagsbarnet, som på sin side hadde stusset iver at vi ikke hadde meldt avbud når jr ikke kunne komme som vi plede, hehe. I dette tilfelle kunne vi helt klart tatt en telefon ;-) Uansett: Er som resten overrasket over at foreldre kan være så ubetenksomme at de legger invitasjoner til spesielt utvalgte synlig i barnehagen, men jeg er faktisk også overrasket over at foleldre lar unger styre gjestelista. Dersom jr ble invitert til noen ble vedkommende invitert tilbake, uansett hva jr eller vi måtte mene om vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en "hard" verden Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg husker vi ved et tilfelle fant en invitasjon nederst i sekken flere dager etter en bursdag vi syns det var rart han ikke ble bedt ;-) Siden jr ikke hadde reagert på at han ikke var invitert hadde mannen min og jeg bare kommentert til hverandre at det var litt spesielt at at nabogutten var invitert og ikke jr - de var tross alt gode venner. Når invitasjonen dukket opp snakket vi med mamman til bursdagsbarnet, som på sin side hadde stusset iver at vi ikke hadde meldt avbud når jr ikke kunne komme som vi plede, hehe. I dette tilfelle kunne vi helt klart tatt en telefon ;-) Uansett: Er som resten overrasket over at foreldre kan være så ubetenksomme at de legger invitasjoner til spesielt utvalgte synlig i barnehagen, men jeg er faktisk også overrasket over at foleldre lar unger styre gjestelista. Dersom jr ble invitert til noen ble vedkommende invitert tilbake, uansett hva jr eller vi måtte mene om vedkommende. Jeg har sjekket med barnehagen, og det var visst noen (mer enn 3 som ikke var buden). Jenta på sin side mener nemlig at hun har bedt snuppa (sagt til frøkna) så da sjekket jeg litt, og hun er ikke invitert. Det er igrunn mest rart med tanke på hvem det er som har bursdag. Hadde det vært enkelte andre av jentene som ikke hadde bet henne hadde hun ikke reagert. Alle ber ofte ikke alle i denne barnehagen. Jeg håper imidlertid at jeg kan overtale frøkna til å invitere denne jenta alikevel. Men om hun nekter så skal jeg godta det. Ellers så pleier jeg å påvirke ganske goddt til hvem hun bør be, mtp. å ekskludre noen, samt at jeg sier hun må invitere tilbake de som hun har vært buden til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.