Gå til innhold

Holder jeg på å bli schizofren?

Anbefalte innlegg

Gjest eller bare hjerneskadet?
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som skjer med meg. Vanligvis greier jeg å opprettholde et slags filter, for å sile ut inntrykk fra omverdenen osv, eller får til å avlede meg selv med å spise mat eller se en hyggelig film. Men nå er det som om det filteret stadig vekk forsvinner, og jeg blir helt overveldet av skremmende følelser og tanker.

Det er særlig tydelig hvis jeg en sjelden gang er ekstra sliten og sover middagshvil. Når jeg våkner opp, er hodet mitt helt skrudd. Jeg føler en så overveldende "kulde", fremmedhet og ensomhet at mitt første instinkt er å prøve å sovne igjen fordi det føles tryggest. Jeg tenker på livet mitt, hva jeg har gjort i livet og hvem jeg er, og ikke noe av det føles som "meg", det føles bare fremmed og kaldt. Jeg føler meg fotløs, desperat og skjelven, uten tilhørighet eller tilknytning til noe eller noen.

Jeg kan også få en sånn fremmed- og ubehagelig-følelse sammen med andre, eller hvis jeg er på et sted jeg synes har en tragisk vibb, og så får jeg ikke til å stenge det ut, og føler meg helt oppspist av følelsen.

Kan dette skyldes en fysisk skade i hjernen, som feks som følge av fødselskomplikasjoner, eller holder jeg rett og slett på å bli schizofren?

Skrevet

Tror mange har det slik til tider, kanskje når det blir for mye stress og mas. Tror det er angst.

Gjest eller bare hjerneskadet
Skrevet

For meg høres det ut som at du har angst.

Det har jeg også til tider, men dette er ille på en helt annen måte, som om jeg mister følelsen av å være meg selv eller noe sånn, en slags følelse av oppløsning eller vridd syn på verden/sårbarhet.

Skrevet

Det har jeg også til tider, men dette er ille på en helt annen måte, som om jeg mister følelsen av å være meg selv eller noe sånn, en slags følelse av oppløsning eller vridd syn på verden/sårbarhet.

Ja. Depersonalisering? Jeg kan ikke navn på alt. Du kan godt prøve noe antipsykotika og se om det hjelper.

Gjest eller bare hjerneskadet
Skrevet

Ja. Depersonalisering? Jeg kan ikke navn på alt. Du kan godt prøve noe antipsykotika og se om det hjelper.

Er det en del av schizofreni, psykose etc?

Skremmende saker, og rart det kommer først nå som livet har roet seg.

Skrevet

Er det en del av schizofreni, psykose etc?

Skremmende saker, og rart det kommer først nå som livet har roet seg.

Nei, det er det vel ikke. Jeg regner det som en type angst, men andre får svare på hvor det ligger.

Du beskriver at du mister kontakt med hvem du er og får en sterk alene følelse(?). Har du noen å snakke med, går du til behandling?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...