Gå til innhold

Bipolar og sovemedisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg er i en litt kinkig situasjon for tiden og har ikke sovet noe særlig på mange netter. Grubler og grubler.

Har store problemer med å bestemme meg på alle områder i livet, så også når det gjelder medisiner. Er det riktig av meg å be om sovemedisiner nå? Hvor lenge skal man "plages" før man søker hjelp når man har bipolar lidelse?

Skrevet

Du skal ikke gå lenge, avsted med deg, ring din lege i morgen. Bipolare og andre med psykiske lidelser skal være spesielt oppmerksomme på å få nok søvn, -søvn i seg selv er medisin.

Gjest valg 2011
Skrevet

Du skal ikke gå lenge, avsted med deg, ring din lege i morgen. Bipolare og andre med psykiske lidelser skal være spesielt oppmerksomme på å få nok søvn, -søvn i seg selv er medisin.

Har så mye angst også at jeg vet ikke om jeg tørr. Føler meg dum og gjennomsiktig. Lurer på om man kan etse i stykker av angst?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er særdeles viktig at bipolare har god søvn og stabil døgnrytme. Snakk derfor med fastlegen.

Skrevet

Har så mye angst også at jeg vet ikke om jeg tørr. Føler meg dum og gjennomsiktig. Lurer på om man kan etse i stykker av angst?

Da er det på høy tid å komme seg avgårde, kan du ta å ringe vedkommende på telefon i morgen? Angst er et helvete alene men det kan bli langt verre om du ikke får hjelp til å sove på nettene, det trenger du.

Gjest valg 2011
Skrevet

Det er særdeles viktig at bipolare har god søvn og stabil døgnrytme. Snakk derfor med fastlegen.

Hadde jeg bare ikke vært så vinglete. Er dette sykdom tror du? Jeg er helt ille, greier ikke bestemme hva jeg skal lage til middag i morgen engang.

Gjest valg 2011
Skrevet

Da er det på høy tid å komme seg avgårde, kan du ta å ringe vedkommende på telefon i morgen? Angst er et helvete alene men det kan bli langt verre om du ikke får hjelp til å sove på nettene, det trenger du.

Takk for gode råd, skal forsøke og følge dem. Jeg har et vondt "dyr" på den ene skulderen som sier meg at jeg ikke skal følge fornuften. Det er liksom to stemmer som "snakker" og jeg vet ikke hvem jeg skal høre på. Jeg er liksom noe som ikke har så mye jeg skulle ha sagt.

Skrevet

Takk for gode råd, skal forsøke og følge dem. Jeg har et vondt "dyr" på den ene skulderen som sier meg at jeg ikke skal følge fornuften. Det er liksom to stemmer som "snakker" og jeg vet ikke hvem jeg skal høre på. Jeg er liksom noe som ikke har så mye jeg skulle ha sagt.

Da ber du dem begge holde munn og så gjør du som jeg har sagt og lar meg bestemme dette. :-)

Gjest valg 2011
Skrevet

Da ber du dem begge holde munn og så gjør du som jeg har sagt og lar meg bestemme dette. :-)

Jeg skal be dem holde kjeft og hilse ifra deg ;-). Kan jeg si ifra at du har bestemt at de skal holde fred inatt også, slik at jeg kanskje kan få sove litt?

Skrevet

Jeg skal be dem holde kjeft og hilse ifra deg ;-). Kan jeg si ifra at du har bestemt at de skal holde fred inatt også, slik at jeg kanskje kan få sove litt?

Jeg er veldig flink til å være sjefete så bare forlang at i natt skal du ha fred og ro :-)

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg er veldig flink til å være sjefete så bare forlang at i natt skal du ha fred og ro :-)

Takketakk :). Håper ikke de kommer til deg istedet og gir deg en søvnløs natt for å ta hevn ;)

Skrevet

Takketakk :). Håper ikke de kommer til deg istedet og gir deg en søvnløs natt for å ta hevn ;)

Da skal de isåfall få kjørt seg godt :-)

Gjest valg 2011
Skrevet

Da skal de isåfall få kjørt seg godt :-)

Ønsker dere en riktig god natt :)

Skrevet

''Det er liksom to stemmer som "snakker" og jeg vet ikke hvem jeg skal høre på.''

Du trenger ikke svare, men hvem er de? Er det stemmer utenfor deg, hører du dem eller kommer stemmene inn i tankene dine?

Gjest pointless
Skrevet

Hadde jeg bare ikke vært så vinglete. Er dette sykdom tror du? Jeg er helt ille, greier ikke bestemme hva jeg skal lage til middag i morgen engang.

''Hadde jeg bare ikke vært så vinglete. Er dette sykdom tror du? Jeg er helt ille, greier ikke bestemme hva jeg skal lage til middag i morgen engang.''

Akkurat slik var/er jeg også. Og det er nok helt klart tegn på sykdom siden det gir oss nedsatt funksjonsevne og dårligere livskvalitet. Tror slik vingling ofte sees sammen med BP- lidelser, men vet jo ikke sikkert.

Har du sett Fjordlandreklamen om Vinglepetter? Jeg føler meg veldig som han til tider... Har Bp2

Nå har jeg ikke tatt medisinene mine på nesten tre dager, for jeg har vært så opptatt med å male og pusse opp her hjemme. Har rett og slett glemt det, men skal gå å ta dem nå.

Gjest valg 2011
Skrevet

''Det er liksom to stemmer som "snakker" og jeg vet ikke hvem jeg skal høre på.''

Du trenger ikke svare, men hvem er de? Er det stemmer utenfor deg, hører du dem eller kommer stemmene inn i tankene dine?

Det er stemmer som visker inn i tankene mine ja. Tenker jeg en tanke, så tar en annen sterkere en over, så kommer en tredje og tar over den igjen. Jeg er så vinglete at jeg ikke greier å bestemme meg for noen ting. Har mange ting jeg må gjøre, men hvor begynner jeg? Går ifra det ene til det andre og det blir ikke noe av det.

Gjest valg 2011
Skrevet

''Hadde jeg bare ikke vært så vinglete. Er dette sykdom tror du? Jeg er helt ille, greier ikke bestemme hva jeg skal lage til middag i morgen engang.''

Akkurat slik var/er jeg også. Og det er nok helt klart tegn på sykdom siden det gir oss nedsatt funksjonsevne og dårligere livskvalitet. Tror slik vingling ofte sees sammen med BP- lidelser, men vet jo ikke sikkert.

Har du sett Fjordlandreklamen om Vinglepetter? Jeg føler meg veldig som han til tider... Har Bp2

Nå har jeg ikke tatt medisinene mine på nesten tre dager, for jeg har vært så opptatt med å male og pusse opp her hjemme. Har rett og slett glemt det, men skal gå å ta dem nå.

Har ikke sett vinglepetter nei, men jeg føler meg som en ivhertfall.

Vet ikke om jeg tørr dra på butikken engang. Aner ikke hva jeg skal kjøpe til middag. Jeg har også Bp 2. Kan sikkert ha noe med dette å gjøre ja. Det er sikkert ganske lurt å ta medisinene sine. Jeg tror innimellom at jeg ikke har noen bipolar lidelse. Det skjer så mye i livet mitt at jeg tror det er svingninger som kommer av dette.

Når jeg slutter med medisiner lurer jeg på om jeg kanskje er syk likevel? Har en helvetes smerte inni meg og rare symptomer "plupper" opp hele tiden. Er totalforvirret.

Skrevet

Det er stemmer som visker inn i tankene mine ja. Tenker jeg en tanke, så tar en annen sterkere en over, så kommer en tredje og tar over den igjen. Jeg er så vinglete at jeg ikke greier å bestemme meg for noen ting. Har mange ting jeg må gjøre, men hvor begynner jeg? Går ifra det ene til det andre og det blir ikke noe av det.

Hjelper ikke medisiner på dette?

Har du noen gang hvert bare deg, bare dine tanker i hodet?

Jeg vet hvordan det er, og at det er slitsomt. Lurer på hvordan det er å ha ro, bare egne tanker og ikke bli avbrutt av stemmer som alltid vil ha et ord med i laget. Har du fått oppleve det?

Gjest valg 2011
Skrevet

Hjelper ikke medisiner på dette?

Har du noen gang hvert bare deg, bare dine tanker i hodet?

Jeg vet hvordan det er, og at det er slitsomt. Lurer på hvordan det er å ha ro, bare egne tanker og ikke bli avbrutt av stemmer som alltid vil ha et ord med i laget. Har du fått oppleve det?

Ja, jeg har opplevd hvordan det er å være mere "samlet". Jeg hadde det nok bedre da. Brukte mere medisiner tidligere og da sto jeg nok sterkere mot stress og slike ting. Jeg blir veldig "overnaturlig" også uten så mye medisiner. Tror det er noe som styrer meg hele tiden. Oppsøker litteratur og alt mulig om sånne ting. Ser jo at jeg ikke er sånn når jeg bruker mere medisiner, så da er det sikkert sykdom?

Det vanskeligste er å forklare sånne ting til legen. Jeg blir stum og føler jeg er veldig dum. Hvordan sier man sånne ting? Jeg kan jo si at jeg er sykere, men hvordan ordlegger man seg? Er jo livredd for å ikke bli tatt på alvor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...