Gå til innhold

NHD... kan psykoser ha en positiv virkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler det litt sånn. Jeg føler at psykosene har reddet meg mange ganger. Reddet meg fra et liv jeg ikke mestrer. Greier ikke få meg jobb osv som er et stort nederlag. Det føles vondt og godt i psykosene, kanskje mest vondt, men det kan jo også få en positiv konsekvens i livet. ihvertfall hvis man endelig møter folk/ fagpersoner som forstår en. Jeg har ikke opplevd mye forståelse før jeg ble ordentlig syk, før møtte jeg bare andres forventninger til meg.

Jeg tviler på at psykiateren min forstår noe av dette. Han vil bare gjøre meg frisk og tenker medisiner. Mens jeg tenker for meg selv at han skjønner ikke at det kan være bedre å være veldig redd for noe og veldig psykotisk enn å ikke ha følelser i det hele tatt. Psykologen jeg går til forstår meg bedre. Hun har tid til å lytte til meg og vi kan ha gode samtaler sammen som gir meg utrolig mye positivt.

Kanskje har jeg vært heldig som har gjennomgått psykosen?....

jeg har truffet mange nye mennesker som vil meg vel. Jeg har hatt sterke følelser som gjør at jeg føler sterkt at jeg lever.

Hadde jeg ikke hatt psykosen... hva hadde jeg vært da? alkoholiker?.

Skrevet

Dette er helt normale tanker rundt det å være utsatt for psykoser som din behandler garantert har hørt flerfoldige ganger.

Skrevet

Hei!

Siden du har hatt psykoser kan du svare meg på dette?

Jeg har flere menn i min familie som lever i en "fantasiverden", for meg virker dette etter hvert litt psykoseaktig.

Men jeg kan egentlig ikke uttale meg da jeg ikke vet mye om psykoser.

Til tross for store vansker som ville fratatt meg nattesøvnen så lever de som om ingenting vanskelig er i deres liv. De utrolige historiene har ikke rot i virkeligheten, og jeg bare hører, men kan jo ikke forstå. Siden de burde skjønne at jeg ikke får dette til å stemme, det de forteller, så kan jeg til tider synes at det er pinlig på deres vegne, men kanskje er det ikke det når de ikke skjønner at jeg jo tenker tanker om at dette er helt utrolige historier.

Om de lider av en psykose det har jeg lurt på inni mellom.

Den ene mannen fikk konstatert at hjernen var krympet, men jeg vet ikke om dette kan skje av evt. en mangeårig ubehandlet psykose? Eller om hjernen kan krympe hvis man ensidig bruker fantasidelen av den? Alkohol vet man krymoer hjernen.

Vet du noe om dette?

Det går an å føre en samtale, de svarer adekvat på spørsmål, for det meste av tiden, men ved brysomme spørsmål, at man konfronterer kan de bli aggresive, da tenker jeg jo at de hører det som blir sagt. men så glir de vekk i sin fantasi og de utrolige historiene.

På en måte hindrer denne fantasiverdenen de i å få angst, miste nattesøvnen osv... noe jeg ville fått hvis jeg feks ikke betalte mine regninger. Derfor lever de ganske "bra" liv ,er blide og fornøye, inntil "noe" skjer og de et par ganger raser ut for med drikking/forsvinner.

Skulle så gjerne hjulpet dem, men nevner jeg sykdom, lege, blir stemningen svært amper. Jeg må ikke fortelle noe fra virkeligheten, alt skal bare være fantastisk. Det er den tristete galskap og den ødelegger deres liv, og jeg vet ikke om de er psykotiske for så kunne vi kanskje bedt om en tvangsinnleggelse.

Skrevet

Hei!

jeg fant ut selv det som gjaldt krympingen av hjernen, så om du da bare svarer på det andre jeg spør om.

Skrevet

Jeg ser absolutt ingenting positivt med den psykosen jeg hadde. Jeg var livredd og "kjempet for ikke å bli drept" av stråler. Jeg ble tvangsinnlagt og satt flere døgn i dusjen på psykiatrisk, for det var eneste trygge plassen. Men det finnes dem som har "bedre" psykoser. Som tror det er Jesus, helseminister eller hva det skal være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...