Gå til innhold

Hyper inni hodet når jeg skal sove..

Anbefalte innlegg

Gjest Natt hypoman ?
Skrevet

Til daglig er jeg er ganske rolig avbalansert person som sjeldent stresser. Tar ting som de kommer, en ting om gangen og tenker en del, rolig og reflektert.

Ofte når jeg skal legge meg for å sove derimot, så er det akkurat som det blir litt kaos oppi hode mitt. Tankene n\bare flommer og ofte er det flere tanker/temaer på en gang. Gjerne sammen med musikk (sånn typisk låter jeg "har på hjernen") eller andre urolige lyder (IKKE stemmer!). Dette skjer kun når jeg skal legge meg, og gjør at jeg naturlig nok ikke får sove. kan ligge å vri meg i timevis! Og det trenger ikke å ha skjedd noe spesielt i forkant, ei heller noe spes som skal skje dagen etterpå.

Dagene mine kan være gråe og kjedelige, likevel er hodet proppfullt ved leggetid.

Hva kan dette skyldes? Er det noen diagnoser hvor dette er vanlig (mtp at jeg er "helt normal" om dagen)?

Er det noen medisiner som kunne hjulpet for meg om natten?

Har prøvd Imovane, men dette fungerer ikke for meg. Våkner bare opp etter 2-3 timer, mer våken og med enda større tankeflom!

Tror egentlig ikke jeg har en psykiatrisk diagnose, men er redd for å nevne dette for legen min. Er redd han vil misforstå.

Noen råd?

Skrevet

Slik har jeg det også, men det er fordi på dagen har jeg alltid noe å rette oppmerksomheten mot som jobboppgaver, tv, radio, trafikken... Og når en skal sove og ikke har noe å rette oppmerksomheten fyker tankene rundt, sanger spilles av o.s.v. Jeg bruker å tvinge meg selv til å lese tegneserier for å sove. Det er iallefall bedre enn imovane.

Gjest NatteGal
Skrevet

Sånn har jeg det og. Det er rent stress. Intet mindre.

Gjest Natt hypoman ?
Skrevet

Sånn har jeg det og. Det er rent stress. Intet mindre.

Noen tips? Medisiner?

Skrevet

Slik har jeg det når jeg er stresset. Meditasjon, en tur i rask gange eller joggetur. Headset med musikk som tar over for tankekaoset kan også fungere.

Gjest NatteGal
Skrevet

Noen tips? Medisiner?

Jeg skulle til å spørre deg om det samme. Nei, jeg har ikke noen råd. Ikke legg deg før du er så trøtt at du krabber i seng. Ikke drikk kaffe, te, cola etter kl 1800. Ikke spis masse etter 2000. Ikke tren sent på kvelden.

Les en god bok. Demp lyset. Ta et varmt bad. Mediter. Jeg får ikke til å meditere. Da har jeg alt fra handlelister til scener fra et ekteskap om femten år i hodet. Lær deg å leve med det..

Gode perioder og dårlige perioder her, man venner seg. (Egentlig ikke, men det hjelper å tenke det)

Skrevet

Vær veldig obs på koffein, sukker og mat/snacks du inntar på kveldene, dette + stress kan lett forårsake det du sliter med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...