Gå til innhold

Hva plager samboeren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer overreagerer på småting, hun problematiserer veldig mange ting. Det gjør at hun hisser seg skikkelig opp hvis hun opplever at oss andre ikke er enige med henne. Vi går på nåler for ikke å irritere henne. Dette er et megastort problem for nærfamilien. Hun vil ikke ha noe med min nærmeste familie å gjøre da hun mener hun har blitt forferdelig behandlet av dem. Jeg har gjennom mange år sett at det er det motsatte som har skjedd. Hun ønkser ikke at jeg besøker mine gamle syke foreldre da hun mener at jeg burde kuttet kontakten med dem for en stun for å vise min solidaritet til henne. Jeg drar allikevel og tar med meg barna av og til da det er viktig for dem med kontakt med besteforeldrene. Hun er veldig sur når jeg kommer tilbake og mener at jeg burde tenke over hva som kan skje med henne når jeg er borte. Hun har truet med at da kan hun ta livet sitt. Hun kan være aldeles hyggelig med nye mennekser og noen av våre venner forguder henne helt mens andre begynner å ane at noe ikke er som det skal være. Hun er arrogant og avvisende hvis det er noen hun ikke liker, dette har gått ut over min familie og hun sier at det er min feil at det er slik fordi jeg ikke støtter henne. Jeg vil jo ikke gjøre som hun sier for at vi to loksom skal få det bedre. Dette er forferdelig for meg og jeg har en gammel mor som er døende og hun vil ikke besøke dem. Jeg vet at min samboer har opplevelser fra sin barndom som må ha hatt stor påvirkning, misbruk, overlatt til seg selv og sendt vekk til slekt i lange perioder, det har også vært mye skrik og truing i hennes barndomshjem. Jeg er jo glad i henne og vil henne det beste, men barna våre må da en gang forstå at dette ikke er som det skal være. Uten at jeg kan utale meg om noen diagnose så synes jeg allikevel at hun til tider har et aldeles forvrengt virkelighetsbilde og forståelse og en oppførsel som er anormal til tider. Selv om hun kommer fra et annet land så kan dette ikke ha bunn i en annen kultur, men hennes personlighet tenker jeg. Hva skal jeg gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg foreslår at du gjør et søk på "emosjonelt ustabil personlightesforstyrrelse" eller på "borderline".

Se om du kjenner igjen dette.

Gjest blir ingen bedring hvis det godtas
Skrevet

Er hun motivert for hjelp?

Google "SET support empathy truth" også. En kommunikasjonsform som kan ha god effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...