Gå til innhold

Asperger Syndrom, en psykotisk tilstand ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg fikk høre nettopp at ei dame som ble utredet for Asperger syndrom i 2010, sa at gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, er for psykiatrien en kronisk psykotisk tilstand. Jeg trodde først at dette ikke kunne være sant, men jeg spør, er det enda slik det finnes steder her i landet der kan ha et slikt syn ? Kjenner noen her på forumet til det ?

Skrevet

Hei!

Med autisme har man en annen virkelighetsoppfattelse,

pga av i hovedsak bokstavelig forståelse, sanseforstyrrelser, manglende evne til å ta andres perspektiv, en indre verden osv..

mange ting kunne nevnes.

Da jeg var barn kalte de det barne psykose, så er det vel en grunn.

Skrevet

i!

Glemte:

Ofte når jeg stiller et spørsmål til noen med asperger syndrom, så får jeg et svar på noe helt annet, da lurer jeg ofte på, "hva hører de?"

Jeg har merket meg dette på mange mange møter på Nordvoll, det er så jeg river meg i håret av frustrasjon, så tenker jeg, er jeg sånn? Nja litt sier min mann, samtalen tar i følge han en gradvise sving der man lurer på, "hei hva skjedde".

Hvis du skjønner.

Skrevet

Hei!

Og enda en ting:

mange med asperger syndrom benekter dette fullstendig for det er jo som om man bare hører seg selv og sine egne tanker, men sikkert pga av manglende perspektivtaging.

Skrevet

Hei!

Med autisme har man en annen virkelighetsoppfattelse,

pga av i hovedsak bokstavelig forståelse, sanseforstyrrelser, manglende evne til å ta andres perspektiv, en indre verden osv..

mange ting kunne nevnes.

Da jeg var barn kalte de det barne psykose, så er det vel en grunn.

Ja for mange år siden, og i forbindelse med barneautisme, kan jeg til en viss grad forstå, men fra fagfolk fra 2010 som jobber innen helsvesenet, at voksne med AS har en psykotisk tilstand ? Har du hørt disse ordene ?

Skrevet

Hei!

Og enda en ting:

mange med asperger syndrom benekter dette fullstendig for det er jo som om man bare hører seg selv og sine egne tanker, men sikkert pga av manglende perspektivtaging.

Den forstå jeg ikke helt ? Vi snakker her om psykotisk tilstand, altså en tilstand som hører innen psykiatrien. AS i utgangspunter har jo ikke noe med psykiatri å gjøre, men at tilleggdiagoser og vansker, i tellegg til personligheten forøvrig kan føre til symtomer som går innen for psyiatriske lidelser, og her er selve hovedproblemet. Dette er min forskning og erfaring så langt med voksne med AS.

Skrevet

Ja for mange år siden, og i forbindelse med barneautisme, kan jeg til en viss grad forstå, men fra fagfolk fra 2010 som jobber innen helsvesenet, at voksne med AS har en psykotisk tilstand ? Har du hørt disse ordene ?

Hei!

Nei det har jeg ikke, min egen psykiater sier feks til meg at "Nei du har ingen psykisk lidelse bare asperger syndrom", det syns jeg både var forståelig og hyggelig sagt,

Men spør NHD her på siden da får man virkelig høre at asperger syndrom er en psykisk lidelse og i tillegge mener han det er lite håp om endring.

For min del stemmer ikke dete, da jeg nettopp har endret meg mye etter at jeg fikk diagnosen og begynte å jobbe med en del ting som før var helt umulig for meg å forstå.

Konkulsjonen min er: At det er veldig forskjellige meninger blant fagpersoner om hva asperger syndrom er.

Jeg har feks ikke angst, depresjon, eller andre ting man forbinder med psykisk, men jeg lurer på mye, mer fordi jeg har levd ganske mye i min egen verden inntil jeg skjønte hva som var så vanskelig med kommunikasjon og meg.

Skrevet

Hei!

Nei det har jeg ikke, min egen psykiater sier feks til meg at "Nei du har ingen psykisk lidelse bare asperger syndrom", det syns jeg både var forståelig og hyggelig sagt,

Men spør NHD her på siden da får man virkelig høre at asperger syndrom er en psykisk lidelse og i tillegge mener han det er lite håp om endring.

For min del stemmer ikke dete, da jeg nettopp har endret meg mye etter at jeg fikk diagnosen og begynte å jobbe med en del ting som før var helt umulig for meg å forstå.

Konkulsjonen min er: At det er veldig forskjellige meninger blant fagpersoner om hva asperger syndrom er.

Jeg har feks ikke angst, depresjon, eller andre ting man forbinder med psykisk, men jeg lurer på mye, mer fordi jeg har levd ganske mye i min egen verden inntil jeg skjønte hva som var så vanskelig med kommunikasjon og meg.

Han leser den nok, og viss han vil svare på den så gjør sikkert det, men dette utsagnet som jeg skrev innledningsvis skal viss komme fra en med navn Ulrik Malt, men jeg har ikke lest noe fra hen selv om dette.

Skrevet

Han leser den nok, og viss han vil svare på den så gjør sikkert det, men dette utsagnet som jeg skrev innledningsvis skal viss komme fra en med navn Ulrik Malt, men jeg har ikke lest noe fra hen selv om dette.

Hei!

Tror ikke han leser alt i disse trådene, kanskje bør du skrive som noen gjør "Til NHD" da tror jeg han svarer deg.

Jeg har vært litt irretert pga av hans bastante meninger om hva asperger syndrom er, men nå tenker jeg mere sånn "han om det" min mann kaller han for cowboy og det syns jeg er morsomt :)

Selv vet jeg ikke hvem som har rett, men sårbar for å utvikle psykiske lidelser det er vi, det merker jeg ofte, både på meg selv og andre, det blir lett for mye.

Han du refererer til var med i utarbeidelsen av ICD-10 så derfor sier han nok det han sier :)

han ble uteksaminert i 1965 og er jo ikke akkurat ung, sikkert litt det man kaller fastgrodde holdninger :)

uansett er jeg selv usikker, det er mange av oss med asperger syndrom som ikke klarer å sbare normalt på det minste lille spørsmål. tenk på det sosiale treffet jeg var på hvor nesten alle mine spørsmål ble besvart med tog, katter og navigasjonssystemer til sjøs??

Er du også sånn?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Tror ikke han leser alt i disse trådene, kanskje bør du skrive som noen gjør "Til NHD" da tror jeg han svarer deg.

Jeg har vært litt irretert pga av hans bastante meninger om hva asperger syndrom er, men nå tenker jeg mere sånn "han om det" min mann kaller han for cowboy og det syns jeg er morsomt :)

Selv vet jeg ikke hvem som har rett, men sårbar for å utvikle psykiske lidelser det er vi, det merker jeg ofte, både på meg selv og andre, det blir lett for mye.

Han du refererer til var med i utarbeidelsen av ICD-10 så derfor sier han nok det han sier :)

han ble uteksaminert i 1965 og er jo ikke akkurat ung, sikkert litt det man kaller fastgrodde holdninger :)

uansett er jeg selv usikker, det er mange av oss med asperger syndrom som ikke klarer å sbare normalt på det minste lille spørsmål. tenk på det sosiale treffet jeg var på hvor nesten alle mine spørsmål ble besvart med tog, katter og navigasjonssystemer til sjøs??

Er du også sånn?

''min mann kaller han for cowboy og det syns jeg er morsomt :)''

*LOL*

Skrevet

Hei!

Er du også sånn?

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har normal god kommunikasjon med alle jeg treffer, men det er vel mye min personlighet. Men å bygge opp noe i nære følelsemessige relasjoner er jo noe helt annet. Her er det reaksjonene, eller mangel på reaskjoner som skaper det største frustasjonen for den andre, ikke for meg selv, men det slår jo tilbake på en selv igjen.

Det å ta andres perspektiv, hva de føler å tenker er jo ikke alltid så lett, en er jo ikke tankeleser heller ? Men jeg tror en psykiater mente den gang jeg ble utredet, var heller å forstå andres tanker og føleleser, for hvis jeg ikke gjorde det, hvordan kunne jeg da forstå mine egne tanker og følelser, sa han.

Vel er man deprimert, så kan en ha vanskligheter med å ble helt klok på seg selv, fordi en mangler jo en del kontakt med seg selv da. Men det er jo en tilleggsting, ikke AS. Jeg har dystymi i tillegg til AS, så her har forsket mye, for å finne ut hva er det ene og hva er det andre.

Skrevet

''min mann kaller han for cowboy og det syns jeg er morsomt :)''

*LOL*

Hei!

:)

Fint du også syns det er gøy, for bare den kommentaren fra min mann syns jeg både var merkelig og rar. han ble litt irritert på noen ting jeg fortalte også sa han " Ikke bry deg med den cowboyen der ".

Jeg sa da "hvorfor kaller du han er cowboy?" da svarte min mann "fordi han oppfører seg som en", siden min mann er en menneskekjenner så skulle det ikke forundre meg om NHD er det ved siden av sin psykiatripraksis, det må vel bli jeger i vårt land da.

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har normal god kommunikasjon med alle jeg treffer, men det er vel mye min personlighet. Men å bygge opp noe i nære følelsemessige relasjoner er jo noe helt annet. Her er det reaksjonene, eller mangel på reaskjoner som skaper det største frustasjonen for den andre, ikke for meg selv, men det slår jo tilbake på en selv igjen.

Det å ta andres perspektiv, hva de føler å tenker er jo ikke alltid så lett, en er jo ikke tankeleser heller ? Men jeg tror en psykiater mente den gang jeg ble utredet, var heller å forstå andres tanker og føleleser, for hvis jeg ikke gjorde det, hvordan kunne jeg da forstå mine egne tanker og følelser, sa han.

Vel er man deprimert, så kan en ha vanskligheter med å ble helt klok på seg selv, fordi en mangler jo en del kontakt med seg selv da. Men det er jo en tilleggsting, ikke AS. Jeg har dystymi i tillegg til AS, så her har forsket mye, for å finne ut hva er det ene og hva er det andre.

Hei!

Ja enig i det, man må skille på det som er ren asperger og det som er tilleggslidelser.

Og ofte kan man jo ha mye annet enn asperger syndrom, men i mitt tilfekke så har jeg ikke det.

trodde jeg hadde litt angst, men da ble min psykiater oppgitt, for det var det ikke, det var alt for konkret det jeg var redd for, feks visse lyder jeg gruer meg for.

Og alt jeg lurer på, alle de rare spørsmålene eller tingene jeg forklarer i detaljer sier hun er bare veldig typisk for asperger syndrom og spesielt når man har vært alene med det hele livet.

jeg trenger bare forklaringer på ting, så går det meste bra.

Skrevet

Hei!

:)

Fint du også syns det er gøy, for bare den kommentaren fra min mann syns jeg både var merkelig og rar. han ble litt irritert på noen ting jeg fortalte også sa han " Ikke bry deg med den cowboyen der ".

Jeg sa da "hvorfor kaller du han er cowboy?" da svarte min mann "fordi han oppfører seg som en", siden min mann er en menneskekjenner så skulle det ikke forundre meg om NHD er det ved siden av sin psykiatripraksis, det må vel bli jeger i vårt land da.

Jeg tror nok ikke han er gjeter ved siden av psykiaterjobben, "cowboy" er bare humoristisk ment. På samme måte som man kan si at det er "helt Texas" eller "vill vest" om en kaotisk situasjon.

Skrevet

Jeg tror nok ikke han er gjeter ved siden av psykiaterjobben, "cowboy" er bare humoristisk ment. På samme måte som man kan si at det er "helt Texas" eller "vill vest" om en kaotisk situasjon.

Hei!

Jeg vet at cowboyer er gjetere av kjyr, men min mann mener cowboyer er tøffinger og det er jo jegere også, derfor jeg skrev det )

Fint at du er våken, hva gjør du nå?

Skrevet

Hei!

Jeg vet at cowboyer er gjetere av kjyr, men min mann mener cowboyer er tøffinger og det er jo jegere også, derfor jeg skrev det )

Fint at du er våken, hva gjør du nå?

Flott at du kan generalisere :-)

Jeg driver ikke med noe spesielt, titter litt rundt på nettet og tenker på om jeg skal "lage middag" (pizza, kanskje). :-P

Skrevet

Flott at du kan generalisere :-)

Jeg driver ikke med noe spesielt, titter litt rundt på nettet og tenker på om jeg skal "lage middag" (pizza, kanskje). :-P

Hei!

Jeg viste ikke at du er våken så lenge om kvelden.

jeg pleier legge meg kl 23.00, men det er ikke noe absolutt.

Da spiser jeg mat en stund før det, men i kveld spiser jeg feks sjokoladekake, men jeg ble kvalm av alt det søte.

Men jeg står opp nokså på samme tid hver dag. kl 06.00 på hverdagene og kl 07.00 i helgene, Men jeg våkner før for jeg har alltid så mye jeg må tenke ferdig på, før de andre våkner.

Pizza er godt, spis litt pizza.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Asperger er ikke en psykotisk tilstand.

Skrevet

Asperger er ikke en psykotisk tilstand.

Det er gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som blir eller er det samme som en psykotisk tilstand på linje med schizofreni.

Det er rigtig nok snakk om barn med autisme her, men AS hos voksne har jo også blitt sett på som gjennomgripende, selv om alle fagfolk mener det i dag. Er det ikke noe feil sammenblanding her ? Hva mener du ?

http://snl.no/.sml_artikkel/autisme

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...