Gå til innhold

hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg har noen tvangs tanker hele tiden. eks, når jeg ser på tv så staver jeg alle ord jeg hører i en spesiell rekkefølge. jeg begynner å bli gal av det. det har utviklet seg veldig disse få årene, jeg er bare 19år, så det har pågått i ca 10 år nå. det ødelegger konsentrasjonen min på jobb, skole og på fritiden. kan du forklare litt for meg hvorfor jeg gjør det og hva jeg kan gjøre for å stoppe? takk

Skrevet

Hei, det viktigste mann kan gjøre mot tvangstanker er kognitiv terapi, dvs att man lærer å uviktiggjøre tankene som er plagsommene. Jeg har selv slitt med tvang og vet att dette er alt annet enn lett.

Videre virker store doser av SSRI anti depressiva, mot OCD (obsessive compulsive disorder).

Ellers finnes det grupper som feks ananke, og tvang.no Der kan man møte andre med samme problem.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Det er ikke tillat med fult navn,innlegg kan da bli slettet.Lykke til med din sykdom og dine tanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette heter tvangslidelse / OCD. Det finnes to behandlinger for den.

1) Medisinering med medisiner av typen SSRI som Cipralex, Zoloft og Seroxat. Dosene må oftest være høyere enn ved depresjon. Det tar litt tid før den virker. Heldigvis får personer med OCD nesten aldri bivirkninger av medisinen.

2. Psykoterapi av typen kognitiv/metakognitiv terapi hos en behandler som har tatt spesialutdanning på behandling av nettopp denne sykdommen. Om du er heldig, bor du i Trondheim. Der finnes det noen superspesialister.

Annen type samtaleterapi skal du styre unna. De har dessverre ingen virkning.

http://www.ananke.no

Gjest Ja det så
Skrevet

Dette heter tvangslidelse / OCD. Det finnes to behandlinger for den.

1) Medisinering med medisiner av typen SSRI som Cipralex, Zoloft og Seroxat. Dosene må oftest være høyere enn ved depresjon. Det tar litt tid før den virker. Heldigvis får personer med OCD nesten aldri bivirkninger av medisinen.

2. Psykoterapi av typen kognitiv/metakognitiv terapi hos en behandler som har tatt spesialutdanning på behandling av nettopp denne sykdommen. Om du er heldig, bor du i Trondheim. Der finnes det noen superspesialister.

Annen type samtaleterapi skal du styre unna. De har dessverre ingen virkning.

http://www.ananke.no

''Om du er heldig, bor du i Trondheim. Der finnes det noen superspesialsiter.''

Det tviler jeg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...