Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk mer bekymret for smitte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bekymrer meg mye for smitsomme sykdommer, spesiellt de som smitter lett, dvs. ved spytt og slike ting. Har vært det de siste årene, spesiellt etter svineinfluensaepedemien, da jeg ble ekstra oppmerksom på dette. Har også pratet med psykolog om det i flere år, uten at det tilsynelatende har hjulpet særlig.

Så det jeg lurer på er om hvorfor andre folk ikke er like bekymret for smitte, eller de er det kanskje, men viser det ikke?

Jeg forsøker å unngå folkemengder, f.eks. kollektivtransport i rushtiden, stappfulle butikker og slik, der jeg tenker at det er stor sjanse for at smitte kan spre seg lett, å fly er ille, fordi da er det så trangt og en sitter tett ved siden av andre mennesker. Liker ikke når noen snakker rett opp i ansiktet på meg, og dersom noen i nærheten hoster blir jeg ekstra engstelig. Men tilsynelatende så virker det som om de fleste mennesker ikke bryr seg om det? Hvordan kan det ha seg? Vet de ikke om bakterier og virus, tror de fortsatt at syk er noe en blir fordi en har vært ute i kulda?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

4

• PieLill

4

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis fordi bekymring ikke har noen beskyttende effekt, og fordi det er en trist, men utmerket måte å kaste bort tid (og livet sitt) på.

Skrevet

For min egen del:

Jeg har vært lite bekymret for dette i over 50 år, og mitt sykefravær ville fått helseministeren til å bryte ut i gledestårer. Jeg er nok utstyrt med et ufortjent godt immunforsvar, for jeg gjør ingenting utenom alminnelig håndvask - og selv den er jeg ikke spesielt fanatisk med (bortsett fra når jeg har vært på do).

Jeg kan ikke la være å reise kollektivt eller snakke med folk uansett, så jeg orker ikke tenke så mye på det. Hodet mitt har nok med alle tingene jeg må huske i hverdagen.

Skrevet

Jeg reiser med fly og omgås medmennesker, så får immunforsvaret og tilfeldighetene råde :-) Det hjelper jo ikke å bekymre seg. Men hvis man VET at et menneske har en farlig og smittsom sykdom, kan man jo la være å ha alfor tett kontakt. Men forkjølelse og omgangssyke tar jo ikke livet av ellers friske mennesker :-) Er ikke det fint, da?

Skrevet

Folk flest synes ikke det er noen krise å bli forkjølet. Spesielt ikke sammenlignet med ulempene det medfører å alltid skulle unngå folkemengder og bekymre seg over kontakt med andre mennesker. Lette infeksjoner er en del av livet, og det er ekstremt lite sannsynlig å bli smittet av noe farlig gjennom vanlig kontakt med andre.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg går ikke rundt og er så mye bekymret, men jeg bekymrer meg hvis noen i min nærhet er forkjølet . Jeg flytter meg på bussen hvis noen hoster og nyser eller holder avstand på gata hvis noen hoster. Jeg er ganske redd når kollegaer snyter seg i mitt nærvær, ikke vasker hender etterpå og tar i dørhåndtak. Dette fordi at forkjølelsene utvikler seg til bronkitt hos meg og jeg kan hoste i flere uker.

Jeg har også oppdaget at jeg ikke tåler trekk og kan ikke sove med åpent vindu, kjøre cabriolet med åpent tak, så jeg gjør visse tiltak. Nå har jeg ikke vært forkjølet på lenge. Hadde ikke en gang min årlige vårforkjølelse, så det lønner seg og være litt bekymret :-)

Skrevet

For friske mennesker med et normalt immunforsvar (hvilket vil si de fleste av oss) så er ikke slike sykdommer noe problem. Derfor er det ikke så mange som går rundt og bekymrer seg så veldig for akkurat denne formen for smitte og sykdommer.

For din del legger det jo tydeligvis en god del begrensninger i hverdagen også, noe som er en veldig god grunn til at folk flest ikke går rundt og engster seg for noe som ikke er noe å engste seg for.

Skrevet

Jeg overlevde svineinfluensaen sammen med flere hundre tusen nordmenn...

Skrevet

Jeg vet om bakterier og virus, men er ikke bekymret. Er så å si aldri syk, ikke forkjølelser og oppkast en gang, og bryr meg derfor lite. Sjansen for å pådra seg noe riktig alvorlig er minimal med det gode immunforsvaret allminnelige friske mennesker i Norge har. Har venninner som er bekymret for offentlige toaletter, bestikk på restaurant osv, jeg skjønner det bare ikke. Hadde man blitt syk av slikt hadde jeg vært syk hele tiden. Det er bare slitsomt for dem selv, og de er på ingen måte mindre syke enn andre, enda så mange forholdsregler de tar.

Skrevet

Jeg overlevde svineinfluensaen sammen med flere hundre tusen nordmenn...

Det er ikke å ikke overleve, det er smertene jeg er redd for.

Skrevet

For friske mennesker med et normalt immunforsvar (hvilket vil si de fleste av oss) så er ikke slike sykdommer noe problem. Derfor er det ikke så mange som går rundt og bekymrer seg så veldig for akkurat denne formen for smitte og sykdommer.

For din del legger det jo tydeligvis en god del begrensninger i hverdagen også, noe som er en veldig god grunn til at folk flest ikke går rundt og engster seg for noe som ikke er noe å engste seg for.

Men de er jo ofte smertefulle:(

Skrevet

Jeg går ikke rundt og er så mye bekymret, men jeg bekymrer meg hvis noen i min nærhet er forkjølet . Jeg flytter meg på bussen hvis noen hoster og nyser eller holder avstand på gata hvis noen hoster. Jeg er ganske redd når kollegaer snyter seg i mitt nærvær, ikke vasker hender etterpå og tar i dørhåndtak. Dette fordi at forkjølelsene utvikler seg til bronkitt hos meg og jeg kan hoste i flere uker.

Jeg har også oppdaget at jeg ikke tåler trekk og kan ikke sove med åpent vindu, kjøre cabriolet med åpent tak, så jeg gjør visse tiltak. Nå har jeg ikke vært forkjølet på lenge. Hadde ikke en gang min årlige vårforkjølelse, så det lønner seg og være litt bekymret :-)

Kjenner igjen den. Spesiellt når folk går på jobben enda de hoster mye. Kan de ikke heller holde seg hjemme når de er syke...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Kjenner igjen den. Spesiellt når folk går på jobben enda de hoster mye. Kan de ikke heller holde seg hjemme når de er syke...

Jeg går selv på jobben om jeg hoster altså. Må jo det, ellers blir det mye fravær :-)

Skrevet

Jeg vet om bakterier og virus, men er ikke bekymret. Er så å si aldri syk, ikke forkjølelser og oppkast en gang, og bryr meg derfor lite. Sjansen for å pådra seg noe riktig alvorlig er minimal med det gode immunforsvaret allminnelige friske mennesker i Norge har. Har venninner som er bekymret for offentlige toaletter, bestikk på restaurant osv, jeg skjønner det bare ikke. Hadde man blitt syk av slikt hadde jeg vært syk hele tiden. Det er bare slitsomt for dem selv, og de er på ingen måte mindre syke enn andre, enda så mange forholdsregler de tar.

På barer synes jeg ofte bartenderen tar på tuppen av sugerøret (som en skal ha i munnen) når de lager en drink, og de tar jo på pengene med de samme hendene like før:(

Gjest ikke farlig :)
Skrevet

Det er bare bra å få trent immunforsvaret sitt. Man kan ikke unngå virus for enhver pris, før eller senere blir man smittet. Et trent immunforsvar funker bedre enn et som aldri har vært utsatt for smitte.

Nå er svineinfluensa noe dritt, men ufarlig for de fleste.

Jeg har en mann som er like hysterisk som deg når det gjelder smitte.

En må bare ta normale forhåndsregler. De fleste som blir smittet av ting blir det pga håndhygienen. Håndvask er regel nr 1. Vask hendene alltid før du spiser eller tar deg på munnen. Tenk på dette når du har håndhilst på folk, tatt i dørhåndtak, tatt på penger, vært på do osv... Jeg vasker alltid hendene når jeg kommer hjem fra jobb eller butikk, etter dobesøk, etter "skitne" jobber, og før jeg spiser.

Har noen i familien omgangssyke f.eks. er det lurt at alle har hver sine håndkler og vedkommende bør holde seg mest mulig til et rom.

Da jeg hadde influensa sist var vi på ferie i en trang campingvogn, men jeg var nøye på å sprite hendene hver gang jeg snøt meg, gjemte papiret i en tett pose og unngikk å hoste i løse luften. Ingen i familien ble smittet :)

Og husk - blir du smittet - så går det over :) ER ille mens det holder på, men så blir du fort bra igjen.

Gjest Modern77
Skrevet

Så lenge man ikke har feber og er i fin form ellers er det ingen grunn til å holde seg hjemme. Hoste kan jo vare i ukesvis hos enkelte.

Men en kan vise hensyn da, unngå å hoste i luften, være nøye på håndhygiene og hvor man gjør av snytepapirene.

Skrevet

Det er fullt mulig å ha gode vaner mht håndvask osv og samtidig unngå å gå rundt og være redd hele tiden. Redsel er bare slitsomt, og i mange situasjoner får man ikke gjort så mye med det, som f eks å sitte på en buss eller trikk sammen med mange mennesker. Det er ikke noe godt alternativ å la være å ta bussen eller å la være å gå på kino osv. Men dersom man vet med seg selv at man har gode forholdsregler, slipper man å engste seg unødig. Og for de aller, aller fleste av oss er slike sykdommer du beskriver bare ubehagelige, og ikke farlige.

Skrevet

''Har venninner som er bekymret for offentlige toaletter, bestikk på restaurant osv, jeg skjønner det bare ikke. ''

Jeg vet ikke hva dine venner gjør, men det er ikke nødvendigvis slik at folk som tar andre forholdsregler enn deg går rundt og bekymrer seg. Kanskje de nettopp ikke bekymrer seg fordi de f eks bruker håndsprit etter å ha vært på off. toalett?

Skrevet

''Jeg er ganske redd når kollegaer snyter seg i mitt nærvær, ikke vasker hender etterpå og tar i dørhåndtak. ''

Jeg for min del reagerer på dem som hoster og nyser inn i håndflatene, for deretter å ta overalt.

Skrevet

Man kan ikke holde seg hjemme bare fordi man ikke er 100% frisk.

En av sjefene på min jobb går på jobben selv om han er skikkelig snydens forkjøla eller har influensa. Han ønsker vel å sette en viss standard for hvor mye han mener skal til før man med god samvittighet kan holde seg syk hjemme, men han risikerer jo bare å smitte mange, mange andre, så spesielt smart er det dog ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...