Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk mer bekymret for smitte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men de er jo ofte smertefulle:(

Man kan ikke regne med å gå gjennom livet helt uten en liten sykdom og det ubehaget en forkjølelse eller en influensa gir overlever man da fint. :o)

De som før av influensa er jo stort sett de som er meget svake eller har andre alvorlige sykdommer fra før.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

4

• PieLill

4

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For min egen del:

Jeg har vært lite bekymret for dette i over 50 år, og mitt sykefravær ville fått helseministeren til å bryte ut i gledestårer. Jeg er nok utstyrt med et ufortjent godt immunforsvar, for jeg gjør ingenting utenom alminnelig håndvask - og selv den er jeg ikke spesielt fanatisk med (bortsett fra når jeg har vært på do).

Jeg kan ikke la være å reise kollektivt eller snakke med folk uansett, så jeg orker ikke tenke så mye på det. Hodet mitt har nok med alle tingene jeg må huske i hverdagen.

''Jeg er nok utstyrt med et ufortjent godt immunforsvar, for jeg gjør ingenting utenom alminnelig håndvask - og selv den er jeg ikke spesielt fanatisk med (bortsett fra når jeg har vært på do).''

Jeg tror det er nettopp derfor du er så lite syk - du har et godt immunforsvar fordi det har fått brynet seg litt og ikke har blitt skånet for alt hele livet.

For sånn er det her også - jeg er mer avslappet i forhold til dette med ting utover alminnelig hygiene og blir veldig sjelden syk. Eksen er noe mer småhysterisk på dette og går rett som det er ned for telling med det ene og det andre.

Skrevet

Fordi bekymring er bortkastet energi.

Den energien trenger jeg heller for å takle virkelige utfordringer, og ikke bruke den på utfordringer jeg ikke har fått ennå, og som det ikke er sikkert jeg får heller.

Skrevet

Jeg orker ikke gå rundt og være bekymret. Jeg tar noen forhåndsregler som å vaske hendene etter å ha tatt bussen eller vært i butikken, forøvrig får det gå som det går. Det er jo så godt som umulig å holde seg unna all smitte, men immunforsvaret tar seg av mesteparten og de få gangene jeg faktisk blir forkjølet eller får influensa, klarer jeg å leve med.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg er ganske redd når kollegaer snyter seg i mitt nærvær, ikke vasker hender etterpå og tar i dørhåndtak. ''

Jeg for min del reagerer på dem som hoster og nyser inn i håndflatene, for deretter å ta overalt.

Helt enig og jeg hoster inn i albuen,men det hender det glipper :-)

Skrevet

''Jeg er nok utstyrt med et ufortjent godt immunforsvar, for jeg gjør ingenting utenom alminnelig håndvask - og selv den er jeg ikke spesielt fanatisk med (bortsett fra når jeg har vært på do).''

Jeg tror det er nettopp derfor du er så lite syk - du har et godt immunforsvar fordi det har fått brynet seg litt og ikke har blitt skånet for alt hele livet.

For sånn er det her også - jeg er mer avslappet i forhold til dette med ting utover alminnelig hygiene og blir veldig sjelden syk. Eksen er noe mer småhysterisk på dette og går rett som det er ned for telling med det ene og det andre.

''Eksen er noe mer småhysterisk på dette og går rett som det er ned for telling med det ene og det andre.''

Hva kom først - høna eller egget?

Kan det kanskje muligens være en bitteliten miksorsskopisk sjanse for at han har dårligere immunforsvar enn deg fra naturens side, og derfor naturlig nok er mer forsiktig (les: hysterisk) enn deg også?

Skrevet

Jeg tenker som så at det å være eksponert for bakterier og virus faktisk styrker immunforsvaret vårt. At man blir syk noen ganger er en del av livet. Man blir jo heldigvis ikke syk av alle bakterier og virus som man kommer i kontakt med. Vi har jo alle faktisk noe som heter immunforsvar som er "kroppens politi" imot slike ting.

Skrevet

Jeg er ikke bekymret for smitte, fordi jeg er frisk og tåler å bli syk.

Det at folk snakker om kulde når det gjelder sykdom, er at man smittes lettere når man fryser. Mulig dette er en myte.

Skrevet

Jeg tror ikke immunforsvaret blir bedre av at man holder seg unna verden.

På den annen side tror jeg ikke verden er rettferdig. Vi hadde i mange år ett barn på hvert sitt sted (barnehage / skole), og de ble selvfølgelig utsatt for litt av hvert på smittefronten i løpet av en vinter. Det typiske forløpet er da at ungene får en liten del av det som er i omløp, barnefaren alltid får alt som kommer inn i huset, og jeg får aller minst. Ofte går jeg helt fri, selv om resten av familien hangler.

* banker i bordet *

Skrevet

Jeg tror ikke immunforsvaret blir bedre av at man holder seg unna verden.

På den annen side tror jeg ikke verden er rettferdig. Vi hadde i mange år ett barn på hvert sitt sted (barnehage / skole), og de ble selvfølgelig utsatt for litt av hvert på smittefronten i løpet av en vinter. Det typiske forløpet er da at ungene får en liten del av det som er i omløp, barnefaren alltid får alt som kommer inn i huset, og jeg får aller minst. Ofte går jeg helt fri, selv om resten av familien hangler.

* banker i bordet *

''Ofte går jeg helt fri, selv om resten av familien hangler. ''

Sånn har det vært her også. *banker enda hardere i bordet*

Skrevet

uff da... kan ikke være lett å ha det sånn!! Jeg er overhodet ikke redd for smitte sånn i det daglige. Jeg tenker svært lite på det. Tenkte litt på det da denne svineinfluensaen herja, men var meget avslappet da også.

Jeg er, BANK I BORDET, svært sjelden syk. En kan jo bli syk av å være så engstelig som du er... det tror jeg er mye verre.

Skrevet

''Har venninner som er bekymret for offentlige toaletter, bestikk på restaurant osv, jeg skjønner det bare ikke. ''

Jeg vet ikke hva dine venner gjør, men det er ikke nødvendigvis slik at folk som tar andre forholdsregler enn deg går rundt og bekymrer seg. Kanskje de nettopp ikke bekymrer seg fordi de f eks bruker håndsprit etter å ha vært på off. toalett?

Nei, de bekymrer seg på den måten at de snakker om det når vi er på restaurant ("uff, syns det er litt ekkelt å bruke bestikket") , må gå hjem for å gå på do, og er engstelige etterpå hvis de med mange forhåndregler benyttet en do på en bar f.eks. Og snakker en del om smitte og slikt. Det er bare to jeg kjenner som er slik, og jeg blir litt overrasket, de er redd for ting jeg aldri har ofret en tanke, som snørrete barn i samme lokale, når sykdommene de engster seg for er alvorlige, som svineinfluensa, hepatitt, HIV osv.

Skrevet

''Eksen er noe mer småhysterisk på dette og går rett som det er ned for telling med det ene og det andre.''

Hva kom først - høna eller egget?

Kan det kanskje muligens være en bitteliten miksorsskopisk sjanse for at han har dårligere immunforsvar enn deg fra naturens side, og derfor naturlig nok er mer forsiktig (les: hysterisk) enn deg også?

''Kan det kanskje muligens være en bitteliten miksorsskopisk sjanse for at han har dårligere immunforsvar enn deg fra naturens side, og derfor naturlig nok er mer forsiktig (les: hysterisk) enn deg også?''

Han var nok en god del mer overbeskyttet enn meg fra barnsben av så jeg har nok fått lov til å utvikle mitt immunforsvar bedre enn det han har gjort. Jeg tror ikke han er noe sart persilleblad fra naturens side. :o)

Skrevet

Det er bare bra å få trent immunforsvaret sitt. Man kan ikke unngå virus for enhver pris, før eller senere blir man smittet. Et trent immunforsvar funker bedre enn et som aldri har vært utsatt for smitte.

Nå er svineinfluensa noe dritt, men ufarlig for de fleste.

Jeg har en mann som er like hysterisk som deg når det gjelder smitte.

En må bare ta normale forhåndsregler. De fleste som blir smittet av ting blir det pga håndhygienen. Håndvask er regel nr 1. Vask hendene alltid før du spiser eller tar deg på munnen. Tenk på dette når du har håndhilst på folk, tatt i dørhåndtak, tatt på penger, vært på do osv... Jeg vasker alltid hendene når jeg kommer hjem fra jobb eller butikk, etter dobesøk, etter "skitne" jobber, og før jeg spiser.

Har noen i familien omgangssyke f.eks. er det lurt at alle har hver sine håndkler og vedkommende bør holde seg mest mulig til et rom.

Da jeg hadde influensa sist var vi på ferie i en trang campingvogn, men jeg var nøye på å sprite hendene hver gang jeg snøt meg, gjemte papiret i en tett pose og unngikk å hoste i løse luften. Ingen i familien ble smittet :)

Og husk - blir du smittet - så går det over :) ER ille mens det holder på, men så blir du fort bra igjen.

Håndhilse liker ikke jeg heller, spesiellt i forbindelse med selskaper eller møter der det er håndmat, det er liksom så lite annledning til å gå å vaske seg etter hver gang en har hilst på noen. Forsøker å spise med andre hånden enn jeg hilser på, men noen ganger kan det bli klønete og sikkert virke rart. Jeg lurer også litt på om folk kanskje blir fornærmet om de ser at jeg går å vasker meg etter å ha håndhilst på dem?

Skrevet

''Kan det kanskje muligens være en bitteliten miksorsskopisk sjanse for at han har dårligere immunforsvar enn deg fra naturens side, og derfor naturlig nok er mer forsiktig (les: hysterisk) enn deg også?''

Han var nok en god del mer overbeskyttet enn meg fra barnsben av så jeg har nok fått lov til å utvikle mitt immunforsvar bedre enn det han har gjort. Jeg tror ikke han er noe sart persilleblad fra naturens side. :o)

Kanskje han ble mer beskyttet fordi han ble lett syk?

Mine barn har veldig ulikt imunforsvar, og dermed prøver jeg også å skjerme den som blir lettest syk. Det er godt mulig at in mann har vært et "persilleblad" hele livet.

Skrevet

Å bekymre seg slik for smitte er bare bortkastet energi.

Bare vent til du får småbarn, da pådrar du deg omtrent alt av ufarlige sykdommer uansett. Og etterpå er du sterkere - selv har jeg knapt hatt en forkjølelse de siste fem år.

Skrevet

Nei, de bekymrer seg på den måten at de snakker om det når vi er på restaurant ("uff, syns det er litt ekkelt å bruke bestikket") , må gå hjem for å gå på do, og er engstelige etterpå hvis de med mange forhåndregler benyttet en do på en bar f.eks. Og snakker en del om smitte og slikt. Det er bare to jeg kjenner som er slik, og jeg blir litt overrasket, de er redd for ting jeg aldri har ofret en tanke, som snørrete barn i samme lokale, når sykdommene de engster seg for er alvorlige, som svineinfluensa, hepatitt, HIV osv.

''Nei, de bekymrer seg på den måten at de snakker om det når vi er på restaurant ("uff, syns det er litt ekkelt å bruke bestikket") , må gå hjem for å gå på do, og er engstelige etterpå hvis de med mange forhåndregler benyttet en do på en bar f.eks''

Ja, må være slitsomt å ha det slik.

Hørte også om en som bestandig hadde med seg lakenpose når hun bodde på hotell, uansett hotellets standard.

Gjest ikke farlig :)
Skrevet

Håndhilse liker ikke jeg heller, spesiellt i forbindelse med selskaper eller møter der det er håndmat, det er liksom så lite annledning til å gå å vaske seg etter hver gang en har hilst på noen. Forsøker å spise med andre hånden enn jeg hilser på, men noen ganger kan det bli klønete og sikkert virke rart. Jeg lurer også litt på om folk kanskje blir fornærmet om de ser at jeg går å vasker meg etter å ha håndhilst på dem?

Nei, håndhilsing er egentlig en urenslig skikk. I enkelte kulturer håndhilser man aldri, man bukker (f.eks. i Japan)... Et nikk og et smil er da like høflig som å håndhilse vel? Kanskje du kan ha noen desinfeksjonsservietter i veska og diskret rense hendene dine under bordet uten at noen ser? :D

Skrevet

På barer synes jeg ofte bartenderen tar på tuppen av sugerøret (som en skal ha i munnen) når de lager en drink, og de tar jo på pengene med de samme hendene like før:(

Men hva så? Hvilke sykdommer er det du rent konkret er redd for å få pga det? Ja, penger kan være veldig skitne, og det er ekkelt å tenke på, men hvorfor farlig? Har du noen gang blitt syk der du mistenker at sugerøret på en bar er årsaken?Eller hvis du sitter på et dosete der det er tørket inn en flekk tiss du ikke ser. Kanskje er det bakterier der, kanskje får du det på låret ditt. Skikkelig ekkelt å tenke på, men syk blir man da ikke? Da hadde jo alle vært syke hele tiden. Risikoen for at du skal bli syk av et sugerør eller å håndhilse på (ikke-syke) folk på jobben er minimal.

Skrevet

Uff, det må være slitsomt å ha det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...