Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk mer bekymret for smitte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke bekymret fordi vi vet at man ikke automatisk blir syk om man blir utsatt for bakterier eller virus. Hadde vi blitt det, så hadde vi ikke levd mange dager.

Tenk på når babyer blir født. De aller fleste fødes ut av mors skjede, med ansiktet ned mot mors anus. På vei ut får barnet massevis av mors tarmbakterier i seg, og akkurat det er en viktig bidragsyter til immunforsvaret til de minste.

Bakterier og virus er ikke nødvendigvis farlige :)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

4

• PieLill

4

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er bare bekymret for offentlige toaletter for der blir jeg syk hver gang. Men jeg bruker hc toalett og har sikkert smittet endel når jeg har hatt smittsom urinveisinfeksjon. Jeg har fått min på sykehus da og blir ikke kvitt den skikkelig så der er jeg ekstra skvetten. Men ellers blir jeg sjelden syk.

Skrevet

Vi er ikke bekymret fordi vi vet at man ikke automatisk blir syk om man blir utsatt for bakterier eller virus. Hadde vi blitt det, så hadde vi ikke levd mange dager.

Tenk på når babyer blir født. De aller fleste fødes ut av mors skjede, med ansiktet ned mot mors anus. På vei ut får barnet massevis av mors tarmbakterier i seg, og akkurat det er en viktig bidragsyter til immunforsvaret til de minste.

Bakterier og virus er ikke nødvendigvis farlige :)

Men barnet er jo koblet samme med moren før det blir født, og har vel således samme bakterieflora fra før?

Skrevet

Å bekymre seg slik for smitte er bare bortkastet energi.

Bare vent til du får småbarn, da pådrar du deg omtrent alt av ufarlige sykdommer uansett. Og etterpå er du sterkere - selv har jeg knapt hatt en forkjølelse de siste fem år.

Jeg tror aldri jeg kunne hatt barn. Er faktisk ganske redd for dem, fordi jeg tenker at de er smittefarlige, og når de er små ikke vet når de skal vaske seg, eller ikke tenker på å gjøre det. Så jeg tror ikke jeg hadde blitt noen god forelder uansett.

Skrevet

Men hva så? Hvilke sykdommer er det du rent konkret er redd for å få pga det? Ja, penger kan være veldig skitne, og det er ekkelt å tenke på, men hvorfor farlig? Har du noen gang blitt syk der du mistenker at sugerøret på en bar er årsaken?Eller hvis du sitter på et dosete der det er tørket inn en flekk tiss du ikke ser. Kanskje er det bakterier der, kanskje får du det på låret ditt. Skikkelig ekkelt å tenke på, men syk blir man da ikke? Da hadde jo alle vært syke hele tiden. Risikoen for at du skal bli syk av et sugerør eller å håndhilse på (ikke-syke) folk på jobben er minimal.

Det er jo ting som smitter lett som luftveisinfeksjoner og influensa, også har en jo kyssesyken da som jo kan bli alvorlig. Bartenderen tar jo på pengene fra så mange folk, ikke bare en person, så det øker vel risikoen for at noe overføres fra en eller annen. En annen ting er at når folk kanskje har drukket en del at de "glemmer" å vaske seg etter at de har vært på toalettet.

Skrevet

Den første grunnen til at jeg ikke bekymrer meg så mye om smitte, er at min bekymring ikke gjør noe fra eller til i forhold til om jeg blir smittet.

Den andre grunnen er at jeg erfaringsmessig vet at det meste går ganske greit. De fleste som reiser kollektivt eller på andre måter beveger seg i store menneskemenger blir ikke syke av det. Og av de få som blir syke, er det bare en liten brøkdel som blir alvorlig syke.

God håndhygiene og andre enkle smitteverntiltak, bør man selvfølgelig passe på. Men skulle man gjøre abosolutt alt man kunne for å unngå smitte ville 99% av det man foretok seg kanskje bare gi 1% bedre helse.

Noen mennesker må av helsemessige årsaker i kortere eller lengre perioder være svært forsiktige med hva de utsetter seg for. Men det er noe annet enn vanlig hverdag med alminnelig grei helse.

mvh

Skrevet

Men barnet er jo koblet samme med moren før det blir født, og har vel således samme bakterieflora fra før?

Ikke alle bakterier er over alt i kroppen.

mvh

Skrevet

Jeg tror aldri jeg kunne hatt barn. Er faktisk ganske redd for dem, fordi jeg tenker at de er smittefarlige, og når de er små ikke vet når de skal vaske seg, eller ikke tenker på å gjøre det. Så jeg tror ikke jeg hadde blitt noen god forelder uansett.

Tenk på alt ungene putter i seg og er borti og likevel lever de godt. Husk at du gjorde akkurat det samme da du var barn. Og du har da klart deg ganske greit?

Barn kan sjelden utsette deg for smitte du ikke allerede har vært eksponert for mange ganger.

mvh

Skrevet

Jeg er bare bekymret for offentlige toaletter for der blir jeg syk hver gang. Men jeg bruker hc toalett og har sikkert smittet endel når jeg har hatt smittsom urinveisinfeksjon. Jeg har fått min på sykehus da og blir ikke kvitt den skikkelig så der er jeg ekstra skvetten. Men ellers blir jeg sjelden syk.

''jeg har hatt smittsom urinveisinfeksjon. Jeg har fått min på sykehus da og blir ikke kvitt den skikkelig så der er jeg ekstra skvetten.''

'skvetten' var jammen meg et passende ord i denne sammenheng ;-)

Skrevet

Men de er jo ofte smertefulle:(

Så får du vurdere hvor mye du skal få glipp av og hvor mye psykisk smerte du skal påføre deg selv for mer eller mindre vellykkede/effektive forsøk på å unngå kortvarig smerte/ubehag.

mvh

Skrevet

Greia er at man DØR ikke av de sykdommene som er lett smittsomme, det er bare bra for immunsystemet!

En sjelden sjelden gang kan det bryte ut en farlige influensaepidemi, men de færreste dør jo der og.

Skrevet

Nei, barnet ligger veldig beskyttet i livmoren. Barnet får VELDIG mange bakterier i seg fra mor under fødselen. Både tarmbakterier fra anus, så diverse bakterier fra huden når barnet blir lagt på morens bryst. Og tenk så på alle hender som håndterer barnet i barselstiden, alle kyss fra både liten og stor.

Alt dette er med på å gjøre barnet sterkt og klar til å møte de utfordringene livet gir :)

Og slik er det til en viss grad for oss voksne også. Vi trenger bakterier for å overleve. Det er helt sant. Uten bakterier dør vi :)

Men, det betyr ikke at alle bakterier er gunstige for oss. Likevel tåler vi enorme mengder bakterier og virus uten å bli syke. Og om vi blir syke, så takler vi det også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...