Gjest ikkeidagnei Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Min kjære 2.klasse-gutt har det vanskelig for tida.. Veldig vanskelig.. Årsaken er en annen gutt i klassa, med innviklete diagnoser, og som ikke klarer å styre sinnet sitt i det hele tatt. Nå har sønnen min blitt denne guttens hakkekylling, og stadig vekk kommer min sønn hjem med blåflekker og blåveiser som er forårsaket av den andre gutten. Jeg har hele tiden stilt meg litt tvilende til at det _kun_ er den andres skyld, da min sønn også kan gjøre litt av hvert som ikke er hyggelig mot andre, dessverre... Nå på fredag ringte kontaktlæreren til guttene meg på jobb. Hun var så lei seg, og oppgitt over den andre guttens oppførsel, og fredag hadde han kastet småstein i hodet på min sønn, samt tømt melka utover sekken hans. Min sønn hadde (naturlig nok...) blitt fortvilet, og hadde strigrått hele dagen. Ville ikke u t i friminutta, og nekta å gå på sfo, der denne andre også går.. Min sønn hadde så stukket av etter skoletid, og ikke kommet på sfo. Vi bor 4 km fra skolen, jeg var på jobb 4 km unna. Heldigivs er dette et lite sted, og læreren visste at min sønns far jobber i nabobygget til skolen, og hadde kontaktet ham. Han var da ute på veien for å lete etter vår sønn. Da faren fant sønnen vår, satt han i ei veigrøft ca 1 km fra skolen, i retning hjemmet, og strigiråt. Han ville ikke leve lenger, og hadde begynt å planlegge hvordan han skulle gjøre ende på det hele... Det er så vondt!!!! Men midt oppi det hele, vet vi jo at vår sønn er en populær gutt, og har mange venner, så det er ikke det at han ikke har venner og blir mobbet av flere. Det er denne ene gutten som har sett seg ut ham som hakkekylling, antagelig fordi min sønn faktisk er ganske hyggelig mot de fleste, og at han har venner. Noe den andre da ikke har. Men hvordan i alle dager skal vi gå fram nå!? Sønnen vår skal nemlig feire bursdag på onsdag, og NEKTER å be den andre gutten... Vi tenkte vi skulle be hele klassa, så tenkte vi bare guttene, men uansett kommer den andre inn i den kategorien som skal bes... Det er liksom opplest og vedtatt at det skal bes enten hele klasser, eller bare det ene kjønnet, - men nå er vi i tvil...... Kanskje vi skal droppe hele bursdagen, og bare be vennene til sønnen vår!? Uansett klasse, liksom!? Hva ville dere gjort!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Ta kontakt med skolen og forlang at denne guttungen forfølges konstant hele skoledagen gjennom. Andre barn må beskyttes mot denne gutten, det er helt klart. Om skolen ikke klarer å gjøre dette så hold gutten hjemme om dere har mulighet til det. Jeg vil anta at skolen kan politianmeldes for ikke å sørge for at gutten din har en voldsfri skolehverdag eller noe slikt. Det har (dessverre) vært mange lignende tråder her inne om samme tema. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg forutsetter nå at foreldrene til denne andre gutten også har blitt kontaktet, ikke bare dere - og at alle parter har fått den samme versjonen. Jeg hadde snakket med foreldrene til gutten først, og sagt (på en hyggelig måte) at vi egentlig ikke ville utelukke noen, men at situasjonen krevde at han hadde med seg en voksen i bursdagen. Hvis det er kjent at sønnen har "innviklede diagnoser", er de antakelig forberedt. Hvis foreldrene skyldte på min sønn eller ikke anerkjente problemet, ville jeg fortalt dem at vi da foretrakk å invitere en vennegruppe helt uavhengig av klassen - uten å utelukke bare noen få, og uten å dele ut invitasjoner på skolen. Og så ville jeg gjort akkurat det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeidagnei Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Ta kontakt med skolen og forlang at denne guttungen forfølges konstant hele skoledagen gjennom. Andre barn må beskyttes mot denne gutten, det er helt klart. Om skolen ikke klarer å gjøre dette så hold gutten hjemme om dere har mulighet til det. Jeg vil anta at skolen kan politianmeldes for ikke å sørge for at gutten din har en voldsfri skolehverdag eller noe slikt. Det har (dessverre) vært mange lignende tråder her inne om samme tema. Takk for svar! Jeg vet at denne gutten har en person "på" seg hele skoledagen, men i den aktuelle klassen er det dessverre flere "diagnoser", og slik den økonomiske situasjonen i kommunen er (bedritent dårlig), har de kun 1 assistent pr. klasse... Jeg har vært i kontakt med kontaktlæreren i dag, og varslet at jeg kommer til å ta kontakt daglig framover, for å forsikre meg at denne situasjonen ikke går upåaktet hen her hjemme. At vi følger med, liksom. Jeg kjenner foreldrene til den andre gutten, og vet at han ikke alltid blir medisinert til rett tid, og at de t.o.m. kan prestere å sende ham på skolen umedisinert. forstå det den som kan, v\for med medisin er oppførselen ganske så mye bedre... Dette er skikkelig slitsomt, og jeg takker min skaper for at sønnen min har andre venner, skikkelige venner. Jeg tenker med gru på alle de stakkarene som ikke har noen..og som daglig blir trakassert, uten å ha venner, heller... Jeg vet at mange stiller opp for min sønn, og ikke minst storebroren er en stor støtte for 2.klassingen på skolen. (Storebror går i 7.) Men det er jo ikke riktig at storebroren skal være i nærheten av lillebror hele dagen, for å passe på ham! Det er skolens ansvar og plikt å sørge for at det ikke er nødvendig... Nå har iallefall jeg og kontaktlærer en god dialog, og hun gjør alt som står i hennes makt for å sørge at guttene holdes adskilt, og at den andre blir fotfulgt dagen lang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeidagnei Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg forutsetter nå at foreldrene til denne andre gutten også har blitt kontaktet, ikke bare dere - og at alle parter har fått den samme versjonen. Jeg hadde snakket med foreldrene til gutten først, og sagt (på en hyggelig måte) at vi egentlig ikke ville utelukke noen, men at situasjonen krevde at han hadde med seg en voksen i bursdagen. Hvis det er kjent at sønnen har "innviklede diagnoser", er de antakelig forberedt. Hvis foreldrene skyldte på min sønn eller ikke anerkjente problemet, ville jeg fortalt dem at vi da foretrakk å invitere en vennegruppe helt uavhengig av klassen - uten å utelukke bare noen få, og uten å dele ut invitasjoner på skolen. Og så ville jeg gjort akkurat det. Ja, foreldrene til den andre gutten var kontaktet av kontaktlærer før hun prata med meg. De er ikke enkle å forholde seg til, dessverre, men de er fullt klar over hvordan ungen oppfører seg ute blandt folk, og derfor har han heller aldri gått i barnehagen.. Han hadde plass siste året før skolestart, men var der nesten aldri. Dessverre, kanskje!? Uansett, nå blir det bursdag kun med de nærmeste vennene til min pode, iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Skolen bør ha en ganske solid plan på hvordan denne gutten skal passes på slik at han ikke kan holde på slik. I utgangspuntet er jeg steinhard på å invitere alle (av et kjønn) eller under halvparten. Men her kunne jeg faktisk funnet på å gjøre et unntak, evt i forståelse med skolen og den utagerende guttens foreldre. Jeg synes ikke noe barn skal være forpliktet til å invitere en person som terroriserer dem i bursdagen sin. Det vil ødelegge hele festen. Hvem ville krevd det av voksne? Jeg synes heller ikke gutten din skal være begrenset i hvem han inviterer pga denne gutten. Gutten som ikke kan oppføre seg har ikke vondt av å se at oppførselen får konsekvenser. Men på den andre siden vet han kanskje alt for mye om slike konsekvenser allerede. Synes dere skal sende ut invitasjoner diskret til alle sønnen din ønsker å invitere. La ham få ha en bursdag slik han ønsker seg. En som har plaget ham så mye må ikke få lov til å (delvis) ødelegge burdagen hans også. Håper din sønn slipper mer plaging på skolen og at han får en bursdagsfest han blir storfornøyd med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeidagnei Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Skolen bør ha en ganske solid plan på hvordan denne gutten skal passes på slik at han ikke kan holde på slik. I utgangspuntet er jeg steinhard på å invitere alle (av et kjønn) eller under halvparten. Men her kunne jeg faktisk funnet på å gjøre et unntak, evt i forståelse med skolen og den utagerende guttens foreldre. Jeg synes ikke noe barn skal være forpliktet til å invitere en person som terroriserer dem i bursdagen sin. Det vil ødelegge hele festen. Hvem ville krevd det av voksne? Jeg synes heller ikke gutten din skal være begrenset i hvem han inviterer pga denne gutten. Gutten som ikke kan oppføre seg har ikke vondt av å se at oppførselen får konsekvenser. Men på den andre siden vet han kanskje alt for mye om slike konsekvenser allerede. Synes dere skal sende ut invitasjoner diskret til alle sønnen din ønsker å invitere. La ham få ha en bursdag slik han ønsker seg. En som har plaget ham så mye må ikke få lov til å (delvis) ødelegge burdagen hans også. Håper din sønn slipper mer plaging på skolen og at han får en bursdagsfest han blir storfornøyd med. mvh Hei, og takk for svar! Nå er bursdagen overstått, og slik gjorde vi det: Jeg informerte kontaktlærer om at vi skulle feire bursdag, og spurte rett ut om hun syntes vi kunne sende sms til de ungene sønnen min ønsket i bursdagen, uten å invitere terroristen. Hun mente det var lurt å informere foreldrene til "T", men jeg kjenner dem såpass godt, at jeg betviler at de hadde klart å "holde kjeft" om bursdagen til sønnen sin. De påstår nemlig at disse to er bestisser..... Så vi sendte ut sms, på tvers av klasser osv, og holdt bursdag her i går ettermiddag. Det ble 8 gutter fra 1. - 3. klasse, og jeg hørte nesten ikke at de var her! :-) De spiste pizza, is og kake, og lekte rolig leik både inne og ute. Alldeles nyyyydelig, var det! Og da kvelden kom, og jubilanten skulle legge seg, sier han til meg: "Dette var verdens beste bursdag!!! Uten T!!! Dette skal jeg ALDRI fortelle ham:-)" og etter litt tenking... "Men nå kommer han helt sikkert til å plage meg fordi jeg ikke ba ham....." Det er ikke så lett, dette livet.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Opplæringsloven §9. Skolen har plikt til å følge opp saken, og dere har rett til innsyn i hva de velger å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Snakk med sosiallæreren, det er hun som skal ordne opp i slike saker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hei, og takk for svar! Nå er bursdagen overstått, og slik gjorde vi det: Jeg informerte kontaktlærer om at vi skulle feire bursdag, og spurte rett ut om hun syntes vi kunne sende sms til de ungene sønnen min ønsket i bursdagen, uten å invitere terroristen. Hun mente det var lurt å informere foreldrene til "T", men jeg kjenner dem såpass godt, at jeg betviler at de hadde klart å "holde kjeft" om bursdagen til sønnen sin. De påstår nemlig at disse to er bestisser..... Så vi sendte ut sms, på tvers av klasser osv, og holdt bursdag her i går ettermiddag. Det ble 8 gutter fra 1. - 3. klasse, og jeg hørte nesten ikke at de var her! :-) De spiste pizza, is og kake, og lekte rolig leik både inne og ute. Alldeles nyyyydelig, var det! Og da kvelden kom, og jubilanten skulle legge seg, sier han til meg: "Dette var verdens beste bursdag!!! Uten T!!! Dette skal jeg ALDRI fortelle ham:-)" og etter litt tenking... "Men nå kommer han helt sikkert til å plage meg fordi jeg ikke ba ham....." Det er ikke så lett, dette livet.... Godt å høre at dere fikk til en vellykket brusdag. Ønsker deg lykke til videre med å få orden på dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeidagnei Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Snakk med sosiallæreren, det er hun som skal ordne opp i slike saker. Hei! Vi har ingen sosiallærer ved vår skole. Det er en liten skole. Jeg vet at vi har plikter og retter, men spørsmålet mitt var hvordan vi skulle løse dette i forbindelse med barnebursdagen, da..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Innkall til straksmøte. Ring rektor _og_ kontaktlærer, og forklar situasjonen. Forlang at barnet ditt blir skjermet fra denne gutten - for sånn skal ikke barn ha det, enkelt og greit. (Vet det ikke er så enkelt, men stå på!) Ekstra inspeksjon i friminutt, ekstra bemanning på sfo osv er ting du kan foreslå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkeidagnei Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Innkall til straksmøte. Ring rektor _og_ kontaktlærer, og forklar situasjonen. Forlang at barnet ditt blir skjermet fra denne gutten - for sånn skal ikke barn ha det, enkelt og greit. (Vet det ikke er så enkelt, men stå på!) Ekstra inspeksjon i friminutt, ekstra bemanning på sfo osv er ting du kan foreslå. Jepp! Dvs. jeg trengte ikke bekymre meg, for etter at jeg hadde snakka med kontaktlæreren om det, ble det satt inn ekstra inspeksjon på NN, samt flere på jobb på SFO de dagene han er der (2 dager). De to siste dagene har sønnen min kost seg på skolen igjen. Heldigvis!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jepp! Dvs. jeg trengte ikke bekymre meg, for etter at jeg hadde snakka med kontaktlæreren om det, ble det satt inn ekstra inspeksjon på NN, samt flere på jobb på SFO de dagene han er der (2 dager). De to siste dagene har sønnen min kost seg på skolen igjen. Heldigvis!!! Bra! Flott av skolen. Men det skulle jaggu bare mangle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.