Gå til innhold

Når frisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hei!

Når kan en som har slitt psykisk kalle seg frisk?

Finnes det noen god pekepinn på hvor lenge jeg skal ha vært frisk for at faren for tilbakefall skal være liten?

Skrevet

Det er litt avhengig av sykdom/lidelse men på et generelt grunnlag: Etter et par år hvor tilstanden har vært jevn og stabil + at du "takler" situasjoner som tidligere "satte deg ut", hva enn det måtte innebære.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når du kan elske og arbeide.

Den som kan arbeide og leve av egen inntekt samt er i stand til å leve i et stabilt og gjensidig tilfredsstillende forhold til en annen voksen person (av motsatt kjønn het det da jeg gikk på doktorskolen), er frisk.

Risikoen for tilbakefall er stadig mindre dess lengre en har vært frisk.

Gjest Kategorisk?
Skrevet

Den som kan arbeide og leve av egen inntekt samt er i stand til å leve i et stabilt og gjensidig tilfredsstillende forhold til en annen voksen person (av motsatt kjønn het det da jeg gikk på doktorskolen), er frisk.

Jeg kjenner at jeg blir provosert av denne kategoriske fremstillingen.

Mener du virkelig at en rullestolbruker (på uføretrygd) som lever alene er syk?

Skrevet

Det er vel slik at hvis rullestolbrukeren kunne ha jobbet hvis h*n hadde fått en rullestoltilpasset jobb, og kunne fungert fint i et forhold hvis h*n hadde ønsket det og funnet "den rette", så er vedkommende frisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Legg merke til at det om arbeid står "kan", og om samliv "er i stand til".

For meg er det logisk at en uføretrygdet er syk. Om en er frisk, skal en ikke være uføretrygdet.

Skrevet

Ut ifra denne definisjonen er det veldig mange i min familie som er syke. Det er nok smittsomt - .. -

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...