Gå til innhold

Lamictal

Gjest beathe nedi gata

Anbefalte innlegg

Gjest beathe nedi gata
Skrevet

Har bipolar lidelse og skal begynne med Lamictal. Hva kan jeg forvente av medisinen og hvilke bivirkninger er vanlige i oppstarten og etterhvert...?

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg fikk lite og ingen bivirkninger av lamictal i begynnelsen, kanskje litt mere trett.

Etterhvert som dosen kom opp i 300mg (tror jeg det var) ble jeg veldig glemsk. Tror kanskje at dette kan være doseavhengig da, og det er vel fåtallet som får denne bivirkningen. Utenom dette så var det en kjempefin medisin. Jeg ville prøvd den på nytt om jeg kunne.

Skrevet

Jeg fikk lite og ingen bivirkninger av lamictal i begynnelsen, kanskje litt mere trett.

Etterhvert som dosen kom opp i 300mg (tror jeg det var) ble jeg veldig glemsk. Tror kanskje at dette kan være doseavhengig da, og det er vel fåtallet som får denne bivirkningen. Utenom dette så var det en kjempefin medisin. Jeg ville prøvd den på nytt om jeg kunne.

Jeg føler også at min hukommelse er blitt svekket som følge av Lamictalen (noe en psykiater også bekreftet kunne stemme).

Skrevet

Du kan lese om bivirkninger på felleskatalogen.no men vær forberedt på å bli skremt. For meg er det en strålende medisin. ingen bivirkninger. Dårlig hukommelse? Husker ikke hvordan det var tidligere. :) I grunnen er det vanskelig å si. Jeg står på så mange andre medisiner.

Det er verdt et forsøk. Alt for å slippe unna det bipolare marerittet. Vel, vel, slippe unna depresjonene. Hypomaniene var festlige.

Lykke til!

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg føler også at min hukommelse er blitt svekket som følge av Lamictalen (noe en psykiater også bekreftet kunne stemme).

Husker du om dette var doseavhengig? Jeg mener å huske at jeg sto på 300 mg, men jeg er ikke sikker. Kanskje det hadde vært bedre med en lavere dose?

Jeg er så ambivalent når det gjelder alt, deriblant medisiner. Står nå foran et valg. Hva skal jeg velge av bivirkninger når den ene gjør at jeg legger på meg mye og den andre gjør meg glemsk? Hva er best liksom?

Skrevet

Husker du om dette var doseavhengig? Jeg mener å huske at jeg sto på 300 mg, men jeg er ikke sikker. Kanskje det hadde vært bedre med en lavere dose?

Jeg er så ambivalent når det gjelder alt, deriblant medisiner. Står nå foran et valg. Hva skal jeg velge av bivirkninger når den ene gjør at jeg legger på meg mye og den andre gjør meg glemsk? Hva er best liksom?

Jeg kjenner meg igjen i det dilemma som du beskriver, og jeg har selv vinglet en hel del grunnet engstelse for vektoppgang og redusert hukommelse.

Jeg er usikker på om det er doseavhengig, men det vil jeg tro det er.

Selv står jeg på 250 mg Lamictal og har gjort det ganske lenge. Jeg er oppgitt over hukommelsesproblemene.

Når det er sagt så gleder jeg meg over ikke å være så deprimert og ikke slite med suicidale tanker. Lamictalen har så avgjort tatt knekken på dem.

Jeg håper at du finner en løsning som du kan leve godt med.

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det dilemma som du beskriver, og jeg har selv vinglet en hel del grunnet engstelse for vektoppgang og redusert hukommelse.

Jeg er usikker på om det er doseavhengig, men det vil jeg tro det er.

Selv står jeg på 250 mg Lamictal og har gjort det ganske lenge. Jeg er oppgitt over hukommelsesproblemene.

Når det er sagt så gleder jeg meg over ikke å være så deprimert og ikke slite med suicidale tanker. Lamictalen har så avgjort tatt knekken på dem.

Jeg håper at du finner en løsning som du kan leve godt med.

Jeg ønsker meg en medisin som har god virkning og ingen bivirkninger, men denne er sikkert ikke oppfunnet enda.

Skrevet

Det skal være en av de bedre medisinene for bipolare. Skal ikke gi vektøkning og fungerer forebyggende godt på både mani og depresjon. Har ikke prøvd selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan forvente å bli klart bedre av sykdommen.

I starten får noen få et utslett. For å minimere risikoen for dette bruker en meget langsom opptrapping.

Medisinen har svært lite bivirkninger, men noen får dårlig husk av den når de kommer opp i dose. Dette går over igjen når dosen senkes evt en slutter med medisinen.

Skrevet

Jeg fikk ingen problemer med hukommelsen da jeg brukte lamictal, men jeg fikk en svær kvalme som førte til oppkast. Det ingen fortalte meg var at medisnen bør tas til mat, da slipper du den bivirkningen.

Gjest beathe nedi gata
Skrevet

Jeg fikk ingen problemer med hukommelsen da jeg brukte lamictal, men jeg fikk en svær kvalme som førte til oppkast. Det ingen fortalte meg var at medisnen bør tas til mat, da slipper du den bivirkningen.

Tusen takk for tipset om å spise litt når en tar medisinen. Begynte med 25 mg i morges, tok det på tom mage.... ble veldig kvalm.... :-(

Skal ta det sammen med mat i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...