Gå til innhold

Lamictal eller orfiril eller?

Anbefalte innlegg

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg er som sagt veldig vinglete med alt for tiden. Greier ikke å bestemme meg for noen ting. Nå bruker jeg veldig lite medisiner og kjenner jeg blir sykere.

Da jeg brukte orfiril la jeg på meg ganske mye, over 10 kg, og jeg kunne ikke "se" på mat før vekta gikk opp.

Da jeg brukte lamictal ble jeg svært glemsk. Det var så ille at jeg startet på en setning og hadde glemt hva jeg skulle si før jeg var ferdig. Nå er jeg veldig glemsk nå også som ganske umedisinert.

Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre? Litium kan jeg ikke bruke, kan ikke sitte resten av livet på toalettet. Nå vurderer jeg faktisk lamictal igjen. Bedre å være totalglemsk enn å leve i det smertehelvete her ihvertfall.

Tror dere denne glemskheten med lamictal er doseavhengig? Jeg tror nok jeg må ha noen medisiner snart, ellers er jeg redd for hva jeg kommer til å gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva med Seroquel?

Gjest valg 2011
Skrevet

Hva med Seroquel?

Da jeg fikk den, fikk jeg beskjed om å starte på 200 mg. Dette skremte meg skikkelig, jeg kollapset omtrent. Vente meg heller aldri på denne medisinen. Jeg kom meg knapt opp av senga og bort til en stol. Var svimmel og uvel hele tiden. Jeg brukte den i over 6 måneder og den tiden står for meg som et mareritt. Jeg la også på meg mye av denne, men dette kunne jo forsåvidt komme av inaktivitet.

Skrevet

Det fins en type annen type litium legen/apoteket kan bestille fra utlandet som kan være verdt et forsøk om du plages med diare.

eller så kanskje det fins noen medisiner man kan få mot diareen ?

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg har også merket økt glemsomhet på Lamictal, enda jeg bruker en liten dose. Forsøkte å slutte, men da ble livet trist. Jeg har det uansett mye bedre på Lamictal og fungerer mye bedre på andre måter, så for meg er det ikke noe valg å ga av Lamictal.

Tror kanskje en kan bli ekstra glemsom fordi man fokuserer så mye på det også. Tror iallefall man kan bli bedre på å huske om en trener på det.

Ellers har det vært en del poster på ulike fora om at Lamictalbruk reduserer folatreservene. Noen har sagt at glemsomheten har avtatt ved å bruke folattilskudd. I stedet for å bruke tilskudd så kan man kanskje forsøke å spise grønnsaker med høyt folatinnhold.

Lykke til uansett om du vil forsøke Lamictal på nytt eller ei! :-)

Gjest valg 2011
Skrevet

Jeg har også merket økt glemsomhet på Lamictal, enda jeg bruker en liten dose. Forsøkte å slutte, men da ble livet trist. Jeg har det uansett mye bedre på Lamictal og fungerer mye bedre på andre måter, så for meg er det ikke noe valg å ga av Lamictal.

Tror kanskje en kan bli ekstra glemsom fordi man fokuserer så mye på det også. Tror iallefall man kan bli bedre på å huske om en trener på det.

Ellers har det vært en del poster på ulike fora om at Lamictalbruk reduserer folatreservene. Noen har sagt at glemsomheten har avtatt ved å bruke folattilskudd. I stedet for å bruke tilskudd så kan man kanskje forsøke å spise grønnsaker med høyt folatinnhold.

Lykke til uansett om du vil forsøke Lamictal på nytt eller ei! :-)

Tusen takk for svar. Kan jeg spørre om hvilken dose lamictal du bruker for å få effekt? Har du bp lidelse?

Dette med folat var jo interessant, kan jo prøve med tilskudd om jeg skulle prøve lamictal igjen. Jeg kan ikke gå slik umedisinert ihvertfall, livet holder på å gå i stykker.

Gjest valg 2011
Skrevet

Det fins en type annen type litium legen/apoteket kan bestille fra utlandet som kan være verdt et forsøk om du plages med diare.

eller så kanskje det fins noen medisiner man kan få mot diareen ?

Jeg har prøvd den andre typen som skulle være bedre mot diare også. Den var like ille for meg. Torde ikke gå turer, vet om hvert toalett i norge, tror jeg :).

Nei, det må bli noe annet, det kan kanskje bli lamictal igjen. Jeg får jo stadig vekk høre at jeg er glemsk og ukonstentrert nå også. Med lamictal blir jeg jo mere samlet. Husker jeg kastet bort bilen min ved noen anledninger sist jeg brukte den. Det var jo ikke så morsomt, men nå ser jo alle andre at det er noe galt ved meg. Litt forvirret jeg av dette.

Skrevet

Tusen takk for svar. Kan jeg spørre om hvilken dose lamictal du bruker for å få effekt? Har du bp lidelse?

Dette med folat var jo interessant, kan jo prøve med tilskudd om jeg skulle prøve lamictal igjen. Jeg kan ikke gå slik umedisinert ihvertfall, livet holder på å gå i stykker.

Står på 50 mg, men følte effekt allerede på 25 mg. Går også på AD. Har BP 2. Nei, er man bipolar, tror jeg ikke en skal gå uten medisiner. Jeg kan iallefall aldri slutte. Håper du finner ut av hvilken medisin du vil stå på.

Gjest valg 2011
Skrevet

Står på 50 mg, men følte effekt allerede på 25 mg. Går også på AD. Har BP 2. Nei, er man bipolar, tror jeg ikke en skal gå uten medisiner. Jeg kan iallefall aldri slutte. Håper du finner ut av hvilken medisin du vil stå på.

Du har effekt av en så liten dose? Selv var jeg oppe i 300 mg tror jeg. Husker det ble tatt blodprøver og jeg lå enda da ganske lavt i dose i forhold til dem. Jeg hadde kraftig "alzheimer" da på denne dosen.

Det hadde jo vært en ide å prøve seg på en mindre dose. Når jeg får energi nok skal jeg ta det opp med legen. Tusen takk for at du svarte :-)

Skrevet

Du har effekt av en så liten dose? Selv var jeg oppe i 300 mg tror jeg. Husker det ble tatt blodprøver og jeg lå enda da ganske lavt i dose i forhold til dem. Jeg hadde kraftig "alzheimer" da på denne dosen.

Det hadde jo vært en ide å prøve seg på en mindre dose. Når jeg får energi nok skal jeg ta det opp med legen. Tusen takk for at du svarte :-)

Ja, det er en liten dose, men det er kanskje individuelt hvordan det virker på ulike personer. Kan hende at kroppen din er en rask omsatter av lamotrigine?

Fant ut at dette umulig kunne være placebo. Gått av og på noen ganger, og det er stor forskjell på når jeg ikke tar dem. Så er heldig at Lamictal har hatt en så god effekt på meg. Nå skal det sies at jeg nok sikkert hadde vært enda bedre med en større dosering, men det er et skjæringspunkt mellom virkning og bivirkninger for meg, og jeg er fornøyd med effekten på den lave doseringen alt i alt. (Kanskje fordi jeg er vant til å ha det så mye verre uten Lamictal).

Jeg har nødt til å ha struktur i hverdagen, rutiner, riktig mat og mosjon. Har hatt god effekt av å bli mer fysisk aktiv også. Det er lettere å være motivert for dette når Lamictal gjør meg mer stabil.

Gjest valg 2011
Skrevet

Ja, det er en liten dose, men det er kanskje individuelt hvordan det virker på ulike personer. Kan hende at kroppen din er en rask omsatter av lamotrigine?

Fant ut at dette umulig kunne være placebo. Gått av og på noen ganger, og det er stor forskjell på når jeg ikke tar dem. Så er heldig at Lamictal har hatt en så god effekt på meg. Nå skal det sies at jeg nok sikkert hadde vært enda bedre med en større dosering, men det er et skjæringspunkt mellom virkning og bivirkninger for meg, og jeg er fornøyd med effekten på den lave doseringen alt i alt. (Kanskje fordi jeg er vant til å ha det så mye verre uten Lamictal).

Jeg har nødt til å ha struktur i hverdagen, rutiner, riktig mat og mosjon. Har hatt god effekt av å bli mer fysisk aktiv også. Det er lettere å være motivert for dette når Lamictal gjør meg mer stabil.

''Ja, det er en liten dose, men det er kanskje individuelt hvordan det virker på ulike personer. Kan hende at kroppen din er en rask omsatter av lamotrigine?''

Ganske interessant dette med rask omsetting av medisiner. Tok et speil på en annen medisin en gang og den var på 0 om morgenen. Da hadde jeg siste inntak 12 timer før. Så kanskje jeg omsetter medisiner raskt og derav får ekstra mye bivirkninger også? Er det noe logikk i dette tro?

Skrevet

Da jeg fikk den, fikk jeg beskjed om å starte på 200 mg. Dette skremte meg skikkelig, jeg kollapset omtrent. Vente meg heller aldri på denne medisinen. Jeg kom meg knapt opp av senga og bort til en stol. Var svimmel og uvel hele tiden. Jeg brukte den i over 6 måneder og den tiden står for meg som et mareritt. Jeg la også på meg mye av denne, men dette kunne jo forsåvidt komme av inaktivitet.

1. Du kan gjøre et nytt forsøk med opptrapping ette faglige prinsipper.

2. Når de mest vanlige ikke virker, ville jeg vurdert Fluanxol.

Gjest valg 2011
Skrevet

1. Du kan gjøre et nytt forsøk med opptrapping ette faglige prinsipper.

2. Når de mest vanlige ikke virker, ville jeg vurdert Fluanxol.

Er fluanxol bedre enn trilafon?

Skrevet

Er fluanxol bedre enn trilafon?

Sannsynligvis bedre mot den depressive delen av BP

Gjest valg 2011
Skrevet

Sannsynligvis bedre mot den depressive delen av BP

Takk for hjelpen, skal huske på dette. Er så vinglete at jeg greier ikke å bestemme meg for om jeg skal ringe legen eller ikke engang. Har time om to uker hos psykolog, tror jeg kanskje tar det derfra. Depresjonen blir visst ikke noe bedre fra dag til dag, venter liksom på at et under skal skje, men dette er vel lykkeønskning kanskje. Ha en fin dag :)

Skrevet

''Ja, det er en liten dose, men det er kanskje individuelt hvordan det virker på ulike personer. Kan hende at kroppen din er en rask omsatter av lamotrigine?''

Ganske interessant dette med rask omsetting av medisiner. Tok et speil på en annen medisin en gang og den var på 0 om morgenen. Da hadde jeg siste inntak 12 timer før. Så kanskje jeg omsetter medisiner raskt og derav får ekstra mye bivirkninger også? Er det noe logikk i dette tro?

Det med bivirkninger og legemiddelomsetning vet jeg ingenting om. Du må nok høre med en lege. Håper det ordner seg for deg mht medisin :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...