Gå til innhold

Kriterier for veksthormonbehandling av barn

Gjest Vitusapotek

Anbefalte innlegg

Gjest Vitusapotek

Jeg har en datter på 7 år som har vært gjennnom en grundig vekstutredning da hun alltid har vært liten av vekst. Utredningen har konkludert med familiær kortvoksthet. Hun var 2660 gram og 46 cm når hun ble født i uke 38+1. På et tidspunkt i utredningen ble hun klassifisert som SGA (small for gestational age). En klassifisering legen i ettertid sa ikke var riktig. Legen mente at man i hennes tilfelle skulle bruke premature vekstkurver og da faller hun ikke innenfor SGA kriteriene ved fødsel. Jeg forstår det sånn at et barn født i uke 38+1 skal regnes som født ved termin. Dersom man ser på vekstkurvene utarbeidet ved vekststudien i Bergen (Juliusson) så er 46 cm -2.5 SD og faller dermed innenfor SGA kriteriene. Ved utarbeidelsen av disse kurvene inkluderte de barn født fra uke 37-42. Når datteren min var 7 år gammel tok de røntgen skjelettalder. Skjelettalderen ble satt til 6 år og utifra dette beregnet de en slutthøyde på 146 cm. Nå er vi i den situasjonen at legen ikke vil gi henne veksthormoner med bakgrunn i SGA uten innhentingsvekst og han vil ikke gi henne veksthormoner med bakgrunn i at hun er estimert til å bli under 150 cm lang fordi veksthastigheten hennes det siste året har vært for høy (6,5 cm). Mine spørsmål er derfor som følger: 1. Var datteren min SGA ved fødsel? Hvilke vekstkurver legger du til grunn for svaret og hvorfor? 2. Er det riktig at et barn som er estimert til å bli 146 cm ikke skal ha krav på veksthormoner fordi veksthastigheten er for høy? Hvor lite må hun vokse hvert å for at de skal tilby henne behandling. 3. Kan en barnelege ved et privat legesenter sende søknad til NAV om veksthormonbehandling eller er det bare leger ved landets sykehus som gjør dette? 4. Mener du at datteren vår oppfyller kriteriene som er satt av norske myndigheter for å få veksthormonbehandling? 5. Har vi noe annet alternativ når det gjelder å få behandling av datteren vår eller må¨vi forholde oss til denne legens avgjørelse? Høyde/vekt ved fødsel: 46 cm/2660 gram Høyde/vekt ved 4,5 år: 92 cm/13,4 kg Høyde/vekt ved 7 år: 108 cm/16,5 kg Midtforeldrehøyde: 156 cm På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er et ikke uvanlig spørsmål du stiller, men et vanskelig spørsmål. Jeg forstår at barnet har gått igjennom et stort undersøkelsprogram som du ikke beskriver i detalj, men som jeg skjønner danner grunnlaget for legens vurdering og handling. Ved siden av hans kliniske vurdering ved undersøkelse av barnet brukes i Norge Petur Juliuosson m/ fl. som Barnelegeforeningen står bak, og som ble revidert 2009. (http://www.legeforeningen.no/id/110166.0 )

Gjennom samtaler med legene du har vært i kontakt med og lesning forstår jeg du er godt inne i problematikken: kortvoksthet hos barn, for tidlig fødsel, def., normale fødselsvekter, SGA definisjon, vekstkurver og percentiler. Jeg vil tro at legen din støtter seg til Barnelegeforeningens forslag til utredning og definisjoner ( 2009).

Du spør om jeg ville vurdert din datter som SGA ved fødsel, svaret er ja begrunnet i vekt, svangerskapslenge og klinisk bilde. - Jeg bruker norske vekstkurver. Det finnes andre kurver som ikke brukes i Norge. For de andre spørsmålene dine henviser jeg til Barnelegeforeningens forslag til utredning som du kan laste ned fra nettet. Det vil føre for langt om jeg skal skrive ned disse, jeg legger ved adressen. I andre utgave av Markestads bok om klinisk pediatri (Fagbokforlaget 2009) finner du på side 19 en diskusjon om behandling/ikke behandling som jeg støtter ( du kan låne den på biblioteket) og som jeg tror vil danne grunnlag for svar på behandling/ikke behandling.

Ser jeg på vekt/vekstkurvene for ditt barn, labtoratorie svarene har jeg ikke, synes jeg hun bør revurderes av en barnedokrinolog med tanke på spørsmålene du stiller, behandling/ ikke behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...