Gå til innhold

Nattbleie på 5 åring

Gjest uerfaren på dette

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren på dette

Veslejenta blir straks 5 år, og bruker bleie på natta. Den er klissvåt hver morgen. Hun sluttet med dagbleie da hun var 2,5 år og har svært svært sjelden uhell på dagtid. Kanskje et par ganger i året. Når bør vi evt. begynne med utredning av dette? Poden sluttet med dagbleie da han nesten 3 (altså et par måneder senere enn søstra) og med nattbleie en snaut år senere, dvs. da han var drøye 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt absorberende lakner som du kan bruke til unger istedet for bleie. Det er nok på høy tid at ungen slutter med bleier. For å unngå at madrassen blir ødelagt kan det være en god ide med et sånt laken. Brukte dette på et av barna mine. Etter ei stund var "problemet" løst og hun var tørr om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uerfaren på dette

Du får kjøpt absorberende lakner som du kan bruke til unger istedet for bleie. Det er nok på høy tid at ungen slutter med bleier. For å unngå at madrassen blir ødelagt kan det være en god ide med et sånt laken. Brukte dette på et av barna mine. Etter ei stund var "problemet" løst og hun var tørr om natta.

Nå er det jo ikke sånn at vi ikke har prøvd tidligere da. Det har gått bra et par netter så går det ikke i mange netter og da vil hun ikke legge seg uten. Vi har forsøkt i tre perioder. Leste litt på nett nå, og det slett ikke uvanlig. Betryggende... Jeg maser ikke noe om det til henne heller, for hun liker naturlig nok ikke dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed at utredning ikke blir prioritert før barnet nærmer seg 11-12 år. Gutten vår brukte nattbleie frem til han var 11. Når vi begynte å tenke på utredning igjen, gikk det over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man hovedsaklig oppnår ved å ta bort nattbleien fra et barn som ikke har mulighet til å holde seg tørr om natten er at ungen lærer at det er ekkelt å våkne i en tissvåt seng. Pluss mye mer klesvask.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk beskjed at utredning ikke blir prioritert før barnet nærmer seg 11-12 år. Gutten vår brukte nattbleie frem til han var 11. Når vi begynte å tenke på utredning igjen, gikk det over av seg selv.

Ikke utredning før 11-12. Det hørtes veldig sent ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Dersom nattevætingen fortsatt er til stede når barnet er blitt seks-syv år, er det aktuelt å forsøke behandling ''

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/helse/barnehelse/article341816.ece

Jeg har hørt at endel starter utredning når barnet er ca 8 år.

Som 5-åring er det slettes ikke sikkert at det er noe galt, noen bruker lengre tid.

Det viktigste er jo at barnet ikke opplever skam, tabu osv så vær obs på akkurat den biten, at det ikke er uvilje som gjør at barnet ikke har kontroll om natta. Det virker jo som dere passer på dette, og gjør rett med at barnet får ha nattbleie siden dere har forsøkt uten med da endel uhell (leste nedover i tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sjekke om hun tisser rett før hun våkner ved å vekke henne litt tidligere enn vanlig en morgen. Er bleia tørr da er hun muligens klar for å slutte med bleie.

Er bleia søkkvåt da også er det like greit å vente.

Varer det til hun er mer enn 7-8 år kan hun få medisin som setter ned urinproduksjon om natta (dette er et hormon man vanligvis har etter 2-3-årsalderen) Man kan også prøve med alarm etc, men jeg har ikke gode erfaringer med den. Ungen snorksov og alarmen ulte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes jenta selv om dette? Plages hun av det? Eller bryr hun seg ikke? Opplever hun det som et nederlag? Kan hun ha en feilaktig oppfatning av at dere som foreldre er missfornøyde med dette og/eller bebreider henne for det?

For at et barn skal holde seg tørr om natten må for det første lukkemuskelen til blæra klare å 'holde seg våken' selv om resten av kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres om natten. Som kjent er det svært individuelt når dette skjer hos ulike barn.

Jeg synes dere skal finne ut hva jenta vil og gjøre felles sak med henne. Vær tydelig på at det eneste som får deg til å oppfatte nattbleien som et problem er at hun synes det er det. Bryr hun seg ikke, er det best å ikke lage masse styr utav det. Plages hun av det er hun kanskje også mer motivert for å jobbe med saken.

Etter som dette ikke er viljestyrt, vil det innebære regulering av drikke, evt. tabletter og om man virkelig er motivert, alarm.

Ta deg gjerne en prat med fastlegen uten barnet til stedet og lag en slagplan.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sjekke om hun tisser rett før hun våkner ved å vekke henne litt tidligere enn vanlig en morgen. Er bleia tørr da er hun muligens klar for å slutte med bleie.

Er bleia søkkvåt da også er det like greit å vente.

Varer det til hun er mer enn 7-8 år kan hun få medisin som setter ned urinproduksjon om natta (dette er et hormon man vanligvis har etter 2-3-årsalderen) Man kan også prøve med alarm etc, men jeg har ikke gode erfaringer med den. Ungen snorksov og alarmen ulte...

''Ungen snorksov og alarmen ulte...''

Hvor lenge prøvde du? Jeg hadde heller _ingen_ tro på det - alarmen vekket resten av huset, men ikke den ungen det gjaldt. Ble slept sovende ut av sengen og inn på badet. Jeg hadde null tro på det. Etter en del dager (mellom 1 og 2 uker, tror jeg) funket det. Og deretter - ikke ett uhell. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ungen snorksov og alarmen ulte...''

Hvor lenge prøvde du? Jeg hadde heller _ingen_ tro på det - alarmen vekket resten av huset, men ikke den ungen det gjaldt. Ble slept sovende ut av sengen og inn på badet. Jeg hadde null tro på det. Etter en del dager (mellom 1 og 2 uker, tror jeg) funket det. Og deretter - ikke ett uhell. :-)

husker ikke. Det var på (på?) lillesøstra mi en gang på 80-tallet. Hun sleit lenge, men er relativt tørr nå som 30-åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hvor vi bor får de som regel tilbud om å låne alarmmatte i løpet av 1. klassen hvis de ikke er tørre. Helsesøster sa at nattbleie er innenfor normalen fram til slutten av 1. klasse. Når det endelig ble vår tur oppdaget vi at hun faktisk hade vært tørr i noen dager og det hele var overstått. Hun var vel 7,5.

Vår erfaring er at det er bare tull å ta vekk bleien så lenge ungen ikke har de fysiske forutsetningene for å holde seg tørr. Våt seng er ikke kjekt for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-åringen vår bruker bleie på natta.

Vi har prøvd noen netter uten bleie, men det blir vått.

Ho tisser også på natta, ikke bare på morgenen.

Vi har også prøvd å ta ho opp og på do på kvelden når vi legger oss, men bleia er likevel våt.

Noen ganger kan bleia være tørr om morgenen, men prøver vi uten bleie til natta, kommer det gjerne noe i senga.

Ho har vært tørr fra 2,3-3årsalder. Men får veldig lett "blæreproblemer", som om ho blir kald på beina kommer det veldig fort dråper i trusa, og ho kan gå på do opptil 4 ganger i timen, og småskvette. Ellers er det tørt og full kontroll.

Ho plages ikke av å bruke bleia. Vi skiller tydelig mellom dagbleie og nattbleie, og har også forklart ho at på dager kan ho mye lettere kjenne og bestemme ang tissinga selv, mens på natta må kroppen selv styre det. Og da må kroppen være klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er straks sju, andreklassing, og bruker fortsatt nattbleie. Den er diger og klissvåt hver morgen. Vi startet "prosessen" med legehjelp osv i vår da han var 6,5. Han bruker nå hormontabletter, ser ikke ut til å ha noen effekt, samt regime med tissing minst 6 ggr på dagtid. Han skal "dobbelttisse" hver gang, som betyr at når han føler at han er ferdig å tisse så skal han tisse enda litt til.

Han sier selv at det er rart at en skolegutt bruker bleie, men vi kjenner "heldigvis" en som er ett år eldre som også bruker bleie og vi sier at sånn er det bare for noen og det er slett ikke noe å bry seg om. Vi er spent på veien videre.

Jeg hadde IKKE startet med utredning og opplegg for en som knapt er fem. Se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det også finnes 'tissealarmer' som legges inn i f.eks. et gammeldags damebind. Fordelen med disse er at de utløses mye raskere etter at barnet har begynt å tisse. Og man ungår at de ikke utløses fordi barnet f.eks. har lagt seg oppå dynen.

'Tissealarm' kan være fryktelig mye styr mens det står på og krever god planlegging og høy grad av motivasjon. Hadde ikke giddet å bruke det på en femåring med mindre barnet selv var desperat etter å bli kvitt nattbleien.

Nattruse er forresten et ord mange foretrekker framfor nattbleie. Heldigvis finnes det etter hver en del på markedet som ikke ser så bleiete ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man hovedsaklig oppnår ved å ta bort nattbleien fra et barn som ikke har mulighet til å holde seg tørr om natten er at ungen lærer at det er ekkelt å våkne i en tissvåt seng. Pluss mye mer klesvask.

mvh

Vi ble anbefalt et absorberende laken av helsesøster som gjorde at ungen ikke ble kald og våt. Da min unge var 5 år syntes hun det var veldig ekkelt at hun fortsatt måtte bruke bleie. Vi gjorde aldri noe nummer av dette, hun fikk bestemme selv og valgte da å bruke dette lakenet.

Etterhvert ble hun tørr enkelte netter og det ordnet seg selv uten flere tiltak hos oss heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble anbefalt et absorberende laken av helsesøster som gjorde at ungen ikke ble kald og våt. Da min unge var 5 år syntes hun det var veldig ekkelt at hun fortsatt måtte bruke bleie. Vi gjorde aldri noe nummer av dette, hun fikk bestemme selv og valgte da å bruke dette lakenet.

Etterhvert ble hun tørr enkelte netter og det ordnet seg selv uten flere tiltak hos oss heldigvis.

Jeg kan vanskelig forestille meg at jeg hadde orket å skifte på sengen hver dag. Men et barn som var desperat etter å slippe bleien hadde kanskje fått meg til å forandre mening.

Som tiltak for å få et barn til å slutte å tisse i sengen om natten, er derimot det å fjerne bleien og la det stå til ganske håpløst om dette er noe barnet ikke har mulighet til å kontrollere.

Det er bra det etter hvert finnes et ganske godt utvalg av 'nattruser' for de barna som trenger det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vanskelig forestille meg at jeg hadde orket å skifte på sengen hver dag. Men et barn som var desperat etter å slippe bleien hadde kanskje fått meg til å forandre mening.

Som tiltak for å få et barn til å slutte å tisse i sengen om natten, er derimot det å fjerne bleien og la det stå til ganske håpløst om dette er noe barnet ikke har mulighet til å kontrollere.

Det er bra det etter hvert finnes et ganske godt utvalg av 'nattruser' for de barna som trenger det.

mvh

Nå er det faktisk ikke så sikkert at ting hadde blitt sånn om dette hadde vært idag :). Dette er over 15 år siden nå og helsesøstrene hadde nok en annen oppfatning av slike ting da enn nå. Fikk aldri høre at dette kunne være normalt ihvertfall.

Instinktet mitt sa meg heldigvis at dette måtte vi ikke mase eller snakke noe om så ungen hørte det. Jeg tror ikke hun husker det heller idag. Heldigvis går ting framover, slik at det finnes mere gode råd idag enn det vi fikk den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...