Luska Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg "klikka" litt på 8-åringen nå i morges. Hun har en tendens til å være veeldig treg i det meste hun gjør om morgenen; treg til å stå opp, treg til å kle på seg, treg til å pusse tenna osv. I dag hadde vi litt dårlig tid, og jeg hadde mast x antall ganger. Mens vi står på badet og jeg greier håret hennes, går hun plutselig vekk fra meg for å se på noe som ligger på en krakk borti kroken på badet. Dette detter jo da selvsagt ned, og jeg bare tenker, dette har vi ikke tid til! Jeg roper til henne, og kaster hårbørsten hardt i gulvet så den brekker. Hun begynner å gråte, og alt er bare dumt. Føler meg så slem! Sitter her på jobben og tenker, hva om noe skjer henne mens hun er på skolen i dag, også er noe av det siste vi har gjort sammen, at jeg kjefter og kaster ting rundt? Jeg tok henne riktignok på fanget etterpå og forklarte hvorfor jeg ble sint, og beklaget at jeg ble _så_ sint. Også lovte jeg at vi skulle ha pannekaker til middag i dag, og dra på kino og se på Smurfefilmen en dag det passer. Men hun var fortsatt litt betutta da jeg slapp henne av på skolen. Uff, har det litt vondt nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hvorfor tror du hun skulle ta skade av å se at heller ikke mamma har en utømmelig konto med tålmodighet? Ja, det var kanskje ikke så lurt å ødelegge børsta, men gjort der gjort. Du tok henne på fanget og forklarte og ba om unnskyldning. Så er det ferdig. Det hender også at jeg "klikker" på ungene mine. Og ja, jeg angrer i ettertid. Da ber jeg om unnskyldning, og så snakker vi om hva årsaken var. Ta det med ro du, du er helt normal, og ingen skade er skjedd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg skjønner at du har en litt vond følelse... Det tror jeg alle har som innimellom reagerer litt i overkant på ungene våre... (og det tror jeg de aller, aller fleste har gjort en gang eller tre...) Du håndterte det helt riktig etterpå... Også tenker jeg litt som så... Har unger egentlig så vondt av å se at voksne virkelig kan få NOK?? Jeg sier ikke at det er knall å brekke hårbørsten, altså... Men du forklarte og beklaget etterpå, så jeg tviler på at det var noen stor krise... Vi kommer til et punkt, vi voksne, hvor det topper seg og man er møkklei av å måtte mase om den samme tingen hundre ganger HVER dag... Hold fast ved at det ikke var riktig av deg å kaste hårbørsten, men ikke gå i "ha dårlig samvittighet i mange dager"-fella... Da kan du fort bli utnyttet... Også går du bittelitt før fra jobb om du har mulighet (uten å si til jentungen at du gjorde det, så klart) - også lager dere pannekakerøre sammen mens dere skravler om alt mulig... Da tipper jeg dere får en bedre dag begge to 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det siste avsnittet ditt tyder jo på at det endte helt greit? Hun er ikke tre år lenger. Barn tåler å se at også voksne har noen grenser og reaksjoner. Hvis de skal bli halvvoksne før det avsløres at foreldrene deres ikke er overmennesker, kan fallhøyden bli veldig stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Akkurat det der har jeg gjort også, inkludert å knekke hårbørsten ved å hive den i gulvet. Jeg ba om unnskyldning og kjøpte ny hårbørste, og jeg tror ikke ungen fikk varige mén etter episoden. det må være lov å sprekke innimellom så lenge man kan be om unnskyldning og forklare tror jeg ikke det er bare negativt for ungene - men det bør nok ikke skje _hver dag_ ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Hvorfor tror du hun skulle ta skade av å se at heller ikke mamma har en utømmelig konto med tålmodighet? Ja, det var kanskje ikke så lurt å ødelegge børsta, men gjort der gjort. Du tok henne på fanget og forklarte og ba om unnskyldning. Så er det ferdig. Det hender også at jeg "klikker" på ungene mine. Og ja, jeg angrer i ettertid. Da ber jeg om unnskyldning, og så snakker vi om hva årsaken var. Ta det med ro du, du er helt normal, og ingen skade er skjedd Takk for trøsten ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Jeg skjønner at du har en litt vond følelse... Det tror jeg alle har som innimellom reagerer litt i overkant på ungene våre... (og det tror jeg de aller, aller fleste har gjort en gang eller tre...) Du håndterte det helt riktig etterpå... Også tenker jeg litt som så... Har unger egentlig så vondt av å se at voksne virkelig kan få NOK?? Jeg sier ikke at det er knall å brekke hårbørsten, altså... Men du forklarte og beklaget etterpå, så jeg tviler på at det var noen stor krise... Vi kommer til et punkt, vi voksne, hvor det topper seg og man er møkklei av å måtte mase om den samme tingen hundre ganger HVER dag... Hold fast ved at det ikke var riktig av deg å kaste hårbørsten, men ikke gå i "ha dårlig samvittighet i mange dager"-fella... Da kan du fort bli utnyttet... Også går du bittelitt før fra jobb om du har mulighet (uten å si til jentungen at du gjorde det, så klart) - også lager dere pannekakerøre sammen mens dere skravler om alt mulig... Da tipper jeg dere får en bedre dag begge to Takk for trøst og råd. Hun elsker å hjelpe til på kjøkkenet, så jeg tror jeg skal gjøre akkurat som du foreslår - å lage pannekakerøre sammen! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Det siste avsnittet ditt tyder jo på at det endte helt greit? Hun er ikke tre år lenger. Barn tåler å se at også voksne har noen grenser og reaksjoner. Hvis de skal bli halvvoksne før det avsløres at foreldrene deres ikke er overmennesker, kan fallhøyden bli veldig stor. Du har rett, takk for trøsten ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Akkurat det der har jeg gjort også, inkludert å knekke hårbørsten ved å hive den i gulvet. Jeg ba om unnskyldning og kjøpte ny hårbørste, og jeg tror ikke ungen fikk varige mén etter episoden. det må være lov å sprekke innimellom så lenge man kan be om unnskyldning og forklare tror jeg ikke det er bare negativt for ungene - men det bør nok ikke skje _hver dag_ ;-) Godt å høre at vi er flere som har måttet kjøpe ny hårbørste ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 ''Føler meg så slem! Sitter her på jobben og tenker, hva om noe skjer henne mens hun er på skolen i dag, også er noe av det siste vi har gjort sammen, at jeg kjefter og kaster ting rundt?'' Å kaste hårdbørsten så den knekker er jo ikke så strategisk mhp neste gang ungene kaster noe i sinne. Men jeg synes hun fullt ut fortjente en solid utblåsning fra din side. Et minstemål av fokus på det som er viktig har man rett til å kreve. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet over at jenta fant ut at mamma også har et bristepunkt. Ikke be for mye om unnskyldning. Da forsvinner forståelsen av at din reaksjon skyldes hennes gjentatte likegyldighetsprovokasjoner. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg skjønner at du har en litt vond følelse... Det tror jeg alle har som innimellom reagerer litt i overkant på ungene våre... (og det tror jeg de aller, aller fleste har gjort en gang eller tre...) Du håndterte det helt riktig etterpå... Også tenker jeg litt som så... Har unger egentlig så vondt av å se at voksne virkelig kan få NOK?? Jeg sier ikke at det er knall å brekke hårbørsten, altså... Men du forklarte og beklaget etterpå, så jeg tviler på at det var noen stor krise... Vi kommer til et punkt, vi voksne, hvor det topper seg og man er møkklei av å måtte mase om den samme tingen hundre ganger HVER dag... Hold fast ved at det ikke var riktig av deg å kaste hårbørsten, men ikke gå i "ha dårlig samvittighet i mange dager"-fella... Da kan du fort bli utnyttet... Også går du bittelitt før fra jobb om du har mulighet (uten å si til jentungen at du gjorde det, så klart) - også lager dere pannekakerøre sammen mens dere skravler om alt mulig... Da tipper jeg dere får en bedre dag begge to ''Hold fast ved at det ikke var riktig av deg å kaste hårbørsten, men ikke gå i "ha dårlig samvittighet i mange dager"-fella... Da kan du fort bli utnyttet... ;)'' Enig. Mange gode forslag her. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vinglepetter Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 kjenner en kjeftemamma som klikker stadig vekk! Også blir hun så sinna fordi guttene hennes klikker! Slik oppførsel tolererer hun overhodet ikke,da klikker hun! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Ser du får backup av andre her, og henger meg på det. Men, til en annen gang - si "nå er det like før jeg klikker" før du klikker. Datteren min (som er 8, og HELT lik din) har vært med på nok klikker til at hun ikke liker at jeg klikker, så dermed er det en ganske sterk advarsel... Det pleier å funke for oss begge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Moren min har fortalt at en gang ble hun så sint at hun kasta en tallerk i gulvet så den knuste. Så sa hun: "Ojsann, der MISTA jeg den visst". Men det jeg ville fram til var at jeg ikke en gang husker episoden. Og det tipper jeg heller ikke datteren din gjør om ei stund. Dere fikk jo avslutta på en fin måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Godt å høre at vi er flere som har måttet kjøpe ny hårbørste ;o) Jeg nevnte eposiden for henne i dag, og hun husket det ikke en gang. Men hun lo godt da jeg fortalte det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.