Gå til innhold

mobilbruk og tvangsinnleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en slektning som ble innlagt (på tvang) for tre dager siden. Han har en bipolar lidelse, og fikk et akutt tilbakefall. Noe mer om hva som utløste det, vet jeg ikke.

Det som bekymrer meg litt er at jeg fikk en tekstmelding kl 0530 om morningen, om at han var innlagt og ønsket besøk.

Jeg hadde vel egentlig håpet at han fikk så mye dop , at det ville være uaktuelt å sende sms så tidlig. jeg har også fått høre at det er mye skrik og hyl om nettene der.

Er det vanlig at de får ha mobilen hos seg på nettene ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utgangspunktet er at folk får ha sin mobil.

Restriksjoner vurderes nå det er uhensiktsmessig bruk/misbruk.

Skrevet

Utgangspunktet er at folk får ha sin mobil.

Restriksjoner vurderes nå det er uhensiktsmessig bruk/misbruk.

Jeg våknet ikke av den sms'en ,men jeg så når den var skrevet. Jeg synes det er veldig tidlig å skrive en sms, men det er kanskje bare jeg som synes det?

Får de pasientene som skriver om natta, nok dop tror du? Det må jo være et problem mht til andre pasienter som mister nattesøvnen..

Skrevet

Jeg våknet ikke av den sms'en ,men jeg så når den var skrevet. Jeg synes det er veldig tidlig å skrive en sms, men det er kanskje bare jeg som synes det?

Får de pasientene som skriver om natta, nok dop tror du? Det må jo være et problem mht til andre pasienter som mister nattesøvnen..

0530 er jo tidlig morgen, ikke midt på natta?

Jeg har null peil på psykiatri, men ser det ikke som spesielt unormalt å være våken på det tidspunktet. Han jeg har sovet ved siden av de siste 22 årene, er svært ofte våken kl. 0530. Han skriver riktignok ikke SMS, men kan finne på å stå opp og sette seg foran PCen og jobbe litt.

Mente du skriKer eller skriVer mht. de andre? Jeg tror de færreste våkner av at en annen skriver en melding.

Skrevet

0530 er jo tidlig morgen, ikke midt på natta?

Jeg har null peil på psykiatri, men ser det ikke som spesielt unormalt å være våken på det tidspunktet. Han jeg har sovet ved siden av de siste 22 årene, er svært ofte våken kl. 0530. Han skriver riktignok ikke SMS, men kan finne på å stå opp og sette seg foran PCen og jobbe litt.

Mente du skriKer eller skriVer mht. de andre? Jeg tror de færreste våkner av at en annen skriver en melding.

Jeg tenkte litt feil, det blir jo som du sier, tidlig morgen, men jeg som ikke jobber, er jo som regel ikke våken da ;)

Jeg hadde jo håpet at han fikk så mye dop, at han ikke skulle ha behov for å sende en sms så tidlig.

Jeg mente å skrive "skriker". Hvis man skulle våkne av at en i naborommet skriver sms, ja, da er det jo en stille avdeling ;)

Skrevet

Jeg tenkte litt feil, det blir jo som du sier, tidlig morgen, men jeg som ikke jobber, er jo som regel ikke våken da ;)

Jeg hadde jo håpet at han fikk så mye dop, at han ikke skulle ha behov for å sende en sms så tidlig.

Jeg mente å skrive "skriker". Hvis man skulle våkne av at en i naborommet skriver sms, ja, da er det jo en stille avdeling ;)

Det finnes mennesker som ikke klarer å sove lenge om morgenen, selv om de har mulighet :)

Medisiner kan også virke inn på nattesøvnen. Vet ikke om det er mest vanlig å sovne sent eller våkne tidlig.

Skrevet

Hei,

''Får de pasientene som skriver om natta, nok dop tror du?''

Dette er vel ikke en anerkjent måte å vurdere medisineringen:

"Legen: Gi ham nok dop til han ikke kan sende SMSer!"

;-)

Poenget med innleggelse på psyk er vel ikke å dope folk ned slik at de ikke kan gjøre noe?

Med vennlig hilsen

Gjest En venn i nøden
Skrevet

Stakkar. Som andre sier, hensikten kan da ikke være å dope ned folk såpass at de ikke er i stand til å skrive en sms en gang

Jeg er ofte våken tidlig, men venter med å sende sms i tilfelle vedkommende kan risikere å våkne av pipet når den ankommer

Men denne stakkaren sitter jo der i egne tanker og hadde nok behov for litt ytre kontakt og han sier jo at han ønsker besøk, så han tenker vel ikke helt over konsekvensene over å sende såpass tidlig

Å glemme bort det kan vel hvem som helst gjøre

Og det er da kjempefint at de begynner med å la pasientene få ha mobilen sin og mulighet for ytre kontakt. De skal jo ikke isoleres og behandles tungt om ikke det kreves akkurat den behandlinge av den spesifike pasienten spør du meg

Er du en nær venn av denne personen? Jeg stusser litt på tankegangen din jeg :)

Skrevet

Hei,

''Får de pasientene som skriver om natta, nok dop tror du?''

Dette er vel ikke en anerkjent måte å vurdere medisineringen:

"Legen: Gi ham nok dop til han ikke kan sende SMSer!"

;-)

Poenget med innleggelse på psyk er vel ikke å dope folk ned slik at de ikke kan gjøre noe?

Med vennlig hilsen

Vel, for mange, så er det mye dop helt nødvendig for at de skal komme seg. Mht på bipolar lidelse, så gjør ikke søvnmangel situasjonen noe særlig bedre.

Skrevet

Stakkar. Som andre sier, hensikten kan da ikke være å dope ned folk såpass at de ikke er i stand til å skrive en sms en gang

Jeg er ofte våken tidlig, men venter med å sende sms i tilfelle vedkommende kan risikere å våkne av pipet når den ankommer

Men denne stakkaren sitter jo der i egne tanker og hadde nok behov for litt ytre kontakt og han sier jo at han ønsker besøk, så han tenker vel ikke helt over konsekvensene over å sende såpass tidlig

Å glemme bort det kan vel hvem som helst gjøre

Og det er da kjempefint at de begynner med å la pasientene få ha mobilen sin og mulighet for ytre kontakt. De skal jo ikke isoleres og behandles tungt om ikke det kreves akkurat den behandlinge av den spesifike pasienten spør du meg

Er du en nær venn av denne personen? Jeg stusser litt på tankegangen din jeg :)

Det var ikke det at han skrev melding i seg selv som uroet meg , men mere det at han ikke fikk sove. Jeg hadde vel håpet at han i denne situasjonen fikk så mye søvn, at tidlige sms'er var uaktuelt.

Det er en nær slektning av meg. Men han pleier sjelden å skrive sms til meg. Men han har visst behov for en venn akurat nå.

Skrevet

Det finnes mennesker som ikke klarer å sove lenge om morgenen, selv om de har mulighet :)

Medisiner kan også virke inn på nattesøvnen. Vet ikke om det er mest vanlig å sovne sent eller våkne tidlig.

De andre gangene han har vært innlagt (for mani) så har han blitt proppet full av beroligende og sovemidler. Men jeg får håpe at de har sine (gode) grunner for å ikke kjøre på like mye nå.

Jeg ble først litt overrasket over at han fikk ha mobil med seg på rommet, Ikke at jeg er i mot det, men jeg trodde det var strenge regler ved tvangsinnleggelser. En venninne av meg, som havnet på tvang, ble nærmest ribbet for alt hun hadde med seg.

Gjest En venn i nøden.
Skrevet

Det var ikke det at han skrev melding i seg selv som uroet meg , men mere det at han ikke fikk sove. Jeg hadde vel håpet at han i denne situasjonen fikk så mye søvn, at tidlige sms'er var uaktuelt.

Det er en nær slektning av meg. Men han pleier sjelden å skrive sms til meg. Men han har visst behov for en venn akurat nå.

Ikke at jeg har greie på dette, men kan tenke meg at de kanskje legger seg tidligere på slike steder. Er vel ikke så mye å drive på med og folk trekker kanskje inn på rommet sitt til egne tanker selvom de kan være i fellesstuer ol. Å sove er en grei måte å få slått i hjel tid og tanker på.

Da er det ikke greit å samtidig få sove langt utover morgenen. Så halv seks da virker ikke rart for meg.

De får vel helt sikkert noe å sove på, men det er vel lettere saker og ikke tunge greier unødvendig, så da sover en nok ikke i flust av timer mer enn vanlig i allefall.

Så vondt det er å sitte der i tankene sine en tidlig morgen kan være. Håper vedkommende kommer seg snart :)

Skrevet

Når på døgnet han sover er vel ikke så viktig som at han får nok søvn, og største delen av søvnen i løpet av (sen) kveld/natt.

mvh

Skrevet

Ikke at jeg har greie på dette, men kan tenke meg at de kanskje legger seg tidligere på slike steder. Er vel ikke så mye å drive på med og folk trekker kanskje inn på rommet sitt til egne tanker selvom de kan være i fellesstuer ol. Å sove er en grei måte å få slått i hjel tid og tanker på.

Da er det ikke greit å samtidig få sove langt utover morgenen. Så halv seks da virker ikke rart for meg.

De får vel helt sikkert noe å sove på, men det er vel lettere saker og ikke tunge greier unødvendig, så da sover en nok ikke i flust av timer mer enn vanlig i allefall.

Så vondt det er å sitte der i tankene sine en tidlig morgen kan være. Håper vedkommende kommer seg snart :)

Jeg har selv vært en del ganger innlagt (somatisk), og med mindre jeg har blitt proppet full av sovemidler og morfin, så har jeg hatt kjempestore problemer med å få sove. Sengene er beinharde og vonde. Det er godt mulig at de skal være sånn, for at pasientene skal komme seg fortere hjem. Å skulle slite psykisk, samtidig som en ikke får sove, må jo være et helvete. At psykotiske medpasienter skriker hele natta, gjør jo ikke situasjonen noe bedre. Kanskje han burde hatt noe hørselsvern`?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

At en person med mani våkner 05.30, er klart innenfor det vi aksepterer.

Medisiner brukes forøvrig ikke i dophensikt, men som behandling for spesifikke sykdommer.

Skrevet

At en person med mani våkner 05.30, er klart innenfor det vi aksepterer.

Medisiner brukes forøvrig ikke i dophensikt, men som behandling for spesifikke sykdommer.

ok

Gjest tvang og mani
Skrevet

Jeg har vært innlagt med tvang ved en maniepisode.

Jeg fikk ha mobil, men ikke laderen.

Jeg fikk Truxal å sove på og Zopiclone til å sovne inn på. Dette virket ikke veldig godt, men personalet så det ikke som noen problem. Det nærmeste jeg kom dop var da de gav meg Seroquel, da ble jeg borte vekk og nesten ingen klarte få kontakt med meg.

Det jeg skulle si er at det er vanlig med mobil. Det at en annen du kjenner nesten ble ribba for alt kan være at h*n er i enn annen tilstand enn det denne mani-personen er/var. Feks depresjon, selvskader ol.

Det er kjipt å ikke få sove på en sånn plass :-(

Skrevet

''Jeg hadde vel egentlig håpet at han fikk så mye dop , ''

Minner meg om en gruppeleder jeg hadde en gang, hun sa folk som bruker f.eks AD doper seg, hun var ikke til å rokke. De som brukte det på gruppa ble oppgitt, men hun hadde rett hun på stod hun. Syns det er feil å kalle det dop.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...