Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Vår mellomste datter på 91/2 begynner å bli lubben.

De to andre barna er helt annerledes bygget, og er mer strekformet. Midterste er kraftig og har alltid vært det. Alle helsestasjonkontroller er OK med hensyn til høyde og vekt, men miderste er lavere enn de andre og har alltid vektkryssene på oppsiden av gjennomsnittskurven, mens de andre ligger på undersiden. Vi har både høye- langstrakte gener og korte kraftige gener i familien, så mye ligger nok her. Men- nå begynner hun rett og slett å bli lubben til tykk. Hun spiser ikke noe mer enn de andre, hun går til og fra skolen hver dag (tils. 4 kilometer.) Trener kampsport to ganger i uken, går tur med familien ihvertfall en gang i helgen osv.

Litt valpefett er sikkert normalt, men ser på hele henne at det begynner å bli litt mye. Hun har og begynt å få pupper.

Jeg er redd for at hun skal bli ertet, jeg er redd for at hun skal bli i dårlig form, jeg er redd for å si noe galt osv. Den eldre søsteren på 12 har begynt å kalle henne tjukka, den yngre søsteren på 7 kommenterer at det er leeeenge til buksene hun arver kan passe. Hun er januarbarn og dermed desidert eldst i klassen (dog ikke høyest).

Noen som har noen gode råd og erfaringer å komme med?

Helsesøster sa at "alle er ulike, det jevner seg ut, man skal ikke erte hverandre for vekt og utseeende." Ha, ha. Takk for de gode rådene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Det viker jo som hun får rimelig bra med mosjon, så da er det kanskje bare kostholdet det er mulig å endre?

Jeg vet at enkelte tåler dårlig hvete og derfor legger på seg av dette. Når de slutter med hveteprodukter går også vekta ned. Kanskje det går an å prøve dette over et par-tre mnd for å se om det har innvirkning på vekta?

Drikker hun vann som tørstedrikk? Altfor mange barn vil ha saft, melk eller juice mellom måltidene og får det...

Hva med godterier og is? Er det kun til lørdagskosen?

Du trenger ikke svare meg på de spm, men greit å tenke igennom om det er ting der man kan endre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegne av alle lubne barn blir jeg litt såret over at du ikke tar helsesøster sine råd seriøst.

Minste jenta min er kraftig og har på enkelte kontroller hvert skjemamessig overvektig. Men som jeg fikk beskjed om fra helsesøster, hun ser helt normal ut. Det er jeg veldig glad for, for barna vokser forskjellig.

Storesøster, var i god form trente og gikk til skolen, men overvektig i noen år fram til ungdomsskolen. Vi hadde brussteik med belønning etter 6 mnd og 1 år. På undomsskolen gled kiloene av og hun ble en sunn og kjempeflott jente. Nå mange år senere ser hun flott ut, trener og er aktiv. Men har fremdeles for høy BMI og det har jeg også. Det er fordi vi har kraftig musklatur som nok veier mye mer enn de med lange og smale muskler.

Få søskene til å slutte å kommentere. Fortsett å holde henne aktiv. Kanskje dere kan være aktive i lag i helgene også. Fortsett å gi henne sunn og god mat. Pass på at hun ikke smugspiser. Da vil det til slutt bli en flott jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fint å være på vakt

Jeg skjønner problemstillingen, ikke gøy når barna er litt runde. Vi har en som er tynn som en strek og spiser som en hest. Så har vi ei jente som er rund ( ikke lubben, ennå), men kan svært fort bli det ser jeg. Hun er 5 år nå og vi må holde igjen godt på søtsaker, is osv. Hun er ikke så veldig glad i å bli sliten (?!) og vil helst sitte å tegne osv. Vi må derfor leke mye med henne, sånn løpe etter hverandre og tulle. I tillegg går hun på barneidrett 2 ganger i uken.

Jeg ville tenkt over de små tingen (høres ut som dere begrenser godis osv. til helgene)Yoghurt er mye sukker i, og de uten er ofte tilsatt kunstig sukker, ikke la barn få kunstig sukker. Bruke rent kjøtt, og dessuten kan det være lurt å snakke med barna om det å ikke skulle bli tunge fordi det ikke er bra for kroppen av være tung. Snakke om det på en måte som utrykker at skaden ikke har skjedd, men at han må passe på så det ikke skjer. I den grad det er mulig så må søsken selvsagt få beskje om å holde opp med sånn erting av søsteren.

Så lenge dere selv ser det, og jobber bevisst med det så slipper dere det neppe for langt. Plutselig skyter hun i være og det jevner seg ut. OM hun forsetter å legge på seg, så ville jeg snakket med fastlegen.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viker jo som hun får rimelig bra med mosjon, så da er det kanskje bare kostholdet det er mulig å endre?

Jeg vet at enkelte tåler dårlig hvete og derfor legger på seg av dette. Når de slutter med hveteprodukter går også vekta ned. Kanskje det går an å prøve dette over et par-tre mnd for å se om det har innvirkning på vekta?

Drikker hun vann som tørstedrikk? Altfor mange barn vil ha saft, melk eller juice mellom måltidene og får det...

Du trenger ikke svare meg på de spm, men greit å tenke igennom om det er ting der man kan endre på :)

Syns du virkelig det er OK å anbefale noe så drastisk som å kutte ut mel til et barn i voksealderen, når det ikke er påvist noen intoleranser eller allergier?

Det syns nemlig ikke jeg.

Konkret råd for akkurat MHC sin datter har jeg ikke. Men kan si at jeg har en slektning som nå er tenåring som hadde tilsvarende utfordring i samme alder. Foreldrene fikk hjelp av helsesøster (eller var det fastlege?) til å sette opp en fornuftig matliste, altså hvor mye hun trengte å spise. Da viste det seg at hun nok spiste i overkant mye, i forhold til vekt og høyde. Ikke noe kjempedrastisk, men en skive for mye til både frokost og kvelds, litt store middagsporsjoner etc.

I hennes tilfelle klarte de ved å følge planen å oppnå at hun ikke la på seg etterhvert som hun vokste, sånn at hun etterhvert ble normalvektig.

Om noe tilsvarende kan være noe for MHCs datter vet jeg selvsagt ikke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccolina

Tenker du glutenfritt? Eller kun kutte hvete, men fortsette med de andre kornsortene?

Ville bare skyte inn at glutenfritt brød, pasta osv har en del mer kalorier og høyere GI enn "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du virkelig det er OK å anbefale noe så drastisk som å kutte ut mel til et barn i voksealderen, når det ikke er påvist noen intoleranser eller allergier?

Konkret råd for akkurat MHC sin datter har jeg ikke. Men kan si at jeg har en slektning som nå er tenåring som hadde tilsvarende utfordring i samme alder. Foreldrene fikk hjelp av helsesøster (eller var det fastlege?) til å sette opp en fornuftig matliste, altså hvor mye hun trengte å spise. Da viste det seg at hun nok spiste i overkant mye, i forhold til vekt og høyde. Ikke noe kjempedrastisk, men en skive for mye til både frokost og kvelds, litt store middagsporsjoner etc.

I hennes tilfelle klarte de ved å følge planen å oppnå at hun ikke la på seg etterhvert som hun vokste, sånn at hun etterhvert ble normalvektig.

Er det så drastisk å kutte ut hvetemel når man har mange gode alterantiver da? Jeg bare spør (for jeg kan ikke så mye om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du glutenfritt? Eller kun kutte hvete, men fortsette med de andre kornsortene?

Ville bare skyte inn at glutenfritt brød, pasta osv har en del mer kalorier og høyere GI enn "vanlig".

Tenker på de andre kornsortene som er sunnere enn hvete..

Jeg kjenner en som gikk over til glutenfritt og vekta raste nedover, så hvis det er hveteintoleranse, så vil sikkert glutenfritt uansett funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccolina

Tenker på de andre kornsortene som er sunnere enn hvete..

Jeg kjenner en som gikk over til glutenfritt og vekta raste nedover, så hvis det er hveteintoleranse, så vil sikkert glutenfritt uansett funke?

''Jeg kjenner en som gikk over til glutenfritt og vekta raste nedover, så hvis det er hveteintoleranse, så vil sikkert glutenfritt uansett funke?''

Vanskelig å si. Jeg må selv spise glutenfritt, og la på meg 5 kg de første mnd da jeg begynte med det. Heldigvis finnes det enkle blodprøver for å avdekke glutenintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Syns du virkelig det er OK å anbefale noe så drastisk som å kutte ut mel til et barn i voksealderen, når det ikke er påvist noen intoleranser eller allergier?''

Hva mener du at hvete er livsnødvendig for? Vi klarer oss helt fint uten, selv om jeg glatt innrømmer at brød med vanlig mel er mye bedre enn lavkarbobrød. :o)

Har hørt flere skrekkhistorier om leger og diettspesialister som har anbefalt overvektige barn å spise mindre og mindre og mindre og har endt nede på 500 kcal/døgn til slutt! Når barnet ble satt på mat som var Fedon / lavkarbo-aktig gikk vekta ned selv om de spiste mye mer kaloririkt enn 500 kcal/døgn. Man trenger ikke dra det så langt som mest ekstreme, bare kutt litt ned på raske karbohydrater, deriblant hvetemel som er av verstingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Syns du virkelig det er OK å anbefale noe så drastisk som å kutte ut mel til et barn i voksealderen, når det ikke er påvist noen intoleranser eller allergier?''

Hva mener du at hvete er livsnødvendig for? Vi klarer oss helt fint uten, selv om jeg glatt innrømmer at brød med vanlig mel er mye bedre enn lavkarbobrød. :o)

Har hørt flere skrekkhistorier om leger og diettspesialister som har anbefalt overvektige barn å spise mindre og mindre og mindre og har endt nede på 500 kcal/døgn til slutt! Når barnet ble satt på mat som var Fedon / lavkarbo-aktig gikk vekta ned selv om de spiste mye mer kaloririkt enn 500 kcal/døgn. Man trenger ikke dra det så langt som mest ekstreme, bare kutt litt ned på raske karbohydrater, deriblant hvetemel som er av verstingene.

'' Når barnet ble satt på mat som var Fedon / lavkarbo-aktig gikk vekta ned selv om de spiste mye mer kaloririkt enn 500 kcal/døgn. Man trenger ikke dra det så langt som mest ekstreme, bare kutt litt ned på raske karbohydrater, deriblant hvetemel som er av verstingene.''

Det er sikkert riktig, jeg har tro på at for noen er lavkarbo best. Men det bør nok helst gjøres i samråd med helsepersonell når det er snakk om barn. Å kutte ned på raske karbohydrater er noe helt annet enn å kutte ut alt hvetemel fra kosten til et barn. Å kutte ut alt hvetemel fra kosten er faktisk en ganske stor omlegging, jeg har et barn som ikke tåler hvete, så det vet jeg en del om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle omleggingsråd:

- Bytt ut brød med grovt knekkebrød - for hele familien.

- Kutt ut banan og yoghurt, velg heller eple/pære og cottage cheese.

- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).

- Dropp all kaloririk drikke, spesielt juice.

- Og det vanlige, om dette ikke allerede blir gjort: Ingen fine hveteprodukter som lys pasta, loff/kneipp, pizza osv. Ingen kose-produkter på ukedagene, begrens lørdagsgodteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Når barnet ble satt på mat som var Fedon / lavkarbo-aktig gikk vekta ned selv om de spiste mye mer kaloririkt enn 500 kcal/døgn. Man trenger ikke dra det så langt som mest ekstreme, bare kutt litt ned på raske karbohydrater, deriblant hvetemel som er av verstingene.''

Det er sikkert riktig, jeg har tro på at for noen er lavkarbo best. Men det bør nok helst gjøres i samråd med helsepersonell når det er snakk om barn. Å kutte ned på raske karbohydrater er noe helt annet enn å kutte ut alt hvetemel fra kosten til et barn. Å kutte ut alt hvetemel fra kosten er faktisk en ganske stor omlegging, jeg har et barn som ikke tåler hvete, så det vet jeg en del om.

Togli snakket om "å slutte med hveteprodukter", det er jo noe helt annet enn et fullstendig hvetefritt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Noen enkle omleggingsråd:

- Bytt ut brød med grovt knekkebrød - for hele familien.

- Kutt ut banan og yoghurt, velg heller eple/pære og cottage cheese.

- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).

- Dropp all kaloririk drikke, spesielt juice.

- Og det vanlige, om dette ikke allerede blir gjort: Ingen fine hveteprodukter som lys pasta, loff/kneipp, pizza osv. Ingen kose-produkter på ukedagene, begrens lørdagsgodteriet.

Banan er en de mest næringsrike frukter og samtidig mer mettende enn eple og pære, så hvorfor skal et barn kutte ut bananen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er en de mest næringsrike frukter og samtidig mer mettende enn eple og pære, så hvorfor skal et barn kutte ut bananen?

Banan er den frukten med mest karbohydrater, så det er nok derfor.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har hørt mange skrekkhistorier om foreldre som ekperimenterer med barns kosthold og fjerner helt allminnelig mat, uten annen grunn at de "har hørt at" det kan hjelpe mot hva det nå måtte være. Og uten å ha rådført seg med medisinsk fagekspertise om hva barn faktisk trenger. Det syns jeg er hårreisende.

Jeg vil tro at sjansen for at en lege som blir bedt om å hjelpe til med å holde et barn innenfor normalvekt, anbefaler et kosthold med 500 kalorier daglig, er rimelig mikroskopisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

På vegne av alle lubne barn blir jeg litt såret over at du ikke tar helsesøster sine råd seriøst.

Minste jenta min er kraftig og har på enkelte kontroller hvert skjemamessig overvektig. Men som jeg fikk beskjed om fra helsesøster, hun ser helt normal ut. Det er jeg veldig glad for, for barna vokser forskjellig.

Storesøster, var i god form trente og gikk til skolen, men overvektig i noen år fram til ungdomsskolen. Vi hadde brussteik med belønning etter 6 mnd og 1 år. På undomsskolen gled kiloene av og hun ble en sunn og kjempeflott jente. Nå mange år senere ser hun flott ut, trener og er aktiv. Men har fremdeles for høy BMI og det har jeg også. Det er fordi vi har kraftig musklatur som nok veier mye mer enn de med lange og smale muskler.

Få søskene til å slutte å kommentere. Fortsett å holde henne aktiv. Kanskje dere kan være aktive i lag i helgene også. Fortsett å gi henne sunn og god mat. Pass på at hun ikke smugspiser. Da vil det til slutt bli en flott jente.

Føler du deg såret? Dette har ikke noe med deg å gjøre. Det er veldig flott at trådstarter tar barnets begynnende overvekt på alvor og vil forebygge. At helsesøstre gir dårlige råd er ikke nytt. Det er veldig bra at trådstarter velger å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togli snakket om "å slutte med hveteprodukter", det er jo noe helt annet enn et fullstendig hvetefritt kosthold.

Javel. Hva er hveteprodukter da, hvis det ikke er mat med hvete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så drastisk å kutte ut hvetemel når man har mange gode alterantiver da? Jeg bare spør (for jeg kan ikke så mye om dette).

Det syns jeg er drastisk ja. Sånn uten videre, uten å ha noen grunn til det, og uten å ha satt seg skikkelig inn i hva som er alternativ, og hvordan man sikrer barnets kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den eldre søsteren på 12 har begynt å kalle henne tjukka, den yngre søsteren på 7 kommenterer at det er leeeenge til buksene hun arver kan passe.''

Jeg ville vært fristet til å vaske munnen til storesøstra med såpe. Evt. gi henne 20,- kroner i bot for slikt. Pluss en tredjegrads overhøvling.

Det verste med dette er at det å være naturlig forskjellig i kroppen gjøres til noe problematisk og galt.

Barn vokser i rykk og napp, begge veier. Men de lærer, godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...