Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Tenker på de andre kornsortene som er sunnere enn hvete..

Jeg kjenner en som gikk over til glutenfritt og vekta raste nedover, så hvis det er hveteintoleranse, så vil sikkert glutenfritt uansett funke?

Hvis du tenker på de som spiser glutenfritt pga cøliaki, så er det sykdommen som gjør at de tar av, ikke glutenfritt kosthold. Det er å snu hele saken på hodet.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/coeliaki.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Javel. Hva er hveteprodukter da, hvis det ikke er mat med hvete i?

Jeg har ei venninne som, for å holde vekta, nesten ikke spiser vanlig brød, men holder seg til ulike typer knekkebrød og brød bakt med rug og andre typer melsorter. Innimellom spiser hun selvsagt melprodukter ( på besøk hos andre osv). Dette funker svært godt for henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som, for å holde vekta, nesten ikke spiser vanlig brød, men holder seg til ulike typer knekkebrød og brød bakt med rug og andre typer melsorter. Innimellom spiser hun selvsagt melprodukter ( på besøk hos andre osv). Dette funker svært godt for henne:)

Men det er da ikke det samme som å anbefale en niåring å kutte ut hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel fordi de andre tingene du nevnte har masse fiber (grovt), og derfor fordøyes langsommere slik at man føler seg mett lengre. Det har vel ikke noe spesifikt med hveteintoleranse å gjøre?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på de som spiser glutenfritt pga cøliaki, så er det sykdommen som gjør at de tar av, ikke glutenfritt kosthold. Det er å snu hele saken på hodet.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/coeliaki.php

Jeg snakker ikke om cøliaki....kjenner folk som ikke har cøliaki, men som legger på seg av hvete. De kan godt spise hvete på besøk hos andre, men har kuttet det ut fra sitt daglige kosthold. Hvorfor er hvete hver dag så viktig? Hvorfor ikke bruke rug, havre etc istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er vel fordi de andre tingene du nevnte har masse fiber (grovt), og derfor fordøyes langsommere slik at man føler seg mett lengre. Det har vel ikke noe spesifikt med hveteintoleranse å gjøre?

Med vennlig hilsen

Jeg merker iallefall at jeg holder vekta langt lettere når jeg spiser fire knekkebrød uten hvete på jobb, framfor to brødskiver... og jeg spiser resten av dagen det samme som før, til samme tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen MÅ ha hvitt mel

Det syns jeg er drastisk ja. Sånn uten videre, uten å ha noen grunn til det, og uten å ha satt seg skikkelig inn i hva som er alternativ, og hvordan man sikrer barnets kosthold.

Man erstatter det da med andre melsorter, enn hvetemel.

Grovere mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker iallefall at jeg holder vekta langt lettere når jeg spiser fire knekkebrød uten hvete på jobb, framfor to brødskiver... og jeg spiser resten av dagen det samme som før, til samme tid..

Ja, for knekkebrødene har masse fiber. Det er fiberinnholdet som er avgjørende her. Hvete har mindre fiber, men det er en "tilfeldighet" her. Man kan fjerne fiber fra andre korn, også.

Durumhvete har veldig lav glykemisk indeks, for eksempel. (Brukes i pasta.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovere mel.

Men man trenger ikke kutte ut hvete, som om man ble syk av det, men redusere det. Ingen "må" ha hvitt mel, men folk tar ikke skade av litt av det heller (med unntak av noen sykdommer).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Hva er hveteprodukter da, hvis det ikke er mat med hvete i?

''Javel. Hva er hveteprodukter da, hvis det ikke er mat med hvete i?''

Hvetevarer = Bl.a. brød som hovedsakelig består av hvete, loff, pasta av hvete, div. kaker og kjeks, etc. etc.

Mye mat har litt hvete i seg uten å betegnes som "hveteprodukt", som f.eks. kjøttkaker, leverpostei, div. sauser) (... som man dog uansett bør unngå om man skal passe vekten), rugbrød (har ofte noe hvete), diverse knekkebrødvarianter (som gjerne har litt hvete), etc. etc.

Jeg tenkte dette var ganske innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grovere mel.

At grovt mel er bedre enn fint er det ingen som diskuterer.

Her var det snakk om å anbefale foreldre å kutte ut vår vanligste kornsort for en niåring uten noen medisinsk begrunnelse overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen MÅ ha hvitt mel

Men man trenger ikke kutte ut hvete, som om man ble syk av det, men redusere det. Ingen "må" ha hvitt mel, men folk tar ikke skade av litt av det heller (med unntak av noen sykdommer).

Med vennlig hilsen

Neida, man trenger ikke kutte melet helt ut. Enig i det.

Men rådet om mer grovt og mindre hvitt mel har da vært nasjonalt kostråd i alle år.

Her i tråden virker folk helt hysteriske fordi det anbefales å kutte ned på det hvite melet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for knekkebrødene har masse fiber. Det er fiberinnholdet som er avgjørende her. Hvete har mindre fiber, men det er en "tilfeldighet" her. Man kan fjerne fiber fra andre korn, også.

Durumhvete har veldig lav glykemisk indeks, for eksempel. (Brukes i pasta.)

Med vennlig hilsen

Hvetemel har høy glykemisk indeks, mye stivelse og øker blodsukkernivået, noe som ikke er særlig bra dersom man vil holde vekta. Selv blir jeg ofte uvel av mat med mye stivelse, så sikkert derfor jeg føler meg langt bedre med knekkebrød i magen enn med selv grovt brød i magen.. men glutenintoleranse har jeg neppe..

http://solveigs-smil.blogspot.com/2011/02/mindre-karbohydrater-bytt-hvetemel-med.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man trenger ikke kutte melet helt ut. Enig i det.

Men rådet om mer grovt og mindre hvitt mel har da vært nasjonalt kostråd i alle år.

Her i tråden virker folk helt hysteriske fordi det anbefales å kutte ned på det hvite melet.

Det minner meg om da mora mi holdt på å dø av bekymring fordi jeg aldri spiste poteter på hybelen i ungdomstida ;) Mamma spiser selv sjelden poteter idag ;)

Norge er vel et av de landene i verden der man spiser mest hvitt mel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At grovt mel er bedre enn fint er det ingen som diskuterer.

Her var det snakk om å anbefale foreldre å kutte ut vår vanligste kornsort for en niåring uten noen medisinsk begrunnelse overhodet.

Hva er problemet med å kutte ut hvitt mel når man har så gode erstatninger som er minst like sunne/sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetemel har høy glykemisk indeks, mye stivelse og øker blodsukkernivået, noe som ikke er særlig bra dersom man vil holde vekta. Selv blir jeg ofte uvel av mat med mye stivelse, så sikkert derfor jeg føler meg langt bedre med knekkebrød i magen enn med selv grovt brød i magen.. men glutenintoleranse har jeg neppe..

http://solveigs-smil.blogspot.com/2011/02/mindre-karbohydrater-bytt-hvetemel-med.html

Men spiser du ikke poteter, da?

Du kan saktens få andre brød også med høy glykemisk indeks, men alle brød er karbohydrater og større eller mindre mengder fiber.

Alt av sukker og fruktsukker er jo også bare karbohydrater.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke sagt at jeg var "for" dem, bare at de nok er det som er årsaken. Poenget er vel heller at banan har mange kalorier.

Med vennlig hilsen

Jeg synes likevel det er rart og ta for seg bananen først uten å vite noenting om kostholdet deres.

Jeg vet ikke om trådstarter har det, men jeg vet at en del familier har kjeks i kjøkkenskapene og det har jeg aldri skjønt vitsen med. Likeså med saft. Noen har til og med noe de kaller godteskap.

Jeg ville ha visst noe om kostholdet før jeg rådet til å kutte bananen, akkurat som det skulle være av det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...