Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Hva er problemet med å kutte ut hvitt mel når man har så gode erstatninger som er minst like sunne/sunnere?

Men å kutte ned på hvitt mel er da ikke det samme som å kutte ut hvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Men spiser du ikke poteter, da?

Du kan saktens få andre brød også med høy glykemisk indeks, men alle brød er karbohydrater og større eller mindre mengder fiber.

Alt av sukker og fruktsukker er jo også bare karbohydrater.

Med vennlig hilsen

Jeg spiser poteter når jeg får det servert, men blir alltid stiv i kroppen av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å kutte ned på hvitt mel er da ikke det samme som å kutte ut hvete?

Jeg ville kutta ut det meste av hvete for å se om det funka - fordi det finnes så mange andre kornsorter som er bedre. Hvitt mel er selvsagt verstingen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man trenger ikke kutte melet helt ut. Enig i det.

Men rådet om mer grovt og mindre hvitt mel har da vært nasjonalt kostråd i alle år.

Her i tråden virker folk helt hysteriske fordi det anbefales å kutte ned på det hvite melet.

Hei,

Jeg tror ikke det er noen som reagerer på å "spise grovere", men på at det spesifikt er :hvete: man skal kutte, og at mange fikk inntrykk av at det skulle kuttes helt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kutta ut det meste av hvete for å se om det funka - fordi det finnes så mange andre kornsorter som er bedre. Hvitt mel er selvsagt verstingen uansett.

Ideelt sett bør man selvfølgelig lage all mat fra bunnen, men det gjør man typisk ikke i en travel hverdag, og omtrent alt av ferdigprodukter inneholder noe hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett bør man selvfølgelig lage all mat fra bunnen, men det gjør man typisk ikke i en travel hverdag, og omtrent alt av ferdigprodukter inneholder noe hvete.

''ferdigprodukter ''

og halvfabrikata, mente jeg å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser poteter når jeg får det servert, men blir alltid stiv i kroppen av det....

Hmm...

Poteter består jo av stivelse, som brytes ned til glukose (identisk med alle andre karbohydrater). Det gjøres raskt for potet, for den har en høy glykemisk indeks, men med mindre du har dårlig insulinproduksjon burde det ikke gi deg problemer. Du har vel ikke det når du spiser Stratos? Det blir jo også raskt til samme glukose.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor akkurat hvete? Hvorfor ikke redusere matvarer med høy glykemisk indeks? Poteter er verre enn hvete, for eksempel. Gulrot også.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror ikke det er noen som reagerer på å "spise grovere", men på at det spesifikt er :hvete: man skal kutte, og at mange fikk inntrykk av at det skulle kuttes helt.

Med vennlig hilsen

Exactly! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever litt jobbing, ja... men jeg tror jeg hadde gjort dette dersom et av barna mine begynte å slite med overvekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Poteter består jo av stivelse, som brytes ned til glukose (identisk med alle andre karbohydrater). Det gjøres raskt for potet, for den har en høy glykemisk indeks, men med mindre du har dårlig insulinproduksjon burde det ikke gi deg problemer. Du har vel ikke det når du spiser Stratos? Det blir jo også raskt til samme glukose.

Med vennlig hilsen

Helt siden jeg var liten har jeg blitt uvel av poteter og rent svinekjøtt (aner ikke grunnen til at svinekjøtt skaper trøbbel). Begge deler får jeg hodepinetendenser av, samt stive ledd og muskler... Ikke merka det når jeg spiser stratos ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er en de mest næringsrike frukter og samtidig mer mettende enn eple og pære, så hvorfor skal et barn kutte ut bananen?

Fordi banan gir høy blodsukkerstigning. Derfor er eple, pære og bær å foretrekke.

Som du vil se av listen min, så antar jeg de ellers følger normale kostholdsråd - hvis ikke er det lagt til nederst. Kaloririk drikke er også nevnt - en kostholdsfelle mange foreldre går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever litt jobbing, ja... men jeg tror jeg hadde gjort dette dersom et av barna mine begynte å slite med overvekt...

Har mer tro på den bevisste og moderate linje ;).

Men - er bare glad for at mine barn er tynne og ikke har stor interesse for mat generelt. En venninnes barn stopper stort sett ikke å spise før hun blir gjort oppmerksom på at det er mulig å kjenne på metthetsfølelsen - må være slitsomt å forholde seg til i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor akkurat hvete? Hvorfor ikke redusere matvarer med høy glykemisk indeks? Poteter er verre enn hvete, for eksempel. Gulrot også.

Med vennlig hilsen

Fordi jeg fortalte ut fra egne erfaringer med familiemedlemmer og venner som har rast ned i vekt etter at de slutta eller begrensa seg mht hvete. De andre tingene har jeg ikke erfaring med, så derfor skrev jeg heller ikke om det............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden jeg var liten har jeg blitt uvel av poteter og rent svinekjøtt (aner ikke grunnen til at svinekjøtt skaper trøbbel). Begge deler får jeg hodepinetendenser av, samt stive ledd og muskler... Ikke merka det når jeg spiser stratos ;)

Du er åpenbart en anti-danske (pga "kartofler"), samt en skap-muslim eller skap-jøde! :-D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer tro på den bevisste og moderate linje ;).

Men - er bare glad for at mine barn er tynne og ikke har stor interesse for mat generelt. En venninnes barn stopper stort sett ikke å spise før hun blir gjort oppmerksom på at det er mulig å kjenne på metthetsfølelsen - må være slitsomt å forholde seg til i det daglige.

Jeg er nok på linje med deg her i heimen, men så er det ingen av oss som er i nærheten av å være overvektige heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen enkle omleggingsråd:

- Bytt ut brød med grovt knekkebrød - for hele familien.

- Kutt ut banan og yoghurt, velg heller eple/pære og cottage cheese.

- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).

- Dropp all kaloririk drikke, spesielt juice.

- Og det vanlige, om dette ikke allerede blir gjort: Ingen fine hveteprodukter som lys pasta, loff/kneipp, pizza osv. Ingen kose-produkter på ukedagene, begrens lørdagsgodteriet.

''- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).''

Hæ?

Det er da ikke noe gale med insulin, for det første, men hvis kanel virkelig fungerte slik ville man jo brukt det for folk med diabetes type 2.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).''

Hæ?

Det er da ikke noe gale med insulin, for det første, men hvis kanel virkelig fungerte slik ville man jo brukt det for folk med diabetes type 2.

Med vennlig hilsen

Kanel er faktisk svært anerkjent som bruk for å holde blodsukkeret stabilt.... Ene datra mi slet med store blodsukkersvingninger for mange år siden og ble anbefalt (av lege) kanel på epler, i yoghurt osv for å bremse på svingningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg fortalte ut fra egne erfaringer med familiemedlemmer og venner som har rast ned i vekt etter at de slutta eller begrensa seg mht hvete. De andre tingene har jeg ikke erfaring med, så derfor skrev jeg heller ikke om det............

Hei,

Jeg forstod jo det! :-)

Poenget var mer at det vel neppe er selve hveten som er spesielt ille, men generelt produkter med høy glykemisk indeks? (Du fokuserte slik på hveten, at jeg tror flere trodde at du tenkte hveteintoleranse, og derfor reagerte de.)

Man oppnår jo det samme ved å bytte ut poteter med basmatiris, for eksempel. Det er nok lettere for mange.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...