Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Kanel er faktisk svært anerkjent som bruk for å holde blodsukkeret stabilt.... Ene datra mi slet med store blodsukkersvingninger for mange år siden og ble anbefalt (av lege) kanel på epler, i yoghurt osv for å bremse på svingningene.

http://www.diabetes.no/Kanel.b7C_wlfG1k.ips

Da må det være store mengder (flere gram kanel er MYE).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

''- Ha kanel på hva du kan ha kanel på, for å forhindre blodsukkerstigining (som utløser insulin).''

Hæ?

Det er da ikke noe gale med insulin, for det første, men hvis kanel virkelig fungerte slik ville man jo brukt det for folk med diabetes type 2.

Med vennlig hilsen

http://www.ajcn.org/content/85/6/1552.short

http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltext?fulltextid=1681088

http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1463288&show=abstract

http://www.ingentaconnect.com/content/nrc/cjpp/2007/00000085/00000009/art00004

Trenger du flere linker? Det finnes hundrevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Fordi banan gir høy blodsukkerstigning. Derfor er eple, pære og bær å foretrekke.

Som du vil se av listen min, så antar jeg de ellers følger normale kostholdsråd - hvis ikke er det lagt til nederst. Kaloririk drikke er også nevnt - en kostholdsfelle mange foreldre går i.

''Fordi banan gir høy blodsukkerstigning. Derfor er eple, pære og bær å foretrekke''

Det er feil i forhold til hva som står her i denne linken hvor banan som mellommåltid anbefales fremfor pære og eple.

http://www.kk.no/864255/smaasulten-ta-en-banan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi banan gir høy blodsukkerstigning. Derfor er eple, pære og bær å foretrekke''

Det er feil i forhold til hva som står her i denne linken hvor banan som mellommåltid anbefales fremfor pære og eple.

Det kan være det fungerer for noen, men mitt blodsukker stiger mye når jeg spiser banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg forstod jo det! :-)

Poenget var mer at det vel neppe er selve hveten som er spesielt ille, men generelt produkter med høy glykemisk indeks? (Du fokuserte slik på hveten, at jeg tror flere trodde at du tenkte hveteintoleranse, og derfor reagerte de.)

Man oppnår jo det samme ved å bytte ut poteter med basmatiris, for eksempel. Det er nok lettere for mange.

Med vennlig hilsen

Potetene kom fram i en bisetning der jeg sammenligna troen på poteter som det eneste saliggjørende med troen på hvete som noe helt nødvendig ;)

Jeg tror fortsatt at hvete ikke er bra mat for alle, enten de har glutenintoleranse eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banan har høyest innhold av karbohydrater av frukt.

(KK er ikke akkurat en vitenskapelig kilde! ;-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er snakk om GRAM (!) med kanel. Og ren kanel, ikke slik som er i vanlig krydder.

http://www.diabetes.no/Kanel.b7C_wlfG1k.ips

Med vennlig hilsen

Det har en merkbar effekt for meg om jeg bruker godt med kanel på havregrøten. Jeg bruker riktignok ikke 6 gram.

Og du spør hva som er galt med insulin? Mange overvektige har en overproduksjon av insulin (høna eller egget osv.), så om man kan holde et jevnt (lavt) blodsukker, så er man godt på vei.

Men dette vet du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

''(KK er ikke akkurat en vitenskapelig kilde! ;-) )''

Fint at du sa det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Med vennlig hilsen

Mener de hentet dette fra statens ernæringsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetene kom fram i en bisetning der jeg sammenligna troen på poteter som det eneste saliggjørende med troen på hvete som noe helt nødvendig ;)

Jeg tror fortsatt at hvete ikke er bra mat for alle, enten de har glutenintoleranse eller ikke...

Det er jo ikke at folk sier at hvete er det eneste saliggjørende, men hvete er i mange velsmakende produkter, og i veldig mye halvfabrikata.

Det er jo vesentlig å finne ut av om "slankegevinsten" er pga man kutter ut hvete spesifikt, eller mat med høy glykemisk indeks. Hvis det er sistnevnte, så er det jo mange som kan velge andre produkter de kutter ut, og får samme effekt.

Meg bekjent er ikke hvete spesiell på noen måte. Folk kan selvsagt kutte det hvis de vil, men det er trolig at det tilfeldigvis har høy GI som er utslagsgivende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viker jo som hun får rimelig bra med mosjon, så da er det kanskje bare kostholdet det er mulig å endre?

Jeg vet at enkelte tåler dårlig hvete og derfor legger på seg av dette. Når de slutter med hveteprodukter går også vekta ned. Kanskje det går an å prøve dette over et par-tre mnd for å se om det har innvirkning på vekta?

Drikker hun vann som tørstedrikk? Altfor mange barn vil ha saft, melk eller juice mellom måltidene og får det...

Hva med godterier og is? Er det kun til lørdagskosen?

Du trenger ikke svare meg på de spm, men greit å tenke igennom om det er ting der man kan endre på :)

''Jeg vet at enkelte tåler dårlig hvete og derfor legger på seg av dette. Når de slutter med hveteprodukter går også vekta ned.''

Om jeg skal være ærlig, så tror jeg heller dette kommer av at man da må slutte med loff, kneipp, kaker, kjeks osv. Ikke hveten i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke at folk sier at hvete er det eneste saliggjørende, men hvete er i mange velsmakende produkter, og i veldig mye halvfabrikata.

Det er jo vesentlig å finne ut av om "slankegevinsten" er pga man kutter ut hvete spesifikt, eller mat med høy glykemisk indeks. Hvis det er sistnevnte, så er det jo mange som kan velge andre produkter de kutter ut, og får samme effekt.

Meg bekjent er ikke hvete spesiell på noen måte. Folk kan selvsagt kutte det hvis de vil, men det er trolig at det tilfeldigvis har høy GI som er utslagsgivende.

Med vennlig hilsen

Vel, han ene jeg kjenner godt som har rast ned i vekt har kun kuttet ut hvete.... ellers spiser han det samme som før, så også mat med høy glykemisk indeks. Hva de andre gjør er jeg ikke sikker på da jeg ikke har diskutert akkurat det med glykemisk indeks med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

''Det er jo vesentlig å finne ut av om "slankegevinsten" er pga man kutter ut hvete spesifikt, eller mat med høy glykemisk indeks. Hvis det er sistnevnte, så er det jo mange som kan velge andre produkter de kutter ut, og får samme effekt.

Meg bekjent er ikke hvete spesiell på noen måte. Folk kan selvsagt kutte det hvis de vil, men det er trolig at det tilfeldigvis har høy GI som er utslagsgivende.''

Enig med deg.

Dog synes jeg at om hvete"intoleranse" kan overbevise noen om at de må slutte med hveteboller, kjeks, loff og halvfarbikata, så kan det ikke være annet enn positivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet at enkelte tåler dårlig hvete og derfor legger på seg av dette. Når de slutter med hveteprodukter går også vekta ned.''

Om jeg skal være ærlig, så tror jeg heller dette kommer av at man da må slutte med loff, kneipp, kaker, kjeks osv. Ikke hveten i seg selv.

Det kan virke sånn, men en i slekta mi spiste alltid sunt før, men greide ikke gå ned i vekt før han kuttet alt av hvete. Av annen mat fortsatte han i samme bane...

En annen jeg kjenner raser også ned i vekt når han kutter hveteprodukter og ellers spiser som før, men han er såpass glad i brød at han velger å veie ti kg for mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke sånn, men en i slekta mi spiste alltid sunt før, men greide ikke gå ned i vekt før han kuttet alt av hvete. Av annen mat fortsatte han i samme bane...

En annen jeg kjenner raser også ned i vekt når han kutter hveteprodukter og ellers spiser som før, men han er såpass glad i brød at han velger å veie ti kg for mye ;)

Ja, men det er ikke så veldig mye (usunn) annen mat igjen om man kutter alt som inneholder hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en merkbar effekt for meg om jeg bruker godt med kanel på havregrøten. Jeg bruker riktignok ikke 6 gram.

Og du spør hva som er galt med insulin? Mange overvektige har en overproduksjon av insulin (høna eller egget osv.), så om man kan holde et jevnt (lavt) blodsukker, så er man godt på vei.

Men dette vet du jo.

Hei,

Det var vel mer at det ev. er det høye blodsukkeret som er uønsket, og ikke at man produserer insulin for å redusere det. Det er jo ikke insulinet som er problemet, som sådan.

Folk med diabetes 2 har enten defektivt insulin, eller så har de noe galt med celleveggene (slik at glukosen ikke går gjennom selv om det er insulin der). Man har jo ikke "for høyt" insulin, for det ville jo resultert i føling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den eldre søsteren på 12 har begynt å kalle henne tjukka, den yngre søsteren på 7 kommenterer at det er leeeenge til buksene hun arver kan passe.''

Jeg ville vært fristet til å vaske munnen til storesøstra med såpe. Evt. gi henne 20,- kroner i bot for slikt. Pluss en tredjegrads overhøvling.

Det verste med dette er at det å være naturlig forskjellig i kroppen gjøres til noe problematisk og galt.

Barn vokser i rykk og napp, begge veier. Men de lærer, godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.

mvh

Jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...