Gå til innhold

Når barnet begynner å bli lubben (9år).

MHC

Anbefalte innlegg

Hei,

Det var vel mer at det ev. er det høye blodsukkeret som er uønsket, og ikke at man produserer insulin for å redusere det. Det er jo ikke insulinet som er problemet, som sådan.

Folk med diabetes 2 har enten defektivt insulin, eller så har de noe galt med celleveggene (slik at glukosen ikke går gjennom selv om det er insulin der). Man har jo ikke "for høyt" insulin, for det ville jo resultert i føling.

Med vennlig hilsen

Det er en voldsom forenkling: "Enten har man passe med insulin, eller så får man føling."

Men jeg orker ikke denne diskusjonen på DOL lengre, som jeg har sa for noen måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• nitty-gritty

21

• AAA

10

• PieLill

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Banan har høyest innhold av karbohydrater av frukt.

(KK er ikke akkurat en vitenskapelig kilde! ;-) )

Med vennlig hilsen

''Banan har høyest innhold av karbohydrater av frukt''

Det vet jeg og det er det som metter mest. Samtidig er det en næringsrik frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en voldsom forenkling: "Enten har man passe med insulin, eller så får man føling."

Men jeg orker ikke denne diskusjonen på DOL lengre, som jeg har sa for noen måneder siden.

Ingen tvinger deg til å skrive her! :-)

Men hvis man ikke tror at for mye insulin gir føling, så er det bare å sette en dose, og sette seg ned å vente! Det er meget enkelt å verifisere. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den eldre søsteren på 12 har begynt å kalle henne tjukka, den yngre søsteren på 7 kommenterer at det er leeeenge til buksene hun arver kan passe.''

Jeg ville vært fristet til å vaske munnen til storesøstra med såpe. Evt. gi henne 20,- kroner i bot for slikt. Pluss en tredjegrads overhøvling.

Det verste med dette er at det å være naturlig forskjellig i kroppen gjøres til noe problematisk og galt.

Barn vokser i rykk og napp, begge veier. Men de lærer, godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.

mvh

''godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.''

Det er det da ingen som har skrevet/hevdet/ment, men korrelasjonen mellom overvektige barn og overvektige voksne (med redusert levetid) er godt dokumentert.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han ene jeg kjenner godt som har rast ned i vekt har kun kuttet ut hvete.... ellers spiser han det samme som før, så også mat med høy glykemisk indeks. Hva de andre gjør er jeg ikke sikker på da jeg ikke har diskutert akkurat det med glykemisk indeks med dem..

Hei,

Jeg bestrider da ikke at man kan gå ned i vekt hvis man kutter ut hvete.

Poenget er mer at å kutte ut hvete er relativt komplisert, og det kan være andre matprodukter (poteter, gulrøtter, osv) som er lettere å kutte ut enn ALL hvete. Da kan man kutte "50%" av hveten, samt poteter i stedet, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tvinger deg til å skrive her! :-)

Men hvis man ikke tror at for mye insulin gir føling, så er det bare å sette en dose, og sette seg ned å vente! Det er meget enkelt å verifisere. :-)

Med vennlig hilsen

Jeg har for mye insulin og får blodsukkerdropp og noen ganger føling. Helt uten sprøyter. Så det vet jeg dessverre alt om, takk.

Jeg har dog for mye insulin flere ganger i uka, selv om jeg ikke får synlig føling hver gang. Bare lavt blodsukker som gjør meg uvel og har mange andre helsemessige utfordringer.

Derfor er jeg uenig i din definisjon og orker ikke diskutere dette ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bestrider da ikke at man kan gå ned i vekt hvis man kutter ut hvete.

Poenget er mer at å kutte ut hvete er relativt komplisert, og det kan være andre matprodukter (poteter, gulrøtter, osv) som er lettere å kutte ut enn ALL hvete. Da kan man kutte "50%" av hveten, samt poteter i stedet, for eksempel.

Med vennlig hilsen

''Poenget er mer at å kutte ut hvete er relativt komplisert, og det kan være andre matprodukter (poteter, gulrøtter, osv) som er lettere å kutte ut enn ALL hvete. Da kan man kutte "50%" av hveten, samt poteter i stedet, for eksempel.''

Jeg synes det er et godt, moderat råd for et barn/en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for mye insulin og får blodsukkerdropp og noen ganger føling. Helt uten sprøyter. Så det vet jeg dessverre alt om, takk.

Jeg har dog for mye insulin flere ganger i uka, selv om jeg ikke får synlig føling hver gang. Bare lavt blodsukker som gjør meg uvel og har mange andre helsemessige utfordringer.

Derfor er jeg uenig i din definisjon og orker ikke diskutere dette ytterligere.

Men føling er jo lavt blodsukker?

Jeg er enig i at noen nok produserer for mye insuling, for øvrig, men jeg skriver generelt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Poenget er mer at å kutte ut hvete er relativt komplisert, og det kan være andre matprodukter (poteter, gulrøtter, osv) som er lettere å kutte ut enn ALL hvete. Da kan man kutte "50%" av hveten, samt poteter i stedet, for eksempel.''

Jeg synes det er et godt, moderat råd for et barn/en familie.

''Jeg synes det er et godt, moderat råd for et barn/en familie''

Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men føling er jo lavt blodsukker?

Jeg er enig i at noen nok produserer for mye insuling, for øvrig, men jeg skriver generelt.

Med vennlig hilsen

Ok, da er vi vel i grunnen enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.

''Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.''

Nei, det hadde jeg ikke.

Gi råd og tips om kosthold, trening og ernæring er flott. Å gi ekstreme råd til barn med diabetes er ikke greit.

Jeg vet forøvrig mye om ernæring. Det gjør også Sør, selv om vi er uenige om en hel del - dog er vi uenige med vitenskapelig grunnlag på begge sider.

Vi bruker ikke våre 19 år gamle døtre eller KK som sannhetsvitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det ikke var jeg som skrev det, og poenget mitt var at man burde være lege hvis man skal avvike fra det som er "kjente ernæringsråd".

Å spise mer "grovt brød" er velkjent, og selvsagt ikke noe man trenger være lege for å si.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det ikke var jeg som skrev det, og poenget mitt var at man burde være lege hvis man skal avvike fra det som er "kjente ernæringsråd".

Å spise mer "grovt brød" er velkjent, og selvsagt ikke noe man trenger være lege for å si.

Med vennlig hilsen

Nei, hun henviser til denne tråden: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4641296

Jeg uttalte meg da om tråden hvor lavkarbo ble sterkt anbefalt til et barn med diabetes.

Å kutte ut 50 % av hveteproduktene (de fineste) og poteter er jo ikke helsefarlig for noen, så hvorfor Nickløsheletia tror hun har et poeng her er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.''

Det er det da ingen som har skrevet/hevdet/ment, men korrelasjonen mellom overvektige barn og overvektige voksne (med redusert levetid) er godt dokumentert.

Med vennlig hilsen

Korrelasjonen mellom nedsettende kommentarer fra de nære omgivelsene og dårlig selvbilde med påfølgende utfordringer er også relativt åpenbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg mente du hadde en bra tråd for noen dager siden hvor mente man burde være lege for å kunne gi råd innen ernæring. Synes det blir litt dumt å gi slike råd når du egentlig ikke helt vet hva du uttaler deg om.''

Nei, det hadde jeg ikke.

Gi råd og tips om kosthold, trening og ernæring er flott. Å gi ekstreme råd til barn med diabetes er ikke greit.

Jeg vet forøvrig mye om ernæring. Det gjør også Sør, selv om vi er uenige om en hel del - dog er vi uenige med vitenskapelig grunnlag på begge sider.

Vi bruker ikke våre 19 år gamle døtre eller KK som sannhetsvitner.

Jeg mener KK har hentet dette fra statens ernæringsråd. Søk på google, så ser du at banan er anbefalt som mellommåltid også fra dem.

Jeg synes du er rask til å gi noen merkelige råd før du innhenter opplysninger om hva denne familien spiser. Det vet du ikke og du går løs på bananen som inneholder B6, C- vitamin og viktig kalsium.

Jeg vet at du sliter med helsa, men her gjelder det er barn som bare er litt lubbent og for alt du vet, kan det være andre ting og ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrelasjonen mellom nedsettende kommentarer fra de nære omgivelsene og dårlig selvbilde med påfølgende utfordringer er også relativt åpenbar.

Jo, men siterte jeg ikke.

Det går fint an å tenke på vekten gjennom å spise sunn mat, uten å komme med nedsettende om barns vekt. Hvis det blir slik at man plutselig ikke kan gjøre noe med barns overvekt, så fornekter man problemet, og det er ingen tjent med. Minst av alle barnet, som får problemer senere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Med vennlig hilsen

''Jeg lurer på om det ikke var jeg som skrev det, og poenget mitt var at man burde være lege hvis man skal avvike fra det som er "kjente ernæringsråd"''

Var det du som skrev det? Ok, det var kole råd uansett :-)

''Å spise mer "grovt brød" er velkjent, og selvsagt ikke noe man trenger være lege for å si''

Selvsagt helt enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener KK har hentet dette fra statens ernæringsråd. Søk på google, så ser du at banan er anbefalt som mellommåltid også fra dem.

Jeg synes du er rask til å gi noen merkelige råd før du innhenter opplysninger om hva denne familien spiser. Det vet du ikke og du går løs på bananen som inneholder B6, C- vitamin og viktig kalsium.

Jeg vet at du sliter med helsa, men her gjelder det er barn som bare er litt lubbent og for alt du vet, kan det være andre ting og ta tak i.

''Jeg synes du er rask til å gi noen merkelige råd før du innhenter opplysninger om hva denne familien spiser. Det vet du ikke og du går løs på bananen som inneholder B6, C- vitamin og viktig kalsium.

Jeg vet at du sliter med helsa, men her gjelder det er barn som bare er litt lubbent og for alt du vet, kan det være andre ting og ta tak i.''

Nok en gang: Om du leser hva jeg skriver, så understreker jeg at normale kostholdsråd gjelder (og lister opp disse). Jeg antar de aller fleste som skriver inn her forstår seg på grove produkter og grønnsaker. Jeg lister så opp noen tips som er enkle og som ikke gjør skade for noen, men som kan ha positiv effekt på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...