Mrs. Wallace Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jo, men siterte jeg ikke. Det går fint an å tenke på vekten gjennom å spise sunn mat, uten å komme med nedsettende om barns vekt. Hvis det blir slik at man plutselig ikke kan gjøre noe med barns overvekt, så fornekter man problemet, og det er ingen tjent med. Minst av alle barnet, som får problemer senere. Med vennlig hilsen Jeg mener selvsagt at man skal hjelpe barn til å ha et sunt og ålreit kosthold og å holde seg i form, altså. Men det må skje på en konstruktiv og "musikalsk" måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Nei, hun henviser til denne tråden: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4641296 Jeg uttalte meg da om tråden hvor lavkarbo ble sterkt anbefalt til et barn med diabetes. Å kutte ut 50 % av hveteproduktene (de fineste) og poteter er jo ikke helsefarlig for noen, så hvorfor Nickløsheletia tror hun har et poeng her er for meg en gåte. Jeg skrev også noe lignende i samme tråd! :-) (Tror jeg skrev "eksperter" i stedet for leger.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det var skremmende! ;-) Med vennlig hilsen ''Det var skremmende! ;-)'' Ja, hva skal vi krangle om hvis vi kan enes om insulin, ernæring og bananer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg mener selvsagt at man skal hjelpe barn til å ha et sunt og ålreit kosthold og å holde seg i form, altså. Men det må skje på en konstruktiv og "musikalsk" måte. Det er jeg også, men jeg reagerte på setningen jeg siterte fra PieLill, for det blir jo ekstremt "den andre veien". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 ''Det var skremmende! ;-)'' Ja, hva skal vi krangle om hvis vi kan enes om insulin, ernæring og bananer? Jeg synes denne passer her: http://wulffmorgenthaler.com/img/strip/-WM_strip_2004-10-16.gif Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg synes denne passer her: http://wulffmorgenthaler.com/img/strip/-WM_strip_2004-10-16.gif Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 ''Noen som har noen gode råd og erfaringer å komme med? Helsesøster sa at "alle er ulike, det jevner seg ut, man skal ikke erte hverandre for vekt og utseeende." Ha, ha. Takk for de gode rådene!'' Hvis ikke dere foreldre er overvektige, er det sannsynlig at helsesøster har rett. Jeg ville tatt en titt på hva dere har i skapene. Har hun muligheter for å snoke, hente seg kjeks, potetgul, saft osv? Fjern alt sånt. Ha heller fremme en skål med frukt eller grønnsaker hun kan spise når hun er sulten. La henne kun få groft brød eller knekkebrød. Ikke loff. Det høres ut som hun beveger seg, men har dere mulighet for å øke det yttligere? Gå en par turer med henne i uka også? Ikke bare i helgen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Banan er en de mest næringsrike frukter og samtidig mer mettende enn eple og pære, så hvorfor skal et barn kutte ut bananen? Fordi bananer inneholder ca dobbelt så mange kalorier enn eple eller pære. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Fordi bananer inneholder ca dobbelt så mange kalorier enn eple eller pære. Jada, men det er langt mer mettende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 ''godt hjulpet av en del velmenende voksne som er livredde for overvekt, at alt annet enn magert er feil og komplett nederlag.'' Det er det da ingen som har skrevet/hevdet/ment, men korrelasjonen mellom overvektige barn og overvektige voksne (med redusert levetid) er godt dokumentert. Med vennlig hilsen Reagerer på den formuleringen jeg også. Som man har vært inne på her på forumet tidligere: Hva i all verden er det som gjør at spissformuleringer i (muligens) beste hensikt "den andre vegen" er ok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg tror ikke det handler så mye om lavkarbo, men at det er mye fruktsukker i banan? Og sukker og søtt er som kjent ikke så smart når man skal ta hensyn til vekta... Dere får si hva dere vil men jeg tviler sterk på at det er ett eple vs en banan pr dag som er årsaken når barn (og forsåvidt voksne) uten sykdommer blir overvektige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Dere får si hva dere vil men jeg tviler sterk på at det er ett eple vs en banan pr dag som er årsaken når barn (og forsåvidt voksne) uten sykdommer blir overvektige. Ja, jeg tror jeg ville sett på helt andre ting aller først:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Ja, jeg tror jeg ville sett på helt andre ting aller først:-) Jeg tenker ofte at "vi vet for mye og skjønner for lite" når vekt/ kropp/ trening/ kosthold diskuteres ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg synes helsesøster har et svært godt poeng i at det skal en aldri så liten holdningsendring til hos søstrene. Alle mennesker er forskjellige, og ingen skal ertes pga utseende eller "annerledeshet" - dette bør innprentes. Når det gjelder vektkontroll, ville jeg fulgt litt med på om hun får i seg for mye sukker, eller om hun får tak i snop utenom helgene. Snop begrenses selvsagt til en dag i uka. Begrens inntaket av juice, saft og brus. La henne drikke skumma eller ekstra lett melk hvis hun drikker melk. Kun vann som tørstedrikke. Benytt kun yoghurt med lavt fettinnhold dersom hun spiser yoghurt. La i så fall Yoplait dobbel 0% være eneste alternativ. Pass på å bruke mest mulig reint kjøtt og fisk til pålegg og middag, dropp sauser og bruk rikelig med grønnsaker. Velg fullkornspasta og naturris framfor vanlige produkter av samme slag. Velg karbonadedeig framfor kjøttdeig, og bruk kun grovt brød og knekkebrød. Alt dette er sunne matvaner som hele familien kan ha, det er ikke meninga det skal være noe spesialopplegg for henne. Aktivitetsnivået hennes virker ok, men det er her man kan utgjøre den store forskjellen. Ta henne med i svømmehallen, oppfordre til hoppetau og sykling framfor stillesittende aktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Dere får si hva dere vil men jeg tviler sterk på at det er ett eple vs en banan pr dag som er årsaken når barn (og forsåvidt voksne) uten sykdommer blir overvektige. Definitivt ikke. Men mange bekker små, og så videre. Å holde et jevnt og stabilt blodsukker er viktig for et sunt kosthold og eventuelt vekttap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg synes helsesøster har et svært godt poeng i at det skal en aldri så liten holdningsendring til hos søstrene. Alle mennesker er forskjellige, og ingen skal ertes pga utseende eller "annerledeshet" - dette bør innprentes. Når det gjelder vektkontroll, ville jeg fulgt litt med på om hun får i seg for mye sukker, eller om hun får tak i snop utenom helgene. Snop begrenses selvsagt til en dag i uka. Begrens inntaket av juice, saft og brus. La henne drikke skumma eller ekstra lett melk hvis hun drikker melk. Kun vann som tørstedrikke. Benytt kun yoghurt med lavt fettinnhold dersom hun spiser yoghurt. La i så fall Yoplait dobbel 0% være eneste alternativ. Pass på å bruke mest mulig reint kjøtt og fisk til pålegg og middag, dropp sauser og bruk rikelig med grønnsaker. Velg fullkornspasta og naturris framfor vanlige produkter av samme slag. Velg karbonadedeig framfor kjøttdeig, og bruk kun grovt brød og knekkebrød. Alt dette er sunne matvaner som hele familien kan ha, det er ikke meninga det skal være noe spesialopplegg for henne. Aktivitetsnivået hennes virker ok, men det er her man kan utgjøre den store forskjellen. Ta henne med i svømmehallen, oppfordre til hoppetau og sykling framfor stillesittende aktiviteter. Dette synes jeg var fornuftige råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jada, men det er langt mer mettende. ? Hovedpoenget til trådstarter er jo at barnet er i ferd med å bli overvektig. Da passer man på kaloriinntaket. Barn trenger ikke spise seg mette mellom måltider. Dersom man har faste, skikkelige måltider til faste tider, er det ikke nødvendig med mer enn et eple, en gulrot eller to, eller ei pære for å holde seg gående til neste måltid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Definitivt ikke. Men mange bekker små, og så videre. Å holde et jevnt og stabilt blodsukker er viktig for et sunt kosthold og eventuelt vekttap. Jeg tror nok ikke at de små bekkene handler om eple vs banan, men om mengde kjeks/ snop/ is/ str på posjoner/ lørdag rett-som-det er vs -lørdag-kun-på-lørdag og ikke minst skyss-til-og-fra vs gå-dit-du-skal jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg synes helsesøster har et svært godt poeng i at det skal en aldri så liten holdningsendring til hos søstrene. Alle mennesker er forskjellige, og ingen skal ertes pga utseende eller "annerledeshet" - dette bør innprentes. Når det gjelder vektkontroll, ville jeg fulgt litt med på om hun får i seg for mye sukker, eller om hun får tak i snop utenom helgene. Snop begrenses selvsagt til en dag i uka. Begrens inntaket av juice, saft og brus. La henne drikke skumma eller ekstra lett melk hvis hun drikker melk. Kun vann som tørstedrikke. Benytt kun yoghurt med lavt fettinnhold dersom hun spiser yoghurt. La i så fall Yoplait dobbel 0% være eneste alternativ. Pass på å bruke mest mulig reint kjøtt og fisk til pålegg og middag, dropp sauser og bruk rikelig med grønnsaker. Velg fullkornspasta og naturris framfor vanlige produkter av samme slag. Velg karbonadedeig framfor kjøttdeig, og bruk kun grovt brød og knekkebrød. Alt dette er sunne matvaner som hele familien kan ha, det er ikke meninga det skal være noe spesialopplegg for henne. Aktivitetsnivået hennes virker ok, men det er her man kan utgjøre den store forskjellen. Ta henne med i svømmehallen, oppfordre til hoppetau og sykling framfor stillesittende aktiviteter. Gode råd flyfly 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg mener KK har hentet dette fra statens ernæringsråd. Søk på google, så ser du at banan er anbefalt som mellommåltid også fra dem. Jeg synes du er rask til å gi noen merkelige råd før du innhenter opplysninger om hva denne familien spiser. Det vet du ikke og du går løs på bananen som inneholder B6, C- vitamin og viktig kalsium. Jeg vet at du sliter med helsa, men her gjelder det er barn som bare er litt lubbent og for alt du vet, kan det være andre ting og ta tak i. ''Jeg synes du er rask til å gi noen merkelige råd før du innhenter opplysninger om hva denne familien spiser. Det vet du ikke og du går løs på bananen som inneholder B6, C- vitamin og viktig kalsium.'' Det finnes neppe en eneste unge igjen i Norge som har c-vitaminmangel. Det var slikt man strevde med etter krigen. Banan er heller ikke en viktig kilde til vitamin C. 100 g banan inneholder 10 mg vitamin C. Til sammenligning inneholder 100 g paprika 200 mg. Ved vitamin B6: Dette får man like bra i seg via kornprodukter, kjøtt og fisk. Man får dessuten i seg nok kalsium via melk, ost eller yoghurt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.